| dc.contributor.author | Smółka, Maciej | |
| dc.contributor.editor | Fiołek-Lubczyńska, Bogumiła | |
| dc.contributor.editor | Żakieta, Katarzyna | |
| dc.contributor.editor | Żebrowski, Mateusz | |
| dc.date.accessioned | 2022-08-30T16:43:56Z | |
| dc.date.available | 2022-08-30T16:43:56Z | |
| dc.date.issued | 2016 | |
| dc.identifier.citation | Smółka M., Rock Musical, Rock Opera i Concept Album: Rock jako gatunek zawieszony między filmem, muzyką a teatrem, [w:] Musical. Spotkania z gatunkami filmowymi, Fiołek-Lubczyńska B., Żakieta K., Żebrowski M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 105-121, https://doi.org/10.18778/8088-445-8.09 | pl_PL |
| dc.identifier.isbn | 978-83-8088-445-8 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/43026 | |
| dc.description.abstract | Muzyka rockowa od początku swojego istnienia wykraczała poza kategorię płyt winylowych. Sztuka ta była specyficznym przeżyciem pełnym idei, zaangażowania, będącego manifestem danych przekonań, czy światopoglądu. Jednym ze sposobów na to działanie było opowiadanie historii, za pomocą których jeszcze dosadniej ukazywano to, co artysta chciał przekazać. Tak właśnie powstawały albumy koncepcyjne. Wraz z rozwojem muzyki rockowej pojawiały się jej coraz bardziej wyrafinowane formy, zaczynające powoli prowadzić do przeniesienia jej ideałów na deski teatru oraz ekrany kinowe. Gatunki rock opery i rock musicalu ujawniały zarówno teatralność rocka, jak i pokazywały jego sposobność do opowiadania rozbudowanych narracji. Praca ta ma na celu ukazać krótką historię ewolucji muzyki rockowej do postaci musicalu i opery, wskazać na główne powody dużego sukcesu tych form oraz omówić ich najważniejsze cechy na podstawie charakterystycznych przykładów. Głównym założeniem nie jest jedynie opis chronologii i podanie kluczowych właściwości, lecz także wyjaśnienie zależności między sukcesem płyt, spektakli teatralnych, filmów i koncertów oraz fenomenu tego gatunku w kontekście wykorzystywania go jako podstawy różnych tekstów kulturowych. | pl_PL |
| dc.description.abstract | Since its beginning, rock music has been reaching far beyond the categories of LPs. This form of art was an extraordinary experience full of emotional engagement that manifested its beliefs and rebellious ideas. By telling more complex stories, artists gained the ability to convey their thoughts more fully – that is how concept albums was created. Throughout the years, rock evolved into more sophisticated forms, marking its place in theaters and cinemas – rock opera and rock musical showed the theatrical potential of the genre, as well as its capability of telling elaborate narratives. By this work, author wants to depict a short history of rock evolution leading to the moment of rock musical and rock opera creation by showing the main reasons of its grand success, and its most characteristic features. The leading assumption of this article is not to present merely chronology, but also to explain the relations between the LPs, theater plays, films, music concerts, and the phenomena of the rock genre in the context of its usage as a base of various cultural texts. | pl_PL |
| dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
| dc.language.iso | pl | pl_PL |
| dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
| dc.relation.ispartof | Fiołek-Lubczyńska B., Żakieta K., Żebrowski M. (red.), Musical. Spotkania z gatunkami filmowymi, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016; | |
| dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
| dc.subject | rock | pl_PL |
| dc.subject | muzyka | pl_PL |
| dc.subject | musical | pl_PL |
| dc.subject | USA | pl_PL |
| dc.subject | the Who | pl_PL |
| dc.subject | music | pl_PL |
| dc.title | Rock Musical, Rock Opera i Concept Album: Rock jako gatunek zawieszony między filmem, muzyką a teatrem | pl_PL |
| dc.title.alternative | Rock Musical, Rock Opera and Concept Album: Rock as a genre placed between film, music and theater | pl_PL |
| dc.type | Book chapter | pl_PL |
| dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
| dc.page.number | 105-121 | pl_PL |
| dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Jagielloński | pl_PL |
| dc.identifier.eisbn | 978-83-8088-446-5 | |
| dc.contributor.authorBiographicalnote | Maciej Smółka – doktorant Wydziałowych Kulturoznawczych Studiów Doktoranckich na Uniwersytecie Jagiellońskim, absolwent studiów magisterskich na kierunku amerykanistyka na UJ (2015) oraz studiów licencjackich na kierunku kulturoznawstwo, spec. amerykanistyka na UJ (2013). Prezydent Koła Naukowego Amerykanistyki UJ w latach 2012–2014, m.in. koordynator główny Dni Kultury Amerykańskiej, a także współkoordynator i pomysłodawca Festiwalu Kultury Kanadyjskiej. Uczestnik licznych konferencji akademickich oraz autor artykułów naukowych oraz popularnonaukowych. „Visiting researcher” na amerykańskim Dickinson College w pierwszej połowie 2015 roku dzięki stypendium Copernicus Society of America. Kompozytor, gitarzysta, a także pasjonat, badacz i recenzent muzyki rozrywkowej, specjalizujący się w historii bluesa, rocka oraz muzyce współczesnej. | pl_PL |
| dc.references | Atkins J., The Who on Record: A Critical History, 1963-1998, Jefferson 2000. | pl_PL |
| dc.references | Blurfrushan A., Looking Back at American Idiot, 10 Years Later: 6 Facts about the Classic Rock Opera http://dailynexus.com/2014-10-28/looking-back-at-american-idiot-10-years-later-6-facts-aboutthe-classic-rock-opera/ [data dostępu: 22.01.2015]. | pl_PL |
| dc.references | Butler N., Frank Sinatra – In The Wee Small Hours Review http://www.sputnikmusic.com/review/7066/Frank-Sinatra-In-The-Wee-Small-Hours/ [data dostępu: 22.01.2015]. | pl_PL |
| dc.references | Davis S., The Beach Boys Pet Sounds Album Review http://www.rollingstone.com/music/albumreviews/pet-sounds-19720622 [data dostępu: 22.01.2015]. | pl_PL |
| dc.references | Fleming C., The Who Made the Best Rock Opera Ever, but It’s Not the One You Think http://www.theatlantic.com/entertainment/archive/2011/11/the-who-made-the-best-rock-opera-ever-butits-not-the-one-you-think/248431/ [data dostępu: 22.01.2015]. | pl_PL |
| dc.references | Grow K., The Who to Issue ‘Quadrophenia: Live in London’ Concert Film www.rollingstone.com/music/news/the-who-to-issuequadrophenia-live-in-london-concert-film-20140417 [data dostępu: 22.01.2015]. | pl_PL |
| dc.references | Hall D., Hall S.G., American Icons, Westport 2006. | pl_PL |
| dc.references | Hibbard D. J., Kaleialoha C., The Role of Rock, Englewood Cliffs 1983. | pl_PL |
| dc.references | Huey S., The Mothers of Invention / Frank Zappa – Freak Out! Review http://www.allmusic.com/album/freak-out!-mw0000192864 [data dostępu: 22.01.2015]. | pl_PL |
| dc.references | Jackson J., The 18 Best Concept Albums of the 21st Century (So Far) http://www.pastemagazine.com/blogs/lists/2010/11/the-18-bestconcept-albums-of-the-21st-century-so-far.html [data dostępu: 23.01.2015]. | pl_PL |
| dc.references | Jacobs R., The Who’s Tommy – Synopsis http://musicals.net/cgi-bin/synopsis?sn=79&show=Tommy [data dostępu: 22.01.2015]. | pl_PL |
| dc.references | Jones K. M., Pop & Rock Musicals Categorized by Style & Time Period http://musicaltheatreresources.com/2014/04/07/poprock-musicalscategorized-by-style-time-period/ [data dostępu: 22.01.2015]. | pl_PL |
| dc.references | Montgomery D. O., The Rock Concept Album: Context and Analysis, Ottawa 2002. | pl_PL |
| dc.references | Ruhlmann W., Woody Guthrie – Dust Bowl Ballads [ Buddha] Review http://www.allmusic.com/album/dust-bowl-ballads-buddha-mw0000652784 [data dostępu: 22.01.2015]. | pl_PL |
| dc.references | Shenton M., Pete Townshend’s Quadrophenia to Become U.K. Stage Production http://www.playbill.com/news/article/pete-townshendsquadrophenia-to-become-u.k.-stage-production-157990 [data dostępu: 23.01.2015]. | pl_PL |
| dc.references | Starr L., Waterman C., American Popular Music: From Minstrelsy to MTV, Nowy Jork 2003. | pl_PL |
| dc.references | Strauss N., THE POP LIFE; The First Rock Opera (No, Not ‘Tommy’) http://www.nytimes.com/1998/09/03/arts/the-pop-life-the-first-rock-opera-no-not-tommy.html [data dostępu: 22.01.2015]. | pl_PL |
| dc.references | The Beatles release Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band http://www.history.com/this-day-in-history/the-beatles-release-sgtpeppers-lonely-hearts-club-band [data dostępu: 22.01.2015]. | pl_PL |
| dc.references | The Concept Album: A Brief History https://historyrat.wordpress.com/2012/06/28/the-concept-album-a-brief-history/ [data dostępu: 22.01.2015]. | pl_PL |
| dc.references | The Rock Musical & Rock Opera: Broadway Takeover http://sidebmagazine.com/2011/04/04/the-rock-musical-rock-opera-broadway-takeover/ [data dostępu: 22.01.2015]. | pl_PL |
| dc.references | Top 10 Rock Operas http://listverse.com/2007/10/25/top-10-rock-operas/ [data dostępu: 22.01.2015]. | pl_PL |
| dc.references | Unterberger R., The Who – Tommy Review http://www.allmusic.com/album/tommy-mw0000392525 [data dostępu: 22.01.2015]. | pl_PL |
| dc.references | Urband C., Fans Eye View: QUEENSRYCHE Enjoy Celebration of Rebirth http://metalholic.com/fans-eye-view-queensryche-enjoycelebration-rebirth/ [data dostępu: 22.01.2015]. | pl_PL |
| dc.references | Walters R., Spitzer J., Making Sense of American Popular Music http://historymatters.gmu.edu/mse/songs/index.html [data dostępu: 23.01.2015]. | pl_PL |
| dc.references | Weiss D., Is “good kid, m.A.A.d city” the “Great Gatsby” of hip-hop albums? http://www.salon.com/2012/10/24/the_great_american_rap_album_has_arrived/ [data dostępu: 22.01.2015]. | pl_PL |
| dc.references | What Is Rock Opera? http://www.larockopera.com/what_is_rock_opera.html [data dostępu: 22.01.2015]. | pl_PL |
| dc.references | Wicke P., Rock Music: culture, aesthetics and sociology, Cambridge 1990. | pl_PL |
| dc.references | Wolk D., Is There Anybody Out There? The Wall Live: 1980-81 http://www.rollingstone.com/music/albumreviews/is-there-anybody-out-there-the-wall-live-1980-81-20000525 [data dostępu: 22.01.2015]. | pl_PL |
| dc.references | Wollman E. L., The Theater Will Rock: A History of the Rock Musical from Hair to Hedwig, Ann Arbor 2006. | pl_PL |
| dc.references | Cal do szczęścia, reż. J. C. Mitchel, 2001. | pl_PL |
| dc.references | Czarnoksiężnik z Krainy Oz, reż. S. Lumet, 1978. | pl_PL |
| dc.references | Grease, reż. R. Kleiser, 1978. | pl_PL |
| dc.references | Hair, reż. M. Forman, 1979. | pl_PL |
| dc.references | Jesus Christ Superstar, reż. N. Jewison, 1973. | pl_PL |
| dc.references | The Rocky Horror Picture Show, reż. J. Sherman, 1975. | pl_PL |
| dc.references | Bowie D., The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars, RCA Records 1972. | pl_PL |
| dc.references | Cash J., Songs of Our Soil, Columbia Records 1959. | pl_PL |
| dc.references | Duckworth, K. L., good kid, m.A.A.d city, Top Dawg 2012. | pl_PL |
| dc.references | Genesis, The Lamb Lies Down on Broadway, Charisma 1974. | pl_PL |
| dc.references | Green Day, American Idiot, Reprise Records 2004. | pl_PL |
| dc.references | Guthrie W., Dust Bowl Ballads, RCA Victor 1940. | pl_PL |
| dc.references | Huston P. E., A Prince Among Thieves, Tommy Boy Records 1999. | pl_PL |
| dc.references | King Crimson, In the Court of the Crimson King, Island Records 1969. | pl_PL |
| dc.references | Nirvana, The Story of Simon Samopath, Island Records 1967. | pl_PL |
| dc.references | Pink Floyd, Is There Anybody Out There? The Wall Live 1980-81, EMI 2000. | pl_PL |
| dc.references | Pink Floyd, The Dark Side of the Moon, Harvest Records 1973. | pl_PL |
| dc.references | Pink Floyd, The Wall, Harvest Records 1979. | pl_PL |
| dc.references | Queensrÿche, Operation: Mindcrime, EMI America Records 1988. | pl_PL |
| dc.references | Sinatra F., In the Wee Small Hours, Capitol Records 1955. | pl_PL |
| dc.references | The Beach Boys, Pet Sounds, Capitol Records 1966. | pl_PL |
| dc.references | The Beatles, Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band, Parlophone 1967. | pl_PL |
| dc.references | The Kinks, Arthur (Or the Decline and Fall of British Empire), Pye Records 1969. | pl_PL |
| dc.references | The Mothers of Invention, Freak Out!, Verve Records 1966. | pl_PL |
| dc.references | The Pretty Things, S.F. Sorrow, Columbia Records 1968. | pl_PL |
| dc.references | The Who, Quadrophenia, Track Records 1973. | pl_PL |
| dc.references | The Who, Tommy, Track Records 1969. | pl_PL |
| dc.references | Webber A. L., Rice T., Jesus Christ Superstar, Decca 1970. | pl_PL |
| dc.references | Zappa F., Joe’s Garage, Zappa Records 1979. | pl_PL |
| dc.identifier.doi | 10.18778/8088-445-8.09 | |
| dc.discipline | literaturoznawstwo | pl_PL |
| dc.discipline | sztuki filmowe i teatralne | pl_PL |