dc.contributor.author | Leszczyński, Rafał Marcin | |
dc.contributor.editor | Dubas, Elżbieta | |
dc.contributor.editor | Stelmaszczyk, Joanna | |
dc.date.accessioned | 2022-06-28T13:05:21Z | |
dc.date.available | 2022-06-28T13:05:21Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Leszczyński R. M., Całożyciowe uczenie się Pawła Hulki-Laskowskiego (1881–1946) – stymulatory i bariery, [w:] Biografie i uczenie się, „Biografia i badanie biografii”, t. 4, Dubas E., Stelmaszczyk J. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, s. 67-83, https://doi.org/10.18778/7969-451-8.06 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-451-8 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/42309 | |
dc.description.abstract | W opracowaniu przedstawiona została biografia ewangelickiego pisarza z Żyrardowa, Pawła Hulki-Laskowskiego. Jest ona doskonałym przykładem ludzkiej zdolności do przekraczania uwarunkowań społecznych i kulturowych oraz procesu samorozwoju i całożyciowego uczenia się. Pomimo robotniczego pochodzenia i związanego z nim niskiego kapitału kulturowego, a także ubóstwa (bariery) Hulka potrafił samodzielnie przerobić program szkoły średniej oraz dostać się na studia na Uniwersytet w Heidelbergu. Dzięki swoim zdolnościom, ambicji, pracowitości i posiadaniu kompetencji biograficznej (stymulatory) stał się on jednym z najbardziej znanych pisarzy, tłumaczy i religioznawców ewangelicko-reformowanych w przedwojennej Polsce. Do czynników stymulujących jego rozwój i całożyciowe uczenie się należy zaliczyć również jego ewangelicko-reformowane pochodzenie. Dzięki ewangelicyzmowi mógł już jako dziecko zetknąć się z kulturą wysoką, a także przejął ewangelicki etos pracy, co stymulowało jego samorozwój i nieustanne uczenie się. | pl_PL |
dc.description.abstract | This paper presents the biography of Pawel Hulka-Laskowski, an evangelical writer from Żyrardów. It is an excellent example of man’s ability to overcome social and cultural conditioning as well as that of self-development and lifelong learning process. Despite his working- class background and thus low cultural capital, as well as poverty (obstacles), Hulka managed to independently study the secondary school curriculum and get into Heidelberg University. His abilities, ambition, diligence and biographical competencies (stimuli) allowed him to become one of the best-known writers, translators and comparative religion experts in the pre-war Poland. His Reformed evangelical background was one of the factors stimulating his development and lifelong learning. It was precisely because of Evangelicalism that he came into contact with high culture already as a child and adopted evangelical work ethos that stimulated his self-development and constant learning. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Dubas E., Stelmaszczyk J. (red.), Biografie i uczenie się, „Biografia i badanie biografii”, t. 4, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015; | |
dc.relation.ispartofseries | „Biografia i badanie biografii”;4 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | całożyciowe uczenie się | pl_PL |
dc.subject | stymulatory | pl_PL |
dc.subject | bariery | pl_PL |
dc.subject | biografia | pl_PL |
dc.subject | ewangelicki etos pracy | pl_PL |
dc.subject | filozofia | pl_PL |
dc.subject | religioznawstwo | pl_PL |
dc.subject | lifelong learning | pl_PL |
dc.subject | stimuli | pl_PL |
dc.subject | obstacles | pl_PL |
dc.subject | biography | pl_PL |
dc.subject | evangelical work ethos | pl_PL |
dc.subject | philosophy | pl_PL |
dc.subject | comparative religion | pl_PL |
dc.title | Całożyciowe uczenie się Pawła Hulki-Laskowskiego (1881–1946) – stymulatory i bariery | pl_PL |
dc.title.alternative | Lifelong learning of Pawel Hulka-Laskowski – stimuli and obstacles | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015 | pl_PL |
dc.page.number | 67-83 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Chrześcijańska Akademia Teologiczna, Wydział Teologiczny, 00-246 Warszawa, ul. Miodowa 21c | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-561-4 | |
dc.references | Alheit P., 2011, Podejście biograficzne do całożyciowego uczenia się, tłum. P. Poniatowska, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 3 (55), s. 7–21. | pl_PL |
dc.references | Broda J., 1995, Z listów Pawła Hulki-Laskowskiego do Cieszyniaków, [w:] R. Leszczyński (red.), Paweł Hulka-Laskowski (1881–1946). Szkice do portretu, Wydawnictwo „Petit”, Tadeusz Bąk i S-ka, Żyradów, s. 91–102. | pl_PL |
dc.references | Dybowska M., 1995, Paweł Hulka-Laskowski jako religiolog, [w:] R. Leszczyński (red.), Paweł Hulka-Laskowski (1881–1946). Szkice do portretu, Wydawnictwo „Petit”, Tadeusz Bąk i S-ka, Zyradów, s. 75–80. | pl_PL |
dc.references | Gryciuk-Strižencová, 1995, Paweł Hulka-Laskowski w obronie robotników Żyrardowa (1926–1934), [w:] R. Leszczyński (red.), Paweł Hulka-Laskowski (1881–1946). Szkice do portretu, Wydawnictwo „Petit”, Tadeusz Bąk i S-ka, Żyradów, s. 65–73. | pl_PL |
dc.references | Hulka-Laskowski P., 1933, Spowiedź kalwina, „Wiadomości Literackie”, nr 54, s. 1. | pl_PL |
dc.references | Hulka-Laskowski P., 1946, Księżyc nad Cieszynem. Wspomnienia z lat niewoli i dni wyzwolenia, Wydawnictwo „Literatura Polska”, Katowice. | pl_PL |
dc.references | Hulka-Laskowski P., 1958, Mój Żyrardów. Z dziejów polskiego miasta i z życia pisarza, Wydawnictwo „Czytelnik”, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Hulka-Laskowska E., 1986, Ze wspomnień o Ojcu (1939–1946), Żyrardów. | pl_PL |
dc.references | Katechizm heidelberski, 1988, tłum. G. Pianko, Konsystorz Kościoła Ewangelicko-Reformowanego, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kroh A., 1995, Paweł Hulka-Laskowski i jego przekład epopei Haška, [w:] R. Leszczyński (red.), Paweł Hulka-Laskowski (1881–1946). Szkice do portretu, Wydawnictwo „Petit”, Tadeusz Bąk i S-ka, Żyradów, s. 55–63. | pl_PL |
dc.references | Kuna M., 1995, Spuścizna rękopiśmienna Pawła Hulki-Laskowskiego w zbiorach Biblioteki Uniwersyteckiej w Łodzi, [w:] R. Leszczyński (red.), Paweł Hulka-Laskowski (1881–1946). Szkice do portretu, Wydawnictwo „Petit”, Tadeusz Bąk i S-ka, Żyradów, s. 81–89. | pl_PL |
dc.references | Leszczyński R., 1995, Paweł Hulka-Laskowski wobec kultury czeskiej, [w:] R. Leszczyński (red.), Paweł Hulka-Laskowski (1881–1946). Szkice do portretu, Wydawnictwo „Petit”, Tadeusz Bąk i S-ka, Żyradów, s. 43–54. | pl_PL |
dc.references | Leszczyński R., 1995, Trudne życie, [w:] R. Leszczyński (red.), Paweł Hulka-Laskowski (1881– 1946). Szkice do portretu, Wydawnictwo „Petit”, Tadeusz Bąk i S-ka, Żyradów, s. 5–12. | pl_PL |
dc.references | Leszczyński R., 2011, Pisma polemiczne, Wydawnictwo „Nowe Spojrzenia”, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Leszczyński R.M., 2004, Paweł Hulka-Laskowski – ewangelicko-reformowany religiolog, „Rocznik Teologiczny”, nr 46 (1), s. 145–155. | pl_PL |
dc.references | Pietrasiński Z., 1990, Rozwój człowieka dorosłego, Wydawnictwo „Wiedza Powszechna”, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Tynecki J., Twórczość krytycznoliteracka Pawła Hulki-Laskowskiego, [w:] R. Leszczyński (red.), Paweł Hulka-Laskowski (1881–1946). Szkice do portretu, Wydawnictwo „Petit”, Tadeusz Bąk i S-ka, Żyradów, s. 13–29. | pl_PL |
dc.references | Tys A., 2013, Początki wyznania ewangelicko-reformowanego w Rzeczypospolitej, [w:] R.M. Leszczyński (red.), Biblia brzeska – historia, język, teologia. Materiały z konferencji odbytej we Wrocławiu 8 czerwca 2013 roku, Wydawnictwo „Fot-Graf”, Łódź, s. 12–28. | pl_PL |
dc.references | Weber M., 1994, Etyka protestancka a duch kapitalizmu, tłum. J. Miziński, Wydawnictwo „Test”, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Andrzejewski J.K., 1995, Z publicystyki społecznej Pawła Hulki-Laskowskiego, [w:] R. Leszczyński (red.), Paweł Hulka-Laskowski (1881–1946). Szkice do portretu, Wydawnictwo „Petit”, Tadeusz Bąk i S-ka, Żyradów, s. 31–41. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | rafalmarcin5@wp.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7969-451-8.06 | |
dc.discipline | pedagogika | pl_PL |