Show simple item record

dc.contributor.authorBorowik, Sylwia
dc.contributor.editorAntczak, Mariola
dc.contributor.editorWalczak-Niewiadomska, Agata
dc.date.accessioned2022-07-18T12:44:39Z
dc.date.available2022-07-18T12:44:39Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationBorowik S., Muzeum jako przestrzeń kształtowania kultury czytelniczej młodego odbiorcy (na przykładzie doświadczeń Muzeum w Chorzowie), [w:] Książki w życiu najmłodszych, Nauka – Dydaktyka – Praktyka, Antczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź-Warszawa 2015, s. 77-88, https://doi.org/10.18778/7969-789-2.07pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-64203-47-3
dc.identifier.isbn978-83-7969-789-2
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/42479
dc.description.abstractCelem autorki artykułu jest zaprezentowanie muzeum jako przyjaznej przestrzeni do kształtowania kultury czytelniczej młodego czytelnika. Znajdziemy w nim odpowiedź na pytanie: w jaki sposób – za pomocą książki i nowoczesnych metod pracy (upcycling, kamishibai, inżynieria papieru) – kształcić miłośnika czytania i sztuki? Niezwykle ważne jest, aby pokazać dzieciom, że książka nie jest martwym przedmiotem, którego miejscem jest lamus. Poprzez warsztaty pracownicy Muzeum w Chorzowie udowadniają, że słowo drukowane może stać się początkiem niezwykłej przygody. Współczesny świat wypełniony jest nowoczesnymi gadżetami zabierającymi dzieciom i młodzieży czas przeznaczony kiedyś na czytanie i kreatywne zabawy, dlatego działania animatorów czytelnictwa i kultury są niezwykle ważne i potrzebne. W artykule zaprezentowane zostały również książki, które mogą zainspirować do przygotowania własnych zajęć kreatywno-edukacyjnych.pl_PL
dc.description.abstractThe purpose of the article is to present a museum as a space (friendly) for shaping the readership culture of a young reader. We show how to shape a book and art lover through books and the modern methods of work (upcycling, kamishibai, paper engineering). It is extremely important to show children that a book is not a dead thing and it doesn’t belong to the past. During our workshops we prove that a printed word can become a beginning of an extraordinary journey. The modern world is full of new gadgets that steal the reading and creative playing time from children and youth. That is why the work of readership and culture animators is so important and needed. Also, during the article, the books that can inspire to prepare creative and educational plays were presented.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. Publikacja dofinansowana ze środków Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Łódzkiego oraz Katedry Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskichpl_PL
dc.relation.ispartofAntczak M., Walczak-Niewiadomska A., (red.), Książki w życiu najmłodszych, Nauka – Dydaktyka – Praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź-Warszawa 2015;
dc.relation.ispartofseriesNauka – Dydaktyka – Praktyka;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectksiążki dla dziecipl_PL
dc.subjectmuzeumpl_PL
dc.subjectkultura czytelniczapl_PL
dc.subjectMuzeum w Chorzowiepl_PL
dc.subjectupcyclingpl_PL
dc.subjectkamishibaipl_PL
dc.subjectinżynieria papierupl_PL
dc.titleMuzeum jako przestrzeń kształtowania kultury czytelniczej młodego odbiorcy (na przykładzie doświadczeń Muzeum w Chorzowie)pl_PL
dc.title.alternativeMuseum as a space of shaping the readership culture of a young recipient (on the example of the experiences of the Chorzów Museum staff)pl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© copyright by Uniwersytet Łódzki – Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź – Warszawa 2015; © copyright for this edition by Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź – Warszawa 2015pl_PL
dc.page.number77-88pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationMuzeum w Chorzowiepl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-790-8
dc.contributor.authorBiographicalnoteSylwia Borowik – doktor nauk humanistycznych. W kręgu jej zainteresowań znajduje się literatura dla dzieci i młodzieży, czytelnictwo Polaków oraz zagadnienia współczesnego rynku wydawniczo-księgarskiego. Wybrane publikacje: • „Mądra sowa, czy „niedożywiony sęp”? Czyli o literackim wizerunku bibliotekarza (na przykładzie wybranych tekstow)” [Clever owl, whether “undernourished vulture”? That is about the literary image of the librarian (on the example of chosen texts] [w:] Bajor A. (red.), „Wizje bibliotek i bibliotekarstwa”, 2011, s. 205-219 • „Seria Bezpieczne Dziecko – przykład udanej kolekcji edukacyjnej” [The Safe Child series – an example of successful educational collection] [w:] Niesporek-Szambruska B., Wójcik-Dudek M. (red.), „Nowe opisanie świata. Literatura i sztuka dla dzieci i młodzieży w kręgach oddziaływań”, 2013, s. 169-178 • „Nieczytające dziecko – jak temu zapobiec?” [Child that doesn’t read – how to prevent it?], „Nowa Biblioteka”, 2014, nr 2, s. 105-114.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteSylwia Borowik - PhD of Humanities. Her interests cover the literature for youth and children, the readership in Poland and the issues connected with the publishing and bookshop market.pl_PL
dc.referencesChymkowski R., Koryś I., Dawidowicz-Chymkowska O. (2012), Społeczny zasięg książki w Polsce w 2012 r. [online], [dostęp: 20.06.2014], dostępny w Internecie: http://www.bn.org.pl/download/document/1362741578.pdfpl_PL
dc.referencesHeska-Kwaśniewicz K. (2006), Gustaw Morcinek przy harcerskim ognisku [w:] Szkice śląskie. Ludzie, sprawy, wydarzenia, Mysłowice, Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Kardynała Augusta Hlonda w Mysłowicach, s. 139-146pl_PL
dc.referencesHeska-Kwaśniewicz K. (1996), Tajemnicze ogrody. Rozprawy i szkice z literatury dla dzieci i młodzieży, Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, ISBN 83-226-0690-7pl_PL
dc.referencesKirwil L. (2010), Polskie dzieci w Internecie. Zagrożenia i bezpieczeństwo na tle danych dla UE. Wstępny raport z badań EU Kids Online przeprowadzonych wśród dzieci w wieku 9-16 lat i ich rodziców [online], [dostęp: 20.06.2014], dostępny w Internecie: http://www.saferinternet.pl/images/stories/pdf/raport_eu_kids_online_polska_28-10-2010.pdfpl_PL
dc.referencesKruszewski T. (2012), Przestrzenie biblioteki. O symbolicznej, fizycznej i społecznej obecności instytucji, Toruń, Wydaw. Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, ISBN 978-83-231-2830-4pl_PL
dc.referencesMusierowicz M. (1997), Frywolitki, czyli ostatnio przeczytałam książkę!!!, Łódź, Wydaw. Akapit Press, ISBN 83-87463-10-8pl_PL
dc.referencesNiedziela S. (2012), Czy potrzebne? Rozważania o kamishibai [online], [dostęp: 20.06.2014], dostępny w Internecie: http://www.tibum.pl/zalaczniki/Refleksje%20o%20Kamishibai.pdfpl_PL
dc.referencesOgrodowska B. (2004), Polskie obrzędy i zwyczaje doroczne, Warszawa, „Muza”, ISBN 83-7200-947-3pl_PL
dc.referencesPapuzińska J. (1988), Inicjacje literackie. Problemy pierwszych kontaktów dziecka z książką, Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, ISBN 83-02-00532-0pl_PL
dc.referencesSkotnicka G. (1978), Znaczenie baśni regionalnych na przykładzie tekstów o morzu i wybrzeżu [w:] Skrobiszewska H. (wybór i oprac.), Baśń i dziecko, Warszawa, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, s. 75-109pl_PL
dc.referencesTałuć K. (2003), Książka w książce, czyli co czytają bohaterowie „Jeżycjady” [w:] Heska-Kwaśniewicz K., przy współpr. Gomóła A. (red.), Małgorzaty Musierowicz makro- i mikrokosmos, Katowice, Wydaw. Uniwersytetu Śląskiego, s. 25-39pl_PL
dc.referencesZając M. (2013), Książki zabawki: długa historia i dzień dzisiejszy [w:] Leszczyński G., Zając M. (red.), Książka i młody czytelnik. Zbliżenia – oddalenia – dialogi. Studia i szkice, Warszawa, Wydaw. Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, s. 251-257pl_PL
dc.contributor.authorEmailbiblioteka@muzeum.chorzow.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-789-2.07
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL
dc.disciplinepedagogikapl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe