Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorUrbańczyk, Lidia
dc.contributor.editorAntczak, Mariola
dc.contributor.editorWalczak-Niewiadomska, Agata
dc.date.accessioned2022-07-18T12:43:36Z
dc.date.available2022-07-18T12:43:36Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationUrbańczyk L., Straszyć nie jest łatwo – horror(ki) dla dzieci, [w:] Książki w życiu najmłodszych, Nauka – Dydaktyka – Praktyka, Antczak M., Walczak-Niewiadomska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź-Warszawa 2015, s. 61-73, https://doi.org/10.18778/7969-789-2.06pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-64203-47-3
dc.identifier.isbn978-83-7969-789-2
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/42478
dc.description.abstractLiteratura dla dzieci rządzi się swoimi prawami, ale też podlega prawom kulturowym czasów, w których powstaje. Duża popularność horroru dla dorosłego odbiorcy sprawiła, że na rynku książki dla dzieci pojawia się coraz to więcej książek, które można byłoby zaliczyć do fantastyki grozy (horror to uniwersalna i intermedialna formuła). Utwory te są zwykle dopasowane do potrzeb dziecięcej wyobraźni – są teksty, które straszą, ale i te, które bawią (rzadko zdarzają się teksty naruszające bezradną dziecięcą wrażliwość). Celem autorki artykułu jest próba antropologii nowego gatunku, jego charakterystyka, przy uwzględnieniu tekstów, które ukazały się po 2000 r. W tym celu autorka posługuje się dwiema definicjami horroru – Rogera Cailloisa, gdzie do znanej rzeczywistości nagle wdziera się coś niesamowitego, groźnego oraz Noëla Carrolla – horror to tekst, w którym pojawia się potwór, budzący lęk i obrzydzenie. Horror dla dzieci to utwór, w którym nagle i niespodziewanie pojawia się potwór budzący różne emocje (nie tylko lęk i obrzydzenie, ale również inne uczucia, np. radość). Okazuje się, że straszyć nie jest łatwo, a przecież dzieci – podobnie jak dorośli – lubią przeżywać intensywne emocje w kontrolowanych warunkach odbioru.pl_PL
dc.description.abstractChildren’s literature has its own rules, but also is subject to the laws of the cultural times in which arises. The great popularity of horror for adult recipients meant that on the market for children’s books more and more books that could be classified as horror (horror is universal and intermedia formula) appear. Those works are usually matched to the needs of a child’s imagination – there are texts that scare, but also amuse (rarely texts violating helpless child sensitivity occur). This article attempts to anthropology of the new genres, its characteristics, taking into account the texts that were published after 2000. The author uses two definitions of horror – Roger Caillois, where a well-known fact suddenly bursts into something extraordinary, dangerous and Noël Carroll – horror is the text in which the monster appears, it has to wake only fear and disgust. Horror for children is a text in which suddenly and unexpectedly monster appears inspiring different emotions (not just fear and disgust, but also other feelings, for example joy). It turns out that it’s not easy to scare, and yet the children – like adults – like to experience intense emotions in a controlled reception.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. Publikacja dofinansowana ze środków Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Łódzkiego oraz Katedry Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskichpl_PL
dc.relation.ispartofAntczak M., Walczak-Niewiadomska A., (red.), Książki w życiu najmłodszych, Nauka – Dydaktyka – Praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź-Warszawa 2015;
dc.relation.ispartofseriesNauka – Dydaktyka – Praktyka;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectksiążki dla dziecipl_PL
dc.subjectfantastyka grozypl_PL
dc.subjecthorrorpl_PL
dc.titleStraszyć nie jest łatwo – horror(ki) dla dziecipl_PL
dc.title.alternativeIt’s not easy to scare – horror story for childrenpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© copyright by Uniwersytet Łódzki – Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź – Warszawa 2015; © copyright for this edition by Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Łódź – Warszawa 2015pl_PL
dc.page.number61-73pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Opolskipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-790-8
dc.contributor.authorBiographicalnoteLidia Urbańczyk – doktorantka na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Opolskiego. W swojej pracy naukowej zajmuje się współczesną literaturą dla dzieci i młodzieży. Praca magisterska zatytułowana „Koralina spotyka Christophera Ścierwnika – o grozie w książce dla młodego odbiorcy na podstawie twórczości Clive’a Barkera i Neila Gaimana” dostała się do finału konkursu im. Czesława Zgorzelskiego. Pracę doktorską poświęconą grozie w literaturze dla dzieci pisze u prof. Bożeny Olszewskiej; celem rozprawy jest wskazanie potrzeby antropologii nowego gatunku, określenie swoistości tekstów grozy dla dzieci. Sekretarz Studenckiego Naukowego Koła Literackiego oraz Naukowego Koła Młodych Dydaktyków. Współredaguje opolskie internetowe czasopismo literacko-kulturalne „MOLE”. Interesuje się literaturą fantastyczną. Wybrane publikacje: • „W poszukiwaniu tożsamości superbohatera” („Młody odbiorca w świecie superbohaterow – korzyści i zagrożenia”) [In the search for the identity of a superhero (The young recipient in the world of superheroes – the benefits and menaces], „Guliwer”, 2011, nr 3, s. 12-18 • „Esencja fantastyki” [The essence of fantasy], „Biblioteka. Szkolne Centrum Informacji”, 2012, nr 5, s. 4-11 • „Czasopisma fantastyczne jako element dyskursu fanizmu” [Fantastic magazines as part of a discourse of fan culture] [w:] Olszewska B., Łucka-Zając E. (red.), „Stare” i „nowe” – czasopisma dla dzieci i młodzieży, 2013, s. 217-230.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteLidia Urbańczyk – PhD student at the Faculty of Philology, University of Opole. Her scientific work is devoted to contemporary literature for children and young people. Master thesis titled Koralina meets Christopher Carrion – about horror book for young readers based on the works of Clive Barker and Neil Gaiman got into the finals of the competition for the best MA thesis. PhD dissertation about horror story for children, she writes under the auspices of prof. Bożena Olszewska; purpose of the treatise is to identify the need for anthropology of a new genre, the specificity of horror texts for children. Secretary of the Scientific Literary Circle and Scientific Circle of Young Didactics. Co-edits the literary and cultural magazine “MOLE” (online). She is interested in fantastic literature – favorite authors are Neil Gaiman and Clive Barker. She is passionate about creative writing workshops (she attended classes to Tomasz Rożycki).pl_PL
dc.referencesCaillois R. (1967), Odpowiedzialność i styl. Eseje, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczypl_PL
dc.referencesCoren M. (2005), Lewis. Człowiek, który stworzył Narnię, Poznań, Media Rodzina, ISBN 83-7278-165-6pl_PL
dc.referencesCarroll N. (2004), Filozofia horroru, albo paradoksy uczuć, Gdańsk, Wydaw. Słowo/Obraz Terytoria, ISBN 83-7453-610-1pl_PL
dc.referencesCarroll N. (2011), Filozofia sztuki masowej, Gdańsk, Wydaw. Słowo/Obraz Terytoria, ISBN 978-83-7453-991-3pl_PL
dc.referencesGemra A. (2011), Oswajanie grozy. Od gotyckiego łotra do zaprzyjaźnionego wampiurka, „Polonistyka”, nr 2, s. 18-24pl_PL
dc.referencesFreud Z. (1997), Pisma psychologiczne, Warszawa, Wydaw. KR, ISBN 83-902653-3-8pl_PL
dc.referencesHas-Tokarz A. (2005), Horror w kształceniu współczesnym – zagrożenie czy szansa edukacyjna? [w:] Myrdzik B., Karwatowska M. (red.), Relacje między kulturą wysoką i popularną w literaturze, języku i edukacji, Lublin, Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 361-370pl_PL
dc.referencesHas-Tokarz A. (2010), Horror w literaturze współczesnej i filmie, Lublin, Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, ISBN 978-83-227-3123-9pl_PL
dc.referencesHas-Tokarz A. (2008), O przyjemności płynącej z grozy…, czyli dlaczego młodzież czyta i ogląda horrory [w:] Muszyński W., Sokołowski M. (red.), Homo creator czy homo ludens? Nowe formy aktywności i spędzania czasu wolnego, Toruń, Wydaw. Adam Marszałek, s. 332-344pl_PL
dc.referencesHas-Tokarz A. (1996/1997), Społeczny obieg literatury grozy w uczniowsko-studenckim środowisku, „Folia Bibliologica”, nr XLIV/XLV, s. 63-81pl_PL
dc.referencesJankowski P. (2001), Zjawiska paranormalne w literaturze dla dzieci i młodzieży, „Guliwer”, nr 2, s. 73-79pl_PL
dc.referencesKułakowska J. (2004), Groza w literaturze dziecięcej, korzyść czy krzywda dla dziecka?, „Gazeta Szkolna”, nr 26, s. 12-13pl_PL
dc.referencesLeffler Y. (2002), Współczesny horror jako gra satysfakcji [w:] Gazda G., Izdebska A., Płuciennik J. (red.), Wokół gotycyzmów. Wyobraźnia, groza, okrucieństwo, Kraków, Universitas, s. 49pl_PL
dc.referencesLovecraft H. P. (2008), Nadnaturalny horror w literaturze, Warszawa, Fantasmagoricon, ISBN 978-83-925540-6-6pl_PL
dc.referencesLeszczyński G. (2004), Współczesna literatura dla dzieci – gatunki, temat [w:] Lewandowicz- Nosal G. (red.), Dziecko i książka. Materiały z ogólnopolskiej konferencji, BN27-28 października 2003 roku, Warszawa, Biblioteka Narodowa, s. 8-15pl_PL
dc.referencesMartuszewska A. (1998), Oswajanie potworów [w:] Kowalski P. (red.), Wszystek krąg ziemski. Antropologia, historia, literatura. Prace ofiarowane profesorowi Czesławowi Hernasowi, Wrocław, Wydaw. Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 313pl_PL
dc.referencesPapuzińska, J. (2008), Zatopione królestwo. O polskiej literaturze fantastycznej XX wieku dla dzieci i młodzieży, Łódź, Wydaw. Literatura, ISBN 978-83-612245-7-0pl_PL
dc.referencesRogge J.U. (2006), Strach dodaje dzieciom sił, Kielce, Jedność, ISBN 83-7442-008-1pl_PL
dc.referencesSlany K. (2008), Odnaleźć komizm w koszmarze, czyli o gotycyzmach we współczesnej literaturze dla dzieci, „Guliwer”, nr 1, s. 54-60pl_PL
dc.referencesSlany K. (2009), Puer Horroris w literaturze i kulturze dziecięcej, „Kwartalnik Polonistyczny. Konteksty Kulturowe”, nr 1-2, s. 145-156pl_PL
dc.referencesSmuszkiewicz A. (2011), Czym jest fantastyka? Kłopoty z definicją, „Polonistyka”, nr 2, s. 6-12pl_PL
dc.referencesSzczygielski M. (2013), Za niebieskimi drzwiami, Warszawa, Instytut Wydawniczy Latarnik, ISBN 978-83-63841-14-0pl_PL
dc.referencesWalc K. (1997), Horror [w:] Żabski T. (red.), Słownik literatury popularnej, Wrocław, Towarzystwo Przyjaciół Polonistyki Wrocławskiej, s. 151pl_PL
dc.referencesWydmuch M. (1975), Gra ze strachem. Fantastyka grozy, Warszawa, „Czytelnik”pl_PL
dc.referencesŻabski T. (1997), Powieść gotycka [w:] Tenże (red.), Słownik literatury popularnej, Wrocław, Towarzystwo Przyjaciół Polonistyki Wrocławskiej, s. 314pl_PL
dc.contributor.authorEmaillidka-urbanczyk@o2.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-789-2.06
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL
dc.disciplinepedagogikapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe