Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorDauksza, Agnieszka
dc.contributor.editorDauksza, Agnieszka
dc.date.accessioned2022-08-22T08:27:39Z
dc.date.available2022-08-22T08:27:39Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/42876
dc.description.abstractInspired by Clifford Geertz’s concept, the author analyses blurred genres on the example of biographies, focusing on their contemporary transformations, while scrutinizing their formal, methodological and audience-related (possible reasons behind their popularity) aspects. The ethical dimension of the biographer’s work is crucial, and here it is examined from the perspective of the writer’s personal involvement and the emotional community of readers (as defined by Barbara Rosenwein). The study also analyses biographies when they are perceived as a type of testimony, experience, an act of creating potential histories, or as critical works. From this perspective, writing a biography is like inciting comprehension by re-evaluating the meaning of somebody’s experiences and engaging them with the modern readers’ experience. In all probability, the key is not the authenticity of the presented reality, but enabling the reader to immerse themselves in the flow of the story so that reading the book becomes a significant experience in itself. What the reader seems to require is for the devices that are typical for novel-like narration to be combined with nonfictional forms. Thus, genre blurring is, in fact, a basis for renegotiating the pact between authors and readers, where both sides are well aware of how ambiguous it is to write about an absent third party, realizing that it is necessary to omit facts, be concise, make sense of convoluted events, and to extract the essence in things that seemingly look chaotic.pl_PL
dc.description.sponsorshipBadania wykonano przy wsparciu finansowym Priorytetowego Obszaru Badawczego Heritage w ramach Programu Strategicznego Inicjatywa Doskonałości w Uniwersytecie Jagiellońskim, edycja I.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;2
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectbiographypl_PL
dc.subjectbiographical elementpl_PL
dc.subjectblurry genrespl_PL
dc.titleZmącone wody żywiołu biograficznego. Wstęp redakcyjnypl_PL
dc.title.alternativeBlurred Waters of the Biographical Element. Editorial Introductionpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number7-23pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Jagiellońskipl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesAzoulay Ariella (2019), Potential History: Unlearning Imperialism, Verso, London–New York.pl_PL
dc.referencesBachtin Michaił (1986), Estetyka twórczości słownej, trans. D. Ulicka, ed. Czaplejewicz E., Warsaw.pl_PL
dc.referencesCałek Anita (2014), Biografia naukowa — od koncepcji do narracji. Interdyscyplinarność, teorie, metody badawcze, WUJ, Krakow.pl_PL
dc.referencesCzermińska Małgorzata (2002), Autobiograficzny trójkąt. Świadectwo, wyznanie i wyzwanie, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesGeertz Clifford (1990), O gatunkach zmąconych: nowe konfiguracje myśli społecznej, trans. Z. Łapiński, “Teksty Drugie”, No. 2.pl_PL
dc.referencesLegeżyńska Anna (2019), Wystarczy mocno i wytrwale zastanawiać się nad jednym życiem... Biografistyka jako hermeneutyczne wyzwanie, “Teksty Drugie”, No. 1.pl_PL
dc.referencesLejeune Paul (1975), Pakt autobiograficzny, trans. A. W. Labuda, “Teksty”, No. 5.pl_PL
dc.referencesNasiłowska Anna (2019), Angielskie, francuskie i polskie tradycje biografistyki. Wprowadzenie do tematu, “Teksty Drugie”, No. 1.pl_PL
dc.referencesNycz Ryszard (2015), Inny jak ja (Trzy i pół glosy do aktualnego teoretycznie i praktycznie problemu), “Teksty Drugie”, No. 6.pl_PL
dc.referencesRosenwein Barbara (2015), Obawy o emocje w historii, trans. J. Wysmułek, “Teksty Drugie”, No. 1.pl_PL
dc.referencesTabaszewska Justyna (2019), Na granicy faktu. Kategoria faction w badaniach nad współczesnymi biografiami, “Teksty Drugie”, No. 1.pl_PL
dc.referencesZajas Paweł (2007), Wokół ”Kapuściński non-fiction”: próba podsumowania i ewaluacji dyskusji, “Teksty Drugie”, No. 1.pl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2021/64.2/1
dc.relation.volume64pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL
dc.disciplinenauki o kulturze i religiipl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe