| dc.contributor.author | Rawska, Monika | |
| dc.contributor.editor | Fiołek-Lubczyńska, Bogumiła | |
| dc.contributor.editor | Żakieta, Katarzyna | |
| dc.contributor.editor | Żebrowski, Mateusz | |
| dc.date.accessioned | 2022-08-30T16:26:13Z | |
| dc.date.available | 2022-08-30T16:26:13Z | |
| dc.date.issued | 2016 | |
| dc.identifier.citation | Rawska M., „Popeye” Roberta Altmana jako antymusical, [w:] Musical. Spotkania z gatunkami filmowymi, Fiołek-Lubczyńska B., Żakieta K., Żebrowski M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 57-67, https://doi.org/10.18778/8088-445-8.05 | pl_PL |
| dc.identifier.isbn | 978-83-8088-445-8 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/43020 | |
| dc.description.abstract | Autorka analizuje film Roberta Altmana „Popeye” (1980), stosując wyznaczniki gatunkowe klasycznego musicalu sformułowane przez Ricka Altmana. Zwraca uwagę na fakt, iż wykształcony przez reżysera autorski styl – zwłaszcza polifoniczność warstwy dźwiękowej – generuje dystans odbiorczy, stojący w kontrze z immersyjnym charakterem musicalu. Ze względu na schemat fabularny film wpisuje się raczej w tradycję westernu odwołując się przy tym również do – kolejnego, amerykańskiego na wskroś gatunku – slapsticku. To wielopoziomowe rozbicie „musicalowego realizmu” wraz postulowaną przez autorkę konstytutywną dla musicalu kategorią „rozrywkowości” rozumianej jako przyjemność płynącą z podziwiania dobrze wykonanej artystycznej roboty, stanowią powód dla którego film można by określić raczej mianem antymusicalu. | pl_PL |
| dc.description.abstract | The author analyses Robert Altman’s movie “Popeye” (1980) using genre determinants enunciated by Rick Altman for classical musical, pointing out the fact that director’s auteur style – especially polyphonic hubbub in soundscape – clashes with musical’s immersive character. Narrative scheme visible in the movie would rather suggest its affiliation with Western genre and visual gags strongly invoke another thoroughly American tradition – slapstick. This negation of “musical reality” paired with “entertainess” – category proposed by the author as distinctive for the genre and understood as a pleasurable result of experiencing something that can be considered as artistically well executed – are the reason to call Popeye an anti-musical rather than a musical. | pl_PL |
| dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
| dc.language.iso | pl | pl_PL |
| dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
| dc.relation.ispartof | Fiołek-Lubczyńska B., Żakieta K., Żebrowski M. (red.), Musical. Spotkania z gatunkami filmowymi, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016; | |
| dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
| dc.subject | Robert Altman | pl_PL |
| dc.subject | Popeye | pl_PL |
| dc.subject | Rick Altman | pl_PL |
| dc.subject | musical | pl_PL |
| dc.subject | antymusical | pl_PL |
| dc.subject | polifonia dźwiękowa | pl_PL |
| dc.subject | slapstick | pl_PL |
| dc.subject | western | pl_PL |
| dc.subject | anti-musical | pl_PL |
| dc.subject | polyphonic soundscape | pl_PL |
| dc.subject | slapstick | pl_PL |
| dc.title | "Popeye" Roberta Altmana jako antymusical | pl_PL |
| dc.title.alternative | Robert Altman’s "Popeye" as anti-musical | pl_PL |
| dc.type | Book chapter | pl_PL |
| dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
| dc.page.number | 57-67 | pl_PL |
| dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
| dc.identifier.eisbn | 978-83-8088-446-5 | |
| dc.contributor.authorBiographicalnote | Monika Rawska – absolwentka kulturoznawstwa ze specjalizacją filmoznawczą Uniwersytetu Łódzkiego. Obecnie doktorantka w Zakładzie Teorii Kultury Uniwersytetu Łódzkiego. Interesuje się m.in. teorią i antropologią kultury, kulturą popularną, współczesnym kinem gatunków oraz twórczością Christophera Nolana. | pl_PL |
| dc.references | Altman R., Semantyczno-syntaktyczne podejście do gatunku filmowego, [w:] R. Altman. | pl_PL |
| dc.references | Gatunki filmowe, tłum. M. Zawadzka, Warszawa 2012. | pl_PL |
| dc.references | Altman R., The Musical, [w:] The Oxford History of World Cinema, red. G. Nowell-Smith, Oxford – New York 1996. | pl_PL |
| dc.references | Khun A., Westwell G., Oxford Dictionary of Film Studies, Oxford 2012. | pl_PL |
| dc.references | Prajzner K., Robert Altman. Reguły gry, [w:] Kino amerykańskie. Twórcy, red. K. Klejsa, E. Durys, Kraków 2006. | pl_PL |
| dc.references | Sherwood Magee G., Robert Altman’s Soundtracks: Film, Music and Sound from M*A*S*H to A Prairie Home Companion, Oksford – Nowy Jork 2014. | pl_PL |
| dc.references | Syska R., Robert Altman – muszkieter, [w:] Bunt i nostalgia. Mistrzowie kina amerykańskiego, red. Ł. Plesnar, Kraków 2007. | pl_PL |
| dc.references | Wright W., Six Guns and Society: A Structural Study of the Western, Berkley – Los Angeles – London 1977. | pl_PL |
| dc.references | Absolwent, M. Nichols, 1967. | pl_PL |
| dc.references | Bonnie i Clyde, reż. A. Penn, 1967. | pl_PL |
| dc.references | Buffalo Bill i Indianie, reż. R. Altman, 1976. | pl_PL |
| dc.references | Easy Rider, reż. D. Hopper, 1969. | pl_PL |
| dc.references | M*A*S*H, reż. R. Altman, 1970. | pl_PL |
| dc.references | Nashville, reż. R. Altman, 1975. | pl_PL |
| dc.references | Popeye, reż. R. Altman, 1980. | pl_PL |
| dc.references | Rocky Horror Picture Show, reż. J. Sharman, 1975. | pl_PL |
| dc.identifier.doi | 10.18778/8088-445-8.05 | |
| dc.discipline | literaturoznawstwo | pl_PL |
| dc.discipline | sztuki filmowe i teatralne | pl_PL |