Show simple item record

dc.contributor.authorMożdżyński, Paweł
dc.date.accessioned2022-06-30T05:31:19Z
dc.date.available2022-06-30T05:31:19Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.issn2300-1690
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/42353
dc.description.abstractCentralnym problemem rozważanym w artykule jest relacja pomiędzy władzą a sztuką. Główną ramę teoretyczną dla prowadzonego wywodu stanowi teoria dramatu społecznego Victora Turnera. Performanse artystyczne w tym ujęciu są traktowane jako performanse kulturowe posiadające zakorzenienie w konflikcie społecznym. Autor najpierw bada skierowane przeciw władzy polityczne performanse rosyjskiego artysty Piotra Pawlenskiego, by później skupić się na analizie performansu List skierowanego przeciw wyborom korespondencyjnym, zorganizowanego w czasie pandemii COVID-19.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherKatedra Socjologii Polityki i Moralności, Wydział Ekonomiczno-Socjologicznypl_PL
dc.relation.ispartofseriesWładza Sądzenia;19
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/*
dc.subjectdramat społecznypl_PL
dc.subjectkonflikt społecznypl_PL
dc.subjectperformans kulturowypl_PL
dc.subjectperformans politycznypl_PL
dc.subjectperformans artystycznypl_PL
dc.subjectsztuka politycznapl_PL
dc.subjectPiotr Pawlenskipl_PL
dc.subjectperformans Listpl_PL
dc.titleDramat społeczny i performans polityczny. Dwie strategie performatywnepl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number274-291pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationKatedra Socjologii Moralności i Aksjologii Ogólnej, Instytut Stosowanych Nauk Społecznych, Uniwersytet Warszawskipl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnotePaweł Możdżyński – dr hab. nauk humanistycznych w dziedzinie socjologii, zatrudniony w Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych UW, kierownik Pracowni Socjologii Sztuki w Przestrzeni Publicznej. Bada dyskurs współczesnych sztuk wizualnych, odbiór sztuki, społeczne funkcjonowanie designu i przemysłów kreatywnych. Publikuje w czasopismach socjologicznych i poświęconych sztuce. Najważniejsza publikacja: Inicjacje i transgresje. Antystrukturalność sztuki XX i XXI wieku w oczach socjologa, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2011.pl_PL
dc.referencesBennetts, M. (2014). Acts of resistance: Pyotr Pavlensky on performance art as protest. The Calvert Journal, 1 grudnia. Pobrane z: https:// www.calvertjournal.com/articles/show/3373/ pavlensky-performance-art-protestpl_PL
dc.referencesBluszcz, Z. (2016). Przede wszystkim o Pawlenskim. W: J. Kutyła, P. Walaszkowski (red.), Pawlenski (s. 173–180). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.pl_PL
dc.referencesBourdieu, P. (2005). Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.pl_PL
dc.referencesBrady, T. (2013). Russian performance artist nails himself to Red Square cobblestone by his TESTICLES in protest at Kremlin’s crackdown on rights. Daily Mail Online, 10 listopada. Pobrane z: https://www. dailymail.co.uk/news/article-2497811/Russianperformance-artist-nails-Red-Square-cobblestoneTESTICLES-protest-Kremlins-crackdown-rights. html?fbclid=IwAR1eWXWLMEtmXQ58Zl6-pZKACXuoZCPFe2tuDx9dN69_TekDN-wK_YOLH_Epl_PL
dc.referencesCzyż, M., Dobkowska, M., Dragowska, M., Frydrych, M., Grzywnowicz, K., Krivich, Y., Minasiewicz, J., Możdżyński, J., Rudziński, K., Zalewska, W., Żukowski, P. (2020). Oświadczenie autorek i autorów akcji LIST. Pobrane z: https://magazynszum. pl/sanepid-uchyla-kary-dla-dwoch-uczestnikow- -akcji-list-uczestnicy-publikuja-oswiadczenie/pl_PL
dc.referencesDenisowa, I. (2016). Etiuda rewolucyjna. Z Oksaną Szałyginą rozmawia Inna Denisowa. W: J. Kutyła, P. Walaszkowski (red.), Pawlenski (s. 27–50). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.pl_PL
dc.referencesEberstadt, F. (2018). The Dangerous Art od Pyotr Pavlenski. The New York Times Magazine, 11 lipca. Pobrane z: https://www.nytimes.com/2019/07/11/ magazine/pyotr-pavlensky-art.htmlpl_PL
dc.referencesKantor, T. (2005). Metamorfozy. Teksty o latach 1934– 1974. Wrocław–Kraków: Ossolineum, Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka.pl_PL
dc.referencesKotow, W., Langeburg, A. (2016). Pawlenski: Nie mam żadnego biznesplanu. Wywiad przeprowadzony w areszcie śledczym. W: J. Kutyła, P. Walaszkowski (red.), Pawlenski (s. 79–87). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznejpl_PL
dc.referencesKula, K. (2020). Piotr Pawlenski, Seks afera. Miał być mer i nie ma mera. Krytyka Polityczna, 5 marca. Pobrane z: https://krytykapolityczna.pl/swiat/ benjamin-griveaux-piotr-pawlenski-macron-prywatne-i-polityczne/pl_PL
dc.referencesKunińska, M. (2015). Żywe – nieruchome, martwe – ożywione: próba ujęcia akcji „Tusza” i „Fiksacja” Piotra Pawleńskiego w kategoriach antropologicznych. W: M. Poprzęcka, Obraz żywy (s. 209–217). Warszawa: Stowarzyszenie Historyków Sztuki.pl_PL
dc.referencesK.Z. (2017). Piotr Pawlenski – artysta, który podpalił Bank Francji – stanął przed sądem. Rynek i Sztuka, 25 października. Pobrane z: https://rynekisztuka.pl/2017/10/25/ piotr-pawlenski-podpalenie-bank-francji/pl_PL
dc.referencesLucento, A. (2017). Care Outside the Comfort Zone: Maternal aesthetics, Katrin Nenasheva and the new politics of performance art in Russia. Performance Research, 22(4), 79–88. doi: https:// doi.org/10.1080/13528165.2017.1374716pl_PL
dc.referencesMakarychev, A., Medvedev, S. (2018). Biopolitical art and the struggle for Sovereignty in Putin’s Russia, Journal of Contemporary Central and Eastern Europe. Journal of Contemporary Central and Eastern Europe, 26(2–3), 165–179. https://doi.org/1 0.1080/25739638.2018.1526487pl_PL
dc.referencesMożdżyński, P. (2011). Inicjacje i transgresje. Antystrukturalność sztuki XX i XXI wieku w oczach socjologa. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.pl_PL
dc.referencesMrozek, W. (2020). 10 tys. zł mandatu za protest przeciw wyborom kopertowym. Sanepid karze artystów. Gazeta Wyborcza, 19 maja. Pobrane z: https://wyborcza.pl/7,75410,25956859,10-tys-zl-mandatu- -za-protest-przeciw-wyborom-kopertowym.htmlpl_PL
dc.referencesNordgaard, I. (2016). Documenting/Performing the Vulnerable Body Pain and Agency in Works by Boris Mikhailov and Petr Pavlensky. Contemporaneity: Historical Presence in Visual Culture, 5(1), 85–107. https://doi.org/10.5195/ contemp.2016.184pl_PL
dc.referencesSolidarni z artystami ukaranymi za akcję List. (2020). Obywatelskie Forum Sztuki Współczesnej. Pobrane z: http://forumsztukiwspolczesnej. blogspot.compl_PL
dc.referencesPacewicz, P. (2020). Tylko 34 proc. chce wyborów w maju, aż 63 proc. chciałoby je przełożyć. Deklaracje udziału są inne. OKO.Press, 30 kwietnia. Pobrane z: https://oko.press/tylko-34-proc-chce- -wyborow-w-maju-az-63-proc-chcialoby-je- -przelozyc/pl_PL
dc.referencesPawlenski, P. (2016). Śledztwo w spawie sztuki. W: J. Kutyła, P. Walaszkowski (red.), Pawlenski (s. 51–78). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.pl_PL
dc.referencesPawłowska, A. (2014). Rosyjski performer odciął sobie fragment ucha. To protest przeciwko „psychiatrii politycznej”. Wyborcza.pl, 20 października. Pobrane z: https://wyborcza.pl/1,76842,16831709,Rosyjski_ performer_odcial_sobie_fragment_ucha__To.htmlpl_PL
dc.referencesPawłowski, R. (2016). Tusza. W: J. Kutyła, P. Walaszkowski (red.), Pawlenski (s. 233). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznejpl_PL
dc.referencesPawłowski, R. (2017). Piotr Pawlenski, najbardziej radykalny artysta Rosji: Dla władzy liczy się tylko ciało.ROZMOWA. Wyborcza.pl, 16 stycznia. Pobrane z: https://wyborcza.pl/7,112588,21252878,piotr- -pawlenski-najbardziej-radykalny-artysta-rosji-dla- -wladzy.htmlpl_PL
dc.referencesRPO odwołuje się od wysokich kar, które Inspekcja Sanitarna nałożyła na protestujących pod Sejmem. (2020). Rzecznik Praw Obywatelskich. Pobrane z: https://www.rpo. gov.pl/pl/content/rpo-odwoluje-sie-od-kar- -inspekcji-sanitarnej-protest-przed-sejmem-ws- -wyborow?fbclid=IwAR0nAEsCRAX7uQDB DblrBcj EJ6j2y5Y1Oi5XQPSsq70Y90VCdaWNV15hkGcpl_PL
dc.referencesSanepid uchylił kary 10 tys. zł dla protestujących pod Sejmem przeciw wyborom „kopertowym”. Uznał odwołanie obywateli i RPO. (2020). Rzecznik Praw Obywatelskich. Pobrane z: https://www.rpo.gov. pl/pl/content/sanepid-uchylil-kary-10-tys-zł-dla- -protestujacych-pod-sejmem-odwolanie-RPO- -skutecznepl_PL
dc.referencesSiemieniako, B. (2020). PiSowski stan wyjątkowy: 10 tys. kary za niewinność na podstawie nieistniejących przepisów. OKO.Press, 20 maja. Pobrane z: https:// oko.press/10-tys-kary-za-niewinnosc-na-podstawie-nieistniejacych-przepisow/pl_PL
dc.referencesWarsza, J. (2016). Prawa do dzieł Pawlenskiego należą do społeczeństwa. Z Olesią Turkiną rozmawia Joanna Warsza. W: J. Kutyła, P. Walaszkowski (red.), Pawlenski (s. 163–172). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznejpl_PL
dc.referencesTurner, V. (2005). Od rytuału do teatru. Powaga zabawy (M. Dziekan, J. Dziekan, tłum.). Warszawa: Oficyna Wydawnicza Volumen.pl_PL
dc.referencesTurner, V. (2008). Antropologia widowiska (M. Dziekan, J. Dziekan, tłum.). Warszawa: Oficyna Wydawnicza Volumenpl_PL
dc.referencesŻmijewski, A. (2016). Sztuka polityczna. Z Piotrem Pawlenskim rozmawia Artur Żmijewski. W: J. Kutyła, P. Walaszkowski (red.), Pawlenski (s. 15–26). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.pl_PL
dc.references„Żyć nie, umierać”. Artystyczny protest przeszedł ulicami Warszawy. (2020). [tekst niepodpisany]. Pobrane z: https://magazynszum.pl/zyc-nie-umierac-artystyczny-protest-przeszedl-ulicami-warszawy/pl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe