dc.contributor.author | Banach, Agnieszka | |
dc.contributor.editor | Biernacka, Michalina | |
dc.contributor.editor | Kaźmierczak, Paulina | |
dc.contributor.editor | Banach, Agnieszka | |
dc.date.accessioned | 2022-09-08T15:24:44Z | |
dc.date.available | 2022-09-08T15:24:44Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Banach A., Ucząc bawić, bawiąc uczyć – o wykorzystaniu gier i zabaw na lekcjach języka polskiego jako obcego, [w:] Ludyczność w (glotto)dydaktyce, Biernacka M., Kaźmierczak P., Banach A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020, s. 33-47, http://dx.doi.org/10.18778/8220-114.7.03 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8220-114-7 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/43098 | |
dc.description.abstract | Wbrew obiegowej opinii, gry i zabawy nie są zarezerwowane tylko dla dzieci i nie stanowią wyłącznie rozrywki w czasie wolnym. Liczne badania psychologów udowadniają, że wykorzystanie technik ludycznych w nauczaniu sprzyja poprawie efektów procesu dydaktycznego. W artykule przedstawione zostały wyniki badań ankietowych przeprowadzonych na osobach uczących się języka polskiego jako obcego oraz ich lektorach, które wskazują, jak postrzegane są przykładowe elementy ludyczne na zajęciach językowych. | pl_PL |
dc.description.abstract | Contrary to a common statement games and plays are not only for children and they are not only a form of entertainment in one’s free time. Numerous psychologists’ studies show that use of ludicity techniques in teaching supports the improvement of didactic effects. The article presents the results of a questionnaire survey carried among people learning Polish as a foreign language and their lecturers. They show how they interpret particular ludicity elements. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Biernacka M., Kaźmierczak P., Banach A. (red.), Ludyczność w (glotto)dydaktyce, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | ludyczność | pl_PL |
dc.subject | gry i zabawy | pl_PL |
dc.subject | glottodydaktyka | pl_PL |
dc.subject | ludicity | pl_PL |
dc.subject | games and plays | pl_PL |
dc.subject | glottodidactics | pl_PL |
dc.title | Ucząc bawić, bawiąc uczyć – o wykorzystaniu gier i zabaw na lekcjach języka polskiego jako obcego | pl_PL |
dc.title.alternative | To Play While Teaching, to Teach While Playing – about Using Games and Plays during Polish Classes for Foreigners | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2020; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2020 | pl_PL |
dc.page.number | 33-47 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8220-115-4 | |
dc.references | Bieszczanin M., 2008, Przyswajanie słownictwa języka obcego a motywacja, w: A. Michońska- Stadnik, Z. Wąsik (red.), Nowe spojrzenia na motywację w dydaktyce języków obcych, t. 2, Wrocław, s. 11–21. | pl_PL |
dc.references | Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., 2011, Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Kielce. | pl_PL |
dc.references | Chojak M., 2017, Zabawa jako warunek prawidłowego rozwoju dzieci i przygotowania studentów do zawodu nauczyciela – przykład dobrej praktyki, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny”, t. 36, z. 1. | pl_PL |
dc.references | Cudzich B., 2012, Wykorzystanie technik ludycznych oraz WebQuest w nauczaniu języka specjalistycznego, „Homo Ludens”, nr 1 (4). | pl_PL |
dc.references | Grabowski M., 2011, Zabawa jako podstawowa forma aktywizacji dziecka w wieku wczesnoszkolnym, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce: kwartalnik dla nauczycieli”, nr 2–3, 7–16. | pl_PL |
dc.references | Huizinga J., 1985, Homo ludens. Zabawa jako źródło kultury, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kulka D., 2018, Techniki ludyczne wykorzystywane w nauczaniu gramatyki języka polskiego jako obcego na różnych poziomach biegłości językowej, „Kształcenie Literackie. Dydaktyka Polonistyczna”, nr 4 (13). | pl_PL |
dc.references | Nowak E., 2004, Zabawa jako wprowadzenie do rozumienia tekstu literackiego, w: A. Janus-Sitarz (red.), Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty, Kraków, s. 159–172. | pl_PL |
dc.references | Siedlaczek A., 1999–2000–2001, Wpływ zabawy na rozwój dzieci trzy- i czteroletnich, „Prace Naukowe. Pedagogika”, nr 8–9–10. | pl_PL |
dc.references | Siek-Piskozub T., 1994, Gry i zabawy w nauczaniu języków obcych, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Siek-Piskozub T., 1995, Gry, zabawy i symulacje w procesie glottodydaktycznym, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Siek-Piskozub T., 2001, Uczyć się bawiąc. Strategie ludyczne na lekcjach języka polskiego, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Słownik etymologiczny języka polskiego, 1970, pod red. A. Brücknera, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Słownik języka polskiego PWN, 2006, pod red. L. Drabik, A. Kubiak-Sokół, E. Sobol, L. Wiśniakowskiej, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Słownik języka polskiego, 2010, pod red. B. Dunaja, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Surdyk A. (red.), 2007, Kulturotwórcza funkcja gier. Gra jako medium, tekst i rytuał, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Waloszek D., 2006, Pedagogika przedszkolna: metamorfoza statusu i przedmiotu badań, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Wiśniewska H. (red.), 2000, Gry i zabawy w kształceniu językowym. Propozycje, scenariusze, projekty, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Zarzycka G., Rudziński S., 2013, Rozwijanie kompetencji komunikacyjnej w procesie kształcenia językowego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, nr 20. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | agnieszka.banach@unilodz.eu | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8220-114.7.03 | |
dc.discipline | językoznawstwo | pl_PL |
dc.discipline | pedagogika | pl_PL |