Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBaranowska, Marta
dc.contributor.editorGórecki, Olgierd
dc.date.accessioned2022-07-25T10:37:02Z
dc.date.available2022-07-25T10:37:02Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationBaranowska M., Wola mocy a wolność w filozofii Fryderyka Nietzschego, [w:] Wolność człowieka i jej granice. Antologia pojęcia w doktrynach polityczno-prawnych. Od Nietzschego do współczesności, Tom 3, Górecki O. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019, s. 7-30, DOI: https://doi.org/10.18778/8142-188-1.01pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8142-188-1
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/42528
dc.descriptionLiczne publikacje dotyczące filozofii Nietzschego są świadectwem, że nadal jest ona inspirująca i aktualna3. Pragnąc poznać różnorodne i znaczące stanowiska na temat wolności, koniecznie trzeba się więc odnieść również do jego zapatrywań, tym bardziej że wyrażał on oryginalne i często kontrowersyjne sądy.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja dofinansowana ze środków przyznanych w ramach dotacji dla Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego na rozwój młodych naukowców i doktorantówpl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofOlgierd Górecki (red.), Wolność człowieka i jej granice. Antologia pojęcia w doktrynach polityczno-prawnych. Od Nietzschego do współczesności, Tom 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectFryderyk Nietzschepl_PL
dc.subjectwolnośćpl_PL
dc.subjectfilozofiapl_PL
dc.subjectfilozofia interpretacjipl_PL
dc.subjectwola mocypl_PL
dc.titleWola mocy a wolność w filozofii Fryderyka Nietzschegopl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2019pl_PL
dc.page.number7-30pl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-189-8
dc.contributor.authorBiographicalnoteMarta Baranowska, doktor habilitowany nauk prawnych, zatrudniona na stanowisku adiunkta w Katedrze Historii Doktryn Polityczno-Prawnych na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Autorka monografii pod tytułem Jednostka, państwo i prawo w filozofii Fryderyka Nietzschego. Mała vs wielka polityka (Toruń 2009) oraz Cel uświęca środki, czyli Niccolò Machiavellego rozważania o władzy (Toruń 2018). Jej zainteresowania naukowe, obok badań dotyczących myśli Machiavellego i Nietzschego, koncentrują się także na poglądach Heraklita z Efezu, sofistów, Jana Jakuba Rousseau oraz problematyce nacjonalizmów i roli doktryn polityczno-prawnych w edukacji prawniczej.pl_PL
dc.referencesAnsell-Pearson K.A. (red.), A companion to Nietzsche, Malden–Oxford–Chichester 2009.pl_PL
dc.referencesBaranowska M., Crusoe i Piętaszek. Nowa wizja stosunków społecznych Nietzschego, [w:] R.M. Małajny (red.), Konstytucjonalizm a doktryny polityczno-prawne. Najnowsze kierunki badań, Katowice 2008, s. 39–52.pl_PL
dc.referencesBaranowska M., Fryderyk Nietzsche o genezie i funkcjach religijności, [w:] P. Jaskóła, E. Kozerska, P. Sadowski (red.), A. Szymański, Oblicza tolerancji i nietolerancji religijnej. Aspekty prawno-historyczne i teologiczne, Opole 2014, s. 165–180.pl_PL
dc.referencesBaranowska M., Jednostka, państwo i prawo w filozofii Fryderyka Nietzschego. Mała vs wielka polityka, Toruń 2009.pl_PL
dc.referencesBaranowska M., Kalliklesa i Nietzschego marzenie o nadczłowieku, [w:] F. Nietzsche, Seminarium, t. 4: Nietzsche i tradycja antyczna, Toruń 2012, s. 113–128.pl_PL
dc.referencesBaranowska M., Nadczłowiek, czyli negacja religijności, „Studia Iurdica Toruniensia” 2014, t. 13, s. 13–33.pl_PL
dc.referencesBaranowska M., Nazizm kontra Nietzsche, „Studia nad Faszyzmem i Zbrodniami Hitlerowskimi” [Wrocław] 2008, XXX.pl_PL
dc.referencesBenisz H., Filozofia i sztuka u Nietzschego. Od krytyki filozofii wystrzegającej się sztuki do pochwały sztuki stającej się filozofią, Kraków 1995.pl_PL
dc.referencesBenisz H., Nietzsche i filozofia dionizyjska, Warszawa 2001.pl_PL
dc.referencesBenisz H., Poza winą i karą, czyli filozofia prawa F. Nietzschego, „Edukacja Filozoficzna” 1999, nr 28, s. 319–326.pl_PL
dc.referencesBuczyńska-Garewicz H., Człowiek wobec losu, Kraków 2011.pl_PL
dc.referencesBuczyńska-Garewicz H., Zaratustra jako nauczyciel radości, „Studia Filozoficzne” 1986, nr 11, s. 125–145.pl_PL
dc.referencesColli G., Po Nietzschem, tłum. S. Kasprzysiak, Kraków 1994. Deleuze G., Nietzsche i filozofia, tłum. B. Banasiak, Warszawa 1997.pl_PL
dc.referencesDerrida J., Ostrogi. Style Nietzschego, tłum. B. Banasiak, Gdańsk 1997. Foucault M., Nietzsche, Freud, Marks, „Literatura na Świecie” 1988, nr 6, s. 252–261.pl_PL
dc.referencesFrenzel I., Nietzsche, tłum. J. Dziubiński, Wrocław 1994.pl_PL
dc.referencesGadamer H.-G., Filozoficzne podstawy dwudziestego wieku, [w:] H.-G. Gadamer, Rozum, słowo, dzieje. Szkice wybrane, tłum. M. Łukasiewicz, K. Michalski, Warszawa 1979.pl_PL
dc.referencesGillner H., Fryderyk Nietzsche. Filozoficzna i społeczna doktryna immoralizmu, Warszawa 1965.pl_PL
dc.referencesGirard R., Mord założycielski w myśli Nietzschego, „Literatura na Świecie” 1988, nr 8–9, s. 414–434.pl_PL
dc.referencesHeidegger M., Nietzsche, tłum. A. Gniazdowski, P. Graczyk, Warszawa 1998.pl_PL
dc.referencesHollingdale R.J., Nietzsche, tłum. W. Jeżewski, Warszawa 2001.pl_PL
dc.referencesJaspers K., Nietzsche. Wprowadzenie do rozumienia jego filozofii, Warszawa 1997.pl_PL
dc.referencesJaspers K., O tym jak Nietzsche rozumiany jest przez nas, tłum. W. Buchner, „Pismo Literacko-Artystyczne” 1986, nr 10, s. 104–115.pl_PL
dc.referencesJaspers K., Rozum i egzystencja. Nietzsche a chrześcijaństwo, tłum. C. Piecuch, Warszawa 1991.pl_PL
dc.referencesKaufmann W., Nietzsche. Philosopher, Psychologist, Antichrist, Princeton, NJ 1974.pl_PL
dc.referencesKaźmierczak Z., Friedrich Nietzsche jako odnowiciel umysłowości pierwotnej. Analiza w kontekście fenomenologii religii Gerardusa van der Leeuwa, Kraków 2000.pl_PL
dc.referencesKirkland P.E., Nietzsche’s Tragic Realism, „The Review of Politics” 2010, vol. 72, nr 1 (WINTER 2010), Cambridge University Press, (Stable URL: http://www.jstor.org/stable/25655890) [dostęp: 10.01.2014].pl_PL
dc.referencesKucner A., Friedrich Nietzsche. Źródła i perspektywy antropologii, Olsztyn 2001.pl_PL
dc.referencesKuczyński J., Zmierzch mieszczaństwa. Immoralizm – Nihilizm – Faszyzm, Warszawa 1967.pl_PL
dc.referencesKuderowicz Z., Nietzsche, Warszawa 1976.pl_PL
dc.referencesLöwith K., Od Hegla do Nietzschego. Rewolucyjny przełom w myśli XIX wieku, tłum. S. Gromadzki, Warszawa 2001.pl_PL
dc.referencesŁojek S., Hegel i Nietzsche wobec problemu polityczności, Wrocław 2002.pl_PL
dc.referencesŁojek S., O nadczłowieku i pożytkach nihilizmu, „Principia” 1997, t. 18–19, s. 207–224.pl_PL
dc.referencesŁojek S., O nadczłowieku i pożytkach nihilizmu, „Principia” 1997, t. 18–19, s. 207–224.pl_PL
dc.referencesMackiewicz W., Batalia o denazyfikację Nietzschego, „Edukacja Filozoficzna” 1997, nr 23, s. 231–245.pl_PL
dc.referencesMackiewicz W., Fryderyk Nietzsche – problemy recepcji, „Studia Filozoficzne” 1981, nr 1, s. 101–115.pl_PL
dc.referencesMarkowski M.P., Nietzsche. Filozofia interpretacji, Kraków 1997.pl_PL
dc.referencesNiecikowski J., Fryderyk Nietzsche: Tako rzecze Zaratustra, „Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria” 1997, nr 2, s. 137–146. 29pl_PL
dc.referencesNietzsche F., Sämtliche Briefe. Kritische Studienausgabe in 8 Bänden, Herausgegeben von G. Colli und M. Montinari, Berlin–New York 1986.pl_PL
dc.referencesNietzsche F., Sämtliche Werke. Kritische Studienausgabe in 15 Bänden, Herausgegeben von G. Colli und M. Montinari, Berlin–New York 1988.pl_PL
dc.referencesPaci E., Związki i znaczenia, Warszawa 1980.pl_PL
dc.referencesPąkciński M., Maski Zaratustry. Motywy i wątki filozofii Nietzschego a kryzys nowoczesności, Warszawa 2004.pl_PL
dc.referencesPieniążek P., Suwerenność a nowoczesność. Z dziejów poststrukturalistycznej recepcji myśli Nietzschego, Wrocław 2009.pl_PL
dc.referencesPietrzak J., Fryderyk Nietzsche jako rzecznik demokracji i parlamentaryzmu, „Ruch Filozoficzny” 1991, nr 1.pl_PL
dc.referencesPietrzak J., Ideał nadczłowieka w filozofii Fryderyka Nietzschego, „Studia Filozoficzne” 1986, nr 3, s. 101–116.pl_PL
dc.referencesPietrzak J., Immoralizm Fryderyka Nietzschego, „Studia Filozoficzne” 1985, nr 10, s. 93–108.pl_PL
dc.referencesPietrzak J., Losy jednej myśli, „Studia Filozoficzne” 1986, nr 11. Pietrzak J., Nietzscheańska koncepcja wychowania, Słupsk 1997.pl_PL
dc.referencesPietrzak J., Relatywizm etyczny Fryderyka Nietzschego, „Studia Filozoficzne” 1985, nr 5–6.pl_PL
dc.referencesPrzybysławski A. (red.), Nietzsche 1900–2000, Kraków 1997.pl_PL
dc.referencesSafrański R., Nietzsche. Biografia myśli, tłum. D. Stroińska, Warszawa 2003.pl_PL
dc.referencesSalaquarda J., Nietzschego idea wielkiej polityki, „Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria” 1995, nr 4, s. 115–128.pl_PL
dc.referencesScheler M., Resentyment a moralność, tłum. J. Garewicz, Warszawa 1977.pl_PL
dc.referencesStern T., Nietzsche, Freedom, and Writing Lives, „Arion”, Third Series, vol. 17, nr 1 (Spring–Summer, 2009), s. 98 (http://www.jstor.org/stable/29737431) [dostęp: 10.01.2014].pl_PL
dc.referencesStrong T.B., Nietzsche and the Political: Tyranny, Tragedy, Cultural Revolution, and Democracy, „Journal of Nietzsche Studies” 2008, nr 35/36 (SPRING– AUTUMN 2008), Penn State University Press (Stable URL: http://www.jstor.org/stable/20717924) [dostęp: 10.01.2014].pl_PL
dc.referencesŻelazna J., Niewinny świat wiecznego stawania się, „Acta Universitatis Nicolai Copernici” [Toruń] 1985, z. 143, s. 97–123.pl_PL
dc.referencesŻelazny M., Chaos i logos, „Studia Filozoficzne” 1983, nr 11–12, s. 257–265.pl_PL
dc.referencesŻelazny M., Koncepcja nihilizmu w późnych poglądach Nietzschego, „Acta Universitatis Nicolai Copernici” [Toruń] 1985, z. 157.pl_PL
dc.referencesŻelazny M., Metafizyka czasu i wieczności jako filozofia człowieka w idealizmie niemieckim (od Kanta do Nietzschego), Toruń 1986.pl_PL
dc.referencesŻelazny M., Nietzsche „ten wielki wzgardziciel”, Toruń 2007.pl_PL
dc.referencesŻelazny M., Wieczny powrót i wieczne powracanie w filozofii Fryderyka Nietzschego, „Studia Filozoficzne” 1982, nr 12, s. 61–72.pl_PL
dc.referencesAntychryst. Próba krytyki chrześcijaństwa, tłum. L. Staff, Kraków 2003.pl_PL
dc.referencesDzieła wszystkie, t. 12, Notatki z lat 1885–1887, Łódź 2012.pl_PL
dc.referencesDzieła wszystkie, t. 13, Notatki z lat 1887–1889, Łódź 2012.pl_PL
dc.referencesEcce homo. Jak się staje – kim się jest, tłum. L. Staff, Kraków 2003.pl_PL
dc.referencesJutrzenka. Myśli o przesądach moralnych, tłum. L.M. Kalinowski, Kraków 2006.pl_PL
dc.referencesListy, tłum. B. Baran, Kraków 1994.pl_PL
dc.referencesLudzkie, arcyludzkie, tłum. K. Drzewiecki, Kraków 2003.pl_PL
dc.referencesNachlass. Pisma z lat 1884–1885, Warszawa 2011.pl_PL
dc.referencesNarodziny tragedii, czyli hellenizm i pesymizm, tłum. L. Staff, Kraków 2003.pl_PL
dc.referencesNiewczesne rozważania, tłum. L. Staff, Kraków 2003.pl_PL
dc.referencesPisma pozostałe, tłum. B. Baran, Kraków 2004.pl_PL
dc.referencesPoza dobrem i złem. Preludium do filozofii przyszłości, tłum. G. Sowiński, Kraków 2001.pl_PL
dc.referencesTako rzecze Zaratustra. Książka dla wszystkich i dla nikogo, tłum. W. Berent, Kęty 2004.pl_PL
dc.referencesWędrowiec i jego cień, tłum. K. Drzewiecki, Kraków 2003.pl_PL
dc.referencesWiedza radosna, tłum. L. Staff, Kraków 2003.pl_PL
dc.referencesWola mocy. Próba przemiany wszystkich wartości, tłum. S. Frycz i K. Drzewiecki, Kraków 2003.pl_PL
dc.referencesZ genealogii moralności. Pismo polemiczne, tłum L. Staff, Kraków 2003.pl_PL
dc.referencesZmierzch bożyszcz, czyli jak filozofuje się młotem, tłum. P. Pieniążek, Kraków 2004.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-188-1.01
dc.disciplinefilozofiapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe