dc.contributor.author | Domagała-Kręcioch, Agnieszka | |
dc.contributor.author | Majerek, Bożena | |
dc.contributor.editor | Dubas, Elżbieta | |
dc.contributor.editor | Stelmaszczyk, Joanna | |
dc.date.accessioned | 2022-06-28T12:57:50Z | |
dc.date.available | 2022-06-28T12:57:50Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Domagała-Kręcioch A., Majerek B., Kompetencje osobiste i społeczne w szkolnych doświadczeniach uczniów, [w:] Biografie i uczenie się, „Biografia i badanie biografii”, t. 4, Dubas E., Stelmaszczyk J. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, s. 173-186, https://doi.org/10.18778/7969-451-8.13 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-451-8 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/42305 | |
dc.description.abstract | W artykule przedstawione zostały wyniki badań prowadzonych wśród osób dorosłych na temat szkolnych efektów kształcenia. Retrospektywna analiza esejów biograficznych dotyczyła przede wszystkim kształtowania umiejętności życiowych, ze szczególnym uwzględnieniem kompetencji osobistych i społecznych, i prowadzona była w trzech kolejnych obszarach. Pierwszy z nich nawiązywał do realizacji planowanych w procesie wychowania umiejętności (na przykład otwartości na zmiany, elastycznego i kreatywnego myślenia, samodzielności czy komunikatywności oraz budowania relacji z innymi). Drugi obszar analizy dotyczył zaniedbań i przeoczeń w programach szkolnych (między innymi brak sumienności i odpowiedzialności, brak umiejętności rozpoznawania własnych emocji czy nieumiejętność planowania i zarządzania czasem). Ostatni z wyodrębnionych kontekstów analizy nawiązywał natomiast do niezamierzonych, a czasem wręcz szkodliwych dla rozwoju ucznia rezultatów wychowawczych (na przykład kształtowanie poczucia bezradności i bezsilności, przyzwolenie na krzywdzenie innych, postawę nietolerancji wobec odmienności, tolerowanie niesprawiedliwości, fałszu i obłudy w relacjach z innymi). | pl_PL |
dc.description.abstract | The article represents the reports of research made among adults apropos school education effects. The retrospective analysis of biographical essays concerned above all the formation of life abilities, especially personal and social competences and it was conducted in three following areas. The first of them concerned the execution of planned abilities in the process of bringing up (e.g. a will to change, flexible and creative thinking, independence or communication and building relationships with others). The second area of the analysis concerned negligence and oversight in school programs (among other things lack of conscientiousness and responsibility, disability to recognize one’s emotions or disability to plan and manage time). The last context of the analysis referred to unintentional, sometimes even harmful bringing up effects (e.g. formation of the sense of helplessness, concent to hurt others, intolerance towards distinctiveness, tolerance towards injustice, falsehood and hypocrisy towards other beings). | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Dubas E., Stelmaszczyk J. (red.), Biografie i uczenie się, „Biografia i badanie biografii”, t. 4, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015; | |
dc.relation.ispartofseries | „Biografia i badanie biografii”;4 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | kompetencje osobiste | pl_PL |
dc.subject | kompetencje społeczne | pl_PL |
dc.subject | doświadczenia szkolne | pl_PL |
dc.subject | personal competences | pl_PL |
dc.subject | social competences | pl_PL |
dc.subject | school experiences | pl_PL |
dc.title | Kompetencje osobiste i społeczne w szkolnych doświadczeniach uczniów | pl_PL |
dc.title.alternative | Personal and social competence in students’ school experiences | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015 | pl_PL |
dc.page.number | 173-186 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej, Wydział Pedagogiczny, Instytut Nauk o Wychowaniu, 30-084 Kraków, ul. Podchorążych 2 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Papieski Jana Pawła II, Wydział Nauk Społecznych, Instytut Pracy Socjalnej, 31-069 Kraków, ul. Bernardyńska 3 | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-561-4 | |
dc.references | Bogaj A., 1993, Efektywność kształcenia, [w:] W. Pomykało (red.), Encyklopedia pedagogiczna, Fundacja „Innowacja”, Warszawa, s. 179–181. | pl_PL |
dc.references | Chrost M., 2012, Kompetencje emocjonalne i społeczne młodzieży, Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Czerepaniak-Walczak M., 1995, Między dostosowaniem a zmianą. Elementy emancypacyjnej teorii edukacji, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin. | pl_PL |
dc.references | Day C., 2008, Od teorii do praktyki. Rozwój zawodowy nauczyciela, GWP, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Dylak S., 1995, Wizualizacja w kształceniu nauczycieli, Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Filipowicz G., 2004, Zarządzanie kompetencjami zawodowymi, PWE, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Gardner H., 2009, Pięć umysłów przyszłości, Wydawnictwo „Laurum”, Kielce. | pl_PL |
dc.references | Goleman D., 1997, Inteligencja emocjonalna, Media Rodzina, Poznań. | pl_PL |
dc.references | http://europa.eu/legislation_summaries/education_training_youth/lifelong_learning/c11090_pl.htm | pl_PL |
dc.references | Góralska R., Madalińska-Michalak J., 2012, Kompetencje emocjonalne nauczyciela, Wolters Kluwer, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kwatera A., 2014, Praktyczne implikacje zniekształceń poznawczych i ich znaczenie w wyjaśnianiu (d)efektów skutecznego oddziaływani nauczycieli-wybrane zagadnienia [w:] A. Domagała-Kręcioch, B. Majerek (red.), Szkoła jako przestrzeń edukacyjnego (nie)porozumienia, Wydawnictwo „Impuls”, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Mariański W., 2013, Jakich pilnych zmian potrzebuje polska szkoła? Propozycje ekspertów, Warszawa, http://issuu.com/szymonkonkol/docs/jakich-pilnych-zmian-potrzebuje-pol (15.02.2014). | pl_PL |
dc.references | Mastalski J., 2006, Samotność globalnego nastolatka, PAT, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Niemiec J., 2007, Uczenie się dorosłych – zadaniem pedagogiki, „Edukacja. Studia. Badania. Innowacje”, nr 4 (100). | pl_PL |
dc.references | Nowosad I., 2010, Tworzenie programów szkolnych jako narzędzie doskonalenia praktyki szkolnej, [w: ] I. Nowosad, I. Mortag, J. Ondrakova (red.), Jakość życia i jakość szkoły. Wprowadzenie w zagadnienia jakości i efektywności pracy szkoły, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra. | pl_PL |
dc.references | Okoń W., 2004, Nowy słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Puślecki W., 2000, Kształcenie wyzwalające w teorii i praktyce edukacyjnej, [w:] B. Śliwerski (red.), Pedagogika alternatywna. Dylematy teorii, Wydawnictwo „Impuls”, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Rapley T., 2010, Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Rembierz M., 2013, Rzetelność i jakość kształcenia. Rzetelność edukacji jako warunek osiągania wyższej jakości kształcenia, [w:] L. Pawelski (red.), O poprawę efektywności kształcenia, PSNT, Szczecinek. | pl_PL |
dc.references | Szczepański J., 1989, Społeczne uwarunkowania rozwoju oświaty, WSiP, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Szempruch J., 2007, Dydaktyka wobec wyzwań edukacji, [w:] J. Świrko-Pilipczuk (red.), Dydaktyka ogólna i nauki z nią współdziałające, Wydawnictwo „Zapol”, Szczecin. | pl_PL |
dc.references | Szymański M.J., 2014, Z recenzji książki Szkoła jako przestrzeń edukacyjnego (nie)porozumienia, A. Domagała-Kręcioch, B. Majerek (red.), Wydawnictwo „Impuls”, Kraków. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | dokreciaga@op.pl | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | bozenamajerek@interia.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7969-451-8.13 | |
dc.discipline | pedagogika | pl_PL |