„Szpil, du fidl, szpil”. Żydowski film muzyczny w międzywojennej Polsce
Streszczenie
W swoim artykule „Szpil, du fidl, szpil. Żydowski film muzyczny w międzywojennej Polsce” staram się scharakteryzować zjawisko żydowskiego filmu muzycznego. Analizując dwa tytuły „Judeł gra na skrzypcach” („Jidł mit’n fidł”, 1936, reż. J. Nowina-Przybylski, J. Green) i „Mateczka” („Mamełe”, 1938, reż. J. Green, K. Tom) wyodrębniam cechy, które możemy uznać za stałe dla tego gatunku. Oprócz oczywistych wątków muzycznych, istotne są także silne inspiracje żydowską kulturą i tradycją oraz całkowita realizacja w języku jidysz. Warto pokreślić, że filmy te były popularne nie tylko w Polsce, ale również w Stanach Zjednoczonych. In the thesis “Szpil, du fidl, szpil. Yiddish music films in the Polish interwar cinema” I have tried to characterize the phenomenon Yiddish music film. Analyzing two titles “Yidl with a Fiddle” (“Jidł mit’n fidł”, 1936, dir J. Nowina-Przybylski, J.Green) and “Little Mother” (“Mamełe”, 1938, dir J. Green, K. Tom) I have focused on the major characteristics of this species. Apart from music scenes there are also important inspirations by Jewish culture, tradition and language. It is to be stressed that these movies are popular not only in our country but also in United States.
Collections
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:

