Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSkrzypczyk, Aleksandra
dc.contributor.editorDauksza, Agnieszka
dc.date.accessioned2022-08-22T08:06:58Z
dc.date.available2022-08-22T08:06:58Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/42855
dc.description.abstractThe article is devoted to Bruno Schulz’s meetings with musicians. It shows not only a partial biography of the author of The Cinnamon Shops, filtered by these encounters, but also smaller fragments of lives of his friends. These intersected biographies create a story about inter-war contacts and relationships, which resulted in numerous epistolography and post-war memories that focused on Schulz’s life and oeuvre. The author of this text talks about the influence that these contacts might have had on Schulz’s perception of music and musicians. Furthermore, it shows how he translated these experiences into his prose. In the archive of Schulz’s life and work we can find traces of meetings with several music artists. There are also some traces of these meetings in the descriptions of organ grinders at Sanatorium Under The Sign of The Hourglass, Jewish musicians who we will find concerts in the story Spring, as well as in the descriptions of park and cafe musicians, mentioned in both series of stories. However, knowledge of these relationships survived primarily due to the letters. It should be noted that the preserved materials from his meetings with musicians have never been the subject of schulzology research in its entirety. Musicians inspired a few fragments of Schulz’s short stories. Artists whom he met at the beginning of the 20th century were not only performers of pre-war Poland, in particular his hometown of Drohobych, and Lviv, Warsaw, but also of Vienna and Paris. These friendships were important for his musical education, they shaped his thinking about music and his image of musicians. They must have had an impact on the descriptions of sounds in the world depicted in The Cinnamon Shops and his other stories, and finally — after the Holocaust — they let the legacy of Bruno Schulz be saved.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;2
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectbiographypl_PL
dc.subjectBruno Schulzpl_PL
dc.subjectPolish literaturepl_PL
dc.subjectmusicpl_PL
dc.subjectinterwar periodpl_PL
dc.titlePrzecięcia biografii. Muzyczne spotkania Schulzapl_PL
dc.title.alternativeIntersections of Biographies. Bruno Schulz’s Musical Encounterspl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number65-80pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Gdańskipl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesFicowski Jerzy (2002), Regiony wielkiej herezji. Bruno Schulz i jego mitologia, Pogranicze, Sejny.pl_PL
dc.referencesGombrowicz Witold (2002), Wspomnienia polskie, Wydawnictwo Literackie, Kraków.pl_PL
dc.referencesGórski Emil [Samuel Bergman], relacja ustna z 11 stycznia 1976 roku, Archiwum Jerzego Ficowskiego.pl_PL
dc.referencesJasiński Roman (2008), Zmierzch starego świata. Wspomnienia 1900–1945, Wydawnictwo Literackie, Kraków.pl_PL
dc.referencesKato Ariko (2011), Obraz jako nie-milcząca poezja. Bruno Schulz i kobiece nogi albo dwie antytezy estetyczne, Projekt szpilki, www.projektszpilki.pl/eseje.php?i=5⟨=pl [dostęp: 23.03.2021] (strona obecnie zawieszona).pl_PL
dc.referencesKaszuba-Dębska Anna (2016), Kobiety i Schulz, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesLeksykon polskich muzyków pedagogów urodzonych po 31 grudnia 1870 (2008), red. Janczewska -Sołomko K., Impuls, Kraków.pl_PL
dc.referencesList Emila Górskiego do Jerzego Ficowskiego z listopada 1982 roku, Archiwum Jerzego Ficowskiego.pl_PL
dc.referencesŁazorak Bohdan, Tymoszenko Leonid, Chomycz Łesia, Czawa Igor (2016), Widomyj i newidomyj Bruno Schulz (sociokulturnyj portret Drohobycza), red. Tymoszenko L., Polonistyczne Centrum Naukowo-Informacyjne im. Igora Menioka Państwowego Uniwersytetu Pedagogicznego im. Iwana Franki, Drohobycz.pl_PL
dc.referencesMann Thomas (1975), Wybór nowel i listów, oprac. N. Honsza, Ossolineum, Kraków.pl_PL
dc.referencesMann Thomas (2002), Moje czasy. Eseje, wyb. i wstęp H. Orłowski, tłum. W. Kunicki, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.pl_PL
dc.referencesNotatki literacko-artystyczne (1918), „Gazeta Lwowska”, nr 299.pl_PL
dc.referencesPestka Wojciech (2009), Do zobaczenia w piekle. Kresowa apokalipsa: Ukraina, Polska, Białoruś, Łotwa, Prószyński Media, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRadliński Jerzy (1967), Obywatel jazz, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków.pl_PL
dc.referencesSchulz Bruno (1984), Listy, fragmenty. Wspomnienia o pisarzu, zeb. i oprac. J. Ficowski, Wydawnictwo Literackie, Kraków.pl_PL
dc.referencesSchulz Bruno (1989), Opowiadania. Wybór esejów i listów, wstęp i oprac. J. Jarzębski, Ossolineum, Wrocław.pl_PL
dc.referencesSchulz Bruno (2016), Dzieła zebrane, t. 5: Księga listów, zeb. i przyg. J. Ficowski, uzup. S. Danecki, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesSchulz Bruno (2020a), Fenig z okiem, „Schulz/Forum”, nr 15.pl_PL
dc.referencesSchulz Bruno (2020b), Prochem jesteś, „Schulz/Forum”, nr 15.pl_PL
dc.referencesSchulz/Forum. Kalendarz życia, twórczości i recepcji Brunona Schulza, www.schulzforum.pl [dostęp: 23.03.2021].pl_PL
dc.referencesSkrzypczyk Aleksandra (2018), Nieznane ilustracje Brunona Schulza do zeszytów z nutami, „Schulz/Forum”, nr 12.pl_PL
dc.referencesTeatr pamięci Brunona Schulza (1993), red. Ciechowicz J., Kasjaniuk H., Teatr Miejski w Gdyni, Gdynia.pl_PL
dc.referencesW ułamkach zwierciadła... Bruno Schulz w 110 rocznicę urodzin i 60 rocznicę śmierci (2003), red. Kitowska-Łysiak M., Panas W., Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin.pl_PL
dc.referencesWeron Marceli [Bruno Schulz] (2020), Undula, „Schulz/Forum”, nr 14pl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2021/64.2/4
dc.relation.volume64pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL
dc.disciplinenauki o kulturze i religiipl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe