Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorRawska, Monika
dc.contributor.editorFiołek-Lubczyńska, Bogumiła
dc.contributor.editorŻakieta, Katarzyna
dc.contributor.editorŻebrowski, Mateusz
dc.date.accessioned2022-08-30T16:26:13Z
dc.date.available2022-08-30T16:26:13Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationRawska M., „Popeye” Roberta Altmana jako antymusical, [w:] Musical. Spotkania z gatunkami filmowymi, Fiołek-Lubczyńska B., Żakieta K., Żebrowski M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 57-67, https://doi.org/10.18778/8088-445-8.05pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-445-8
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/43020
dc.description.abstractAutorka analizuje film Roberta Altmana „Popeye” (1980), stosując wyznaczniki gatunkowe klasycznego musicalu sformułowane przez Ricka Altmana. Zwraca uwagę na fakt, iż wykształcony przez reżysera autorski styl – zwłaszcza polifoniczność warstwy dźwiękowej – generuje dystans odbiorczy, stojący w kontrze z immersyjnym charakterem musicalu. Ze względu na schemat fabularny film wpisuje się raczej w tradycję westernu odwołując się przy tym również do – kolejnego, amerykańskiego na wskroś gatunku – slapsticku. To wielopoziomowe rozbicie „musicalowego realizmu” wraz postulowaną przez autorkę konstytutywną dla musicalu kategorią „rozrywkowości” rozumianej jako przyjemność płynącą z podziwiania dobrze wykonanej artystycznej roboty, stanowią powód dla którego film można by określić raczej mianem antymusicalu.pl_PL
dc.description.abstractThe author analyses Robert Altman’s movie “Popeye” (1980) using genre determinants enunciated by Rick Altman for classical musical, pointing out the fact that director’s auteur style – especially polyphonic hubbub in soundscape – clashes with musical’s immersive character. Narrative scheme visible in the movie would rather suggest its affiliation with Western genre and visual gags strongly invoke another thoroughly American tradition – slapstick. This negation of “musical reality” paired with “entertainess” – category proposed by the author as distinctive for the genre and understood as a pleasurable result of experiencing something that can be considered as artistically well executed – are the reason to call Popeye an anti-musical rather than a musical.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofFiołek-Lubczyńska B., Żakieta K., Żebrowski M. (red.), Musical. Spotkania z gatunkami filmowymi, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectRobert Altmanpl_PL
dc.subjectPopeyepl_PL
dc.subjectRick Altmanpl_PL
dc.subjectmusicalpl_PL
dc.subjectantymusicalpl_PL
dc.subjectpolifonia dźwiękowapl_PL
dc.subjectslapstickpl_PL
dc.subjectwesternpl_PL
dc.subjectanti-musicalpl_PL
dc.subjectpolyphonic soundscapepl_PL
dc.subjectslapstickpl_PL
dc.title"Popeye" Roberta Altmana jako antymusicalpl_PL
dc.title.alternativeRobert Altman’s "Popeye" as anti-musicalpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number57-67pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-446-5
dc.contributor.authorBiographicalnoteMonika Rawska – absolwentka kulturoznawstwa ze specjalizacją filmoznawczą Uniwersytetu Łódzkiego. Obecnie doktorantka w Zakładzie Teorii Kultury Uniwersytetu Łódzkiego. Interesuje się m.in. teorią i antropologią kultury, kulturą popularną, współczesnym kinem gatunków oraz twórczością Christophera Nolana.pl_PL
dc.referencesAltman R., Semantyczno-syntaktyczne podejście do gatunku filmowego, [w:] R. Altman.pl_PL
dc.referencesGatunki filmowe, tłum. M. Zawadzka, Warszawa 2012.pl_PL
dc.referencesAltman R., The Musical, [w:] The Oxford History of World Cinema, red. G. Nowell-Smith, Oxford – New York 1996.pl_PL
dc.referencesKhun A., Westwell G., Oxford Dictionary of Film Studies, Oxford 2012.pl_PL
dc.referencesPrajzner K., Robert Altman. Reguły gry, [w:] Kino amerykańskie. Twórcy, red. K. Klejsa, E. Durys, Kraków 2006.pl_PL
dc.referencesSherwood Magee G., Robert Altman’s Soundtracks: Film, Music and Sound from M*A*S*H to A Prairie Home Companion, Oksford – Nowy Jork 2014.pl_PL
dc.referencesSyska R., Robert Altman – muszkieter, [w:] Bunt i nostalgia. Mistrzowie kina amerykańskiego, red. Ł. Plesnar, Kraków 2007.pl_PL
dc.referencesWright W., Six Guns and Society: A Structural Study of the Western, Berkley – Los Angeles – London 1977.pl_PL
dc.referencesAbsolwent, M. Nichols, 1967.pl_PL
dc.referencesBonnie i Clyde, reż. A. Penn, 1967.pl_PL
dc.referencesBuffalo Bill i Indianie, reż. R. Altman, 1976.pl_PL
dc.referencesEasy Rider, reż. D. Hopper, 1969.pl_PL
dc.referencesM*A*S*H, reż. R. Altman, 1970.pl_PL
dc.referencesNashville, reż. R. Altman, 1975.pl_PL
dc.referencesPopeye, reż. R. Altman, 1980.pl_PL
dc.referencesRocky Horror Picture Show, reż. J. Sharman, 1975.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-445-8.05
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL
dc.disciplinesztuki filmowe i teatralnepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe