Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSygizman, Kinga
dc.contributor.editorPłuciennik, Jarosław
dc.date.accessioned2022-07-12T09:12:10Z
dc.date.available2022-07-12T09:12:10Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationSygizman, K. (2021), Opowieść rodzi się w dialogu — specyfika narracji w reportażu radiowym, "Zagadnienia Rodzajów Literackich", 64, 4 (140), 115–126, DOI: 10.26485/ZRL/2021/64.4/8pl_PL
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/42457
dc.description.abstractThe article is an attempt to discuss the specificity of the narrative in radio documentary. The documentary is treated as an artistic form of radio based on the character’s statement born during a meeting with a reporter, the documentary maker. The narrative is treated as an individual statement by the character, but also as a text of culture. Dialogue rules both perspectives. The relationship takes place between the character and the reporter, but also between subsequent elements of the audio material composed according to the author’s intention. We also discuss about the radio documentary being as a form of dialogue with the listener. The essence of the article is the proposed divisions of the radio reportage narrative, taking into account the narrative as a personal statement and as a text. The categorization was supported by examples from Polish radio documentaries. Theoretical considerations are based on studies on artistic radio genres, psychological narrative, narrative identity, and the philosophy of encounter. Radio documentary, which is emphasized by theoreticians and practitioners of the genre, is born out of a situation where there is a dialogical meeting between the author and the protagonist, and the verbalization of experiences during this meeting is a form of identity building. A look at radio documentary from a psychological perspective and the resulting classifications will indicate the importance of interdisciplinary research into audio artistic genres.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;4
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectradiopl_PL
dc.subjectradio documentarypl_PL
dc.subjectdialoguepl_PL
dc.subjectmeetingpl_PL
dc.subjectnarrative identitypl_PL
dc.titleOpowieść rodzi się w dialogu — specyfika narracji w reportażu radiowympl_PL
dc.title.alternativeThe Story is Born in Dialogue — the Specificity of Narration in Radio Documentarypl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number115-126pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznejpl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesBachtin Michaił (2007), Słowo w poezji i słowo w powieści, przeł. Grajewski W. [w:] Teorie literatury XX wieku. Antologia, red. Burzyńska A., Markowski M.P., Znak, Kraków.pl_PL
dc.referencesBachura Joanna (2012), Odsłony wyobraźni. Współczesne słuchowisko radiowe, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.pl_PL
dc.referencesBachura-Wojtasik Joanna, Sygizman Kinga (2016), Autonarracje w reportażu radiowym, „Media– Kultura–Komunikacja Społeczna”, nr 12/4, s. 107–120.pl_PL
dc.referencesBidacha Magdalena, Cierpka Anna (2010), Tożsamość narracyjna a choroba nowotworowa. Historie życia osób chorych na szpiczaka mnogiego [w:] Psychologia małych i wielkich narracji, red. Straś-Romanowska M., Bartosz B., Żurko M., ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBorowik Czesława (2013), Narracja w historii mówionej i reportażu radiowym [w:] Narracyjność języka i kultury. Literatura i media, red. Filar D., Piekarczyk D., Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.pl_PL
dc.referencesBrys Edwin (2002–2003), Themes and topics in radio documentaries, EBU Radio Documentary.pl_PL
dc.referencesMasterschool [tekst powielony w posiadaniu autorki].pl_PL
dc.referencesBurzyńska Anna, Markowski Michał Paweł (red.) (2007), Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, Znak, Kraków.pl_PL
dc.referencesHodalska Magdalena (2017), Trauma dziennikarzy. Dziennikarstwo traumy, Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.pl_PL
dc.referencesJagiełło Maria (2012), Spotkania, które zmieniają, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków.pl_PL
dc.referencesKapuściński Ryszard (2004), Autoportret reportera, Wydawnictwo Znak, Kraków.pl_PL
dc.referencesKita Małgorzata (2018), Dyskurs radiowy [w:] Język w radiu, Antologia, red. Kita M., Loewe I., Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.pl_PL
dc.referencesKlimczak Kinga [Sygizman Kinga] (2011), Reportaże radiowe o krzywdzie i cierpieniu, Wydawnictwo Primum Verbum, Łódź.pl_PL
dc.referencesKowalska Natalia (2019), Forma i treść. Polski i zagraniczny „feature” radiowy oraz jego odmiany, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesMichalak Katarzyna (2019), Przeciwko „zglobalizowanej obojętności”. Reportażysta radiowy wobec problematyki uchodźczej [w:] Tropami retoryki stylistyki i dziennikarstwa, red. Worsowicz M., Fiołek-Lubczyńska B., Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesNieduziak Edyta (2010), Twórczość jako forma dialogu ze światem, Stowarzyszenie na Rzecz Pomocy Osobom Niepełnosprawnym „Tratwa”, Sandomierz.pl_PL
dc.referencesPleszkun-Olejniczakowa Elżbieta (2012), „Muzy rzadko się do radia przyznają”. Szkice o słuchowiskach i reportażach radiowych, Primum Verbum, Łódź.pl_PL
dc.referencesOleś Piotr K. (2008), Autonarracyjna aktywność człowieka [w:] Narracja. Teoria i praktyka, red. Bernadetta J., Gdowska K., de Barbaro B., Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.pl_PL
dc.referencesOpoczyńska Małgorzata (2010), Dyskurs cierpienia — dialog świadków? [w:] Psychologia małych i wielkich narracji, red. Straś-Romanowska M., Bartosz B., Żurko M., ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPiłatowska Irena (2009), Reportaż jako artystyczny gatunek radiowy, „Media– Społeczeństwo– Kultura”, nr 1(2).pl_PL
dc.referencesRicoeur Paul (1992), Filozofia osoby, przeł. Frankiewicz M., Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, Kraków.pl_PL
dc.referencesRosner Katarzyna (2004), Narracja jako pojęcie filozofii współczesnej [w:] Narracja i tożsamość (I). Narracje w kulturze, red. Bolecki W., Nycz R., Fundacja „Centrum Międzynarodowych Badań Polonistycznych”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesStraś-Romanowska Maria (2010), Psychologia wobec małych i wielkich narracji [w:] Psychologia małych i wielkich narracji, red. Straś-Romanowska M., Bartosz B., Żurko M., ENETEIA Wydawnictwo Psychologii i Kultury, Warszawa.pl_PL
dc.referencesTreasure Julian (2007), Sound business, Menagment Books 2000 Ltd., Kemble.pl_PL
dc.referencesTrzebiński Jerzy (red.) (2002), Narracja jako sposób rozumienia świata, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesTrzebiński Jerzy (2005), Narracyjny kontekst myślenia i działania [w:] Polifonia osobowości. Aktualne problemy psychologii narracyjnej, red. Chmielnicka-Kuter E., Puchalska-Wasyl M., Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin.pl_PL
dc.referencesTrzebiński Jerzy (2014), Wpływ dynamiki epizodów i klarowności wątku na siłę oddziaływania historii [w:] Narracyjność języka i kultury, red. Filar D., Piekarczyk D., Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.pl_PL
dc.contributor.authorEmailkinga.sygizman@gmail.compl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2021/64.4/8
dc.relation.volume64pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL
dc.disciplinenauki o kulturze i religiipl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe