dc.contributor.author | Majewska-Kafarowska, Agnieszka | |
dc.contributor.editor | Dubas, Elżbieta | |
dc.contributor.editor | Stelmaszczyk, Joanna | |
dc.date.accessioned | 2022-06-28T12:44:46Z | |
dc.date.available | 2022-06-28T12:44:46Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Majewska-Kafarowska A., Edukacja uwikłana w historie życia – o edukacji kobiet kilka refleksji z badań, [w:] Biografie i uczenie się, „Biografia i badanie biografii”, t. 4, Dubas E., Stelmaszczyk J. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, s. 147-161, https://doi.org/10.18778/7969-451-8.11 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-451-8 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/42303 | |
dc.description.abstract | W tekście tym autorka podejmuje rozważania dotyczące biografii edukacyjnych kobiet. Rozpoczyna od rozważań teoretycznych dotyczących biograficzności: biografii tematycznych, kompetencji autobiograficznych, historii uczenia się i uczestniczenia w edukacji, a także pochyla się nad zagadnieniem samostanowienia, sytuując go w kontekście biografii, czyli historii życia danego człowieka. W drugiej części tekstu jako ilustracje empiryczne wcześniejszych rozważań autorka prezentuje fragmenty wypowiedzi autobiograficznych badanych kobiet w odniesieniu do opisów, w których stosuje tropy zaczerpnięte z pracy Marka Kamińskiego. | pl_PL |
dc.description.abstract | In the text the author takes into consideration educational biography of women. Starting from theoretical considerations on biography: thematic biography, autobiographical competences, history of learning and participation in education, the author highlights the issue of self-determination, placing it in the context of biography, which is the life story of the man. Empirical illustrations of earlier considerations are presented in the second part of the text. Pieces of women’s autobiographical description are presented following the clues that are taken from the work of Marek Kamiński. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Dubas E., Stelmaszczyk J. (red.), Biografie i uczenie się, „Biografia i badanie biografii”, t. 4, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015; | |
dc.relation.ispartofseries | „Biografia i badanie biografii”;4 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | biografia tematyczna | pl_PL |
dc.subject | narracje edukacyjne | pl_PL |
dc.subject | historie uczenia się | pl_PL |
dc.subject | historie życia | pl_PL |
dc.subject | samostanowienie | pl_PL |
dc.subject | edukacja kobiet | pl_PL |
dc.subject | samorozwój | pl_PL |
dc.subject | thematic biography | pl_PL |
dc.subject | educational narratives | pl_PL |
dc.subject | stories of learning | pl_PL |
dc.subject | life stories | pl_PL |
dc.subject | self-determination | pl_PL |
dc.subject | women’s education | pl_PL |
dc.subject | self-development | pl_PL |
dc.title | Edukacja uwikłana w historie życia – o edukacji kobiet kilka refleksji z badań | pl_PL |
dc.title.alternative | Education embroiled in life stories – a few reflection about women’s education | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015 | pl_PL |
dc.page.number | 147-161 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Śląski, Wydział Pedagogiki i Psychologii, Zakład Podstaw Pedagogiki i Historii Wychowania, 40-007 Katowice, ul. Bankowa 12 | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-561-4 | |
dc.references | Baacke D., Schulze Th., 1979, Aus Geschichten lernen, Juventa, Weinheim, München. | pl_PL |
dc.references | Demetrio D., 2000, Autobiografia. Terapeutyczny wymiar pisania o sobie, Wydawnictwo „Impuls”, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Denzin N.K., 1970, The Research Act, Aldine, Chicago. | pl_PL |
dc.references | Epiktet, 1961, Diatryby, PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Giddens A., 2004, Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Giza A., 1991, Życie jako opowieść. Analiza materiałów biograficznych w perspektywie socjologii wiedzy, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław–Warszawa–Kraków. | pl_PL |
dc.references | Helling I., 1990, Metoda badań biograficznych. [w:] J. Włodarek, M. Ziółkowski (red.), Metoda biograficzna w socjologii, PWN, Warszawa–Poznań. | pl_PL |
dc.references | Jacob G., 2001, Wywiad narracyjny w badaniach biograficznych, [w:] D. Urbaniak-Zając, J. Piekarski (red.), Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych. Studia i materiały, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Kamiński M., 2011, Wyprawa, Instytut Marka Kamińskiego, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Koralewicz-Zębik J., 1987, Autorytaryzm – lęk – konformizm. Analiza społeczeństwa polskiego końca lat siedemdziesiątych, PAN, Wrocław, Warszawa, Gdańsk, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Majewska-Kafarowska A., 2010, Narracje biograficzne a poczucie tożsamości kobiet, Uniwersytet Śląski, Katowice. | pl_PL |
dc.references | Malicka M., 2002, Bycie sobą jako ideał, Wydawnictwo „Znak”, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Maruszewski T., 2005, Pamięć autobiograficzna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | May R., 1953, Man’s Search for Himself, Norton, New York. | pl_PL |
dc.references | Pietrasiński Z., 1990, Rozwój człowieka dorosłego, PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Rousseau J.J., 1996, Umowa społeczna, Wydawnictwo „Kęty”, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Schulze Th., 1993: Biographisch orientierte Pädagogik, [w:] D. Baacke, Th. Schulze (red.), Aus Geschichten lernen, Juventa, Weinheim, München. | pl_PL |
dc.references | Taylor Ch., 1996, Etyka autentyczności, Wydawnictwo „Znak”, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Thomas W., Znaniecki F., 1976, Chłop polski w Europie i Ameryce, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Urbaniak-Zając D., Piekarski J., (red.), 2001, Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Włodarek J., Ziółkowski M. (red.), 1990, Metoda biograficzna w socjologii, PWN, Warszawa–Poznań. | pl_PL |
dc.references | Wroczyński R., (wyb. i oprac.), 1958, Pedagogika pozytywizmu warszawskiego, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Zandecki A., 1999, Wykształcenie a jakość życia, Wydawnictwo „Edytor”, Toruń, Poznań. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7969-451-8.11 | |
dc.discipline | pedagogika | pl_PL |