dc.contributor.author | Just, Edyta | |
dc.contributor.editor | Golańska, Dorota | |
dc.date.accessioned | 2022-06-29T13:30:10Z | |
dc.date.available | 2022-06-29T13:30:10Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.citation | Just E., Pedagogika genderowa a kompetencje ogólne w edukacji szkolnej, [w:] Edukacja antydyskryminacyjna. Praktyczny przewodnik dla kadr oświaty, Golańska D. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012, s. 27-48, https://doi.org/10.18778/7525-790-8.02 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7525-790-8 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/42339 | |
dc.description | W rozdziale pierwszym Autorka wprowadza Czytelnika w zagadnienie pedagogiki genderowej/feministycznej. Zwraca przy tym uwagę na działania Unii Europejskiej, zmierzające do harmonizacji struktur programów kształcenia w krajach członkowskich, które w opinii Autorki mogą zostać wykorzystane również w edukacji szkolnej. Badaczka wskazuje na umiejętności, których rozwój może być efektywnie stymulowany przez realizację postulatów polityki genderowej. Do publikacji dołączono dwa przykładowe konspekty związane z tematem (nie)obecności kobiet w tradycyjnym dyskursie naukowym. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Golańska D. (red.), Edukacja antydyskryminacyjna. Praktyczny przewodnik dla kadr oświaty, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2012; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | pedagogika genderowa | pl_PL |
dc.subject | Unia Europejska | pl_PL |
dc.subject | Polska | pl_PL |
dc.subject | feminizm | pl_PL |
dc.subject | kobiety w nauce | pl_PL |
dc.subject | gender | pl_PL |
dc.title | Pedagogika genderowa a kompetencje ogólne w edukacji szkolnej | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2012 | pl_PL |
dc.page.number | 27-48 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Katedra Studiów Transatlantyckich i Mediów Masowych | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-225-5 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Edyta Just otrzymała stopień magistra na Wydziale Studiów Międzynarodowych i Politologicznych Uniwersytetu Łódzkiego oraz stopień doktora na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu w Utrechcie (Holandia). Jest ekspertką w dziedzinie „gender studies”, studiów kulturowych nad nauką i technologią ze szczególnym uwzględnieniem etycznych i epistemologicznych implikacji (bio)technologii oraz nauk politycznych. W swojej karierze naukowej uczestniczyła w projektach europejskich związanych z tematyką „gender” i nowych (bio)technologii: „Athena 3 (Thematic Network in European Women's Studies)”, „Advanced Training for Women in Scientific Research, Acume 2 (Thematic Network, Interfacing Science)”. Edyta Just jest autorką i współredaktorką publikacji z obszaru “gender studies”, kultury wizualnej, (bio)technologii i (bio)etyki; recenzentką dla NORA (“Nordic Journal of Feminist and Gender Research”) i “European Journal of Women's Studies”; członkinią European Society for Philosophy of Medicine and Health. Obecnie jest adiunktem w Katedrze Studiów Transatlantyckich i Mediów Masowych UŁ. | pl_PL |
dc.references | Bobako, Monika (2009) „Powrót kobiet do historii – niedokończony projekt?”, dostępne na portalu Biblioteki Online ThinkTanku Feministycznego (http://www.ekologiasztuka.pl/pdf/f0083bobako.pdf) | pl_PL |
dc.references | Braidotti, Rosi (1994) Nomadic Subjects. New York: Columbia University Press. | pl_PL |
dc.references | Crabtree, Robbin D., David Alan Sapp i Adela C. Licona (2009) Feminist Pedagogy: Looking Back to Move Forward. Baltimore: The Johns Hopkins University Press. | pl_PL |
dc.references | Deleuze, Gilles i Félix Guattari (1987) Thousands Plateaus. Capitalism and Schizophrenia. London/New York: Continuum. | pl_PL |
dc.references | Fox-Keller, Evelyn (1982) „Feminism and Science”, Signs vol. 7, no. 31, s. 589-602. | pl_PL |
dc.references | Franklin, Sarah (2000) „Life Itself. Global Nature and the Genetic Imaginary”, [w:] Global Nature, Global Culture, red. S. Franklin, C. Lury i J. Stacey. London/Thousand Oaks/New Delhi: Sage Publications. | pl_PL |
dc.references | Haraway, Donna (1991) „Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective”, [w:] Simians, Cyborgs, and Women. London: Free Associations Books. | pl_PL |
dc.references | Harding, Sandra (1986) „From Feminist Empiricism to Feminist Standpoint Epistemologies”, [w:] The Science Question in Feminism. Ithaca/London: Cornell University Press. | pl_PL |
dc.references | Maher, Frances A. i Mary Kay Tetreault Thompson (2001) The Feminist Classroom: Dynamics of Gender, Race and Privilege. Maryland: Rowman & Littlefield Publishers, Inc. | pl_PL |
dc.references | Marks, John (2005) „Ethics”, [w:] The Deleuze Dictionary, red. A. Parr. Edinburgh: Edinburgh University Press. | pl_PL |
dc.references | Plant, Sadie (1995) „The Future Looms: Weaving Women and Cybernetics”, [w:] Cyberspace/Cyberbody/Cyberpunk – Cultures of Technological Embodiment, red. M. Featherstone i R. Burrows. London: Sage Publications. | pl_PL |
dc.references | Sobczyńska, Danuta (1997) „Miejsce kobiet w naukach fizyko-chemicznych i technice. Historia i współczesność”, [w:] Humanistyka i płeć. Kobiety w poznaniu naukowym wczoraj i dziś, red. E. Pakszys i D. Sobczyńska. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. | pl_PL |
dc.references | Waaldijk, Berteke i Edyta Just (red.) (2010) Tuning Educational Structures in Europe. Reference Points for the Design and Delivery of Degree Programmes in Gender Studies. Deusto: Universidad de Deusto. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7525-790-8.02 | |
dc.discipline | pedagogika | pl_PL |