Show simple item record

dc.contributor.authorRacięski, Bolesław
dc.contributor.editorFiołek-Lubczyńska, Bogumiła
dc.contributor.editorŻakieta, Katarzyna
dc.contributor.editorŻebrowski, Mateusz
dc.date.accessioned2022-08-30T16:54:18Z
dc.date.available2022-08-30T16:54:18Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationRacięski B., ¡Bienvenido a cabaretera! Konteksty kulturowe meksykańskiego musicalu, [w:] Musical. Spotkania z gatunkami filmowymi, Fiołek-Lubczyńska B., Żakieta K., Żebrowski M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 147-156, https://doi.org/10.18778/8088-445-8.12pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-445-8
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/43028
dc.description.abstractCelem artykułu jest ukazanie charakterystycznych elementów meksykańskich „cabareteras”. Był to popularny w latach czterdziestych nurt filmów muzycznych opowiadający o kobietach, które – zwykle oszukane i wykorzystane przez mężczyzn – trafiają do kabaretu, będącego jednocześnie domem publicznym. „Cabareteras” to niezwykle ważne zjawisko w historii meksykańskiego filmu: produkcje te położyły fundamenty pod zmianę paradygmatu krajowej kinematografii przez obalenie lub przekształcenie popularnych stereotypów dotyczących kulturowego przedstawienia kobiety. Omawiane filmy były jednocześnie ważnym elementem w edukacji meksykańskich obywateli podczas procesu gwałtownej modernizacji państwa i niekontrolowanych migracji ze wsi do miast. Artykuł ukazuje wagę „cabareteras” poprzez umiejscowienie ich w istotnych kontekstach kulturowo-polityczno-społecznych.pl_PL
dc.description.abstractThe aim of the paper is to show the distinctive elements of Mexican “cabareteras”. It was a popular trend in the musical films of the forties which told the stories of women who – usually cheated on and used by men – go to the cabaret, which was also a brothel. “Cabareteras” are the extremely important phenomenon in the history of the Mexican film: it laid the foundations for a paradigm shift in the national cinematography by shaking or outright shattering of popular cultural stereotypes about women. “Cabareteras” were also an important factor in the education of Mexican citizens during the process of rapid modernization of the state and uncontrolled migration from rural to urban areas. The article shows the importance of cabareteras by placing them in relevant cultural and socio-political contexts.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofFiołek-Lubczyńska B., Żakieta K., Żebrowski M. (red.), Musical. Spotkania z gatunkami filmowymi, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectcabareterapl_PL
dc.subjectMeksykpl_PL
dc.subjectmusicalpl_PL
dc.subjectcabareterapl_PL
dc.subjectMexicopl_PL
dc.subjectmusicalpl_PL
dc.title¡Bienvenido a cabaretera! Konteksty kulturowe meksykańskiego musicalupl_PL
dc.title.alternative¡Bienvenido a cabaretera! The Cultural Context of Mexican Musicalspl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number147-156pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Jagiellońskipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-446-5
dc.contributor.authorBiographicalnoteBolesław Racięski – absolwent prawa i filmoznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego, doktorant na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ. Interesuje się przede wszystkim kinematografiami latynoamerykańskimi w ich kontekstach społeczno-kulturowych, a także filmowymi kuriozami, niezwykłościami i dziwactwami. Miłośnik „lucha libre” i „sopa de tortilla”.pl_PL
dc.referencesHershfield J., Mexican Cinema / Mexican Women, 1940–1959, Arizona 1996.pl_PL
dc.referencesMora C. J., Mexican Cinema: reflections of a society, 1896–2004, Jefferson 2005.pl_PL
dc.referencesPaz O., Synowie Malinche [w:] Labirynt samotności, Kraków 1991.pl_PL
dc.referencesPedelty M., Musical Ritual in Mexico City, Austin 2004.pl_PL
dc.referencesPosada P. B., The Only Defense is Excess: Translating and Surpassing Hollywood`s Conventions to Establish a Relevant Mexican Cinema, “Anagramas”, nr 18.pl_PL
dc.referencesSkoczek M., Migracje ludności, [w:] Dzieje kultury latynoamerykańskiej, red. M. F. Tiemey, Silver sling-backs and Mexican melodrama: Salón Mexico and Danzón, „Screen” 1997, nr 38 (4).pl_PL
dc.referencesWilliams L., Something Else besides a mother: Stella Dallas and the Maternal Melodrama, „Cinema Journal” 1984, nr 24 (1).pl_PL
dc.referencesAllá en Rancho Grande, reż. F. de Fuentes, 1936.pl_PL
dc.referencesAmor de la calle, reż. E. Cortázar, 1950.pl_PL
dc.referencesAmor salvaje, reż. J. Orol, 1949.pl_PL
dc.referencesAventurera, reż. A. Gout, 1949.pl_PL
dc.referencesDanzón, M. Novaro, 1991.pl_PL
dc.referencesDistinto amanecer, reż. J. Bracho, 1943.pl_PL
dc.referencesKobieta z portu, reż. A. Boytler, 1933.pl_PL
dc.referencesLas abandonadas, reż. E. Fernández, 1944.pl_PL
dc.referencesSalón México, reż. E. Fernández, 1949.pl_PL
dc.referencesSanta, reż. A. Moreno, 1932.pl_PL
dc.referencesSoledad, reż. M. Zacarías, 1947.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-445-8.12
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL
dc.disciplinesztuki filmowe i teatralnepl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe