dc.contributor.author | Mucha, Patrycja | |
dc.contributor.editor | Fiołek-Lubczyńska, Bogumiła | |
dc.contributor.editor | Żakieta, Katarzyna | |
dc.contributor.editor | Żebrowski, Mateusz | |
dc.date.accessioned | 2022-08-30T16:22:55Z | |
dc.date.available | 2022-08-30T16:22:55Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Mucha P., „Glee” jako telewizyjny post-musical, [w:] Musical. Spotkania z gatunkami filmowymi, Fiołek-Lubczyńska B., Żakieta K., Żebrowski M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 41-55, https://doi.org/10.18778/8088-445-8.04 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8088-445-8 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/43019 | |
dc.description.abstract | Musical jest dziś formułą niemalże wymarłą. Jednak do głosu doraźnie dochodzą różni twórcy, którzy mają ambicję wskrzeszenia „martwego gatunku”. Jedną z najciekawszych propozycji na tym polu wydaje się być serial „Glee” jako telewizyjny przykład formuły musicalowej. „Glee” jest wyjątkowym tekstem kultury, bowiem wykorzystuje rozrywkową formę serialu młodzieżowego, ale jednocześnie zawiera spostrzeżenia na temat: stereotypów płciowych, standardów kulturowych i wpływu edukacji na młode pokolenie. Jest to serial, który w swojej warstwie dyskursywnej przeczy w gruncie rzeczy gatunkowi, jakim jest film młodzieżowy. „Glee” przełamuje również tradycyjną strukturę musicalu, ujawniając wysoką samozwrotność. Poprzez zawarcie autotematycznych komentarzy do świata przedstawionego załamuje typowy tok akcji gatunku (fabuła – numer muzyczny – fabuła, itd.). Twórcy „Glee” tworzą także serial o charakterze intertekstualnym. Odwołują się nie tylko do konkretnych musicali czy filmów, ale realizują poszczególne odcinki w różnych konwencjach, jakie pojawiały się na przestrzeni całej historii kina. | pl_PL |
dc.description.abstract | Musical as a genre is almost a dead form nowadays. However, there are a few authors, who have an ambition to bring back to life this almost-dead genre. One of the most interesting propositions in this area is “Glee”, which is a television realization of musical. “Glee” is a very special culture-based text, because it tells about gender stereotypes, cultural standards and an influence of education on young generations using entertaining form of tv series. It is also a production, which denies most characteristics of teen movie as a current and breaks traditional structure of musical, exposing its backstage realization. Moreover, “Glee” is a series, which comments itself as a form and disturbs usual rhythm of musical productions. Authors of this series have created a product which contains huge amount of intertextuality and reminds not only particular movies, but also different conventions. Episodes have been made as if they were horror, surreal movie and other great conventions from whole history of cinematography. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Fiołek-Lubczyńska B., Żakieta K., Żebrowski M. (red.), Musical. Spotkania z gatunkami filmowymi, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | serial | pl_PL |
dc.subject | postmodernizm | pl_PL |
dc.subject | gatunek | pl_PL |
dc.subject | musical | pl_PL |
dc.subject | Glee | pl_PL |
dc.subject | series | pl_PL |
dc.subject | postmodernism | pl_PL |
dc.subject | genre | pl_PL |
dc.subject | musical | pl_PL |
dc.title | "Glee" jako telewizyjny post-musical | pl_PL |
dc.title.alternative | "Glee" as a TV post-musical | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
dc.page.number | 41-55 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Śląski | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8088-446-5 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Patrycja Mucha – (ur. 1991) absolwentka studiów kulturoznawczych na specjalności filmoznawczej. Obroniła pracę magisterską pt. „Strategie narracji i promocji współczesnej telewizji na przykładzie serialu Violetta”. W ramach obecności w Kole Naukowym Filmoznawców Uniwersytetu Śląskiego „Kinotok” (którego jest przewodniczącą od 2013 roku) prowadziła warsztaty filmowe dla młodzieży. Od 2013 roku redaktor działu filmowego i dziennikarz magazynu „Reflektor”, od maja 2014 roku jego redaktor naczelna, publikuje także w „artPAPIERZE” (w dziale „Film”). W roku 2013 pełniła funkcję redaktor naczelnej gazety festiwalowej MFF Ars Independent, jak również współpracowała z gazetą „Re:produkcje”, tworzoną przy MFPF Regiofun. | pl_PL |
dc.references | Altman Ch., W stronę teorii gatunku filmowego, „Kino” 1987, nr 6. | pl_PL |
dc.references | Chojecki A., Postmodernizm – oczekiwania i zagrożenia, „Film na świecie” 2000, nr 401. | pl_PL |
dc.references | Feuer J., HBO i pojęcie telewizji jakościowej, [w:] Zmierzch telewizji? Przemiany medium. Antologia, red. T. Bielak, G. Ptaszek, M. Filiciak, Warszawa 2011. | pl_PL |
dc.references | Giżycki M., Postmodernizm w kinie, „Film na świecie” 2000, nr 401. | pl_PL |
dc.references | Glee – nieoficjalna polska strona internetowa poświęcona serialowi http://gleeclub.pl/ [dostęp: 10.07.2015]. | pl_PL |
dc.references | Godzic W., Widz w świecie musicalu, [w:] Kino gatunków, red. A. Helman, Kraków 1991. | pl_PL |
dc.references | Kaniak N., Trudna młodzież i jej problemy w amerykańskim kinie niezależnym. Praca licencjacka dostępna w archiwum Zakładu Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach UŚ. | pl_PL |
dc.references | Kino młodzieżowe – szkoła jako pole walki http://www.polskieradio.pl/10/601/Artykul/1075060,Kino-mlodziezowe-szkola-jako-pole-walki. Zapis audycji radiowej [dostęp: 10.07.2015]. | pl_PL |
dc.references | Klimek K., Powtórki z rozrywki, czyli hollywoodzka retromania, „EKRANy” 2012, nr 5. | pl_PL |
dc.references | Kłys T., Story Is Not Over: Kilka uwag o fabule, efekcie diegetycznym i ich wzajemnych relacjach w fikcjach wizualnych, „Studia Filmoznawcze” 1997, t. 18. | pl_PL |
dc.references | Lisowska-Magdziarz M., Feniksy, łabędzie, motyle: media i kultura transformacji, Kraków 2012. | pl_PL |
dc.references | Sontag S., Notatki o kampie, [w:] Kamp: antologia przekładów, red. P. Czapliński, Kraków 2012. | pl_PL |
dc.references | Wilkoszewska K., Wariacje na postmodernizm, Kraków 1997. | pl_PL |
dc.references | Wojnicka J., Katafiasz O., Słownik wiedzy o filmie, Warszawa – Bielsko-Biała, 2008. | pl_PL |
dc.references | Amerykanin w Paryżu, reż. V. Minnelli, 1951. | pl_PL |
dc.references | Cały ten zgiełk, reż. B. Fosse, 1979. | pl_PL |
dc.references | Carrie, reż. B. de Palma, 1976. | pl_PL |
dc.references | Chicago, reż. R. Marshall, 2002. | pl_PL |
dc.references | Community [serial], twórca D. Harmon, 2009–. | pl_PL |
dc.references | Deszczowa piosenka, reż. S. Donen, G. Kelly, 1952. | pl_PL |
dc.references | Dzikość serca, reż. D. Lynch, 1990. | pl_PL |
dc.references | Flight of the Conchords [serial] twórcy J. Bobin, B. McKenzie, 2007–2009. | pl_PL |
dc.references | Glee [serial], twórcy R. Murphy, B. Falchuk, I. Brennan, 2009–2015. | pl_PL |
dc.references | Gorączka sobotniej nocy, reż. J. Bedham, 1977. | pl_PL |
dc.references | Grease, reż. R. Kleiser, 1978. | pl_PL |
dc.references | Gwiezdne Wojny [trylogia], reż. G. Lucas, I. Kershner, R. Marquand, 1987–1983. | pl_PL |
dc.references | High School Musical, reż. K. Ortega, 2006. | pl_PL |
dc.references | Jak poznałem waszą matkę [serial], twórcy: C. Thomas, C. Bays, 2005–2014. | pl_PL |
dc.references | Kabaret, reż. B. Fosse, 1972. | pl_PL |
dc.references | Klub winowajców, reż. J. Hughes, 1985. | pl_PL |
dc.references | Kucharz, złodziej, jego żona i jej kochanek , reż. P. Greenaway, 1989. | pl_PL |
dc.references | Mała księżniczka, reż. W. Lang, W. A. Seiter, 1939. | pl_PL |
dc.references | Mała Miss Brodwayu, reż. I. Cummings, 1938. | pl_PL |
dc.references | Miasteczko Twin Peaks [serial], twórcy D. Lynch, M. Frost, 1990–1991. | pl_PL |
dc.references | Moulin Rouge!, reż. B. Luhrmann, 2001. | pl_PL |
dc.references | Pulp Fiction, reż. Q. Tarantino, 1994. | pl_PL |
dc.references | Rocky Horror Picture Show, reż. J. Sharman, 1975. | pl_PL |
dc.references | Romance & Cigarettes, reż. J. Turturro, 2005. | pl_PL |
dc.references | Sweeney Todd: demoniczny golibroda z Fleet Street, reż. T. Burton 2007. | pl_PL |
dc.references | Tańcząc w ciemnościach, reż. L. von Tier, 2002. | pl_PL |
dc.references | Urodzeni mordercy, reż. O. Stone, 1994. | pl_PL |
dc.references | West Side Story, reż. R. Wise, J. Robbins, 1961. | pl_PL |
dc.references | Wściekłe psy, reż. Q. Tarantino 1992. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8088-445-8.04 | |
dc.discipline | literaturoznawstwo | pl_PL |
dc.discipline | sztuki filmowe i teatralne | pl_PL |