Show simple item record

dc.contributor.authorKaroń, Janina
dc.contributor.editorAntczak, Mariola
dc.contributor.editorWalczak-Niewiadomska, Agata
dc.date.accessioned2022-07-18T12:45:26Z
dc.date.available2022-07-18T12:45:26Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationKaroń J., Czytanie jako aktywność szkolnie skażona – rozwijanie czytelnictwa przez podnoszenie sprawności czytania, [w:] Książki w życiu najmłodszych, Nauka – Dydaktyka – Praktyka, Antczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź-Warszawa 2015, s. 89-104, https://doi.org/10.18778/7969-789-2.08pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-64203-47-3
dc.identifier.isbn978-83-7969-789-2
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/42480
dc.description.abstractCzytelnictwo w Polsce nie jest najczęstszą formą spędzania wolnego czasu. Według badań Biblioteki Narodowej ponad połowa Polaków nie czyta w ogóle. Można się zastanawiać, jakie są tego przyczyny. Niektórzy wskazują na ceny książek, inni – na czasochłonność, z jaką wiąże się ich lektura. Młodzież zazwyczaj znajduje inne, bardziej dynamiczne, szybsze, głośniejsze rozrywki, takie jak telewizja, gry czy Internet. Jednak niektórzy pedagodzy uważają, że powodem, dla którego Polacy sięgają po książkę tak rzadko, jest to, że nie potrafią sprawnie czytać. A jeśli nie umieją robić tego sprawnie, robią to niechętnie, nie przynosi im to przyjemności, więc jest rozrywką niszową. Powstaje swoista reakcja łańcuchowa, a sposobem jej przełamania może być dawanie pozytywnego przykładu w tym zakresie przez dorosłych oraz umożliwienie dzieciom osiągnięcia komfortu czytania. Głośne czytanie podczas pierwszych lat nauki zaburza proces percepcji znaków graficznych i opóźnia dotarcie tych informacji do analizatorów mózgowych. Nowa podstawa programowa, w wyniku której nauka czytania zostaje wprowadzona w jeszcze późniejszym wieku niż dotychczas, z pewnością nie poprawi statystyk czytelniczych wśród dzieci i młodzieży. W artykule zaprezentowano proces czytania z perspektywy psychologii uczenia się, neurodydaktyki oraz treningu tej umiejętności, ponadto pod rozważenie poddane zostały zagrożenia z takich podejść płynące.pl_PL
dc.description.abstractReadership in Poland is not the most common form of spending free time. Regularly each day the book reaches only a few percent of Poles. We may wonder what are the causes of this phenomenon. Some point to the prices of books, other time-consuming, with which they are associated. Youth usually prefers different, more dynamic, faster, louder entertainment like television, games and the Internet. However, some educators believe that the reason to reach for a book so rarely is that they can not read smoothly. And if they are not able to do this efficiently, they do it reluctantly, it doesn’t bring them pleasure so it is infrequently entertainment. The way to break this pattern consists of two elements – adults need to encourage child on their own readership example and enable him to achieve a comfort of reading. Forcing children to reading aloud during the first years of education interferes with the perception of graphic signs and delays getting the information to the brain analyzers. Referring to the new core curriculum, learning to read is placed even at later age than before. Certainly it won’t improve the statistics of reading among children and adolescents. In my article I would like to present an approach to the process of reading from the perspective of the psychology of learning, neurodidactic and training the reading skill. Also I would like to consider the prospects and risks that such an approach may cause.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. Publikacja dofinansowana ze środków Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Łódzkiego oraz Katedry Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskichpl_PL
dc.relation.ispartofAntczak M., Walczak-Niewiadomska A., (red.), Książki w życiu najmłodszych, Nauka – Dydaktyka – Praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź-Warszawa 2015;
dc.relation.ispartofseriesNauka – Dydaktyka – Praktyka;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectksiążki dla dziecipl_PL
dc.subjectnauka czytaniapl_PL
dc.subjectpsychologia uczenia siępl_PL
dc.titleCzytanie jako aktywność szkolnie skażona – rozwijanie czytelnictwa przez podnoszenie sprawności czytaniapl_PL
dc.title.alternativeReading as activity polluted by school – developing readership by raising efficiency of readingpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© copyright by Uniwersytet Łódzki – Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź – Warszawa 2015; © copyright for this edition by Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź – Warszawa 2015pl_PL
dc.page.number89-104pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warmińsko-Mazurski, Wydział Nauk Społecznychpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-790-8
dc.contributor.authorBiographicalnoteJanina Karoń – doktorantka w Katedrze Wczesnej Edukacji Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. W pracy dydaktycznej zajmuje się metodyką kształcenia zintegrowanego. Z praktyką edukacyjną styka się przez pełnienie funkcji trenera szybkiego czytania i efektywnego uczenia się w niepublicznej placówce oświatowej. Zainteresowania badawcze: współczesna edukacja alternatywna, aktywne metody nauczania oraz pracy z dziećmi zdolnymi. W swojej dysertacji doktorskiej podejmuje wątek nauczania dzieci przez edukatorów pracujących w edukacyjnych placówkach niepublicznych w odniesieniu do powszechnego systemu oświaty. Wybrane publikacje: • „Coaching jako alternatywna forma współczesnej edukacji na przykładzie praktycznych implikacji w pracy z dziećmi” [Coaching as an alternative form of modern education on the example of the practical implications in working with children] [w:] Dubiński P., Grochalska M. (red. nauk.), „Coaching naukowy”, 2014 • „Między wyzwaniem a przymusem – o barierach i nauczycielskich perspektywach w pracy z uczniem zdolnym w klasach początkowych” [Between challenge and an obligation – on barriers and teachers’ perspectives in the work with gifted pupil in the first grades of the primary education] [w:] Skibska J., Kochanowska E. (red. nauk.), „Uczeń w teorii i praktyce pedagogicznej. Dylematy współczesnej edukacji”, 2013.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteJanina Karoń – associated with the Department of Early Education at the University of Warmia and Mazury, where she pursues PhD studies. In the didactic work conducts classes about methodology in the integrated education. She works with a five-year old children and teaches them to read by using global method, and with children in the early school years, improving reading fluency. Her research interests are focused around contemporary alternative education, active methods of teaching and working with gifted children. In her PhD dissertation she takes the topic of teaching children by educators working non-public educational institutions.pl_PL
dc.referencesAkademia Nauki [online], [dostęp: 15.08.2014], dostępny w Internecie: http://akademianauki.pl/pl_PL
dc.referencesBałachowicz J. (2010), Obraz dziecka a działania edukacyjne nauczyciela [w:] Adamek I., Grochowalska M., Żmijewska E. (red.), Relacje i konteksty (w) edukacji elementarnej, Kraków, Wydaw. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, s. 11-20pl_PL
dc.referencesCała Polska Czyta Dzieciom [online], [dostęp: 15.08.2014], dostępny w Internecie: http://www.calapolskaczytadzieciom.pl/pl_PL
dc.referencesChylińska A. (2012), Zezia i Giler, Bielsko-Biała, Wydaw. Pascal, ISBN 978-83-764-2089-9pl_PL
dc.referencesChylińska A. (2013a), Labirynt Lukrecji, Bielsko-Biała, Wydaw. Pascal, ISBN 978-83-7642-317-3pl_PL
dc.referencesChylińska A. (2013b), Zezia, Giler i Oczak, Bielsko-Biała, Wydaw. Pascal, ISBN 978-83-7642-237-4pl_PL
dc.referencesCzytelnictwo dzieci i młodzieży [online], [dostęp: 21.02.2015], dostępny w Internecie: http://eduentuzjasci.pl/publikacje-ee-lista/raporty/203-raport-z-badania/czytelnictwodzieci-i-mlodziezy/1120-czytelnictwo-dzieci-i-mlodziezy-streszczenie-raportu-koncowego.htmlpl_PL
dc.referencesCzelakowska D. (2012), Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, ISBN 978-83-7587-583-6pl_PL
dc.referencesCzytanie globalne [online], [dostęp: 13.08.2014], dostępny w Internecie: http://www.czytanieglobalne.edu.pl/pl_PL
dc.referencesFilipiak E. (2006), Dziecko i Książka – o intymnej naturze spotkań, „Problemy Wczesnej Edukacji”, nr 2 (4), s. 5-12pl_PL
dc.referencesFilipiak E. (2012), Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygotskim i Brunerem w tle, Sopot Gdańskie, Wydaw. Pedagogiczne, ISBN 978-83-7489-365-7pl_PL
dc.referencesFisher R. (1999), Uczymy jak myśleć, Warszawa, WSiP, ISBN 83-02-07332-6pl_PL
dc.referencesGwadera M. (2012), O zagrożeniach płynących z czytelnictwa dzieci i młodzieży [w:] Młody odbiorca w kręgu lektur pożytecznych i szkodliwych, Katowice, Wydaw. Uniwersytetu Śląskiego, s. 9-22pl_PL
dc.referencesJędrych K. (2014), Lektury w programach dla szkoły podstawowej z lat 1949-1989 [w:] Heska- Kwaśniewicz K., Tałuć K. (red.), Literatura dla dzieci i młodzieży, T. 4, Katowice, Wydaw. Uniwersytetu Śląskiego, ISBN 978-83-8012-121-8pl_PL
dc.referencesKlus-Stańska D., Nowicka M. (2009), Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa, WSiP, ISBN 978-83-02-10874-7pl_PL
dc.referencesKwieciński Z. (2002), Wykluczenie, Toruń, Wydaw. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, ISBN 83-231-1407-2pl_PL
dc.referencesLeszczyński G., Zając M. (red.) (2013), Książka i młody czytelnik, Warszawa, Wydaw. SBP, ISBN 978-83-64203-09-1pl_PL
dc.referencesOto Ja!, Klasa I, Wydawnictwo MAC, 2013pl_PL
dc.referencesPapuzińska J. (2007), Dziecięce spotkania z literaturą, Warszawa, Wydaw. Centrum Edukacji Bibliotekarskiej, Informacyjnej i Dokumentacyjnej, ISBN 978-83-88581-28-1pl_PL
dc.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, Dz. U. z dnia 15 stycznia 2009 rpl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw, Dz. U. 2013, poz. 827pl_PL
dc.referencesTruskolaska J. (2007), Wychować miłośnika książki, Tychy, Maternus Media, ISBN 978-83-8970135-0pl_PL
dc.referencesWasilewska A. (2006), Lektury dla klas I-III w horyzoncie oczekiwań ich odbiorców, „Problemy Wczesnej Edukacji”, nr 2 (4), s. 85-92pl_PL
dc.referencesZałącznik do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r., Dz. U. z dnia 15 stycznia 2009 r., nr 4, poz. 17 [online], [dostęp: 12.12.2014], dostępny w Internecie: http://bip.men.gov.pl/men_bip/akty_prawne/rozporzadzenie_20081223_zal_1.pdfpl_PL
dc.referencesŻytko M. (2010), Pozwólmy dzieciom mówić i pisać, Warszawa, CKE, ISBN 978-83-7400-269-1pl_PL
dc.contributor.authorEmailjankamaj@o2.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-789-2.08
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL
dc.disciplinepedagogikapl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe