Show simple item record

dc.contributor.authorAdamska-Kijko, Magdalena
dc.date.accessioned2022-06-30T05:33:00Z
dc.date.available2022-06-30T05:33:00Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.issn2300-1690
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/42354
dc.description.abstractCelem artykułu jest interpretacja strategii artystycznych wykorzystanych przez amerykańską artystkę neokonceptualną Jenny Holzer w pracy Truizmy w kontekście agonistycznej koncepcji polityki Chantal Mouffe. Powstały pod koniec lat 70. XX wieku ciąg wzajemnie wykluczających się znaczeniowo jednowersówek, pozbawionych autora, multiplikowany w różnorodnych formach i obszarach życia codziennego – od przedmiotów jednorazowego użytku, takich jak długopisy czy prezerwatywy, aż po tablice świetlne na Times Square – staje się doskonałą metonimią tego, co można nazwać wiedzą potoczną. Powielając pracę w różnorodnych formach i kontekstach od końcówki lat 70. XX wieku aż do dziś, Holzer obnaża sposoby uprawomocniania się przestrzeni dyskursywnych, próbując włączyć do niej swój własny język.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherKatedra Socjologii Polityki i Moralności, Wydział Ekonomiczno-Socjologicznypl_PL
dc.relation.ispartofseriesWładza Sądzenia;19
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/*
dc.subjectsztuka publicznapl_PL
dc.subjectagonistykapl_PL
dc.subjectkontrhegemoniapl_PL
dc.subjecthegemoniapl_PL
dc.subjectprzestrzeń publicznapl_PL
dc.subjectnowa sztuka publicznapl_PL
dc.subjectJenny Holzerpl_PL
dc.titleTruizmy Jenny Holzer jako kontrhegemoniczna praktyka artystycznapl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number292-309pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationWydział Nauk Humanistycznych i Społecznych, SWPS Uniwersytet Humanistycznospołecznypl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteMagdalena Adamska-Kijko – magister socjologii UAM, do 2020 roku doktorantka kulturoznawstwa Uniwersytetu Humanistycznospołecznego SWPS w Warszawie, zainteresowana szeroko pojętym sprawstwem sztuki współczesnej oraz jej relacją do filozofii polityki. Publikowała w „Czasie Kultury” oraz w „Estetyce i Krytyce”.pl_PL
dc.referencesBarthes, R. (2011). Roland Barthes (T. Swoboda, tłum.). Gdańsk: słowo/obraz terytoriapl_PL
dc.referencesBreslin, D. (2013). I Want to Go to the Future Please: Jenny Holzer and the End of a Century. Niepublikowana rozprawa doktorska.pl_PL
dc.referencesButler, J. (2010). Walczące słowa (A. Ostolski, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.pl_PL
dc.referencesDróżdż, D. (2020) Młodzi na TikToku udają ofiary Auschwitz. W pasiakach opowiadają, że zostali zagazowani. Wyborcza.pl, 27 sierpnia. Pobrane z: https://wyborcza.pl/7,75410,26245201,mlodzi- -na-tiktoku-udaja-ofiary-auschwitz-w-pasiakach- -opowiadaja.htmlpl_PL
dc.referencesDziamski, G. (2005). Sztuka publiczna. Kultura i Społeczeństwo, 49(1), 47–55.pl_PL
dc.referencesFlaubert, G., (1993). Słownik komunałów (J. Gondowicz, tłum.). Kraków–Warszawa: Fundacja „Brulionu”pl_PL
dc.referencesGondowicz, J. (1993). Flaubert i fenomen głupoty. W: G. Flaubert, Słownik komunałów (s. 143–147). Kraków–Warszawa: Fundacja „Brulionu”.pl_PL
dc.referencesGramsci, A. (1961) Pisma wybrane, t. 1 (B. Sieroszewska, tłum.). Warszawa: Książka i Wiedzapl_PL
dc.referencesKrajewski, M. (2005). Co to jest sztuka publiczna? Kultura i Społeczeństwo, 49(1), 57–77pl_PL
dc.referencesHolzer, J. (2006). Truizmy. Literatura na Świecie, 11–12, 374–381.pl_PL
dc.referencesLaclau, E., Mouffe, Ch. (2007). Hegemonia i socjalistyczna strategia. Przyczynek do projektu radykalnej polityki demokratycznej (S. Królak, tłum.). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP.pl_PL
dc.referencesLem, S. (1982). Śledztwo. Kraków: Wydawnictwo Literackiepl_PL
dc.referencesMouffe, Ch. (2005). Which Public Space for Critical Artistic Practices? Pobrane z: http://www.book.dislib.info/b1-political/627587–1-which-public-space-for-criticalartistic-practices-chantal-mouffe.phppl_PL
dc.referencesMouffe, Ch. (2008). Polityczność (J. Erbel, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.pl_PL
dc.referencesMouffe, Ch. (2015). Agonistyka. Polityczne myślenie o świecie (B. Szelewa, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.pl_PL
dc.referencesSimon J. in conversation with Jenny Holzer. (2010). W: J. Joselit, J. Simon, R. Saleci, Jenny Holzer (s. 6–40). London–New York: Phaidon Press Inc.pl_PL
dc.referencesSommer, P. (2006). Podszyć się pod anonima. Literatura na Świecie, 11–12, 382–386pl_PL
dc.referencesSontag, S. (2018). Estetyka ciszy. W: S. Sontag, Style radykalnej woli (s. 9–46). Kraków: Wydawnictwo Karakter.pl_PL
dc.referencesStopel, B. (2012). Rozbrajając Walczące słowa Judith Butler. Przestrzenie Teorii, 17, 63–78.pl_PL
dc.referencesTormey, S., Townshend J. (2010). Ernesto Laclau i Chantal Mouffe. W stronę teorii radykalnej demokracji. W: SOd teorii krytycznej do postmarksizmu (s. 95–121). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.. Tormey, J. Townshend,pl_PL
dc.referencesWittgenstein, L. (2000). Dociekania filozoficzne (B. Wolniewicz, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesWróblewski, M. (2016). Hegemonia i władza. Filozofia polityczna Antonia Gramsciego i jej współczesne kontynuacje. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika.pl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe