Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWalczak-Niewiadomska, Agata
dc.contributor.editorAntczak, Mariola
dc.contributor.editorWalczak-Niewiadomska, Agata
dc.date.accessioned2022-07-18T12:48:33Z
dc.date.available2022-07-18T12:48:33Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationWalczak-Niewiadomska A., Poczytaj mi Tato!, czyli o roli ojca w edukacji czytelniczej dziecka, [w:] Książki w życiu najmłodszych, Nauka – Dydaktyka – Praktyka, Antczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź-Warszawa 2015, s. 121-132, https://doi.org/10.18778/7969-789-2.10pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-64203-47-3
dc.identifier.isbn978-83-7969-789-2
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/42482
dc.description.abstractNie od dziś wiadomo, iż lepsze wyniki w czytelnictwie osiągają dzieci, które nawyku sięgania po książkę uczone są od urodzenia w domu rodzinnym. Liczne badania wskazują jednak na większe zaangażowanie matki w procesie inicjacji literackiej dzieci, to one najczęściej są wskazywane jako rodzic czytający bajki przed snem. W wielu kulturach wyraźny podział ról jest też często uwarunkowany społecznie i wyznaniowo. Tymczasem, jak pokazują wyniki dotychczas wprowadzonych projektów, udział ojców ma niebagatelne znaczenie dla rozwoju emocjonalnego i intelektualnego dzieci. Autorka artykułu przedstawia liczne przykłady projektów i dobrych praktyk, których celem jest wprowadzanie ojców w książkowy świat dziecka, a także zwrócenie uwagi na korzyści, jakie wynikają ze wspólnego spędzania czasu przy czytaniu. Autorka zwraca uwagę na możliwość wykorzystania projektów ukierunkowanych na współpracę z ojcami w planowaniu działalności bibliotek publicznych dla dzieci.pl_PL
dc.description.abstractIt is widely known that better results in readership are achieved by children, who the habit of reaching for the book are taught from birth in the family home. However, numerous studies point out at greater involvement of the mother in the child’s early literacy, they are usually indicated as a parent reading bedtime stories. In many cultures, a clear division of roles is also often conditioned socially and religiously. However, as demonstrated by the results of so far implemented projects, the participation of a father is crucial for emotional and intellectual development of children. This paper presents several examples of projects and good practices aimed at the introduction of the fathers in the book world of the child, as well as to point out the benefits of spending reading time together. The author draws attention to the possibility of using projects aimed at working with fathers in the planning of activities in public libraries for children.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. Publikacja dofinansowana ze środków Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Łódzkiego oraz Katedry Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskichpl_PL
dc.relation.ispartofAntczak M., Walczak-Niewiadomska A., (red.), Książki w życiu najmłodszych, Nauka – Dydaktyka – Praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź-Warszawa 2015;
dc.relation.ispartofseriesNauka – Dydaktyka – Praktyka;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectksiążki dla dziecipl_PL
dc.subjectrola ojcapl_PL
dc.subjectwspólne spędzanie czasupl_PL
dc.titlePoczytaj mi Tato!, czyli o roli ojca w edukacji czytelniczej dzieckapl_PL
dc.title.alternativeRead to me Daddy!, or the role of the father in the child’s literacypl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© copyright by Uniwersytet Łódzki – Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź – Warszawa 2015; © copyright for this edition by Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź – Warszawa 2015pl_PL
dc.page.number121-132pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowejpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-790-8
dc.contributor.authorBiographicalnoteAgata Walczak-Niewiadomska – od 2006 r. pracuje jako adiunkt w Katedrze Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Łódzkiego. Jest autorką trzech książek i licznych artykułów poświęconych historii książki w Kaliszu, biografistyce bibliologicznej i bibliotekarstwu dziecięcemu. Sekretarz Pracowni „Słownika pracowników książki polskiej” oraz czasopisma „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum”. Członkini Kaliskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk i International Toy Library Association. Jej zainteresowania badawcze obejmują wczesną i rodzinną alfabetyzację, obecnie pracuje nad działalnością europejskich bibliotek publicznych w zakresie wczesnej inicjacji literackiej. Wybrane publikacje: • „Model biblioteki rodzinnej w oparciu o doświadczenia amerykańskie” [Family library model based on American experience], „Przegląd Biblioteczny”, 2012, nr 4. • „Biblioteka szkoły wyższej w służbie dzieciom” [Academic library serving children] [w:] Antczak M., Brzuska-Kępa A., Walczak-Niewiadomska A. (red. nauk.), „Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży początku XXI wieku: szkice bibliologiczne,” 2013, s. 295-308.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteAgata Walczak-Niewiadomska – since 2006 she has been an assistant profesor in the Chair of Library and Information Science at the University of Lodz. She is an author of three books and numerous articles related to the history of the book in Kalisz, bibliology biographies and children’s librarianship. She is the secretary of the “Dictionary of Polish book labourers” Workshop, secretary of the periodical “Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum”, a member of the Kalisz Friends of Science Society and the International Toy Library Association. Particularly interested in the emergent and family literacy, she’s currently working on the emergent literacy programs run by European public libraries.pl_PL
dc.referencesBarachetti C., Lavelli M. (2010), Preschoolers’ communicative functions during shared book reading with mothers and fathers, “Early Education and Development”, vol. 21, no. 4, pp. 595-613pl_PL
dc.referencesBond W. (2006), Reading Together: working with inmate fathers, “Library & Information Update”, vol. 5, issue 5, pp. 29-33pl_PL
dc.referencesChampion Dads (2005), “Literacy Today” March, p. 13pl_PL
dc.referencesClark C., Torsi S., Strong J. (2005), Young People and Reading: a school study conducted by the National Literacy [online], London, National Literacy Trust, [access: 01.10.2014], available in the Internet: http://www.literacytrust.org.uk/assets/0000/0765/Young_people_reading_2005.pdfpl_PL
dc.referencesEssex County Council. Daddy Cool (2014) [online], [access: 04.10.2014], available in the Internet: http://webapps1.essexcc.gov.uk/findalibrary/eventsdetail1.asp?LibID=16&EventID=2942pl_PL
dc.referencesFundacja Rozwoju Dzieci im. Komeńskiego. Dzieci i rodzice w bibliotece (2015) [online], [dostęp: 10.02.2015], dostępny w Internecie: http://www.frd.org.pl/programy/aktualne/dzieci_i_rodzice_w_bibliotece/na_czym_polega_projekt_pl_PL
dc.referencesGreen S. (2002), Involving fathers in children’s literacy development: an introduction to the Fathers Reading Every Day (FRED) Program, “Journal of Extension”, vol. 40, p. 5pl_PL
dc.referencesJones J., Mosher W. D. (2013), Father’s involvement with their children: United States, 2006-2010 [online], “National Health Statistics Reports”, no. 7, [access: 01.10.2014], available in the Internet: http://www.cdc.gov/nchs/data/nhsr/nhsr071.pdfpl_PL
dc.referencesKostrzewski L., Miączyński P. (2014), Ojciec Polak dziękuje za taki urlop rodzicielski [online], „Gazeta Wyborcza”, 30.09.2014, [dostęp: 01.10.2014], dostępny w Internecie: http://wyborcza.pl/1,75478,16725147,Ojciec_Polak_dziekuje_za_taki_urlop.html#ixzz3EnPQH4KSpl_PL
dc.referencesMeyn-Schwarze C. (2014), Papa-Kinder-Zeit in der Hildener Stadtbücherei [online], [access: 04.10.2014], available in the Internet: http://www.lesen-in-deutschland.de/html/content.php?object=journal&lid=1216pl_PL
dc.referencesMullan K. (2010), Families that read: a time-diary analysis of young people’s and parents’ reading, “Journal of Research in Reading” vol. 33, issue 4, pp. 414-430pl_PL
dc.referencesMy Daddy Reads To Me (2012) [online], [access: 27.05.2013], available in the Internet: http://www.readingworldwide.com/index.php?id=51599pl_PL
dc.referencesPolscy ojcowie chcą być partnerami w wychowaniu dzieci – najnowsze badania Fundacji Dzieci Niczyje i Millward Brown (2014) [online], [dostęp: 15.07.14], dostępny w Internecie: http://fdn.pl/polscy-ojcowie-chca-byc-partnerami-w-wychowaniu-dzieci-najnowsze-badania-fundacji-dzieci-niczyje-i-mpl_PL
dc.referencesPottorff D., Phelps-Zientarski D., Skovera M. (1996), Gender perceptions of elementary and middle school students about literacy at home and school, “Journal of Research and Development in Education”, vol. 29, no. 4, pp. 203-211pl_PL
dc.referencesReading Study 2013: New survey on the reading landscape. Representative study of parents with children aged 2-8 (2013) [online], [access: 04.10.2014], available in the Internet: http://www.readingworldwide.com/fileadmin/dokumente/Study_on_Reading_Aloud_2013.pdfpl_PL
dc.referencesReading With My Father: A prison-based family literacy program (2014) [online], [access: 04.10.2014], available in the Internet: http://www.arts.qld.gov.au/docs/Reading_With_My_Father.pdfpl_PL
dc.referencesReal men read (2007), “Parents”, vol. 82, issue 6, p. 92pl_PL
dc.referencesSchwartz J. I. (2004), An observational study of mother/child and father/child interactions in story reading, “Journal of Research in Childhood Education”, vol. 19, no. 2, pp. 105-114pl_PL
dc.referencesStadt Viersen. Stadtbibliothek. Kinder- und Jugendbibliothek (2014) [online], [access: 04.10.2014], available in the Internet: https://www.viersen.de/C125704A-004B545A/html/939DCBADB568DFA8C1257168003CCE34?opendocumentpl_PL
dc.referencesTexas A&M AgriLife Extension: Fathers Reading Every Day (2014) [online], [access: 04.10.2014], available in the Internet: http://fcs.tamu.edu/families/parenting/fathering/fred/index.phppl_PL
dc.referencesTrelease J. (2013), The read-aloud handbook, 7th ed., New York, Penguin Books, ISBN 978-01-43121-60-2pl_PL
dc.referencesUngeheuer-Gołąb A. (2011), Rozwój kontaktów małego dziecka z literaturą: podręcznik, Warszawa, SBP, Uniw. Rzeszowski, ISBN 978-83-61464-92-1pl_PL
dc.referencesWilloughby-Herb S., Herb S. (2002), Connecting fathers, children, and reading: a how-to-do-it manual for librarians, New York, Neal-Schuman Publishers, ISBN 978-15-55703-90-5pl_PL
dc.referencesWokingham Borough Council. Libraries and Arts. Baby and toddler activities (2014) [online], [access: 04.10.2014], available in the Internet: http://www.wokingham.gov.uk/libraries/clubs/baby/pl_PL
dc.referencesVandermaas-Peeler M. [et al.] (2012), Mother’s and father’s guidance behaviours during storybook reading, “Journal of Early Childhood Literacy”, vol. 12, no. 4, pp. 415-442pl_PL
dc.contributor.authorEmailawniewiadomska@uni.lodz.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-789-2.10
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL
dc.disciplinepedagogikapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe