Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSkórzyńska, Agata
dc.date.accessioned2022-06-28T05:32:43Z
dc.date.available2022-06-28T05:32:43Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.issn2300-1690
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/42260
dc.description.abstractTekst stanowi próbę reinterpretacji Habermasowskiej koncepcji sfery publicznej w dwóch kontekstach: a. w kontekście innych wariantów filozofii praxistowskich (Gramsciego i Bourdieu) oraz współczesnych teorii praktycznych na gruncie badań kulturoznawczych; b. w kontekście współczesnego kryzysu demokracji liberalnych, kariery populizmów polityczno-kulturowych oraz elitarystycznych reakcji na nie. Sięgając – krytycznie – do pracy Andreasa Reckwitza, staram się pokazać, że przeracjonalizowane teorie modernizacji – jak Habermasa – nie dostrzegły ważnego czynnika zmiany społecznej: kulturowego wymiaru nowoczesności, który z narzędzia emancypacji w fazie nowoczesności przemysłowej przekształcił się w źródło populistycznej hegemonii w warunkach neoliberalno-konserwatywnego konsensu tzw. drugiej nowoczesności.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherKatedra Socjologii Polityki i Moralności, Wydział Ekonomiczno-Socjologicznypl_PL
dc.relation.ispartofseriesWładza Sądzenia;19
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/*
dc.subjectsfera publicznapl_PL
dc.subjectteoria modernizacjipl_PL
dc.subjectracjonalizmpl_PL
dc.subjectkulturalizmpl_PL
dc.subjectpopulizmpl_PL
dc.titleStrukturalne przeobrażenia mas ludowych. Zmiana kulturowa jako ślepe pole teorii modernizacjipl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number54-73pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationZakład Kulturowych Studiów Miejskich, Instytut Kulturoznawstwa, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteAgata Skórzyńska – dr hab., prof. UAM, pracuje z Zakładzie Kulturowych Studiów Miejskich Instytutu Kulturoznawstwa UAM, od stycznia 2021 jest dyrektorką Instytutu. Jest współzałożycielką sieci badawczej Społeczne Obiegi Wiedzy Akademickiej, wiceprezeską Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego, członkinią Komitetu Nauk o Kulturze PAN. Zajmuje się badaniami w obszarze studiów kulturowych, studiów miejskich, a także filozofii praxis i teorii praktyk społecznych. Jest autorką książki Praxis i miasto. Ćwiczenie z kulturowych badań angażujących (Warszawa, 2017).pl_PL
dc.referencesBeck, U. (2004). Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności (S. Cieśla, tłum.). Warszawa: WydawnictwoNaukowe Scholarpl_PL
dc.referencesBourdieu, P. (1990). The Uses of the People. W: P.Bourdieu, In Other Words. Essays Toward a Reflexive Sociology(s. 150–155 ). Cambridge: Polity Presspl_PL
dc.referencesBourdieu, P. et al. (1993). The Weight of the World. Social Suffering in Contemporary Society. Stanford: Stanford University Press.pl_PL
dc.referencesBourdieu, P. (2001). Reguły sztuki. Geneza i struktura pola literackiego. Kraków: Universitaspl_PL
dc.referencesBourdieu, P. (2007). Szkic teorii praktyki poprzedzony trzema studiami na temat etnologii Kabylów (W. Kroker, tłum.). Kęty: Wydawnictwo Marek Drewieckipl_PL
dc.referencesBourdieu, P.,Wacquant, L.J.D. (2007). Nowomowa neoliberalna. Nowa globalna wulgata. Recykling idei, 9 (wiosna–lato)pl_PL
dc.referencesBourdieu, P. (2008).Zmysł praktyczny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl_PL
dc.referencesBourdieu, P. (2009). Rozum praktyczny. O teorii działania (J. Stryjczyk, tłum.). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl_PL
dc.referencesCiołkiewicz, P. (2009). Strukturalne przeobrażenia sfery publicznej Jürgena Habermasa – koncepcja, krytyka, zastosowania. Media, Kultura, Społeczeństwo, 1(4), 175–189.pl_PL
dc.referencesDahlberg, L. (2005). The Habermasian Public Sphere: Taking Difference Seriously?.Theory and Society, 34, 111–136pl_PL
dc.referencesDahlberg, L. (2013). The Habermasian Public Sphere and Exclusion: An Engagement with Poststructuralists-Influenced Critics. CommunicationTheory, 24(1), 1–21. DOI: 10.1111/ comt.12010pl_PL
dc.referencesDomarecki, Cz. Zybertowicz, A. (2017). Andrzej Zybertowicz: Ideologia liberalna wpadła w pułapkę utopijności. Teologia Polityczna. https://teologiapolityczna.pl/prof-andrzej- -zybertowicz-ideologia-liberalna-wpadla-w-pulapke-utopijnoscipl_PL
dc.referencesDroit, R.P., Ferenczi, T., Bourdieu, P. (1992). The Left Hand and the Right Hand of the State. Variant, 2.http://www.variant.org.uk/32texts/ bourdieu32.htmlpl_PL
dc.referencesFinlayson, J. G. (2005).Habermas. A Very Short Introduction.Oxford: Oxford University Press.pl_PL
dc.referencesFraser, N. (1990). Rethinking the Public Sphere: A Contribution to the Critique of Actually Existing Democracy. Social Text, 25/26, 56–80pl_PL
