dc.contributor.author | Dubiel, Monika | |
dc.date.accessioned | 2022-08-31T08:27:05Z | |
dc.date.available | 2022-08-31T08:27:05Z | |
dc.date.issued | 2022-08-31 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/43037 | |
dc.description.abstract | Disability studies is a dynamically developing discipline; however, it usually focuses on the Anglophone world. Scholars representing this field often concentrate on deconstructing popular stereotypes and revealing hidden systemic discrimination. Although more and more initiatives are taken up – such as disability pride – it seems that an affirmative approach to disability remains in the minority. This article is a proposal for going beyond the mentioned schemes. Entering the area of the Latin American culture, I try to verify whether the findings of disability studies can be confirmed there. Proposing the interpretation of dis-ability in terms of resource, I want to broaden the affirmative perspective on disability.This paper aims at a critical reflection on the creative potential of visual impairment used by blind and low-vision Mexican artists in the creative process. Driving upon the research conducted between 2020 and 2022, I argue that they use their visual impairment as a resource in their artistic activity. I distinguish four aspects of the functioning of visual impairment as a resource in artistic work: inspiration, representation, non-ocularcentric imagination, and accessibility. | en |
dc.description.abstract | Studia o niepełnosprawności to dyscyplina rozwijająca się prężnie, ale najczęściej koncentrująca się na świecie anglosaskim. W swoich poszukiwaniach badacze tego nurtu zazwyczaj skupiają się na dekonstruowaniu powszechnych stereotypów i odkrywaniu systemowej dyskryminacji. Choć podejmowanych jest coraz więcej inicjatyw typu disability pride, to wydaje się, że wciąż afirmatywne podejście do niepełnosprawności jest w mniejszości. Artykuł jest propozycją wyjścia poza wspomniane powyżej schematy. Wkraczając w krąg kultury latynoamerykańskiej, autorka stara się zbadać, w jakim stopniu dotychczasowe ustalenia studiów o niepełnosprawności mają tam zastosowanie. Proponując rozpatrywanie niepełnosprawności w kategorii zasobu, chcę poszerzyć afirmatywne spojrzenie na niepełnosprawność.Celem artykułu jest krytyczny namysł nad kreatywnym potencjałem niepełnosprawności wzroku, wykorzystywanym przez meksykańskich niewidomych i słabowidzących artystów w procesie twórczym. Na podstawie badań przeprowadzonych w latach 2020–2022 autorka argumentuje, że wykorzystują oni swoją niepełnosprawność jako zasób w działalności twórczej. Wyróżnia cztery aspekty działania niepełnosprawności wzroku jako zasobu w pracy artystycznej: inspirację, reprezentację, nieokulocentryczną wyobraźnię oraz dostępność. | pl |
dc.language.iso | en | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Przegląd Socjologii Jakościowej;3 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | disability studies | en |
dc.subject | art | en |
dc.subject | Mexico | en |
dc.subject | resource | en |
dc.subject | visual impairment | en |
dc.subject | studia o niepełnosprawności | pl |
dc.subject | sztuka | pl |
dc.subject | Meksyk | pl |
dc.subject | zasób | pl |
dc.subject | niepełnosprawność wzroku | pl |
dc.title | The Blind Side of Art: Visual Impairment as a Resource in the Work of Mexican Artists | en |
dc.title.alternative | Niewidzące spojrzenie: niepełnosprawność wzroku jako zasób w pracy meksykańskich artystów | pl |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 120-137 | |
dc.identifier.eissn | 1733-8069 | |
dc.references | Alaniz, José. 2014. Death, Disability, and the Superhero: The Silver Age and Beyond. Jackson, MS: University Press of Mississippi. | en |
dc.references | Angrosino, Michael. 2007. Doing Ethnographic and Observational Research. London: SAGE Publications. | en |
dc.references | Antebi, Susan. 2009. Carnal Inscriptions: Spanish American Narratives of Corporeal Difference and Disability. New York, NY: Palgrave Macmillan. | en |
dc.references | Barnes, Colin. 1991. Disabled people in Britain and discrimination: A case for antidiscrimination legislation. London: Hurst and Co. | en |
dc.references | Bolt, David. 2014. The Metanarrative of Blindness: A Re-reading of Twentieth-Century Anglophone Writing. Ann Arbor, MI: University of Michigan Press. | en |
dc.references | Bolt, David. 2015. “Not forgetting happiness: The tripartite model of disability and its application in literary criticism.” Disability & Society 30(7):1103–1117. | en |
dc.references | Bourdieu, Pierre. 1986. “The Forms of Capital.” Pp. 241–258 in Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education, edited by J. Richardson. New York, NY: Greenwood. Retrieved May 7, 2022 https://www.marxists.org/reference/subject/philosophy/works/fr/bourdieu-forms-capital.htm#n11 | en |
dc.references | Bruce, Stanley L., Campbell R. McConnell and Sean M. Flynn. 2013. Essentials of Economics. New York, NY: McGraw Hill. | en |
dc.references | Coleman, James S. 1990. Foundations of Social Theory. Cambridge, MA, London: The Belknap Press of Harvard University Press. | en |
dc.references | Cooley Jessica and Ann M. Fox. 2014. “Disability Art, Aesthetics and Access: Creating Exhibitions in a Liberal Arts Setting.” Disability Studies Quarterly 34(1). Retrieved May 7, 2022 https://dsq-sds.org/article/view/3288/3530 | en |
dc.references | Donoghue, Christopher. 2003. “Challenging the Authority of the Medical Definition of Disability.” Disability & Society 18:199–208. | en |
dc.references | Dubiel, Monika. 2021. „«Piss On Pity!». O roli wulgaryzmów w języku ruchu na rzecz praw osób z niepełnosprawnościami.” Pp. 167–187 in Poetyki protestu, edited by M. Kopcik, K. Kulpa, A. Piniewska, P. Sidorowicz and D. Ulicka. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. | en |
dc.references | Finkelstein, Victor. 1980. Attitudes and Disabled People. New York, NY: World Rehabilitation Fund. | en |
dc.references | Flick, Uwe. 2007. Designing Qualitative Research. London, Los Angeles, CA, New Delhi, Singapore, Washington D.C.: Sage Publications. | en |
dc.references | Friedson, Eliot. 1965. “Disability as Social Deviance.” Pp. 71–99 in Sociology and Rehabilitation, edited by M.B. Sussman. New York, NY: Arno Press. | en |
dc.references | Garland-Thomson, Rosemary. 1997. Extraordinary Bodies: Figuring Physical Disability in American Culture and Literature. New York, NY: Columbia University Press. | en |
dc.references | Gilman, Greg. 2013. “Hollywood’s Disabled Actors Protest NBC’s ‘Ironside ’Casting – When Is It Their Turn?” The Wrap, May 20, 2013. Retrieved May 10, 2022 https://www.thewrap.com/hollywoods-disabled-react-ironside-casting-all-we-want-chance-91886/ | en |
dc.references | Goffman, Erving. 1963. Stigma: Notes on the Management of Spoiled Identity. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall. | en |
dc.references | Hadley, Bree and Donna McDonald. 2019. The Routledge Handbook of Disability Arts, Culture, and Media. Abingdon, New York, NY: Routledge. | en |
dc.references | Hammersley, Martyn and Paul Atkinson. 1995. Ethnography: Principles in Practice. London: Routledge. | en |
dc.references | Harris, Scott J. 2014. “Able-Bodied Actors and Disability Drag: Why Disabled Roles are Only for Disabled Performers.” RogerEbert.com, March 7, 2014. Retrieved May 11, 2022 https://www.rogerebert.com/features/disabled-roles-disabled-performers | en |
dc.references | Hobfoll, Steven E. 2002. “Social and Psychological Resources and Adaptation.” Review of General Psychology 6(4):307–324. | en |
dc.references | Hughes, Bill and Kevin Paterson. 1997. “The Social Model of Disability and the Disappearing Body: Towards a Sociology of Impairment.” Disability & Society 12(2):325–340. | en |
dc.references | Johnson, Merri Lisa and Robert McRuer. 2014. “Introduction.” Journal of Literary & Cultural Disability Studies 8(2):127–147. | en |
dc.references | Johnston, Kirsty. 2016. Disability Theatre and Modern Drama: Recasting Modernism. London, New York, NY: Bloomsbury. | en |
dc.references | Kleege, Georgina. 2018. More than Meets the Eye: What Blindness Brings to Art. Oxford: Oxford University Press. | en |
dc.references | Konecki, Krzysztof. 2000. Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | en |
dc.references | Kozinets, Robert V. 2010. Netnography: Doing Ethnographic Research Online. London, Thousand Oaks, CA, New Delhi: Sage Publications. | en |
dc.references | Kuppers, Petra. 2003. Disability and Contemporary Performance: Bodies on the Edge. Abingdon, New York, NY: Routledge. | en |
dc.references | Kuppers, Petra (ed.). 2019. Disability Arts and Culture Methods-and-Approaches. Bristol, Chicago, IL: Intellect-Books. | en |
dc.references | Leslie, Paul J. 2014. Potential not Pathology. London: Karnac Books Ltd. | en |
dc.references | Lin, Nan. 1982. “Social Resources and Instrumental Action”. Pp. 131–145 in Social Structure and Network Analysis, edited by P.V. Marsden, N. Lin. Beverly Hills, CA: Sage. | en |
dc.references | Maldonado Ramírez, Jhonatthan. 2018. “Sexualidad y síndrome de Down: ¿Crees que ellos no quieren tocar y ser tocados?” Pp. 59–71 in La salud frente a las diversas sexualidades, edited by A.A. Ortega, A.V. Gatica. Fundación Arcoíris por el Respeto a la Diversidad Sexual. | en |
dc.references | McRuer, Robert and Anna Mollow (eds.). 2012. Sex and Disability. Durham, London: Duke University Press. | en |
dc.references | Mitchell, David T. and Sharon L. Snyder. 2000. Narrative Prosthesis: Disability and the Dependencies of Discourse. Ann Arbor, MI: University of Michigan Press. | en |
dc.references | Oliver, Michael. 1996. Understanding Disability: From Theory to Practice. Basingstoke: Macmillan. | en |
dc.references | Pritchett, August. n.d. “Should non-disabled actors play disabled characters?” URevolution.com. Retrieved May 15, 2022 https://www.urevolution.com/should-non-disabled-actors-play-disabled-characters/ | en |
dc.references | Siebers, Tobin. 2008. Disability Theory. Ann Arbor, MI: University of Michigan Press. | en |
dc.references | Silverman, David. 2005. Doing Qualitative Research. A Practical Handbook. London, Thousand Oaks, CA, New Delhi: Sage Publications. | en |
dc.references | Stanislavski, Constantin. 1989. An Actor Prepares. Translated by E. Reynolds Hapgood. New York, NY: Routledge. | en |
dc.references | Swain, John and Sally French. 2000. “Towards an Affirmation Model of Disability.” Disability & Society 15(4):569–582. | en |
dc.references | Ślęzak, Izabela. 2021. “Zło konieczne, substytut, szansa – wykorzystanie komunikatora Skype w badaniach jakościowych.” Przegląd Socjologii Jakościowej 17(4):88–113. | en |
dc.references | Taylor, Sunaura. 2017. Beasts-of-Burden: Animal and Disability Liberation. New York, NY: The New Press. | en |
dc.references | Thompson, Hannah and Vanessa Warne. 2018. “Blindness Arts: An Introduction.” Disability Studies Quarterly 38(3). Retrieved May 7, 2022 https://dsq-sds.org/article/view/6480/5071 | en |
dc.references | Trojanowska, Milena. 2020. “Komu wolno pójść na randkę? O seksualności osób z niepełnosprawnościami.” Przegląd Socjologii Jakościowej 16(3):56–69. | en |
dc.references | Zimmermann, Erich W. 1933. World Resources and Industries. New York, NY: Harper & Brothers. | en |
dc.contributor.authorEmail | m.dubiel@al.uw.edu.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/1733-8069.18.3.07 | |
dc.relation.volume | 18 | |