Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKoźbiał, Natasza
dc.contributor.editorPłuciennik, Jarosław
dc.date.accessioned2022-07-13T07:58:42Z
dc.date.available2022-07-13T07:58:42Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationKoźbiał, N. (2021), Malarska koncepcja w eseju filozoficznym Bolesława Micińskiego "Zagadnienia Rodzajów Literackich", 64, 4 (140), 127-138, DOI: 10.26485/ZRL/2021/64.4/9pl_PL
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/42459
dc.description.abstractThe article discusses the essayistic work of Bolesław Miciński, who was interested in the individualization of the form of expression, both in the sphere of content and form. Contemporary thinking about philosophy in neo-positivist terms prompted the writer to create an individual dictionary of concepts that frees philosophy from rigorous frameworks and specialized jargon. In a modern, philosophical essay, he realizes a free reflection on aesthetic, philosophical, social and political issues (the relationship between art and politics). The authoress interprets the painting concept in Portret Kanta, remaining within the tricks and concepts used by the writer. The analysis of the creation of a philosophical and literary portrait, presented in the form of an essay, makes it possible to highlight the problems that the writer deals with — the issue of the existence of time in painting or the possibility of transposing concepts into images (utpictura poesis). From a polemic with the 18th-century aesthetic — Gotthold Ephraim Lessing — the authoress moves to the notion of “fugue” as a potential realization of space in music, which the writer mentioned in Podróże do piekieł. Moreover, he considers the form of a fugue in reference to classicism in literature. This sketch is an initial attempt to unravel the “hidden, significant knots” in the work of the interwar essayist.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;4
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectphilosophical essaypl_PL
dc.subjectphilosophical portraitpl_PL
dc.subjectpainterly conceptpl_PL
dc.subjectfuguepl_PL
dc.subjectmodernitypl_PL
dc.subjectBolesław Micińskipl_PL
dc.titleMalarska koncepcja w eseju filozoficznym Bolesława Micińskiegopl_PL
dc.title.alternativeA Painterly Concept in a Philosophical Essay by Bolesław Micińskipl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number127-138pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Zakład Literatury XX i XXI wiekupl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesAmbrożewicz Zbigniew (2003), Esej filozoficzny Bolesława Micińskiego jako sposób poszukiwania podstaw realności świata, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.pl_PL
dc.referencesBrzozowski Stanisław (1910), Idee. Wstęp do filozofii dojrzałości dziejowej, Księgarnia Bernarda Połonieckiego, Lwów.pl_PL
dc.referencesClair Jean (1997), La responsabilité de l’artiste: les avant-gardes entre terreur et raison, Gallimard.pl_PL
dc.referencesClair Jean (2021), Odpowiedzialność artysty. Awangarda — między terrorem a rozumem, przeł. Żurowska M., posł. T. Bernatowicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesHerling-Grudziński Gustaw (1993), Wyjścia z milczenia, Biblioteka „Więzi”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesIwaszkiewicz Jarosław (1938), Podróże do piekieł, „Wiadomości Literackie”, nr 25, R. 15.pl_PL
dc.referencesKozłowski Krzysztof (1996), Podróże do piekieł. O eseistyce Bolesława Micińskiego, Wydawnictwo WiS, Poznań.pl_PL
dc.referencesKrakowiak Małgorzata (2018), Eseiści contra świat zburzonych paradygmatów (Stempowski — Wittlin — Miciński), „Sensus Historiae”, vol. XXXI, nr 2.pl_PL
dc.referencesKrakowiak Małgorzata (2021), Mierzenie się z esejem. Studia nad polskimi badaniami eseju literackiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.pl_PL
dc.referencesKrzych K. Bartłomiej (2018), Ksiądz Augustyn Jakubisiak — słowo o zapomnianym polskim myślicielu i badaniach nad jego spuścizną, „Wschodni Rocznik Humanistyczny”, t. 15, nr 1.pl_PL
dc.referencesLessing Gotthold Ephraim (1902), Laokoon. Czyli o granicach malarstwa i poezji, przeł. Bronikowski K., nakład i druk S. Lewentala, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMicińska Anna (2008), Wędrówki bez powrotu, Biblioteka „Więzi”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMicińska-Kenarowa Halina (2003), Długi wdzięczności, Biblioteka „Więzi”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMiciński Bolesław (1970), Pisma. Eseje, artykuły, listy, Znak, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPojęcie czasu w nauce, sztuce i religii (2001), red. Wójtowicz A., Polska Akademia Nauk, Oddział w Poznaniu, Wydział Teologiczny Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań.pl_PL
dc.referencesSzyszkowska Małgorzata (1997), Uwagi na temat czasu i przestrzeni, ich przeżywania i doświadczania, „Sztuka i Filozofia”, nr 14.pl_PL
dc.referencesWysłouch Seweryna (1991), Od Lessinga do Przybosia. Teoria i kompozycja opisu, „Pamiętnik Literacki”, nr 82, z 4.pl_PL
dc.referencesWypowiedź literacka a wypowiedź filozoficzna (1982), red. Głowiński M., Sławiński J., Zakład Narodowy im. Ossolińskich — Wydawnictwo, Wrocław.pl_PL
dc.referencesZawadzki Andrzej (2001), Nowoczesna eseistyka filozoficzna w piśmiennictwie polskim pierwszej połowy XX wieku, TAiWPN Universitas, Kraków.pl_PL
dc.contributor.authorEmailnatasza.kozbial@uni.lodz.plpl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2021/64.4/9
dc.relation.volume64pl_PL
dc.disciplinenauki o sztucepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe