Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorFranczak, Jerzy
dc.contributor.editorBarcz, Anna
dc.contributor.editorPłuciennik, Jarosław
dc.date.accessioned2022-08-22T08:00:55Z
dc.date.available2022-08-22T08:00:55Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/42847
dc.description.abstractThis article puts forward a comparative approach between the works of Tadeusz Różewicz and Inger Christensen in the context of the diagnosis of nuclear criticism. Briefly reconstructed variants of philosophical reflection are included in the conceptual framework created by Hans Ulrich Gumbrecht. The intention here is to capture the latent catastrophe, virtually existing, yet actually experienced. The historic novelty of the threat of collective suicide to the human species has turned into a specter that haunts all areas of our activity. Total nuclear war, according to Jacques Derrida, exists as a textual phenomenon, a “fairy tale.” It is so confused with reality that the pure reality of the atomic age cannot be distilled. Other philosophers write about the organized “system of disintegration” (Elsa Morante), about the system of deterrence, about the hyper-reality and simulacrality ( Jean Baudrillard), about the “supraliminal” phenomenon that shapes perception and thinking (Günther Anders). This nonevent provokes a permanent crisis for all institutions, problematizes notion of temporality, rules of rationality and subjective identity. Spider-Web Shield and Alphabet are seen here as artistic expressions of this experience… Różewicz creates a hybrid work and uses the collage technique. Ingersen, on the other hand, uses a formal rigor (abecedarium or alphabet book, alliteration) and a mathematical formula (Fibonacci sequence). They are both looking for an adequate form for a unique and elusive experience that determined the specific Stimmung (to add Gumbrecht’s terminology) of the post-war era.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;1
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectNuclear Criticismpl_PL
dc.subjectTadeusz Różewiczpl_PL
dc.subjectInger Christensenpl_PL
dc.titleLatentna katastrofa epoki atomupl_PL
dc.title.alternativeA Latent Disaster of the Atomic Agepl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number39-55pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Jagiellońskipl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesAtomic Ghost: Poets Respond to the Nuclear Age (1995), red. Bradley J., Coffee House Press, Minneapolis.pl_PL
dc.referencesBaudrillard Jean (2005a), Spisek sztuki. Iluzje i deziluzje estetyczne, przeł. S. Królak, Wydawnictwo Sic!, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBaudrillard Jean (2005b), Symulakry i symulacja, przeł. S. Królak, Wydawnictwo Sic!, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBeck Ulrich (2004), Społeczeństwo ryzyka. W drodze do nowoczesności, przeł. S. Cieśla, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBukowiecka Marta (2017), Dzieło jako proces. Wokół spójności tekstów Tadeusza Różewicza, „Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze”, nr 6.pl_PL
dc.referencesCarr Angela (2017), On Monotony: Repetition, Invention and Poetics in Christensen and Stevens, „Substance”, nr 3.pl_PL
dc.referencesChristensen Inger (2018), Alfabet, przeł. B. Sochańska, Wydawnictwo Lokator, Kraków.pl_PL
dc.referencesDerrida Jacques (2018), O apokalipsie, przeł. I. Boruszkowska, K. Wojtasik, Wydawnictwo Eperons-Ostrogi, Kraków.pl_PL
dc.referencesFranczak Jerzy (2018), Deszcz alfabetów, „Znak”, nr 7–8.pl_PL
dc.referencesGumbrecht Hans Ulrich (2015), Po roku 1945. Latencja jako źródło współczesności, przeł. A. Paszkowska, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHundorowa Tamara (2014), Czarnobyl, nuklearna apokalipsa i postmodernizm, „Teksty Drugie”, nr 6.pl_PL
dc.referencesHusserl Edmund (1999), Kryzys nauk europejskich, przeł. S. Walczewska, Wydawnictwo Rolewski, Toruń.pl_PL
dc.referencesKunz Tomasz (2005), Strategie negatywne w poezji Tadeusza Różewicza. Od poetyki tekstu do poetyki lektury, TAiWPN Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesKunz Tomasz (2019), Więcej niż słowa. Literatura jako forma istnienia, Wyd. UJ, Kraków.pl_PL
dc.referencesLivio Mario (2003), The Golden Ratio: The Story of PHI, the World’s Most Astonishing Number, Broadway Books, New York.pl_PL
dc.referencesMalabou Catherine (2017), Ontologia przypadłości. Esej o plastyczności destrukcyjnej, przeł. P. Skalski, Fundacja Augusta hr. Cieszkowskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMomro Jakub (2020), Implozje, „Teksty Drugie”, nr 1.pl_PL
dc.referencesMorante Elsa (2019), Bomba atomowa: za albo przeciw, przeł. P. Laskowski, Oficyna Bractwa Trojka, Poznań–Warszawa.pl_PL
dc.referencesMościcki Paweł (2020), Apokalipsa teraz!, „Teksty Drugie”, nr 1.pl_PL
dc.referencesNijakowski Lech (2019), Świat po apokalipsie. Społeczeństwo w świetle postapokaliptycznych tekstów kultury popularnej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.pl_PL
dc.referencesNycz Ryszard (2001), Literatura jako trop rzeczywistości. Poetyka epifanii w nowoczesnej literaturze polskiej, TAiWPN Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesPape Lis Wedell (1998), Oscillations — On Subject and Gender in Late Modernism, „Orbis Litterarum”, nr 53.pl_PL
dc.referencesPedersen Esther Oluffa (2020), The Beauty of Mathematical Order. A Study of the Role of Mathematics in Greek Philosophy and the Modern Art Works of Piet Hein and Inger Christensen, „The Journal of Somaesthetics”, nr 1, t. 6.pl_PL
dc.referencesRóżewicz Tadeusz (1990), Tarcza pajęczyny [w:] Różewicz T., Proza, t. 1, Wydawnictwo Literackie, Kraków.pl_PL
dc.referencesSeed David (2013), Under the Shadow. The Atomic Bomb and Cold War Narratives, The Kent State UP, Kent.pl_PL
dc.referencesSkalski Piotr (2017), Plastyczność istnienia [w:] Malabou C., Ontologia przypadłości. Esej o plastyczności destrukcyjnej, przeł. P. Skalski, Fundacja Augusta hr. Cieszkowskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSzczukowski Dariusz (2015), Twarz poety. O kilku motywach narcystycznych w twórczości Tadeusza Różewicza [w:] Tadeusz Różewicz i obrazy, red. Stankowska A., Śniedziewska M., Telicki M., Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk, Poznań.pl_PL
dc.referencesUniłowski Krzysztof (2014), Obrot, wyparcie Realnego i skarb poezji. Od kolażu w stronę „poezji wirtualnej” [w:] Próba rekonstrukcji. Szkice o twórczości Tadeusza Różewicza, red. Kunz T., Orska J., EMG, Wrocław.pl_PL
dc.referencesWojda Dorota (2007), „Tarcza z pajęczyny”. Mimesis Różewicza jako naśladowanie twarzy [w:] Przekraczanie granic. O twórczości Tadeusza Różewicza, red. Browarny W., Orska J., Poprawa A., TAiWPN Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesWyka Kazimierz (1975), Problem zamiennika gatunkowego w pisarstwie Różewicza, „Teksty”, nr 1.pl_PL
dc.referencesZabużko Oksana (2017), Planeta Piołun — Dowżenko — Tarkowski — Von Trier albo dyskurs nowej grozy, przeł. K. Kotyńska [w:] Po Czarnobylu. Miejsce katastrofy w dyskursie współczesnej humanistyki, red. Boruszkowska I., Glinianowicz K., Grzemska A., Krupa P., Wyd. UJ, Kraków.pl_PL
dc.referencesZawadzki Andrzej (2014), Obraz i ślad, Wyd. UJ, Kraków.pl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2021/64.1/3
dc.relation.volume64pl_PL
dc.disciplinenauki o kulturze i religiipl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe