| dc.contributor.author | Karoń, Janina | |
| dc.contributor.editor | Antczak, Mariola | |
| dc.contributor.editor | Walczak-Niewiadomska, Agata | |
| dc.date.accessioned | 2022-07-18T12:45:26Z | |
| dc.date.available | 2022-07-18T12:45:26Z | |
| dc.date.issued | 2015 | |
| dc.identifier.citation | Karoń J., Czytanie jako aktywność szkolnie skażona – rozwijanie czytelnictwa przez podnoszenie sprawności czytania, [w:] Książki w życiu najmłodszych, Nauka – Dydaktyka – Praktyka, Antczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź-Warszawa 2015, s. 89-104, https://doi.org/10.18778/7969-789-2.08 | pl_PL |
| dc.identifier.isbn | 978-83-64203-47-3 | |
| dc.identifier.isbn | 978-83-7969-789-2 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/42480 | |
| dc.description.abstract | Czytelnictwo w Polsce nie jest najczęstszą formą spędzania wolnego czasu. Według badań Biblioteki Narodowej ponad połowa Polaków nie czyta w ogóle. Można się zastanawiać, jakie są tego przyczyny. Niektórzy wskazują na ceny książek, inni – na czasochłonność, z jaką wiąże się ich lektura. Młodzież zazwyczaj znajduje inne, bardziej dynamiczne, szybsze, głośniejsze rozrywki, takie jak telewizja, gry czy Internet. Jednak niektórzy pedagodzy uważają, że powodem, dla którego Polacy sięgają po książkę tak rzadko, jest to, że nie potrafią sprawnie czytać. A jeśli nie umieją robić tego sprawnie, robią to niechętnie, nie przynosi im to przyjemności, więc jest rozrywką niszową. Powstaje swoista reakcja łańcuchowa, a sposobem jej przełamania może być dawanie pozytywnego przykładu w tym zakresie przez dorosłych oraz umożliwienie dzieciom osiągnięcia komfortu czytania. Głośne czytanie podczas pierwszych lat nauki zaburza proces percepcji znaków graficznych i opóźnia dotarcie tych informacji do analizatorów mózgowych. Nowa podstawa programowa, w wyniku której nauka czytania zostaje wprowadzona w jeszcze późniejszym wieku niż dotychczas, z pewnością nie poprawi statystyk czytelniczych wśród dzieci i młodzieży. W artykule zaprezentowano proces czytania z perspektywy psychologii uczenia się, neurodydaktyki oraz treningu tej umiejętności, ponadto pod rozważenie poddane zostały zagrożenia z takich podejść płynące. | pl_PL |
| dc.description.abstract | Readership in Poland is not the most common form of spending free time. Regularly each day the book reaches only a few percent of Poles. We may wonder what are the causes of this phenomenon. Some point to the prices of books, other time-consuming, with which they are associated. Youth usually prefers different, more dynamic, faster, louder entertainment like television, games and the Internet. However, some educators believe that the reason to reach for a book so rarely is that they can not read smoothly. And if they are not able to do this efficiently, they do it reluctantly, it doesn’t bring them pleasure so it is infrequently entertainment. The way to break this pattern consists of two elements – adults need to encourage child on their own readership example and enable him to achieve a comfort of reading. Forcing children to reading aloud during the first years of education interferes with the perception of graphic signs and delays getting the information to the brain analyzers. Referring to the new core curriculum, learning to read is placed even at later age than before. Certainly it won’t improve the statistics of reading among children and adolescents. In my article I would like to present an approach to the process of reading from the perspective of the psychology of learning, neurodidactic and training the reading skill. Also I would like to consider the prospects and risks that such an approach may cause. | pl_PL |
| dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.
Publikacja dofinansowana ze środków Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Łódzkiego oraz Katedry Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Łódzkiego. | pl_PL |
| dc.language.iso | pl | pl_PL |
| dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich | pl_PL |
| dc.relation.ispartof | Antczak M., Walczak-Niewiadomska A., (red.), Książki w życiu najmłodszych, Nauka – Dydaktyka – Praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź-Warszawa 2015; | |
| dc.relation.ispartofseries | Nauka – Dydaktyka – Praktyka; | |
| dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
| dc.subject | książki dla dzieci | pl_PL |
| dc.subject | nauka czytania | pl_PL |
| dc.subject | psychologia uczenia się | pl_PL |
| dc.title | Czytanie jako aktywność szkolnie skażona – rozwijanie czytelnictwa przez podnoszenie sprawności czytania | pl_PL |
| dc.title.alternative | Reading as activity polluted by school – developing readership by raising efficiency of reading | pl_PL |
| dc.type | Book chapter | pl_PL |
| dc.rights.holder | © copyright by Uniwersytet Łódzki – Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź – Warszawa 2015; © copyright for this edition by Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź – Warszawa 2015 | pl_PL |
| dc.page.number | 89-104 | pl_PL |
| dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Wydział Nauk Społecznych | pl_PL |
| dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-790-8 | |
| dc.contributor.authorBiographicalnote | Janina Karoń – doktorantka w Katedrze Wczesnej Edukacji Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. W pracy dydaktycznej zajmuje się metodyką kształcenia zintegrowanego. Z praktyką edukacyjną styka się przez pełnienie funkcji trenera szybkiego czytania i efektywnego uczenia się w niepublicznej placówce oświatowej. Zainteresowania badawcze: współczesna edukacja alternatywna, aktywne metody nauczania oraz pracy z dziećmi zdolnymi. W swojej dysertacji doktorskiej podejmuje wątek nauczania dzieci przez edukatorów pracujących w edukacyjnych placówkach niepublicznych w odniesieniu do powszechnego systemu oświaty. Wybrane publikacje: • „Coaching jako alternatywna forma współczesnej edukacji na przykładzie praktycznych implikacji w pracy z dziećmi” [Coaching as an alternative form of modern education on the example of the practical implications in working with children] [w:] Dubiński P., Grochalska M. (red. nauk.), „Coaching naukowy”, 2014 • „Między wyzwaniem a przymusem – o barierach i nauczycielskich perspektywach w pracy z uczniem zdolnym w klasach początkowych” [Between challenge and an obligation – on barriers and teachers’ perspectives in the work with gifted pupil in the first grades of the primary education] [w:] Skibska J., Kochanowska E. (red. nauk.), „Uczeń w teorii i praktyce pedagogicznej. Dylematy współczesnej edukacji”, 2013. | pl_PL |
| dc.contributor.authorBiographicalnote | Janina Karoń – associated with the Department of Early Education at the University of Warmia and Mazury, where she pursues PhD studies. In the didactic work conducts classes about methodology in the integrated education. She works with a five-year old children and teaches them to read by using global method, and with children in the early school years, improving reading fluency. Her research interests are focused around contemporary alternative education, active methods of teaching and working with gifted children. In her PhD dissertation she takes the topic of teaching children by educators working non-public educational institutions. | pl_PL |
| dc.references | Akademia Nauki [online], [dostęp: 15.08.2014], dostępny w Internecie: http://akademianauki.pl/ | pl_PL |
| dc.references | Bałachowicz J. (2010), Obraz dziecka a działania edukacyjne nauczyciela [w:] Adamek I., Grochowalska M., Żmijewska E. (red.), Relacje i konteksty (w) edukacji elementarnej, Kraków, Wydaw. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, s. 11-20 | pl_PL |
| dc.references | Cała Polska Czyta Dzieciom [online], [dostęp: 15.08.2014], dostępny w Internecie: http://www.calapolskaczytadzieciom.pl/ | pl_PL |
| dc.references | Chylińska A. (2012), Zezia i Giler, Bielsko-Biała, Wydaw. Pascal, ISBN 978-83-764-2089-9 | pl_PL |
| dc.references | Chylińska A. (2013a), Labirynt Lukrecji, Bielsko-Biała, Wydaw. Pascal, ISBN 978-83-7642-317-3 | pl_PL |
| dc.references | Chylińska A. (2013b), Zezia, Giler i Oczak, Bielsko-Biała, Wydaw. Pascal, ISBN 978-83-7642-237-4 | pl_PL |
| dc.references | Czytelnictwo dzieci i młodzieży [online], [dostęp: 21.02.2015], dostępny w Internecie: http://eduentuzjasci.pl/publikacje-ee-lista/raporty/203-raport-z-badania/czytelnictwodzieci-i-mlodziezy/1120-czytelnictwo-dzieci-i-mlodziezy-streszczenie-raportu-koncowego.html | pl_PL |
| dc.references | Czelakowska D. (2012), Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, ISBN 978-83-7587-583-6 | pl_PL |
| dc.references | Czytanie globalne [online], [dostęp: 13.08.2014], dostępny w Internecie: http://www.czytanieglobalne.edu.pl/ | pl_PL |
| dc.references | Filipiak E. (2006), Dziecko i Książka – o intymnej naturze spotkań, „Problemy Wczesnej Edukacji”, nr 2 (4), s. 5-12 | pl_PL |
| dc.references | Filipiak E. (2012), Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygotskim i Brunerem w tle, Sopot Gdańskie, Wydaw. Pedagogiczne, ISBN 978-83-7489-365-7 | pl_PL |
| dc.references | Fisher R. (1999), Uczymy jak myśleć, Warszawa, WSiP, ISBN 83-02-07332-6 | pl_PL |
| dc.references | Gwadera M. (2012), O zagrożeniach płynących z czytelnictwa dzieci i młodzieży [w:] Młody odbiorca w kręgu lektur pożytecznych i szkodliwych, Katowice, Wydaw. Uniwersytetu Śląskiego, s. 9-22 | pl_PL |
| dc.references | Jędrych K. (2014), Lektury w programach dla szkoły podstawowej z lat 1949-1989 [w:] Heska- Kwaśniewicz K., Tałuć K. (red.), Literatura dla dzieci i młodzieży, T. 4, Katowice, Wydaw. Uniwersytetu Śląskiego, ISBN 978-83-8012-121-8 | pl_PL |
| dc.references | Klus-Stańska D., Nowicka M. (2009), Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa, WSiP, ISBN 978-83-02-10874-7 | pl_PL |
| dc.references | Kwieciński Z. (2002), Wykluczenie, Toruń, Wydaw. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, ISBN 83-231-1407-2 | pl_PL |
| dc.references | Leszczyński G., Zając M. (red.) (2013), Książka i młody czytelnik, Warszawa, Wydaw. SBP, ISBN 978-83-64203-09-1 | pl_PL |
| dc.references | Oto Ja!, Klasa I, Wydawnictwo MAC, 2013 | pl_PL |
| dc.references | Papuzińska J. (2007), Dziecięce spotkania z literaturą, Warszawa, Wydaw. Centrum Edukacji Bibliotekarskiej, Informacyjnej i Dokumentacyjnej, ISBN 978-83-88581-28-1 | pl_PL |
| dc.references | Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, Dz. U. z dnia 15 stycznia 2009 r | pl_PL |
| dc.references | Ustawa z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw, Dz. U. 2013, poz. 827 | pl_PL |
| dc.references | Truskolaska J. (2007), Wychować miłośnika książki, Tychy, Maternus Media, ISBN 978-83-8970135-0 | pl_PL |
| dc.references | Wasilewska A. (2006), Lektury dla klas I-III w horyzoncie oczekiwań ich odbiorców, „Problemy Wczesnej Edukacji”, nr 2 (4), s. 85-92 | pl_PL |
| dc.references | Załącznik do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r., Dz. U. z dnia 15 stycznia 2009 r., nr 4, poz. 17 [online], [dostęp: 12.12.2014], dostępny w Internecie: http://bip.men.gov.pl/men_bip/akty_prawne/rozporzadzenie_20081223_zal_1.pdf | pl_PL |
| dc.references | Żytko M. (2010), Pozwólmy dzieciom mówić i pisać, Warszawa, CKE, ISBN 978-83-7400-269-1 | pl_PL |
| dc.contributor.authorEmail | jankamaj@o2.pl | pl_PL |
| dc.identifier.doi | 10.18778/7969-789-2.08 | |
| dc.discipline | literaturoznawstwo | pl_PL |
| dc.discipline | pedagogika | pl_PL |