| dc.contributor.author | Matras-Mastalerz, Wanda | |
| dc.contributor.editor | Antczak, Mariola | |
| dc.contributor.editor | Walczak-Niewiadomska, Agata | |
| dc.date.accessioned | 2022-07-18T12:46:17Z | |
| dc.date.available | 2022-07-18T12:46:17Z | |
| dc.date.issued | 2015 | |
| dc.identifier.citation | Matras-Mastalerz W., Potencjał edukacyjny, socjalizacyjny, wychowawczy i terapeutyczny książki dziecięcej, [w:] Książki w życiu najmłodszych, Nauka – Dydaktyka – Praktyka, Antczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź-Warszawa 2015, s. 105-119, https://doi.org/10.18778/7969-789-2.09 | pl_PL |
| dc.identifier.isbn | 978-83-64203-47-3 | |
| dc.identifier.isbn | 978-83-7969-789-2 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/42481 | |
| dc.description.abstract | Artykuł dotyczy badań naukowych na temat możliwości wykorzystania literatury w procesie wzmacniania rozwoju emocjonalnego, intelektualnego i społecznego dziecka. Czytanie jako podstawowy element procesu biblioterapeutycznego może prowadzić do istotnych zmian w psychicznym dojrzewaniu każdego młodego człowieka. Przyczynia się ono do wzbogacenia wyobraźni, kształtuje postawy, rozszerza słownictwo i wiedzę. Może stać się inspiracją do różnych form aktywności, np. dyskusji, dramy, recytacji, opowiadania, działalności plastycznej i muzycznej. Kształtowanie potrzeby i nawyku czytania jest warunkiem rozwoju krytycznego myślenia u dziecka, rozwija jego wyobraźnię, wrażliwość i empatię. Ponadto, ideą bajki terapeutycznej jest redukcja negatywnych odczuć, wyposażenie dziecka w mechanizmy radzenia sobie z sytuacją emocjonalnie trudną (przykładowo: odrzuceniem w grupie rówieśniczej), motywacja do pokonania problemu oraz wytrwałej pracy, wzmocnienie pozytywnych emocji. | pl_PL |
| dc.description.abstract | In her article, the author presents the results of the research: how to use literature to improve children life. Bibliotherapy can be used for a variety of reasons to help children overcome problems or difficult situations they are facing or may face. Literature allows a reader to identify with characters and problems in a book and relate them to their own lives. It helps children to develop self-concept, empathy, creativity, imagination, word building and knowledge. Children can create and participate in a roundtable discussion, learn to appreciate literature and become more motivated to read. The idea of the story is the reduction of negative feelings, equipping the child with mechanism of coping with an emotionally difficult situation (for example: rejection in peer group), motivation for solving the problem and persistent work, reinforcement of positive emotions. | pl_PL |
| dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.
Publikacja dofinansowana ze środków Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Łódzkiego oraz Katedry Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Łódzkiego. | pl_PL |
| dc.language.iso | pl | pl_PL |
| dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich | pl_PL |
| dc.relation.ispartof | Antczak M., Walczak-Niewiadomska A., (red.), Książki w życiu najmłodszych, Nauka – Dydaktyka – Praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź-Warszawa 2015; | |
| dc.relation.ispartofseries | Nauka – Dydaktyka – Praktyka; | |
| dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
| dc.subject | książki dla dzieci | pl_PL |
| dc.subject | potencjał edukacyjny książki | pl_PL |
| dc.subject | potencjał socjalizacyjny książki | pl_PL |
| dc.subject | potencjał wychowawczy książki | pl_PL |
| dc.subject | potencjał terapeutyczny książki | pl_PL |
| dc.title | Potencjał edukacyjny, socjalizacyjny, wychowawczy i terapeutyczny książki dziecięcej | pl_PL |
| dc.title.alternative | Educational, socializing and therapeutic potential of childrens literature | pl_PL |
| dc.type | Book chapter | pl_PL |
| dc.rights.holder | © copyright by Uniwersytet Łódzki – Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź – Warszawa 2015; © copyright for this edition by Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź – Warszawa 2015 | pl_PL |
| dc.page.number | 105-119 | pl_PL |
| dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa | pl_PL |
| dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-790-8 | |
| dc.contributor.authorBiographicalnote | Wanda Matras-Mastalerz – assistant professor in the Institute of Scientific Information and Library Science of the Pedagogical University of Cracow (Poland), PhD in humanistic arts, speciality of literary science. The author of publications in the fields of history of literature and press for children, readership, cultural therapy, bibliotherapy, the rules of publishing market, new media development and advantages of their use in education. A member of The Polish Bibliotherapy Society in Wroclaw, chairman of Bibliotherapy Circle in Cracow, organizer of student internships. Professional interests include: children and youth’s literature and its development over the centuries, therapeutic and educational functions of the book, readership, cultural animation and media studies. | pl_PL |
| dc.contributor.authorBiographicalnote | Wanda Matras-Mastalerz – adiunkt w Instytucie Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, doktor nauk humanistycznych w dziedzinie literaturoznawstwa. Autorka artykułów naukowych z zakresu historii literatury i prasy dziecięcej, czytelnictwa, kulturoterapii i biblioterapii, funkcjonowania rynku wydawniczego oraz rozwoju nowych mediów i ich wykorzystania w edukacji i wychowaniu młodych odbiorców. Członek Zarządu Polskiego Towarzystwa Biblioterapeutycznego we Wrocławiu, przewodnicząca Krakowskiego Koła Biblioterapeutów. Wybrane publikacje: • „Czytanie najskuteczniejszą metodą wychowawczą” [Reading – the most effective method of education] [w:] Niesporek-Szamburska B., Wójcik-Dudek M. (red.), „Nowe opisanie świata. Literatura i sztuka dla dzieci i młodzieży w kręgach oddziaływań”, 2013, s. 155-168 • „Świat Pana Wredzika czyli o wielokulturowości i tolerancji w literaturze dla dzieci„ [Mr. Nasty’s World. Tolerance, approval and multiculturalism in children’s literature] [w:] Niesporek-Szamburska B., Wójcik-Dudek M. (red.), „Wyczytać Świat – międzykulturowość w literaturze dla dzieci i młodzieży”, 2014, s. 375-388. | pl_PL |
| dc.references | Alagor K. (2004), Mądrości nieprzemijające, Cz. IV, Radom, Wydaw. Alagor, ISBN 91586-85-5 | pl_PL |
| dc.references | Bajkoterapia czyli dla małych i dużych o tym jak bajki mogą pomagać (2009), Warszawa, Nasza Księgarnia, ISBN 978-83-10-11667-3 | pl_PL |
| dc.references | Baluch A. (2008), Propozycje metodologiczne w badaniach literatury dla dzieci i młodzieży [w:] Świerczyńska-Jelonek D., Leszczyński G. i Zając M. (red.), Po potopie. Dziecko, książka i biblioteka w XXI wieku. Diagnozy i postulaty, Warszawa, SBP, s. 11-23 | pl_PL |
| dc.references | Barthes R. (1997), Przyjemność tekstu (Le plaisir du texte), Warszawa, Wydaw. KR, ISBN 83-86989-21-1 | pl_PL |
| dc.references | Bettelheim B. (1996), Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, Warszawa, Wydaw. W. A. B., ISBN 83-85386-74-2 | pl_PL |
| dc.references | Borecka I. (2002), Biblioterapia w edukacji czytelniczej i medialnej w szkole podstawowej i gimnazjum. Materiały dydaktyczne dla nauczycieli i bibliotekarzy, Wałbrzych, Wydaw. Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Angelusa Silesiusa, ISBN 83-916555-5-5 | pl_PL |
| dc.references | Borecka I. (2004), Z motylem w tle: o baśni w biblioterapii i terapii pedagogicznej, Wałbrzych, Wydaw. Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Angelusa Silesiusa, ISBN 83-88425-21-8 | pl_PL |
| dc.references | Borecka I., Wontorowska-Roter S. (2003), Biblioterapia w edukacji dziecka niepełnosprawnego intelektualnie. Materiały dydaktyczne dla nauczycieli i bibliotekarzy, Wałbrzych, Unus, ISBN 83-89520-02-8 | pl_PL |
| dc.references | Czernianin W. (2008), Teoretyczne podstawy biblioterapii, Wrocław, Wydaw. Atut, ISBN 978-83-7432-436-6 | pl_PL |
| dc.references | Estés C. P. (2010), Biegnąca z wilkami. Archetyp dzikiej kobiety w mitach i legendach, Warszawa, Wydaw. Zysk i S-ka, ISBN 978-83-7506-6-388 | pl_PL |
| dc.references | Fastyn B. (2010), Teatr w pracy z dziećmi, Warszawa, Wydaw. Żak, ISBN 978-83-62015- 27-6 | pl_PL |
| dc.references | Fedorowicz M. (2002), Specjalne materiały czytelnicze dla osób niepełnosprawnych. Zarys dziejów – formy – obieg społeczny, Toruń, Wydaw. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, ISBN 83-23114-20-X | pl_PL |
| dc.references | Frankl V. E. (2010), Wola sensu. Założenia i zastosowanie logoterapii, Warszawa, Czarna Owca, ISBN 978-83-7554-186-1 | pl_PL |
| dc.references | Goethe Institut (2014) [online], [access: 12.12.2014], available in the Internet: www.deutsch-wagen-tour.pl oraz http://www.goethe.de/polen | pl_PL |
| dc.references | Guzy-Steinke H., Wilk T. (2009), Uczeń i teatr. Realia a poszukiwania możliwości realizacji edukacji teatralnej w szkole, Toruń, Wydaw. Edukacyjne „Akapit”, ISBN 978-83- 89163-53-0 | pl_PL |
| dc.references | Malchiodi C. (2006), Expressive Therapies, New York, Sussex Publications, ISBN 978-15-9385-379-2 | pl_PL |
| dc.references | Malchiodi C. (2014) [online], [access: 12.12.2014], available in the Internet: http://www.cathymalchiodi.com | pl_PL |
| dc.references | Meddings L. (2004), Throw away your textbooks, “The Guardian”, no. 12, pp. 6-9 | pl_PL |
| dc.references | Miller K. (2012), Cud czytania. Nie ma na świecie lepszych psychologów niż świetni pisarze, „Zwierciadło”, nr 8, s. 20 | pl_PL |
| dc.references | Shrodes C. (1950), Bibliotherapy: a theoretical and clinical-experimental study, Berkeley, University of California | pl_PL |
| dc.references | Silf M. (2005), W poszukiwaniu mądrości życia. 100 opowiastek z całego świata, Warszawa, Zysk i S-ka, ISBN 83-7298-870-6 | pl_PL |
| dc.references | Sinko T. (2006), Trzy poetyki klasyczne: Arystoteles, Horacy, Pseudo-Longinos, Wrocław, Ossolineum, ISBN 83-73168-26-5 | pl_PL |
| dc.references | Szczeklik A. (2003), Katharsis. O uzdrowicielskiej mocy natury i sztuki, Kraków, Znak, ISBN 83-24002-42-1 | pl_PL |
| dc.references | Szulc W. (2011), Arteterapia. Narodziny idei, ewolucja teorii, rozwój praktyki, Warszawa, Difin, ISBN 978-83-7641-411-9 | pl_PL |
| dc.references | Szulc W. (1994), Kulturoterapia. Wykorzystanie sztuki i działalności kulturalno-oświatowej w lecznictwie, Poznań, Wydaw. Akademii Medycznej w Poznaniu | pl_PL |
| dc.references | Szulc W. (2001), Sztuka w służbie medycyny: od antyku do postmodernizmu, Poznań, Wydaw. Akademii Medycznej w Poznaniu, ISBN 83-88732-15-3 | pl_PL |
| dc.references | Tomasik E. (1997), Biblioterapia jako jedna z metod pedagogiki specjalnej [w:] Tejże (red.), Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej, Warszawa, Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, s. 81-89 | pl_PL |
| dc.references | Woydyłło E. (2014), Dobra pamięć, zła pamięć, Warszawa, Wydaw. Literackie, ISBN 978-83-08-05392-8 | pl_PL |
| dc.references | Woźniczka-Paruzel B. (2010), Pogranicza bibliologii – o metodologicznych problemach z biblioterapią [w:] Bieńkowska B. (red.), Książka zawsze obecna. Prace ofiarowane profesorowi Krzysztofowi Migoniowi, Wrocław, Wydaw. Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 111-121 | pl_PL |
| dc.references | Wójtowicz M. (2010), Scenariusze zajęć biblioterapeutycznych nie tylko dla uczniów z dysleksją. Terapia. Zabawa. Nauka, Gdańsk, Wydaw. Harmonia, ISBN 978-83-7134-449-7 | pl_PL |
| dc.contributor.authorEmail | wmatras@up.krakow.pl | pl_PL |
| dc.identifier.doi | 10.18778/7969-789-2.09 | |
| dc.discipline | literaturoznawstwo | pl_PL |
| dc.discipline | pedagogika | pl_PL |