| dc.contributor.author | Walczak-Niewiadomska, Agata | |
| dc.contributor.editor | Antczak, Mariola | |
| dc.contributor.editor | Walczak-Niewiadomska, Agata | |
| dc.date.accessioned | 2022-07-18T12:48:33Z | |
| dc.date.available | 2022-07-18T12:48:33Z | |
| dc.date.issued | 2015 | |
| dc.identifier.citation | Walczak-Niewiadomska A., Poczytaj mi Tato!, czyli o roli ojca w edukacji czytelniczej dziecka, [w:] Książki w życiu najmłodszych, Nauka – Dydaktyka – Praktyka, Antczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź-Warszawa 2015, s. 121-132, https://doi.org/10.18778/7969-789-2.10 | pl_PL |
| dc.identifier.isbn | 978-83-64203-47-3 | |
| dc.identifier.isbn | 978-83-7969-789-2 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/42482 | |
| dc.description.abstract | Nie od dziś wiadomo, iż lepsze wyniki w czytelnictwie osiągają dzieci, które nawyku sięgania po książkę uczone są od urodzenia w domu rodzinnym. Liczne badania wskazują jednak na większe zaangażowanie matki w procesie inicjacji literackiej dzieci, to one najczęściej są wskazywane jako rodzic czytający bajki przed snem. W wielu kulturach wyraźny podział ról jest też często uwarunkowany społecznie i wyznaniowo. Tymczasem, jak pokazują wyniki dotychczas wprowadzonych projektów, udział ojców ma niebagatelne znaczenie dla rozwoju emocjonalnego i intelektualnego dzieci. Autorka artykułu przedstawia liczne przykłady projektów i dobrych praktyk, których celem jest wprowadzanie ojców w książkowy świat dziecka, a także zwrócenie uwagi na korzyści, jakie wynikają ze wspólnego spędzania czasu przy czytaniu. Autorka zwraca uwagę na możliwość wykorzystania projektów ukierunkowanych na współpracę z ojcami w planowaniu działalności bibliotek publicznych dla dzieci. | pl_PL |
| dc.description.abstract | It is widely known that better results in readership are achieved by children, who the habit of reaching for the book are taught from birth in the family home. However, numerous studies point out at greater involvement of the mother in the child’s early literacy, they are usually indicated as a parent reading bedtime stories. In many cultures, a clear division of roles is also often conditioned socially and religiously. However, as demonstrated by the results of so far implemented projects, the participation of a father is crucial for emotional and intellectual development of children. This paper presents several examples of projects and good practices aimed at the introduction of the fathers in the book world of the child, as well as to point out the benefits of spending reading time together. The author draws attention to the possibility of using projects aimed at working with fathers in the planning of activities in public libraries for children. | pl_PL |
| dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.
Publikacja dofinansowana ze środków Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Łódzkiego oraz Katedry Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Łódzkiego. | pl_PL |
| dc.language.iso | pl | pl_PL |
| dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich | pl_PL |
| dc.relation.ispartof | Antczak M., Walczak-Niewiadomska A., (red.), Książki w życiu najmłodszych, Nauka – Dydaktyka – Praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź-Warszawa 2015; | |
| dc.relation.ispartofseries | Nauka – Dydaktyka – Praktyka; | |
| dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
| dc.subject | książki dla dzieci | pl_PL |
| dc.subject | rola ojca | pl_PL |
| dc.subject | wspólne spędzanie czasu | pl_PL |
| dc.title | Poczytaj mi Tato!, czyli o roli ojca w edukacji czytelniczej dziecka | pl_PL |
| dc.title.alternative | Read to me Daddy!, or the role of the father in the child’s literacy | pl_PL |
| dc.type | Book chapter | pl_PL |
| dc.rights.holder | © copyright by Uniwersytet Łódzki – Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź – Warszawa 2015; © copyright for this edition by Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź – Warszawa 2015 | pl_PL |
| dc.page.number | 121-132 | pl_PL |
| dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej | pl_PL |
| dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-790-8 | |
| dc.contributor.authorBiographicalnote | Agata Walczak-Niewiadomska – od 2006 r. pracuje jako adiunkt w Katedrze Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Łódzkiego. Jest autorką trzech książek i licznych artykułów poświęconych historii książki w Kaliszu, biografistyce bibliologicznej i bibliotekarstwu dziecięcemu. Sekretarz Pracowni „Słownika pracowników książki polskiej” oraz czasopisma „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum”. Członkini Kaliskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk i International Toy Library Association. Jej zainteresowania badawcze obejmują wczesną i rodzinną alfabetyzację, obecnie pracuje nad działalnością europejskich bibliotek publicznych w zakresie wczesnej inicjacji literackiej. Wybrane publikacje: • „Model biblioteki rodzinnej w oparciu o doświadczenia amerykańskie” [Family library model based on American experience], „Przegląd Biblioteczny”, 2012, nr 4. • „Biblioteka szkoły wyższej w służbie dzieciom” [Academic library serving children] [w:] Antczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red. nauk.), „Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży początku XXI wieku: szkice bibliologiczne,” 2013, s. 295-308. | pl_PL |
| dc.contributor.authorBiographicalnote | Agata Walczak-Niewiadomska – since 2006 she has been an assistant profesor in the Chair of Library and Information Science at the University of Lodz. She is an author of three books and numerous articles related to the history of the book in Kalisz, bibliology biographies and children’s librarianship. She is the secretary of the “Dictionary of Polish book labourers” Workshop, secretary of the periodical “Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum”, a member of the Kalisz Friends of Science Society and the International Toy Library Association. Particularly interested in the emergent and family literacy, she’s currently working on the emergent literacy programs run by European public libraries. | pl_PL |
| dc.references | Barachetti C., Lavelli M. (2010), Preschoolers’ communicative functions during shared book reading with mothers and fathers, “Early Education and Development”, vol. 21, no. 4, pp. 595-613 | pl_PL |
| dc.references | Bond W. (2006), Reading Together: working with inmate fathers, “Library & Information Update”, vol. 5, issue 5, pp. 29-33 | pl_PL |
| dc.references | Champion Dads (2005), “Literacy Today” March, p. 13 | pl_PL |
| dc.references | Clark C., Torsi S., Strong J. (2005), Young People and Reading: a school study conducted by the National Literacy [online], London, National Literacy Trust, [access: 01.10.2014], available in the Internet: http://www.literacytrust.org.uk/assets/0000/0765/Young_people_reading_2005.pdf | pl_PL |
| dc.references | Essex County Council. Daddy Cool (2014) [online], [access: 04.10.2014], available in the Internet: http://webapps1.essexcc.gov.uk/findalibrary/eventsdetail1.asp?LibID=16&EventID=2942 | pl_PL |
| dc.references | Fundacja Rozwoju Dzieci im. Komeńskiego. Dzieci i rodzice w bibliotece (2015) [online], [dostęp: 10.02.2015], dostępny w Internecie: http://www.frd.org.pl/programy/aktualne/dzieci_i_rodzice_w_bibliotece/na_czym_polega_projekt_ | pl_PL |
| dc.references | Green S. (2002), Involving fathers in children’s literacy development: an introduction to the Fathers Reading Every Day (FRED) Program, “Journal of Extension”, vol. 40, p. 5 | pl_PL |
| dc.references | Jones J., Mosher W. D. (2013), Father’s involvement with their children: United States, 2006-2010 [online], “National Health Statistics Reports”, no. 7, [access: 01.10.2014], available in the Internet: http://www.cdc.gov/nchs/data/nhsr/nhsr071.pdf | pl_PL |
| dc.references | Kostrzewski L., Miączyński P. (2014), Ojciec Polak dziękuje za taki urlop rodzicielski [online], „Gazeta Wyborcza”, 30.09.2014, [dostęp: 01.10.2014], dostępny w Internecie: http://wyborcza.pl/1,75478,16725147,Ojciec_Polak_dziekuje_za_taki_urlop.html#ixzz3EnPQH4KS | pl_PL |
| dc.references | Meyn-Schwarze C. (2014), Papa-Kinder-Zeit in der Hildener Stadtbücherei [online], [access: 04.10.2014], available in the Internet: http://www.lesen-in-deutschland.de/html/content.php?object=journal&lid=1216 | pl_PL |
| dc.references | Mullan K. (2010), Families that read: a time-diary analysis of young people’s and parents’ reading, “Journal of Research in Reading” vol. 33, issue 4, pp. 414-430 | pl_PL |
| dc.references | My Daddy Reads To Me (2012) [online], [access: 27.05.2013], available in the Internet: http://www.readingworldwide.com/index.php?id=51599 | pl_PL |
| dc.references | Polscy ojcowie chcą być partnerami w wychowaniu dzieci – najnowsze badania Fundacji Dzieci Niczyje i Millward Brown (2014) [online], [dostęp: 15.07.14], dostępny w Internecie: http://fdn.pl/polscy-ojcowie-chca-byc-partnerami-w-wychowaniu-dzieci-najnowsze-badania-fundacji-dzieci-niczyje-i-m | pl_PL |
| dc.references | Pottorff D., Phelps-Zientarski D., Skovera M. (1996), Gender perceptions of elementary and middle school students about literacy at home and school, “Journal of Research and Development in Education”, vol. 29, no. 4, pp. 203-211 | pl_PL |
| dc.references | Reading Study 2013: New survey on the reading landscape. Representative study of parents with children aged 2-8 (2013) [online], [access: 04.10.2014], available in the Internet: http://www.readingworldwide.com/fileadmin/dokumente/Study_on_Reading_Aloud_2013.pdf | pl_PL |
| dc.references | Reading With My Father: A prison-based family literacy program (2014) [online], [access: 04.10.2014], available in the Internet: http://www.arts.qld.gov.au/docs/Reading_With_My_Father.pdf | pl_PL |
| dc.references | Real men read (2007), “Parents”, vol. 82, issue 6, p. 92 | pl_PL |
| dc.references | Schwartz J. I. (2004), An observational study of mother/child and father/child interactions in story reading, “Journal of Research in Childhood Education”, vol. 19, no. 2, pp. 105-114 | pl_PL |
| dc.references | Stadt Viersen. Stadtbibliothek. Kinder- und Jugendbibliothek (2014) [online], [access: 04.10.2014], available in the Internet: https://www.viersen.de/C125704A-004B545A/html/939DCBADB568DFA8C1257168003CCE34?opendocument | pl_PL |
| dc.references | Texas A&M AgriLife Extension: Fathers Reading Every Day (2014) [online], [access: 04.10.2014], available in the Internet: http://fcs.tamu.edu/families/parenting/fathering/fred/index.php | pl_PL |
| dc.references | Trelease J. (2013), The read-aloud handbook, 7th ed., New York, Penguin Books, ISBN 978-01-43121-60-2 | pl_PL |
| dc.references | Ungeheuer-Gołąb A. (2011), Rozwój kontaktów małego dziecka z literaturą: podręcznik, Warszawa, SBP, Uniw. Rzeszowski, ISBN 978-83-61464-92-1 | pl_PL |
| dc.references | Willoughby-Herb S., Herb S. (2002), Connecting fathers, children, and reading: a how-to-do-it manual for librarians, New York, Neal-Schuman Publishers, ISBN 978-15-55703-90-5 | pl_PL |
| dc.references | Wokingham Borough Council. Libraries and Arts. Baby and toddler activities (2014) [online], [access: 04.10.2014], available in the Internet: http://www.wokingham.gov.uk/libraries/clubs/baby/ | pl_PL |
| dc.references | Vandermaas-Peeler M. [et al.] (2012), Mother’s and father’s guidance behaviours during storybook reading, “Journal of Early Childhood Literacy”, vol. 12, no. 4, pp. 415-442 | pl_PL |
| dc.contributor.authorEmail | awniewiadomska@uni.lodz.pl | pl_PL |
| dc.identifier.doi | 10.18778/7969-789-2.10 | |
| dc.discipline | literaturoznawstwo | pl_PL |
| dc.discipline | pedagogika | pl_PL |