dc.contributor.author | Biskupski, Michael Konrad | |
dc.contributor.editor | Golańska, Dorota | |
dc.date.accessioned | 2022-06-29T13:46:44Z | |
dc.date.available | 2022-06-29T13:46:44Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.citation | Biskupski M.K., Gender w realiach szkolnych – perspektywa antropologiczna, [w:] Edukacja antydyskryminacyjna. Praktyczny przewodnik dla kadr oświaty, Golańska D. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012, s. 143-158, https://doi.org/10.18778/7525-790-8.06 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7525-790-8 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/42343 | |
dc.description | Autor w swojej pracy proponuje spojrzenie na zagadnienie płci kulturowej w realiach szkolnych z perspektywy antropologicznej. Przygląda się krytycznie zbudowanej w opraciu o dychotomię płci w strukturze szkolnej, stereotypowym postrzeganiu płci przez nauczycieli i nauczycielki czy przez rodziców i uczniów a następnie omawia sytuację osób homoseksualnych i transgenderycznych, zwłaszcza w relacji do dominującego heteronormatywnego porządku społecznego. Do rozdziału dodano sekcję traktującą o prowadzeniu działań edukacyjnych w tym zakresie, zawierającą propozycje ćwiczeń do wykonania w gronie nauczycielek i nauczycieli, jak i sugestie zadań do przeprowadzenia z grupą uczennic i uczniów. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Golańska D. (red.), Edukacja antydyskryminacyjna. Praktyczny przewodnik dla kadr oświaty, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | gender | pl_PL |
dc.subject | szkoła | pl_PL |
dc.subject | homoseksualność | pl_PL |
dc.subject | heteronormatywność | pl_PL |
dc.subject | dyskryminacja | pl_PL |
dc.subject | edukacja antydyskryminacyjna | pl_PL |
dc.title | Gender w realiach szkolnych – perspektywa antropologiczna | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2012 | pl_PL |
dc.page.number | 143-158 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-225-5 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Michael Konrad Biskupski jest absolwentem Wydziału Studiów Międzynarodowych i Politologicznych UŁ, na którym w 2009 ukończył specjalność „International Gender Studies”. Dwukrotnie przebywał na stypendium w Hiszpanii, studiując antropologię kultury na Uniwersytecie w Granadzie (w ramach programu Erasmus) oraz „gender studies” na Uniwersytecie w Oviedo w ramach program „Joint European Master’s Degree in Women’s and Gender Studies” (GEMMA). Jego praca magisterska pt. „Machos y maricones: homoseksualizm i jego odzwierciedlenie we współczesnym kinie latynoamerykańskim” zwyciężyła w konkursie Centrum Studiów Latynoamerykańskich (Uniwersytet Warszawski) na najlepszą pracę magisterską na temat Ameryki Łacińskiej oraz w konkursie im. I. Domeyki organizowanym przez Polskie Towarzystwo Studiów Latynoamerykanistycznych. Obecnie przygotowuje rozprawę doktorską z pogranicza antropologii, literaturoznawstwa i polityki. | pl_PL |
dc.references | Biedroń, Robert (2007) Tęczowy elementarz. Warszawa: Wydawnictwo Adpublik. | pl_PL |
dc.references | Długołęcka, Alicja (2005) „Kształtowanie się tożsamości homoseksualnej”, [w:] Homoseksualizm – perspektywa interdyscyplinarna, red. K. Slany i inni. Kraków: NOMOS. | pl_PL |
dc.references | Franke, Karolina (2010) „Obraz homoseksualności, biseksualności i transpłciowości w powszechnie dostępnych podręcznikach akademickich dla studentów psychologii, pedagogiki i resocjalizacji”, [w:] Raport o homo-, biseksualności i transpłciowości w polskich podręcznikach akademickich, red. A. Loewe. Warszawa: Kampania Przeciw Homofobii. | pl_PL |
dc.references | Hines, Sally (2008) „(Trans)formacja gender: zmiana społeczna i transgenderowe obywatelstwo”, [w:] Tożsamość i obywatelstwo w społeczeństwie wielokulturowym, red. E. Oleksy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Layton, Lynne (1996) “In Defense of Gender Ambiguity: Jessica Benjamin. Gender & Psychoanalysis. I”, The Psychoanalytic Quarterly No. 67, s. 341. | pl_PL |
dc.references | Majewska, Ewa i Ewa Rutkowska (2007) Równa szkoła – edukacja wolna od dyskryminacji. Gliwice: Dom Współpracy Polsko-Niemieckiej. | pl_PL |
dc.references | Mizielińska, Joanna (2006) „Homofobia po polsku, czyli jak walczyć z moralną paniką w ponowoczesnych czasach”, [w:] tejże, Płeć, ciało, seksualność. Kraków: Universitas. | pl_PL |
dc.references | Mizielińska, Joanna (2006) „Przed prawem/poza prawem”, [w:] tejże, Płeć, ciało, seksualność. Kraków: Universitas. | pl_PL |
dc.references | Pankowska, Dorota (2005) Wychowanie a role płciowe. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. | pl_PL |
dc.references | Pankowska, Dorota (2008) Scenariusze godzin wychowawczych. Wychowanie a role płciowe. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. | pl_PL |
dc.references | Pinheiro, Paulo Sérgio (2007) Informe Mundial Sobre la Violencia Contra los Niños y Niñas (2007) dostępne przez: http://www.crin.org/docs/Informe_Mundial_Sobre_Violencia.pdf (dostęp z dnia: 20.06.2012). | pl_PL |
dc.references | Renzetti, Claire M. i Daniel J. Curran (2008) Kobiety mężczyźni i społeczeństwo. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Wolska, Małgorzata (1999) „Zaburzenia odżywiania się w perspektywie kulturowej i społecznej”, [w:] Anoreksja i bulimia psychiczna, red. B. Józefik. Kraków: WUJ. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7525-790-8.06 | |
dc.discipline | pedagogika | pl_PL |