dc.contributor.author | Matuchniak-Mystkowska, Anna | |
dc.date.accessioned | 2022-09-08T06:53:48Z | |
dc.date.available | 2022-09-08T06:53:48Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.issn | 2300-1690 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/43095 | |
dc.description.abstract | Analizy sztuki jenieckiej to przykład socjologii sztuki cross-genre,
związanej z socjologią literatury, teatru, malarstwa, fotografii, tematów, obiegów oraz socjologią
historyczną. W przypadku tego studium, na podstawie materiałów zastanych (relacji jeńców
wojennych – uczestników tych wydarzeń, fotografii dokumentalnych, opracowań historycznych,
tekstów literackich), został opisany i zilustrowany fotografiami z kolekcji prywatnej spektakl
teatralny wystawiony w 1942 r. w Teatrze Jenieckim w Oflagu VII A Murnau na postawie komedii
Aleksandra Fredry Gwałtu co się dzieje. Analiza dzieł sztuki (podejście strukturalne socjologii sztuki) poprzedzona jest prezentacją funkcjonowania oflagów tj. niemieckich obozów jenieckich dla
oficerów w czasie II wojny światowej (ujęcie socjogenetyczne). Aktywność kulturalna, artystyczna,
sportowa, oświatowa, pozwalały im przetrwać w instytucjach totalnych. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Katedra Socjologii Polityki i Moralności, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Władza Sądzenia;22 | |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ | * |
dc.subject | oflag | pl_PL |
dc.subject | jeńcy wojenni | pl_PL |
dc.subject | teatr | pl_PL |
dc.subject | fotografia dokumentalna | pl_PL |
dc.subject | socjologia sztuki | pl_PL |
dc.title | Teatr jeniecki w Oflagu VII A Murnau – sztuka przetrwania w instytucji totalnej | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 76-97 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Anna Matuchniak-Mystkowska – profesor socjologii, wieloletni kierownik Katedry
Socjologii Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego, zajmuje się socjologią kultury i sztuki, socjologią historyczną, socjologią francuską, ruchami społecznymi, instytucjami kultury i publicznością.
Jest autorką wielu artykułów, rozdziałów w monografiach wieloautorskich i kilku książek: Gust
i kompetencja. Społeczne zróżnicowanie recepcji malarstwa (Wyd. UŁ, Łódź 1988); Publiczność
wobec metafory plastycznej. O recepcji groteski Jerzego Dudy-Gracza (Wyd. UŁ, Łódź 1999);
Zarys socjologii sztuki Pierre’a Bourdieu (Oficyna Naukowa, Warszawa 2010), Za drutami oflagów.
Studium socjologiczne (Wyd. Centralnego Muzeum Jeńców Wojennych, Opole 2014), Za drutami oflagów. Jeniec wojenny 613X/A (Wyd. CMJW, Opole 2016), Sport jeniecki w Oflagach II B Arnswalde, II C
Woldenberg, II D Gross Born. Analiza socjologiczna (WUŁ, Łódź 2021).
Jest także współautorką: z Janem Mystkowskim i Piotrem Stankiem Niewola i nadzieja.
Korespondencja wojenna Andrzeja i Krystyny Mystkowskich (CMJW, Opole 2018); z Jacqueline
Heinen, L’Avortement en Pologne. La croix et la bannière (L’Harmattan, Paris 1992) i Aborcja w Polsce. Kwadratura koła (Polskie Towarzystwo Religioznawcze, Warszawa 1995); z Norbertem
Bandier i Bogusławem Sułkowskim, Pratiques culturelles et logique des institutions Cultural Practicies
and the Logic of Institutions (Lyon – Łódź) (Wyd. UŁ, Łódź 2004); z Norbertem Bandier, Abdelhafidem
Hammouchem i Bogusławem Sułkowskim, Lokalne pola produkcji kulturalnej w Polsce i we
Francji (Wyd. UŁ, Łódź 2010). | pl_PL |
dc.references | Bednorz, R. (1989). Aby mogli przetrwać. Pomoc dla polskich jeńców wojennych w niewoli Wehrmachtu 1939–1945. Opole: Częstochowa. | pl_PL |
dc.references | Bohatkiewicz, J. (1971). Oflag II C Woldenberg. Warszawa: KiW. | pl_PL |
dc.references | Bohatkiewicz, J. (1985). Oflag II B Arnswalde. Warszawa: KiW. | pl_PL |
dc.references | Bourdieu, P. (2005). Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia. Warszawa: Scholar. | pl_PL |
dc.references | Bourdieu, P. (2001). Reguły sztuki. Geneza i struktura pola literackiego. Kraków: Universitas. | pl_PL |
dc.references | Bourdieu, P. (1965). Un art moyen. Essais sur les usages sociaux de la photographie. Paris: Minuit. | pl_PL |
dc.references | Brandys, M. (1955). Wyprawa do oflagu. Warszawa: PIW | pl_PL |
dc.references | Brzezicki, F. (2013). W Oflagu VII A Murnau. Dziennik polskiego oficera. Opole: CMJW. | pl_PL |
dc.references | Burke, P. (2012). Naoczność. Materiały wizualne jako świadectwa historyczne. Kraków: WUJ. | pl_PL |
dc.references | Dzienniki jenieckie polskich oficerów w niewoli Wehrmachtu. (2007), red. i wstęp W. Lewicki. Warszawa: Wyd. W. Lewicki. | pl_PL |
dc.references | Francastel, P. (1964). Problèmes de la sociologie de l’art. W: G. Gurvitch (red.) Traité de sociologie, t. 2. (s. 278–296). Paris: PUF. | pl_PL |
dc.references | Fredro, A. (1826, pdf 2022). Gwałtu co się dzieje. Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Giziński, S., Szutowicz A. (2013). Oflag II B Arnswalde. Jenieckie losy. Wrocław: Nortom. | pl_PL |
dc.references | Goffman E. (1975). Charakterystyka instytucji totalnych, W: W. Derczyński, A. Jasińska-Kania, J. Szacki (red.) Elementy teorii socjologicznych (s. 150–179). Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Hall E. T. (1976). Ukryty wymiar. Warszawa: PIW. | pl_PL |
dc.references | Heinich, N. (2010). Socjologia sztuki. Warszawa: Oficyna Naukowa. | pl_PL |
dc.references | Honka, N. (1998). Życie religijne żołnierzy polskich w niewoli niemieckiej i radzieckiej podczas II wojny światowej”. Opole: CMJW. | pl_PL |
dc.references | Jaeschke, Z. (1987). Teatr obozowy, Łambinowicki Rocznik Muzealny, 11/1987 (s. 114–126) | pl_PL |
dc.references | Kisielewicz D. (2015). Niewola w cieniu Alp. Oflag VII A Murnau. Opole: CMJW | pl_PL |
dc.references | Kisielewicz, D. (1998). Oficerowie polscy w niewoli niemieckiej w czasie II wojny światowej. Opole: CMJW, UO | pl_PL |
dc.references | Kłoskowska, A. (1983). Socjologia kultury. Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Kłoskowska. A., Rokuszewska-Pawełek, A. (1990). Symbole i mity literackie w potocznym odbiorze. W: Oblicza polskości. Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Kobylarz R., Sznotala K. (2020). Wykaz niemieckich obozów jenieckich 1939–1945. Opole: CMJW | pl_PL |
dc.references | Lewandowska-Pijanowska, M., Rezler-Wasielewska, V. (2016). Sprawa Mamunowa, Łambinowicki Rocznik Muzealny 39 / 2016 (s. 145–179). | pl_PL |
dc.references | Matuchniak-Krasuska, A. (2001). O mediacyjnym i autonomicznym charakterze socjologii sztuki, Przegląd Socjologiczny T L/2/2001 (s. 53–81). | pl_PL |
dc.references | Matuchniak-Krasuska, A. (1999). Publiczność wobec metafory plastycznej. O recepcji groteski Jerzego Dudy-Gracza. Łódź: WUŁ. | pl_PL |
dc.references | Matuchniak-Krasuska, A. (2014). Za drutami oflagów. Studium socjologiczne. Opole: CMJW. | pl_PL |
dc.references | Matuchniak-Krasuska, A. (2016). Za drutami oflagów. Jeniec wojenny 613 X/A. Opole: CMJW. | pl_PL |
dc.references | Matuchniak-Krasuska, A. (2010). Zarys socjologii sztuki Pierre’a Bourdieu. Warszawa: Oficyna Naukowa. | pl_PL |
dc.references | Matuchniak-Mystkowska, A. (2020). Historie jeńców wojennych w filmach (przypadek Eroiki Andrzeja Munka), Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, nr 73 (czerwiec), 55–76. | pl_PL |
dc.references | Matuchniak-Mystkowska, A. (2021). Sport jeniecki w Oflagach II B Arnswalde, II C Woldenberg, II D Gross Born. Analiza socjologiczna. Łódź: WUŁ. | pl_PL |
dc.references | Mirecki, W. (1981). Jeniecka Melpomena. Łódź: WAF. | pl_PL |
dc.references | Niewola i nadzieja. Korespondencja wojenna Andrzeja i Krystyny Mystkowskich (2018) oprac. A. Matuchniak-Mystkowska, J. Mystkowski, P. Stanek. Opole: CMJW. | pl_PL |
dc.references | Oflag II C Woldenberg – to brzmi jak tajemnica (2017), W. Dembek (red.) Międzychód | pl_PL |
dc.references | Olesik, J. (1988) .Oflag II C. Warszawa: MON. | pl_PL |
dc.references | Ossowski, S. (1966). U podstaw estetyki. Dzieła t. I, Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Panofsky, E. (1971). Studia z historii sztuki. Warszawa: PIW. | pl_PL |
dc.references | Piekarski, S. (2001). Polskie teatry jenieckie w Niemczech 1939–1945. Warszawa: MON. | pl_PL |
dc.references | Pollack, J. (1986). Jeńcy polscy w hitlerowskiej niewoli. Warszawa: MON. | pl_PL |
dc.references | Półchłopek, W. (2002). Wychowanie fizyczne i sport żołnierzy polskich w obozach jenieckich Wehrmachtu i NKWD (1939–1945). Opole: CMJW | pl_PL |
dc.references | Rezler-Wasielewska, V. (2001). Działalność naukowo- -oświatowa polskich jeńców wojennych w niemieckich i radzieckich obozach podczas II wojny światowej. Opole: CMJW. | pl_PL |
dc.references | Sadzewicz, M. (1958). Oflag. Warszawa: MON. | pl_PL |
dc.references | Wallis, M. (1983). Sztuki i znaki. Pisma semiotyczne. Warszawa: PIW | pl_PL |
dc.references | Zolberg, V. (1990). Contructing a Sociology of the Arts. Cambridge: CUP. | pl_PL |
dc.discipline | nauki socjologiczne | pl_PL |