Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKędziora, Krzysztof
dc.contributor.editorGensler, Marek
dc.contributor.editorGralińska-Toborek, Agnieszka
dc.contributor.editorKazimierska-Jerzyk, Wioletta
dc.contributor.editorKędziora, Krzysztof
dc.contributor.editorMiksa, Joanna
dc.date.accessioned2022-06-28T07:46:48Z
dc.date.available2022-06-28T07:46:48Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationKędziora K., Powściągliwość myślenia, [w:] M. Gensler, A. Gralińska-Toborek, W. Kazimierska-Jerzyk, K. Kędziora, J. Miksa (red.), współpr. M. Mansfeld, Practica et Speculativa. Studies Offered to Professor Andrzej M. Kaniowski, WUŁ, Łódź 2022, https://doi.org/10.18778/8220-570-1.08pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8220-570-1
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/42269
dc.description.abstractIn the article, I postulate a „philosophical modesty”. I elaborate on its understanding in the works of Jürgen Habermas and John Rawls. I reconstruct conditions („postmetaphysical thinking” and „reasonable pluralism”) in which philosophy operates today. I show what consequences they have for philosophy. I point to the substantial differences between these two thinkers.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofPractica et Speculativa. Studies Offered to Professor Andrzej M. Kaniowski;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectHabermaspl_PL
dc.subjectJohn Rawlspl_PL
dc.subjectpostmetaphysical thinkingpl_PL
dc.subjectreasonable pluralismpl_PL
dc.subjectmetaphysicspl_PL
dc.titlePowściągliwość myśleniapl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number141-158pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historycznypl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8220-571-8
dc.referencesBaynes, K. (2009). „Nachmetaphysisches Denken”, w: Brunkhorst, H. et al. (red.), Habermas- Handbuch. Stuttgart: J. B. Metzler, s. 44–47.pl_PL
dc.referencesHabermas, J. (1996). „Versöhnung durch öffentlichen Vernuftgebrauch”, w: Habermas, J., Die Einbeziehung des Anderen. Studien zur politischen Theorie. Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag.pl_PL
dc.referencesHabermas, J. (2001). „Begründete Enthaltsamkeit. Gibt es postmetaphysische Antworten auf die Frage nach dem richtigen Leben?”, w: Habermas, J., Die Zukunft der Menschlichen Natur. Auf dem Weg zu einer liberalen Eugenik. Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag.pl_PL
dc.referencesHabermas, J. (2003). „Zasadna powściągliwość. Czy istnieją postmetafizyczne odpowiedzi na pytanie o właściwe życie?”, w: Habermas, J., Przyszłość natury ludzkiej. Czy zmierzamy do eugeniki liberalnej, tłum. M. Łukasiewicz. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.pl_PL
dc.referencesHabermas, J. (2005). Faktyczność i obowiązywanie. Teoria dyskursu wobec zagadnień prawa i demokratycznego państwa prawnego, tłum. A. Romaniuk, R. Marszałek. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.pl_PL
dc.referencesHabermas, J. (2007). Strukturalne przeobrażenia sfery publicznej, tłum. W. Lipnik, M. Łukasiewicz. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesHabermas, J. (2009a). „Pojednanie przez publiczne użycie rozumu”, w: Habermas, J., Uwzględniając innego. Studia do teorii politycznej, tłum. A. Romaniuk. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 61–84.pl_PL
dc.referencesHabermas, J. (2009b). „Motive nachmetaphysischen Denken”, w: Habermas, J., Philosophische Texte. Kritik der Vernunft, t. 5. Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag, s. 174–202.pl_PL
dc.referencesHabermas, J. (2010). „The Good Life–A Detestable Phrase: The Significance of the Young Rawls’s Religious Ethics for His Political Theory”. European Journal of Philosophy, 18 (3), s. 443–454, https://doi.org/10.1111/j.1468-0378.2010.00424.x (dostęp: 20.03.2021).pl_PL
dc.referencesHabermas, J. (2017). „W kwestii sprawiedliwości diachronicznej”, tłum. A. M. Kaniowski. Folia Philosophica. Ethica – Aesthetica – Practica, 29, s. 11–20, https://doi.org/10.18778/0208-6107.29.02 (dostęp: 20.03.2021).pl_PL
dc.referencesLohmann, G. (2009). „Nachmetaphysisches Denken”, w: Brunkhorst, H. et al. (red.), Habermas-Handbuch. Stuttgart: J. B. Metzler, s. 356–358.pl_PL
dc.referencesRawls, J. (1995). „Reply to Habermas”. The Journal of Philosophy, 92 (3), s. 132–180, https://doi.org/10.2307/2940843 (dostęp: 20.03.2021).pl_PL
dc.referencesRawls, J. (1998). Liberalizm polityczny, tłum. A. Romaniuk. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesRawls, J. (2009a). A Brief Inquiry into the Meaning of Faith and Sin. Cambridge: Harvard University Press.pl_PL
dc.referencesRawls, J. (2009b). Teoria sprawiedliwości, tłum. M. Panufnik et al. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesSandel, M. (2009). Liberalizm a granice sprawiedliwości, tłum. A. Grobler. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8220-570-1.08


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe