Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWojtaszek, Marek M.
dc.contributor.editorGolańska, Dorota
dc.date.accessioned2022-06-29T13:41:23Z
dc.date.available2022-06-29T13:41:23Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.citationWojtaszek M. M., Język (polski) w feministycznej perspektywie rodzajowej, [w:] Edukacja antydyskryminacyjna. Praktyczny przewodnik dla kadr oświaty, Golańska D. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012, s. 77-112, https://doi.org/10.18778/7525-790-8.04pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7525-790-8
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/42341
dc.descriptionAutor swoja pracę poświęcił rozważaniom nad językiem i mechanizmem przemocy w nim obecnym. Zwraca uwagę, iż za pomocą języka dochodzi do dyskryminacji i wykluczenia obecnych. Dzieje się tak również w sposób nieuświadomiony i niestety takie działania mają również miejsce w tzw. „ukrytym programie nauczania” realizowanym na różnym poziomie nauczania. W rozdziale znalazły się także propozycje przeprowadzenia zajęć szkolnych (na poziomie podstawowym i gimnazjalnym oraz na poziomie ponadgimnazjalnym), które mają za zadanie uświadomić uczennicom i uczniom funkcjonowanie mechanizmów dyskryminacyjnych w ramach języka oraz nauczyć ich krytycznej refleksji nad tą kwestią.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofGolańska D. (red.), Edukacja antydyskryminacyjna. Praktyczny przewodnik dla kadr oświaty, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectgenderpl_PL
dc.subjectjęzykpl_PL
dc.subjectmechanizmy przemocy językowejpl_PL
dc.subjectdyskryminacjapl_PL
dc.subjectwykluczeniapl_PL
dc.titleJęzyk (polski) w feministycznej perspektywie rodzajowejpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2012pl_PL
dc.page.number77-112pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Katedra Studiów Transatlantyckich i Mediów Masowychpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-225-5
dc.contributor.authorBiographicalnoteMarek M. Wojtaszek jest absolwentem Wydziału Studiów Międzynarodowych i Politologicznych UŁ, europejskich studiów kulturowych na Uniwersytecie Jean Moulin w Lyonie we Francji oraz podyplomowych studiów z zakresu „gender studies” na Uniwersytecie w Utrechcie w Holandii. Rozprawę doktorską pt. „Beyond Gender: From Subject to Desire” obronił na Wydziale Filologicznym UŁ. Od 2009 roku pracuje w Katedrze Studiów Transatlantyckich i Mediów Masowych UŁ. Wykłada przedmioty z zakresu „gender studies”, komunikologii, medioznawstwa, globalizacji i regionalizacji oraz kreatywnego pisania. Gościnnie wykładał w Finlandii, Holandii, Argentynie i Słowenii. Jego publikacje w języku angielskim z zakresu estetyki, teorii krytycznej, kultury wizualnej oraz filozofii feministycznej i poststrukturalistycznej ukazały się w Amsterdamie, Cambridge, Luksemburgu, Mińsku, Nowym Jorku, Utrechcie. W badaniach naukowych zajmuje się filozofią Gillesa Deleuze’a i myślą społeczną Félixa Guattariego, feministyczną filozofią oraz technologiami informacyjnymi. Aktualnie pracuje nad projektem habilitacyjnym łączącym polityczną filozofię maszynizmu Deleuze’a, filozofię afektywności Spinozy oraz monadologię Leibniza i analizującym polityczny i afektywny wymiar wiary w procesach transformacji społecznej.pl_PL
dc.referencesAdamiak, Elżbieta 1999. Milcząca obecność. O roli kobiety w Kościele. Warszawa: Biblioteka „WIĘZI”.pl_PL
dc.referencesAnusiewicz, Janusz i Kwiryna Handke (red.) (1994) Płeć w języku i kulturze. Wrocław: Wiedza o Kulturze.pl_PL
dc.referencesBeuys, Joseph (1987) „Każdy artystą”, przeł. K. Krzemień, [w:] Zmierzch estetyki – rzekomy czy autentyczny, red. S. Morawski. Warszawa: Czytelnik.pl_PL
dc.referencesBraidotti, Rosi. (2002) „The Uses and Abuses of the Sex/Gender Distinction in European Feminist Practices”, [w:] Thinking Differently: A Reader in European Women's Studies, red. G. Griffin i R. Braidotti. London/New York: Zed Books.pl_PL
dc.referencesBugajski, Marian (2007) Język w komunikowaniu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesButler, Judith (2008) Uwikłani w płeć, przeł. K. Krasuska. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.pl_PL
dc.referencesColebrook, Claire (2004) Gender. New York: Palgrave Macmillan.pl_PL
dc.referencesDilthey, Wilhelm (1982) „Rozumienie kultury”, [w:] Pisma estetyczne, przeł. K. Krzemieniowa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesFurfey, Paul Hanly (1944) “Men’s and Women’s Language”. The American Catholic Sociological Review Vol. 5, No. 4, s. 218-223.pl_PL
dc.referencesGłowiński, Michał (red.) (1980) Język i społeczeństwo. Warszawa: Czytelnik.pl_PL
dc.referencesGrabias, Stanisław (2003) Język w zachowaniach społecznych. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.pl_PL
dc.referencesGriffin, Em (2003) „Płeć i komunikacja”, [w:] Podstawy komunikacji społecznej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl_PL
dc.referencesHaraway, Donna (1991) „’Płeć’ do marksistowskiego słownika”, przeł. A. Ostolski, [w:] Simians, Cyborgs, and Women: The Reinvention of Nature. London: Free Association Books.pl_PL
dc.referencesHerder, Johann G. (1987) „Rozprawa o pochodzeniu języka”, przeł. B. Płaczkowska, [w:] Wybór pism, red. J. G. Herder. Wrocław: Wydawnictwo Ossolińskich.pl_PL
dc.referencesHyży, Ewa (2003) Kobieta, ciało, tożsamość. Teorie podmiotu w filozofii feministycznej końca XX wieku. Kraków: Universitas.pl_PL
dc.referencesIrigaray, Luce (1993) je, tu, nous. Towards a Culture of Difference. New York/London: Routledge.pl_PL
dc.referencesKacprzak, Alicja (2005) „Język kobiet w aspekcie etnolingwistycznym i socjolingwistycznym”, [w:] Gender: Wizerunki kobiet i mężczyzn w kulturze, red. E. Durys i E. Ostrowska. Kraków: Rabid.pl_PL
dc.referencesKramarae, Cheris i Paula A. Treichler (1986) A Feminist Dictionary. Chicago: University of Illinois Press.pl_PL
dc.referencesMuller, Jean-Marie (2002) Non-violence in Education. Paryż: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.pl_PL
dc.referencesNowosad-Bakalarczyk, Marta (2009) Płeć a rodzaj gramatyczny we współczesnej polszczyźnie. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.pl_PL
dc.referencesOakley, Ann (1985) Sex, Gender and Society. Aldershot: Gower.pl_PL
dc.referencesScott, Joan W. (1986) „Gender jako przydatna kategoria analizy historycznej” [Gender as a Useful Tool of Historical Analysis], The American Historical Review Vol. 91, No. 5, s. 1053-1075. Przekład polski dostępny pod adresem: http://www.ekologiasztuka.pl/think.tank.feministycznypl_PL
dc.referencesWittgenstein, Ludwig (1972) Dociekania filozoficzne, tłum. B. Wolniewicz. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesWittig, Monique (1992) The Straight Mind and Other Essays. Boston: Beacon Press.pl_PL
dc.referencesWołosik, Anna (2009) „Spójrz w stronę dziewcząt”, [w:] Koniec mitu niewinności? Płeć i seksualność w socjalizacji i edukacji, red. L. Kopciewicz i E. Zierkiewicz. Warszawa: ENETEIA.pl_PL
dc.referencesWoolf, Virginia (2002) Własny pokój. Trzy gwinee, tłum. E. Krasińska. Warszawa: Wydawnictwo Sic!.pl_PL
dc.referencesZgółka, Tadeusz (1996) „Warstwy świadomości językowej”, [w:] Świadomość językowa – kompetencja – dydaktyka, red. E. Sękowska. Warszawa: Elipsa.pl_PL
dc.referencesŽižek, Slavoy (2010) Przemoc. Sześć spojrzeń z ukosa, przeł. A. Górny. Warszawa: Wydawnictwo Muza.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7525-790-8.04
dc.disciplinepedagogikapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe