Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMucha, Patrycja
dc.contributor.editorFiołek-Lubczyńska, Bogumiła
dc.contributor.editorŻakieta, Katarzyna
dc.contributor.editorŻebrowski, Mateusz
dc.date.accessioned2022-08-30T16:22:55Z
dc.date.available2022-08-30T16:22:55Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationMucha P., „Glee” jako telewizyjny post-musical, [w:] Musical. Spotkania z gatunkami filmowymi, Fiołek-Lubczyńska B., Żakieta K., Żebrowski M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 41-55, https://doi.org/10.18778/8088-445-8.04pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-445-8
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/43019
dc.description.abstractMusical jest dziś formułą niemalże wymarłą. Jednak do głosu doraźnie dochodzą różni twórcy, którzy mają ambicję wskrzeszenia „martwego gatunku”. Jedną z najciekawszych propozycji na tym polu wydaje się być serial „Glee” jako telewizyjny przykład formuły musicalowej. „Glee” jest wyjątkowym tekstem kultury, bowiem wykorzystuje rozrywkową formę serialu młodzieżowego, ale jednocześnie zawiera spostrzeżenia na temat: stereotypów płciowych, standardów kulturowych i wpływu edukacji na młode pokolenie. Jest to serial, który w swojej warstwie dyskursywnej przeczy w gruncie rzeczy gatunkowi, jakim jest film młodzieżowy. „Glee” przełamuje również tradycyjną strukturę musicalu, ujawniając wysoką samozwrotność. Poprzez zawarcie autotematycznych komentarzy do świata przedstawionego załamuje typowy tok akcji gatunku (fabuła – numer muzyczny – fabuła, itd.). Twórcy „Glee” tworzą także serial o charakterze intertekstualnym. Odwołują się nie tylko do konkretnych musicali czy filmów, ale realizują poszczególne odcinki w różnych konwencjach, jakie pojawiały się na przestrzeni całej historii kina.pl_PL
dc.description.abstractMusical as a genre is almost a dead form nowadays. However, there are a few authors, who have an ambition to bring back to life this almost-dead genre. One of the most interesting propositions in this area is “Glee”, which is a television realization of musical. “Glee” is a very special culture-based text, because it tells about gender stereotypes, cultural standards and an influence of education on young generations using entertaining form of tv series. It is also a production, which denies most characteristics of teen movie as a current and breaks traditional structure of musical, exposing its backstage realization. Moreover, “Glee” is a series, which comments itself as a form and disturbs usual rhythm of musical productions. Authors of this series have created a product which contains huge amount of intertextuality and reminds not only particular movies, but also different conventions. Episodes have been made as if they were horror, surreal movie and other great conventions from whole history of cinematography.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofFiołek-Lubczyńska B., Żakieta K., Żebrowski M. (red.), Musical. Spotkania z gatunkami filmowymi, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectserialpl_PL
dc.subjectpostmodernizmpl_PL
dc.subjectgatunekpl_PL
dc.subjectmusicalpl_PL
dc.subjectGleepl_PL
dc.subjectseriespl_PL
dc.subjectpostmodernismpl_PL
dc.subjectgenrepl_PL
dc.subjectmusicalpl_PL
dc.title"Glee" jako telewizyjny post-musicalpl_PL
dc.title.alternative"Glee" as a TV post-musicalpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number41-55pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Śląskipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-446-5
dc.contributor.authorBiographicalnotePatrycja Mucha – (ur. 1991) absolwentka studiów kulturoznawczych na specjalności filmoznawczej. Obroniła pracę magisterską pt. „Strategie narracji i promocji współczesnej telewizji na przykładzie serialu Violetta”. W ramach obecności w Kole Naukowym Filmoznawców Uniwersytetu Śląskiego „Kinotok” (którego jest przewodniczącą od 2013 roku) prowadziła warsztaty filmowe dla młodzieży. Od 2013 roku redaktor działu filmowego i dziennikarz magazynu „Reflektor”, od maja 2014 roku jego redaktor naczelna, publikuje także w „artPAPIERZE” (w dziale „Film”). W roku 2013 pełniła funkcję redaktor naczelnej gazety festiwalowej MFF Ars Independent, jak również współpracowała z gazetą „Re:produkcje”, tworzoną przy MFPF Regiofun.pl_PL
dc.referencesAltman Ch., W stronę teorii gatunku filmowego, „Kino” 1987, nr 6.pl_PL
dc.referencesChojecki A., Postmodernizm – oczekiwania i zagrożenia, „Film na świecie” 2000, nr 401.pl_PL
dc.referencesFeuer J., HBO i pojęcie telewizji jakościowej, [w:] Zmierzch telewizji? Przemiany medium. Antologia, red. T. Bielak, G. Ptaszek, M. Filiciak, Warszawa 2011.pl_PL
dc.referencesGiżycki M., Postmodernizm w kinie, „Film na świecie” 2000, nr 401.pl_PL
dc.referencesGlee – nieoficjalna polska strona internetowa poświęcona serialowi http://gleeclub.pl/ [dostęp: 10.07.2015].pl_PL
dc.referencesGodzic W., Widz w świecie musicalu, [w:] Kino gatunków, red. A. Helman, Kraków 1991.pl_PL
dc.referencesKaniak N., Trudna młodzież i jej problemy w amerykańskim kinie niezależnym. Praca licencjacka dostępna w archiwum Zakładu Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach UŚ.pl_PL
dc.referencesKino młodzieżowe – szkoła jako pole walki http://www.polskieradio.pl/10/601/Artykul/1075060,Kino-mlodziezowe-szkola-jako-pole-walki. Zapis audycji radiowej [dostęp: 10.07.2015].pl_PL
dc.referencesKlimek K., Powtórki z rozrywki, czyli hollywoodzka retromania, „EKRANy” 2012, nr 5.pl_PL
dc.referencesKłys T., Story Is Not Over: Kilka uwag o fabule, efekcie diegetycznym i ich wzajemnych relacjach w fikcjach wizualnych, „Studia Filmoznawcze” 1997, t. 18.pl_PL
dc.referencesLisowska-Magdziarz M., Feniksy, łabędzie, motyle: media i kultura transformacji, Kraków 2012.pl_PL
dc.referencesSontag S., Notatki o kampie, [w:] Kamp: antologia przekładów, red. P. Czapliński, Kraków 2012.pl_PL
dc.referencesWilkoszewska K., Wariacje na postmodernizm, Kraków 1997.pl_PL
dc.referencesWojnicka J., Katafiasz O., Słownik wiedzy o filmie, Warszawa – Bielsko-Biała, 2008.pl_PL
dc.referencesAmerykanin w Paryżu, reż. V. Minnelli, 1951.pl_PL
dc.referencesCały ten zgiełk, reż. B. Fosse, 1979.pl_PL
dc.referencesCarrie, reż. B. de Palma, 1976.pl_PL
dc.referencesChicago, reż. R. Marshall, 2002.pl_PL
dc.referencesCommunity [serial], twórca D. Harmon, 2009–.pl_PL
dc.referencesDeszczowa piosenka, reż. S. Donen, G. Kelly, 1952.pl_PL
dc.referencesDzikość serca, reż. D. Lynch, 1990.pl_PL
dc.referencesFlight of the Conchords [serial] twórcy J. Bobin, B. McKenzie, 2007–2009.pl_PL
dc.referencesGlee [serial], twórcy R. Murphy, B. Falchuk, I. Brennan, 2009–2015.pl_PL
dc.referencesGorączka sobotniej nocy, reż. J. Bedham, 1977.pl_PL
dc.referencesGrease, reż. R. Kleiser, 1978.pl_PL
dc.referencesGwiezdne Wojny [trylogia], reż. G. Lucas, I. Kershner, R. Marquand, 1987–1983.pl_PL
dc.referencesHigh School Musical, reż. K. Ortega, 2006.pl_PL
dc.referencesJak poznałem waszą matkę [serial], twórcy: C. Thomas, C. Bays, 2005–2014.pl_PL
dc.referencesKabaret, reż. B. Fosse, 1972.pl_PL
dc.referencesKlub winowajców, reż. J. Hughes, 1985.pl_PL
dc.referencesKucharz, złodziej, jego żona i jej kochanek , reż. P. Greenaway, 1989.pl_PL
dc.referencesMała księżniczka, reż. W. Lang, W. A. Seiter, 1939.pl_PL
dc.referencesMała Miss Brodwayu, reż. I. Cummings, 1938.pl_PL
dc.referencesMiasteczko Twin Peaks [serial], twórcy D. Lynch, M. Frost, 1990–1991.pl_PL
dc.referencesMoulin Rouge!, reż. B. Luhrmann, 2001.pl_PL
dc.referencesPulp Fiction, reż. Q. Tarantino, 1994.pl_PL
dc.referencesRocky Horror Picture Show, reż. J. Sharman, 1975.pl_PL
dc.referencesRomance & Cigarettes, reż. J. Turturro, 2005.pl_PL
dc.referencesSweeney Todd: demoniczny golibroda z Fleet Street, reż. T. Burton 2007.pl_PL
dc.referencesTańcząc w ciemnościach, reż. L. von Tier, 2002.pl_PL
dc.referencesUrodzeni mordercy, reż. O. Stone, 1994.pl_PL
dc.referencesWest Side Story, reż. R. Wise, J. Robbins, 1961.pl_PL
dc.referencesWściekłe psy, reż. Q. Tarantino 1992.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-445-8.04
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL
dc.disciplinesztuki filmowe i teatralnepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe