dc.contributor.author | Kędziora, Krzysztof | |
dc.contributor.editor | Gensler, Marek | |
dc.contributor.editor | Gralińska-Toborek, Agnieszka | |
dc.contributor.editor | Kazimierska-Jerzyk, Wioletta | |
dc.contributor.editor | Kędziora, Krzysztof | |
dc.contributor.editor | Miksa, Joanna | |
dc.date.accessioned | 2022-06-28T07:46:48Z | |
dc.date.available | 2022-06-28T07:46:48Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Kędziora K., Powściągliwość myślenia, [w:] M. Gensler, A. Gralińska-Toborek, W. Kazimierska-Jerzyk, K. Kędziora, J. Miksa (red.), współpr. M. Mansfeld, Practica et Speculativa. Studies Offered to Professor Andrzej M. Kaniowski, WUŁ, Łódź 2022, https://doi.org/10.18778/8220-570-1.08 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8220-570-1 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/42269 | |
dc.description.abstract | In the article, I postulate a „philosophical modesty”. I elaborate on its understanding
in the works of Jürgen Habermas and John Rawls. I reconstruct conditions („postmetaphysical
thinking” and „reasonable pluralism”) in which philosophy operates
today. I show what consequences they have for philosophy. I point to the substantial
differences between these two thinkers. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Practica et Speculativa. Studies Offered to Professor Andrzej M. Kaniowski; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Habermas | pl_PL |
dc.subject | John Rawls | pl_PL |
dc.subject | postmetaphysical thinking | pl_PL |
dc.subject | reasonable pluralism | pl_PL |
dc.subject | metaphysics | pl_PL |
dc.title | Powściągliwość myślenia | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 141-158 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historyczny | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8220-571-8 | |
dc.references | Baynes, K. (2009). „Nachmetaphysisches Denken”, w: Brunkhorst, H. et al. (red.), Habermas- Handbuch. Stuttgart: J. B. Metzler, s. 44–47. | pl_PL |
dc.references | Habermas, J. (1996). „Versöhnung durch öffentlichen Vernuftgebrauch”, w: Habermas, J., Die Einbeziehung des Anderen. Studien zur politischen Theorie. Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag. | pl_PL |
dc.references | Habermas, J. (2001). „Begründete Enthaltsamkeit. Gibt es postmetaphysische Antworten auf die Frage nach dem richtigen Leben?”, w: Habermas, J., Die Zukunft der Menschlichen Natur. Auf dem Weg zu einer liberalen Eugenik. Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag. | pl_PL |
dc.references | Habermas, J. (2003). „Zasadna powściągliwość. Czy istnieją postmetafizyczne odpowiedzi na pytanie o właściwe życie?”, w: Habermas, J., Przyszłość natury ludzkiej. Czy zmierzamy do eugeniki liberalnej, tłum. M. Łukasiewicz. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. | pl_PL |
dc.references | Habermas, J. (2005). Faktyczność i obowiązywanie. Teoria dyskursu wobec zagadnień prawa i demokratycznego państwa prawnego, tłum. A. Romaniuk, R. Marszałek. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. | pl_PL |
dc.references | Habermas, J. (2007). Strukturalne przeobrażenia sfery publicznej, tłum. W. Lipnik, M. Łukasiewicz. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Habermas, J. (2009a). „Pojednanie przez publiczne użycie rozumu”, w: Habermas, J., Uwzględniając innego. Studia do teorii politycznej, tłum. A. Romaniuk. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 61–84. | pl_PL |
dc.references | Habermas, J. (2009b). „Motive nachmetaphysischen Denken”, w: Habermas, J., Philosophische Texte. Kritik der Vernunft, t. 5. Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag, s. 174–202. | pl_PL |
dc.references | Habermas, J. (2010). „The Good Life–A Detestable Phrase: The Significance of the Young Rawls’s Religious Ethics for His Political Theory”. European Journal of Philosophy, 18 (3), s. 443–454, https://doi.org/10.1111/j.1468-0378.2010.00424.x (dostęp: 20.03.2021). | pl_PL |
dc.references | Habermas, J. (2017). „W kwestii sprawiedliwości diachronicznej”, tłum. A. M. Kaniowski. Folia Philosophica. Ethica – Aesthetica – Practica, 29, s. 11–20, https://doi.org/10.18778/0208-6107.29.02 (dostęp: 20.03.2021). | pl_PL |
dc.references | Lohmann, G. (2009). „Nachmetaphysisches Denken”, w: Brunkhorst, H. et al. (red.), Habermas-Handbuch. Stuttgart: J. B. Metzler, s. 356–358. | pl_PL |
dc.references | Rawls, J. (1995). „Reply to Habermas”. The Journal of Philosophy, 92 (3), s. 132–180, https://doi.org/10.2307/2940843 (dostęp: 20.03.2021). | pl_PL |
dc.references | Rawls, J. (1998). Liberalizm polityczny, tłum. A. Romaniuk. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Rawls, J. (2009a). A Brief Inquiry into the Meaning of Faith and Sin. Cambridge: Harvard University Press. | pl_PL |
dc.references | Rawls, J. (2009b). Teoria sprawiedliwości, tłum. M. Panufnik et al. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Sandel, M. (2009). Liberalizm a granice sprawiedliwości, tłum. A. Grobler. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8220-570-1.08 | |