Show simple item record

dc.contributor.authorMatras-Mastalerz, Wanda
dc.contributor.editorAntczak, Mariola
dc.contributor.editorWalczak-Niewiadomska, Agata
dc.date.accessioned2022-07-18T12:46:17Z
dc.date.available2022-07-18T12:46:17Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationMatras-Mastalerz W., Potencjał edukacyjny, socjalizacyjny, wychowawczy i terapeutyczny książki dziecięcej, [w:] Książki w życiu najmłodszych, Nauka – Dydaktyka – Praktyka, Antczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź-Warszawa 2015, s. 105-119, https://doi.org/10.18778/7969-789-2.09pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-64203-47-3
dc.identifier.isbn978-83-7969-789-2
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/42481
dc.description.abstractArtykuł dotyczy badań naukowych na temat możliwości wykorzystania literatury w procesie wzmacniania rozwoju emocjonalnego, intelektualnego i społecznego dziecka. Czytanie jako podstawowy element procesu biblioterapeutycznego może prowadzić do istotnych zmian w psychicznym dojrzewaniu każdego młodego człowieka. Przyczynia się ono do wzbogacenia wyobraźni, kształtuje postawy, rozszerza słownictwo i wiedzę. Może stać się inspiracją do różnych form aktywności, np. dyskusji, dramy, recytacji, opowiadania, działalności plastycznej i muzycznej. Kształtowanie potrzeby i nawyku czytania jest warunkiem rozwoju krytycznego myślenia u dziecka, rozwija jego wyobraźnię, wrażliwość i empatię. Ponadto, ideą bajki terapeutycznej jest redukcja negatywnych odczuć, wyposażenie dziecka w mechanizmy radzenia sobie z sytuacją emocjonalnie trudną (przykładowo: odrzuceniem w grupie rówieśniczej), motywacja do pokonania problemu oraz wytrwałej pracy, wzmocnienie pozytywnych emocji.pl_PL
dc.description.abstractIn her article, the author presents the results of the research: how to use literature to improve children life. Bibliotherapy can be used for a variety of reasons to help children overcome problems or difficult situations they are facing or may face. Literature allows a reader to identify with characters and problems in a book and relate them to their own lives. It helps children to develop self-concept, empathy, creativity, imagination, word building and knowledge. Children can create and participate in a roundtable discussion, learn to appreciate literature and become more motivated to read. The idea of the story is the reduction of negative feelings, equipping the child with mechanism of coping with an emotionally difficult situation (for example: rejection in peer group), motivation for solving the problem and persistent work, reinforcement of positive emotions.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. Publikacja dofinansowana ze środków Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Łódzkiego oraz Katedry Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskichpl_PL
dc.relation.ispartofAntczak M., Walczak-Niewiadomska A., (red.), Książki w życiu najmłodszych, Nauka – Dydaktyka – Praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź-Warszawa 2015;
dc.relation.ispartofseriesNauka – Dydaktyka – Praktyka;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectksiążki dla dziecipl_PL
dc.subjectpotencjał edukacyjny książkipl_PL
dc.subjectpotencjał socjalizacyjny książkipl_PL
dc.subjectpotencjał wychowawczy książkipl_PL
dc.subjectpotencjał terapeutyczny książkipl_PL
dc.titlePotencjał edukacyjny, socjalizacyjny, wychowawczy i terapeutyczny książki dziecięcejpl_PL
dc.title.alternativeEducational, socializing and therapeutic potential of childrens literaturepl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© copyright by Uniwersytet Łódzki – Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź – Warszawa 2015; © copyright for this edition by Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź – Warszawa 2015pl_PL
dc.page.number105-119pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwapl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-790-8
dc.contributor.authorBiographicalnoteWanda Matras-Mastalerz – assistant professor in the Institute of Scientific Information and Library Science of the Pedagogical University of Cracow (Poland), PhD in humanistic arts, speciality of literary science. The author of publications in the fields of history of literature and press for children, readership, cultural therapy, bibliotherapy, the rules of publishing market, new media development and advantages of their use in education. A member of The Polish Bibliotherapy Society in Wroclaw, chairman of Bibliotherapy Circle in Cracow, organizer of student internships. Professional interests include: children and youth’s literature and its development over the centuries, therapeutic and educational functions of the book, readership, cultural animation and media studies.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteWanda Matras-Mastalerz – adiunkt w Instytucie Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, doktor nauk humanistycznych w dziedzinie literaturoznawstwa. Autorka artykułów naukowych z zakresu historii literatury i prasy dziecięcej, czytelnictwa, kulturoterapii i biblioterapii, funkcjonowania rynku wydawniczego oraz rozwoju nowych mediów i ich wykorzystania w edukacji i wychowaniu młodych odbiorców. Członek Zarządu Polskiego Towarzystwa Biblioterapeutycznego we Wrocławiu, przewodnicząca Krakowskiego Koła Biblioterapeutów. Wybrane publikacje: • „Czytanie najskuteczniejszą metodą wychowawczą” [Reading – the most effective method of education] [w:] Niesporek-Szamburska B., Wójcik-Dudek M. (red.), „Nowe opisanie świata. Literatura i sztuka dla dzieci i młodzieży w kręgach oddziaływań”, 2013, s. 155-168 • „Świat Pana Wredzika czyli o wielokulturowości i tolerancji w literaturze dla dzieci„ [Mr. Nasty’s World. Tolerance, approval and multiculturalism in children’s literature] [w:] Niesporek-Szamburska B., Wójcik-Dudek M. (red.), „Wyczytać Świat – międzykulturowość w literaturze dla dzieci i młodzieży”, 2014, s. 375-388.pl_PL
dc.referencesAlagor K. (2004), Mądrości nieprzemijające, Cz. IV, Radom, Wydaw. Alagor, ISBN 91586-85-5pl_PL
dc.referencesBajkoterapia czyli dla małych i dużych o tym jak bajki mogą pomagać (2009), Warszawa, Nasza Księgarnia, ISBN 978-83-10-11667-3pl_PL
dc.referencesBaluch A. (2008), Propozycje metodologiczne w badaniach literatury dla dzieci i młodzieży [w:] Świerczyńska-Jelonek D., Leszczyński G. i Zając M. (red.), Po potopie. Dziecko, książka i biblioteka w XXI wieku. Diagnozy i postulaty, Warszawa, SBP, s. 11-23pl_PL
dc.referencesBarthes R. (1997), Przyjemność tekstu (Le plaisir du texte), Warszawa, Wydaw. KR, ISBN 83-86989-21-1pl_PL
dc.referencesBettelheim B. (1996), Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, Warszawa, Wydaw. W. A. B., ISBN 83-85386-74-2pl_PL
dc.referencesBorecka I. (2002), Biblioterapia w edukacji czytelniczej i medialnej w szkole podstawowej i gimnazjum. Materiały dydaktyczne dla nauczycieli i bibliotekarzy, Wałbrzych, Wydaw. Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Angelusa Silesiusa, ISBN 83-916555-5-5pl_PL
dc.referencesBorecka I. (2004), Z motylem w tle: o baśni w biblioterapii i terapii pedagogicznej, Wałbrzych, Wydaw. Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Angelusa Silesiusa, ISBN 83-88425-21-8pl_PL
dc.referencesBorecka I., Wontorowska-Roter S. (2003), Biblioterapia w edukacji dziecka niepełnosprawnego intelektualnie. Materiały dydaktyczne dla nauczycieli i bibliotekarzy, Wałbrzych, Unus, ISBN 83-89520-02-8pl_PL
dc.referencesCzernianin W. (2008), Teoretyczne podstawy biblioterapii, Wrocław, Wydaw. Atut, ISBN 978-83-7432-436-6pl_PL
dc.referencesEstés C. P. (2010), Biegnąca z wilkami. Archetyp dzikiej kobiety w mitach i legendach, Warszawa, Wydaw. Zysk i S-ka, ISBN 978-83-7506-6-388pl_PL
dc.referencesFastyn B. (2010), Teatr w pracy z dziećmi, Warszawa, Wydaw. Żak, ISBN 978-83-62015- 27-6pl_PL
dc.referencesFedorowicz M. (2002), Specjalne materiały czytelnicze dla osób niepełnosprawnych. Zarys dziejów – formy – obieg społeczny, Toruń, Wydaw. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, ISBN 83-23114-20-Xpl_PL
dc.referencesFrankl V. E. (2010), Wola sensu. Założenia i zastosowanie logoterapii, Warszawa, Czarna Owca, ISBN 978-83-7554-186-1pl_PL
dc.referencesGoethe Institut (2014) [online], [access: 12.12.2014], available in the Internet: www.deutsch-wagen-tour.pl oraz http://www.goethe.de/polenpl_PL
dc.referencesGuzy-Steinke H., Wilk T. (2009), Uczeń i teatr. Realia a poszukiwania możliwości realizacji edukacji teatralnej w szkole, Toruń, Wydaw. Edukacyjne „Akapit”, ISBN 978-83- 89163-53-0pl_PL
dc.referencesMalchiodi C. (2006), Expressive Therapies, New York, Sussex Publications, ISBN 978-15-9385-379-2pl_PL
dc.referencesMalchiodi C. (2014) [online], [access: 12.12.2014], available in the Internet: http://www.cathymalchiodi.compl_PL
dc.referencesMeddings L. (2004), Throw away your textbooks, “The Guardian”, no. 12, pp. 6-9pl_PL
dc.referencesMiller K. (2012), Cud czytania. Nie ma na świecie lepszych psychologów niż świetni pisarze, „Zwierciadło”, nr 8, s. 20pl_PL
dc.referencesShrodes C. (1950), Bibliotherapy: a theoretical and clinical-experimental study, Berkeley, University of Californiapl_PL
dc.referencesSilf M. (2005), W poszukiwaniu mądrości życia. 100 opowiastek z całego świata, Warszawa, Zysk i S-ka, ISBN 83-7298-870-6pl_PL
dc.referencesSinko T. (2006), Trzy poetyki klasyczne: Arystoteles, Horacy, Pseudo-Longinos, Wrocław, Ossolineum, ISBN 83-73168-26-5pl_PL
dc.referencesSzczeklik A. (2003), Katharsis. O uzdrowicielskiej mocy natury i sztuki, Kraków, Znak, ISBN 83-24002-42-1pl_PL
dc.referencesSzulc W. (2011), Arteterapia. Narodziny idei, ewolucja teorii, rozwój praktyki, Warszawa, Difin, ISBN 978-83-7641-411-9pl_PL
dc.referencesSzulc W. (1994), Kulturoterapia. Wykorzystanie sztuki i działalności kulturalno-oświatowej w lecznictwie, Poznań, Wydaw. Akademii Medycznej w Poznaniupl_PL
dc.referencesSzulc W. (2001), Sztuka w służbie medycyny: od antyku do postmodernizmu, Poznań, Wydaw. Akademii Medycznej w Poznaniu, ISBN 83-88732-15-3pl_PL
dc.referencesTomasik E. (1997), Biblioterapia jako jedna z metod pedagogiki specjalnej [w:] Tejże (red.), Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej, Warszawa, Wyższa Szkoła Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, s. 81-89pl_PL
dc.referencesWoydyłło E. (2014), Dobra pamięć, zła pamięć, Warszawa, Wydaw. Literackie, ISBN 978-83-08-05392-8pl_PL
dc.referencesWoźniczka-Paruzel B. (2010), Pogranicza bibliologii – o metodologicznych problemach z biblioterapią [w:] Bieńkowska B. (red.), Książka zawsze obecna. Prace ofiarowane profesorowi Krzysztofowi Migoniowi, Wrocław, Wydaw. Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 111-121pl_PL
dc.referencesWójtowicz M. (2010), Scenariusze zajęć biblioterapeutycznych nie tylko dla uczniów z dysleksją. Terapia. Zabawa. Nauka, Gdańsk, Wydaw. Harmonia, ISBN 978-83-7134-449-7pl_PL
dc.contributor.authorEmailwmatras@up.krakow.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-789-2.09
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL
dc.disciplinepedagogikapl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe