dc.contributor.author | Adamska-Kijko, Magdalena | |
dc.date.accessioned | 2022-06-30T05:33:00Z | |
dc.date.available | 2022-06-30T05:33:00Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.issn | 2300-1690 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/42354 | |
dc.description.abstract | Celem artykułu jest interpretacja strategii artystycznych wykorzystanych przez amerykańską artystkę neokonceptualną Jenny Holzer w pracy Truizmy w kontekście agonistycznej koncepcji polityki Chantal Mouffe. Powstały pod koniec lat 70. XX wieku ciąg wzajemnie wykluczających się znaczeniowo jednowersówek, pozbawionych autora, multiplikowany w różnorodnych formach i obszarach życia codziennego – od przedmiotów jednorazowego użytku, takich jak długopisy czy prezerwatywy, aż po tablice świetlne na Times Square – staje się doskonałą metonimią tego, co można nazwać wiedzą potoczną. Powielając pracę w różnorodnych formach i kontekstach od końcówki lat 70. XX wieku aż do dziś, Holzer obnaża sposoby uprawomocniania się przestrzeni dyskursywnych, próbując włączyć do niej swój własny język. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Katedra Socjologii Polityki i Moralności, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Władza Sądzenia;19 | |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ | * |
dc.subject | sztuka publiczna | pl_PL |
dc.subject | agonistyka | pl_PL |
dc.subject | kontrhegemonia | pl_PL |
dc.subject | hegemonia | pl_PL |
dc.subject | przestrzeń publiczna | pl_PL |
dc.subject | nowa sztuka publiczna | pl_PL |
dc.subject | Jenny Holzer | pl_PL |
dc.title | Truizmy Jenny Holzer jako kontrhegemoniczna praktyka artystyczna | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 292-309 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych, SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Magdalena Adamska-Kijko – magister socjologii UAM, do 2020 roku doktorantka kulturoznawstwa Uniwersytetu Humanistycznospołecznego SWPS w Warszawie, zainteresowana szeroko pojętym sprawstwem sztuki współczesnej oraz jej relacją do filozofii polityki. Publikowała w „Czasie Kultury” oraz
w „Estetyce i Krytyce”. | pl_PL |
dc.references | Barthes, R. (2011). Roland Barthes (T. Swoboda, tłum.). Gdańsk: słowo/obraz terytoria | pl_PL |
dc.references | Breslin, D. (2013). I Want to Go to the Future Please: Jenny Holzer and the End of a Century. Niepublikowana rozprawa doktorska. | pl_PL |
dc.references | Butler, J. (2010). Walczące słowa (A. Ostolski, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej. | pl_PL |
dc.references | Dróżdż, D. (2020) Młodzi na TikToku udają ofiary Auschwitz. W pasiakach opowiadają, że zostali zagazowani. Wyborcza.pl, 27 sierpnia. Pobrane z: https://wyborcza.pl/7,75410,26245201,mlodzi- -na-tiktoku-udaja-ofiary-auschwitz-w-pasiakach- -opowiadaja.html | pl_PL |
dc.references | Dziamski, G. (2005). Sztuka publiczna. Kultura i Społeczeństwo, 49(1), 47–55. | pl_PL |
dc.references | Flaubert, G., (1993). Słownik komunałów (J. Gondowicz, tłum.). Kraków–Warszawa: Fundacja „Brulionu” | pl_PL |
dc.references | Gondowicz, J. (1993). Flaubert i fenomen głupoty. W: G. Flaubert, Słownik komunałów (s. 143–147). Kraków–Warszawa: Fundacja „Brulionu”. | pl_PL |
dc.references | Gramsci, A. (1961) Pisma wybrane, t. 1 (B. Sieroszewska, tłum.). Warszawa: Książka i Wiedza | pl_PL |
dc.references | Krajewski, M. (2005). Co to jest sztuka publiczna? Kultura i Społeczeństwo, 49(1), 57–77 | pl_PL |
dc.references | Holzer, J. (2006). Truizmy. Literatura na Świecie, 11–12, 374–381. | pl_PL |
dc.references | Laclau, E., Mouffe, Ch. (2007). Hegemonia i socjalistyczna strategia. Przyczynek do projektu radykalnej polityki demokratycznej (S. Królak, tłum.). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP. | pl_PL |
dc.references | Lem, S. (1982). Śledztwo. Kraków: Wydawnictwo Literackie | pl_PL |
dc.references | Mouffe, Ch. (2005). Which Public Space for Critical Artistic Practices? Pobrane z: http://www.book.dislib.info/b1-political/627587–1-which-public-space-for-criticalartistic-practices-chantal-mouffe.php | pl_PL |
dc.references | Mouffe, Ch. (2008). Polityczność (J. Erbel, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej. | pl_PL |
dc.references | Mouffe, Ch. (2015). Agonistyka. Polityczne myślenie o świecie (B. Szelewa, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej. | pl_PL |
dc.references | Simon J. in conversation with Jenny Holzer. (2010). W: J. Joselit, J. Simon, R. Saleci, Jenny Holzer (s. 6–40). London–New York: Phaidon Press Inc. | pl_PL |
dc.references | Sommer, P. (2006). Podszyć się pod anonima. Literatura na Świecie, 11–12, 382–386 | pl_PL |
dc.references | Sontag, S. (2018). Estetyka ciszy. W: S. Sontag, Style radykalnej woli (s. 9–46). Kraków: Wydawnictwo Karakter. | pl_PL |
dc.references | Stopel, B. (2012). Rozbrajając Walczące słowa Judith Butler. Przestrzenie Teorii, 17, 63–78. | pl_PL |
dc.references | Tormey, S., Townshend J. (2010). Ernesto Laclau i Chantal Mouffe. W stronę teorii radykalnej demokracji. W: SOd teorii krytycznej do postmarksizmu (s. 95–121). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.. Tormey, J. Townshend, | pl_PL |
dc.references | Wittgenstein, L. (2000). Dociekania filozoficzne (B. Wolniewicz, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Wróblewski, M. (2016). Hegemonia i władza. Filozofia polityczna Antonia Gramsciego i jej współczesne kontynuacje. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika. | pl_PL |
dc.discipline | nauki socjologiczne | pl_PL |