Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSmółka, Maciej
dc.contributor.editorFiołek-Lubczyńska, Bogumiła
dc.contributor.editorŻakieta, Katarzyna
dc.contributor.editorŻebrowski, Mateusz
dc.date.accessioned2022-08-30T16:43:56Z
dc.date.available2022-08-30T16:43:56Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationSmółka M., Rock Musical, Rock Opera i Concept Album: Rock jako gatunek zawieszony między filmem, muzyką a teatrem, [w:] Musical. Spotkania z gatunkami filmowymi, Fiołek-Lubczyńska B., Żakieta K., Żebrowski M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 105-121, https://doi.org/10.18778/8088-445-8.09pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-445-8
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/43026
dc.description.abstractMuzyka rockowa od początku swojego istnienia wykraczała poza kategorię płyt winylowych. Sztuka ta była specyficznym przeżyciem pełnym idei, zaangażowania, będącego manifestem danych przekonań, czy światopoglądu. Jednym ze sposobów na to działanie było opowiadanie historii, za pomocą których jeszcze dosadniej ukazywano to, co artysta chciał przekazać. Tak właśnie powstawały albumy koncepcyjne. Wraz z rozwojem muzyki rockowej pojawiały się jej coraz bardziej wyrafinowane formy, zaczynające powoli prowadzić do przeniesienia jej ideałów na deski teatru oraz ekrany kinowe. Gatunki rock opery i rock musicalu ujawniały zarówno teatralność rocka, jak i pokazywały jego sposobność do opowiadania rozbudowanych narracji. Praca ta ma na celu ukazać krótką historię ewolucji muzyki rockowej do postaci musicalu i opery, wskazać na główne powody dużego sukcesu tych form oraz omówić ich najważniejsze cechy na podstawie charakterystycznych przykładów. Głównym założeniem nie jest jedynie opis chronologii i podanie kluczowych właściwości, lecz także wyjaśnienie zależności między sukcesem płyt, spektakli teatralnych, filmów i koncertów oraz fenomenu tego gatunku w kontekście wykorzystywania go jako podstawy różnych tekstów kulturowych.pl_PL
dc.description.abstractSince its beginning, rock music has been reaching far beyond the categories of LPs. This form of art was an extraordinary experience full of emotional engagement that manifested its beliefs and rebellious ideas. By telling more complex stories, artists gained the ability to convey their thoughts more fully – that is how concept albums was created. Throughout the years, rock evolved into more sophisticated forms, marking its place in theaters and cinemas – rock opera and rock musical showed the theatrical potential of the genre, as well as its capability of telling elaborate narratives. By this work, author wants to depict a short history of rock evolution leading to the moment of rock musical and rock opera creation by showing the main reasons of its grand success, and its most characteristic features. The leading assumption of this article is not to present merely chronology, but also to explain the relations between the LPs, theater plays, films, music concerts, and the phenomena of the rock genre in the context of its usage as a base of various cultural texts.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofFiołek-Lubczyńska B., Żakieta K., Żebrowski M. (red.), Musical. Spotkania z gatunkami filmowymi, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectrockpl_PL
dc.subjectmuzykapl_PL
dc.subjectmusicalpl_PL
dc.subjectUSApl_PL
dc.subjectthe Whopl_PL
dc.subjectmusicpl_PL
dc.titleRock Musical, Rock Opera i Concept Album: Rock jako gatunek zawieszony między filmem, muzyką a teatrempl_PL
dc.title.alternativeRock Musical, Rock Opera and Concept Album: Rock as a genre placed between film, music and theaterpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number105-121pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Jagiellońskipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-446-5
dc.contributor.authorBiographicalnoteMaciej Smółka – doktorant Wydziałowych Kulturoznawczych Studiów Doktoranckich na Uniwersytecie Jagiellońskim, absolwent studiów magisterskich na kierunku amerykanistyka na UJ (2015) oraz studiów licencjackich na kierunku kulturoznawstwo, spec. amerykanistyka na UJ (2013). Prezydent Koła Naukowego Amerykanistyki UJ w latach 2012–2014, m.in. koordynator główny Dni Kultury Amerykańskiej, a także współkoordynator i pomysłodawca Festiwalu Kultury Kanadyjskiej. Uczestnik licznych konferencji akademickich oraz autor artykułów naukowych oraz popularnonaukowych. „Visiting researcher” na amerykańskim Dickinson College w pierwszej połowie 2015 roku dzięki stypendium Copernicus Society of America. Kompozytor, gitarzysta, a także pasjonat, badacz i recenzent muzyki rozrywkowej, specjalizujący się w historii bluesa, rocka oraz muzyce współczesnej.pl_PL
dc.referencesAtkins J., The Who on Record: A Critical History, 1963-1998, Jefferson 2000.pl_PL
dc.referencesBlurfrushan A., Looking Back at American Idiot, 10 Years Later: 6 Facts about the Classic Rock Opera http://dailynexus.com/2014-10-28/looking-back-at-american-idiot-10-years-later-6-facts-aboutthe-classic-rock-opera/ [data dostępu: 22.01.2015].pl_PL
dc.referencesButler N., Frank Sinatra – In The Wee Small Hours Review http://www.sputnikmusic.com/review/7066/Frank-Sinatra-In-The-Wee-Small-Hours/ [data dostępu: 22.01.2015].pl_PL
dc.referencesDavis S., The Beach Boys Pet Sounds Album Review http://www.rollingstone.com/music/albumreviews/pet-sounds-19720622 [data dostępu: 22.01.2015].pl_PL
dc.referencesFleming C., The Who Made the Best Rock Opera Ever, but It’s Not the One You Think http://www.theatlantic.com/entertainment/archive/2011/11/the-who-made-the-best-rock-opera-ever-butits-not-the-one-you-think/248431/ [data dostępu: 22.01.2015].pl_PL
dc.referencesGrow K., The Who to Issue ‘Quadrophenia: Live in London’ Concert Film www.rollingstone.com/music/news/the-who-to-issuequadrophenia-live-in-london-concert-film-20140417 [data dostępu: 22.01.2015].pl_PL
dc.referencesHall D., Hall S.G., American Icons, Westport 2006.pl_PL
dc.referencesHibbard D. J., Kaleialoha C., The Role of Rock, Englewood Cliffs 1983.pl_PL
dc.referencesHuey S., The Mothers of Invention / Frank Zappa – Freak Out! Review http://www.allmusic.com/album/freak-out!-mw0000192864 [data dostępu: 22.01.2015].pl_PL
dc.referencesJackson J., The 18 Best Concept Albums of the 21st Century (So Far) http://www.pastemagazine.com/blogs/lists/2010/11/the-18-bestconcept-albums-of-the-21st-century-so-far.html [data dostępu: 23.01.2015].pl_PL
dc.referencesJacobs R., The Who’s Tommy – Synopsis http://musicals.net/cgi-bin/synopsis?sn=79&show=Tommy [data dostępu: 22.01.2015].pl_PL
dc.referencesJones K. M., Pop & Rock Musicals Categorized by Style & Time Period http://musicaltheatreresources.com/2014/04/07/poprock-musicalscategorized-by-style-time-period/ [data dostępu: 22.01.2015].pl_PL
dc.referencesMontgomery D. O., The Rock Concept Album: Context and Analysis, Ottawa 2002.pl_PL
dc.referencesRuhlmann W., Woody Guthrie – Dust Bowl Ballads [ Buddha] Review http://www.allmusic.com/album/dust-bowl-ballads-buddha-mw0000652784 [data dostępu: 22.01.2015].pl_PL
dc.referencesShenton M., Pete Townshend’s Quadrophenia to Become U.K. Stage Production http://www.playbill.com/news/article/pete-townshendsquadrophenia-to-become-u.k.-stage-production-157990 [data dostępu: 23.01.2015].pl_PL
dc.referencesStarr L., Waterman C., American Popular Music: From Minstrelsy to MTV, Nowy Jork 2003.pl_PL
dc.referencesStrauss N., THE POP LIFE; The First Rock Opera (No, Not ‘Tommy’) http://www.nytimes.com/1998/09/03/arts/the-pop-life-the-first-rock-opera-no-not-tommy.html [data dostępu: 22.01.2015].pl_PL
dc.referencesThe Beatles release Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band http://www.history.com/this-day-in-history/the-beatles-release-sgtpeppers-lonely-hearts-club-band [data dostępu: 22.01.2015].pl_PL
dc.referencesThe Concept Album: A Brief History https://historyrat.wordpress.com/2012/06/28/the-concept-album-a-brief-history/ [data dostępu: 22.01.2015].pl_PL
dc.referencesThe Rock Musical & Rock Opera: Broadway Takeover http://sidebmagazine.com/2011/04/04/the-rock-musical-rock-opera-broadway-takeover/ [data dostępu: 22.01.2015].pl_PL
dc.referencesTop 10 Rock Operas http://listverse.com/2007/10/25/top-10-rock-operas/ [data dostępu: 22.01.2015].pl_PL
dc.referencesUnterberger R., The Who – Tommy Review http://www.allmusic.com/album/tommy-mw0000392525 [data dostępu: 22.01.2015].pl_PL
dc.referencesUrband C., Fans Eye View: QUEENSRYCHE Enjoy Celebration of Rebirth http://metalholic.com/fans-eye-view-queensryche-enjoycelebration-rebirth/ [data dostępu: 22.01.2015].pl_PL
dc.referencesWalters R., Spitzer J., Making Sense of American Popular Music http://historymatters.gmu.edu/mse/songs/index.html [data dostępu: 23.01.2015].pl_PL
dc.referencesWeiss D., Is “good kid, m.A.A.d city” the “Great Gatsby” of hip-hop albums? http://www.salon.com/2012/10/24/the_great_american_rap_album_has_arrived/ [data dostępu: 22.01.2015].pl_PL
dc.referencesWhat Is Rock Opera? http://www.larockopera.com/what_is_rock_opera.html [data dostępu: 22.01.2015].pl_PL
dc.referencesWicke P., Rock Music: culture, aesthetics and sociology, Cambridge 1990.pl_PL
dc.referencesWolk D., Is There Anybody Out There? The Wall Live: 1980-81 http://www.rollingstone.com/music/albumreviews/is-there-anybody-out-there-the-wall-live-1980-81-20000525 [data dostępu: 22.01.2015].pl_PL
dc.referencesWollman E. L., The Theater Will Rock: A History of the Rock Musical from Hair to Hedwig, Ann Arbor 2006.pl_PL
dc.referencesCal do szczęścia, reż. J. C. Mitchel, 2001.pl_PL
dc.referencesCzarnoksiężnik z Krainy Oz, reż. S. Lumet, 1978.pl_PL
dc.referencesGrease, reż. R. Kleiser, 1978.pl_PL
dc.referencesHair, reż. M. Forman, 1979.pl_PL
dc.referencesJesus Christ Superstar, reż. N. Jewison, 1973.pl_PL
dc.referencesThe Rocky Horror Picture Show, reż. J. Sherman, 1975.pl_PL
dc.referencesBowie D., The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars, RCA Records 1972.pl_PL
dc.referencesCash J., Songs of Our Soil, Columbia Records 1959.pl_PL
dc.referencesDuckworth, K. L., good kid, m.A.A.d city, Top Dawg 2012.pl_PL
dc.referencesGenesis, The Lamb Lies Down on Broadway, Charisma 1974.pl_PL
dc.referencesGreen Day, American Idiot, Reprise Records 2004.pl_PL
dc.referencesGuthrie W., Dust Bowl Ballads, RCA Victor 1940.pl_PL
dc.referencesHuston P. E., A Prince Among Thieves, Tommy Boy Records 1999.pl_PL
dc.referencesKing Crimson, In the Court of the Crimson King, Island Records 1969.pl_PL
dc.referencesNirvana, The Story of Simon Samopath, Island Records 1967.pl_PL
dc.referencesPink Floyd, Is There Anybody Out There? The Wall Live 1980-81, EMI 2000.pl_PL
dc.referencesPink Floyd, The Dark Side of the Moon, Harvest Records 1973.pl_PL
dc.referencesPink Floyd, The Wall, Harvest Records 1979.pl_PL
dc.referencesQueensrÿche, Operation: Mindcrime, EMI America Records 1988.pl_PL
dc.referencesSinatra F., In the Wee Small Hours, Capitol Records 1955.pl_PL
dc.referencesThe Beach Boys, Pet Sounds, Capitol Records 1966.pl_PL
dc.referencesThe Beatles, Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band, Parlophone 1967.pl_PL
dc.referencesThe Kinks, Arthur (Or the Decline and Fall of British Empire), Pye Records 1969.pl_PL
dc.referencesThe Mothers of Invention, Freak Out!, Verve Records 1966.pl_PL
dc.referencesThe Pretty Things, S.F. Sorrow, Columbia Records 1968.pl_PL
dc.referencesThe Who, Quadrophenia, Track Records 1973.pl_PL
dc.referencesThe Who, Tommy, Track Records 1969.pl_PL
dc.referencesWebber A. L., Rice T., Jesus Christ Superstar, Decca 1970.pl_PL
dc.referencesZappa F., Joe’s Garage, Zappa Records 1979.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-445-8.09
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL
dc.disciplinesztuki filmowe i teatralnepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe