dc.contributor.author | Drozdowski, Rafał | |
dc.date.accessioned | 2022-09-06T06:34:20Z | |
dc.date.available | 2022-09-06T06:34:20Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.issn | 2300-1690 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/43062 | |
dc.description.abstract | Artykuł jest próbą porównania dwóch zdjęć: słynnego portretu Migrant Mother autorstwa Dorothei Lange i wykonanego (w 1977 roku) przez Zdzisława
Pacholskiego portretu przodownicy pracy. Oba obrazy zostały potraktowane w artykule jako
pretekst do przedstawienia fotografowania jako swoistej gry, którą fotograf toczy z fotografowanymi i którą odbiorcy fotografii toczą z oglądanymi zdjęciami. Gra ta opiera się zdaniem autora
na nieufności. Jej rezultatem – wówczas, gdy udaje się wytropić rozmaite manipulacje i kwestie,
które miały pozostać ukryte – jest z jednej strony satysfakcja poznawcza, z drugiej jednak sukcesywne deprecjonowanie fotografii. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Katedra Socjologii Polityki i Moralności, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Władza Sądzenia;22 | |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ | * |
dc.subject | fotografia | pl_PL |
dc.subject | propaganda | pl_PL |
dc.subject | sprawstwo fotografii | pl_PL |
dc.subject | fotografia i propaganda | pl_PL |
dc.subject | fotografowania jako interakcja i gra | pl_PL |
dc.subject | władza | pl_PL |
dc.subject | autonomia | pl_PL |
dc.title | Gry fotografią | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 44-55 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Wydział Socjologii, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Rafał Drozdowski – ur. 1961, prof. zw. dr hab. na Wydziale Socjologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Zastępca Redaktora Naczelnego czasopisma „Ruch
Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny”, członek Komitetu Socjologicznego PAN.
Zainteresowania naukowo-badawcze: socjologia codzienności, socjologia wizualna, socjologia
kultury, przemiany współczesnego społeczeństwa polskiego, socjologia nauki. Autor lub współautor około 160 publikacji naukowych – m.in. monografii Za fotografię! W stronę radykalnego programu socjologii wizualnej (wspólnie z Markiem Krajewskim), monografii Praktyki kulturalne Polaków (wspólnie z Barbarą Fatygą, Mirosławem Filiciakiem, Markiem Krajewskim i Tomaszem Szlendakiem), cyklu raportów pod
wspólnym tytułem Życie codzienne w czasach pandemii prezentujących rezultaty projektu badawczego realizowanego od marca 2020 roku na Wydziale Socjologii UAM.
https://orcid.org/0000-0001-7830-896X | pl_PL |
dc.references | Bazin, A. (1963). Film i rzeczywistość. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe. | pl_PL |
dc.references | Bogusławska, M., Grębecka, Z. (2010). Popkomunizm. Doświadczenie komunizmu a kultura popularna, Kraków: Wydawnictwo Libron. | pl_PL |
dc.references | Carlebach, M. L. (1988). Documentary and Propaganda: The Photographs of the Farm Security Administration, „The Journal of Decorative and Propaganda Arts”, nr 8. | pl_PL |
dc.references | Published By: Florida International University Board of Trustees on behalf of The Wolfsonian-FIU. | pl_PL |
dc.references | Cross, G. (2015). Consumed Nostalgia. Memory in the Age of Fast Capitalism, Nowy Jork: Columbia University Press | pl_PL |
dc.references | Estrin, J. (2018). Unraveling the Mysteries of Dorothea Lange’s ‘Migrant Mother’. Pobrane z: https://www. nytimes.com/2018/11/28/lens/dorothea-lange- -migrant-mother.html | pl_PL |
dc.references | Frąckowiak. M. (2017). Kruche medium. Rozmowy o fotografii 1. Poznań: Fundacja Pix.house. | pl_PL |
dc.references | Krajewski, M. (2003). Kultury kultury popularnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. | pl_PL |
dc.references | Lethen, H. (2016). Cień fotografa. Obrazy i ich rzeczywistość. Kraków: Wydawnictwo Universitas | pl_PL |
dc.references | Meredith, R. (1946). Mr. Lincoln’s camera man, Mathew B. Brady. Nowy Jork: Scribner | pl_PL |
dc.references | Modelski, Ł. (2013). Fotobiografia PRL. Opowieści reporterów. Kraków: Wydawnictwo Znak | pl_PL |
dc.references | Pacholski, Z. (2020). Piętno wyróżnienia – Dylemat Marsjasza. Świnoujście: Miejska Galeria Sztuki Współczesnej ms44 | pl_PL |
dc.references | Pacholski, Z. (2021). Codigos fotograficos – Kody fotograficzne – Photographic codes. Leiria: Museu da Imagem em Movimento | pl_PL |
dc.references | Pruitt, S. (2020). The Real Story Behind the ‘Migrant Mother’ in the Great Depression-Era Photo. Pobrane z: https://www.history.com/news/ migrant-mother-new-deal-great-depression | pl_PL |
dc.references | Reynolds,B. (2004). The Nostalgic Turn and the Politics of Ressentiment, „Georgia Educational Researcher”, nr 1, s. 1–11. | pl_PL |
dc.references | Sztompka, P. (2007). Zaufanie. Fundament Społeczeństwa. Kraków: Wydawnictwo Znak. | pl_PL |
dc.references | The Family of Man created by Edward Steichen for the Museum of Modern Art. (1955). New York: Museum of Modern Art. | pl_PL |
dc.references | Wolak, U. (2013). Migrant Mother, czyli Matka Tułaczka. Analiza ikonograficzna, „Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny”, nr 2 | pl_PL |
dc.references | Wright, T. (1999). The Photography Handbook. London: Routledge. | pl_PL |
dc.discipline | nauki socjologiczne | pl_PL |