dc.referencesFraser, N. (2014). Jak krytyczna jest teoria krytyczna. Przypadek Habermasa i gender. W: N.Fraser, Drogi feminizmu. Od kapitalizmu państwowego do neoliberalnego kryzysu (s. 37–79). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.pl_PL
dc.referencesGiddens, A. (2010). Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności (J. Szulżycka, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesGramsci, A. (1950). Listy z więzienia (M. Brahmer, tłum.). Warszawa: Czytelnik.pl_PL
dc.referencesGramsci, A. (1999). Selections from The Prison Notebooks. London: ElecBookpl_PL
dc.referencesHabermas, J. (1983). Teoria i praktyka. Wybór pism (Z. Krasnodębski, M. Łukasiewicz, tłum.). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczypl_PL
dc.referencesHabermas, J. (1996). Modernizm – niedokończony projekt. W: R. Nycz (red.), Postmodernizm. Antologia przekładów (s. 25–46). Kraków: Wydawnictwo Baran i Suszczyński.pl_PL
dc.referencesHabermas, J. (1999). Teoria działania komunikacyjnego, t.1 (A. M. Kaniowski, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesHabermas, J. (2005). Faktyczność i obowiązywanie. Teoria dyskursu wobec zagadnień prawa i demokratycznego państwa prawnego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.pl_PL
dc.referencesHabermas, J. (2008). Strukturalne przeobrażenia sfery publicznej (M. Łukasiewicz, W. Lipnik, tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWNpl_PL
dc.referencesHabermas, J. (2020). Uniwersalizm moralny w czasach politycznego regresu. (W niniejszym tomie).pl_PL
dc.referencesHartman, J. (2018). Ja prostak. Polityka, 26 czerwca.https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/ kraj/1753834,1,ja-prostak.readpl_PL
dc.referencesJacyno, M. (2007). Kultura indywidualizmu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWNpl_PL
dc.referencesKluge, A., Negt, O. (2016). Public Sphere and Experience. Analysis of the Bourgeois and Proletarian Public Sphere. London-New York: Versopl_PL
dc.referencesKmita, J. (2007). Późny wnuk filozofii. Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowepl_PL
dc.referencesLaclau E. (2009). Rozum populistyczny (T. Szkudlarek, tłum.). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższejpl_PL
dc.referencesLaclau, E., Mouffe, Ch. (2007). Hegemonia i socjalistyczna strategia. Przyczynek do projektu radyklanej polityki demokratycznej (S. Królak, tłum.). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacja TWPpl_PL
dc.referencesMajewska, E. (2018). Kontrpubliczności ludowe i feministyczne. Wczesna „Solidarność” i Czarne Protesty. Warszawa: Wydawnictwo Książka i Prasa.pl_PL
dc.referencesMcGuigan, J. (1992). Cultural populism. London-New York: Routledgepl_PL
dc.referencesMcGuigan, J. (2005). The Cultural Public Sphere. European Journal of Cultural Studies,8(4), 427–443. DOI: 10.1177/1367549405057827pl_PL
dc.referencesMcGuigan, J. (2009). Cool capitalism.London-New York: Pluto Press.pl_PL
dc.referencesMoll, Ł. (2016). Neoliberalizm i gra w klasy. W: W.J. Burszta, P. Jezierski, M. Rauszer (red.), Zwodnicze imaginarium. Antropologia neoliberalizmu (s. 17–76). Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedrapl_PL
dc.referencesMouffe, Ch. (2005a). Paradoks demokracji (W. Jach, M. Kamińska, A. Orzechowski, tłum.). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacja TWP.pl_PL
dc.referencesMouffe, Ch. (2005b). On the Political. Thinking in Action. London-New York: Routledgepl_PL
dc.referencesMurphy, M. Fleming, T. (2012). Komunikacja, deliberacja, rozum. Wprowadzenie do Habermasa. W: M. Murphy, T. Fleming (red.), Habermas, teoria krytyczna i edukacja (s. 9–24). Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.pl_PL
dc.referencesNowak, A.W., Abriszewski, K., Wróblewski, M. (2016). Czyje lęki? Czyja nauka? Struktury wiedzy wobec kontrowersji naukowo-społecznych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.pl_PL
dc.referencesPluciński, P. (2011). Decyzjonizm zamiast debaty? O przeciwstawnych wzorach działania w sferze publicznej. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczy, 72(4), 197–213.pl_PL
dc.referencesReckwitz, A. (2002a). The Status of the „Material” in Theories of Culture. From „Social Structure”to „Artefact”. Journal for Theory of Social Behavior, 32(2), 195–211.pl_PL
dc.referencesReckwitz, A. (2002b).Towards a Theory of Social Practices. A Development of Culturalist Theorising. European Journal of Social Theory, 5(2), 243–263. DOI: 10.1177/13684310222225432pl_PL
dc.referencesReckwitz, A. (2020). Society of Singularities. Cambridge-Medford: Polity Presspl_PL
dc.referencesSkórzyńska, A. (2017). Praxis i miasto. Ćwiczenie z kulturowych badań angażujących. Warszawa: Wydawnictwo IBL PAN.pl_PL
dc.referencesSkórzyńska, A. (2019). Agorafobia, czyli ukryte curriculum. Pole akademickie i dylematy intelektualizmu krytycznego. Prace Kulturoznawcze, 23(1), 33–57pl_PL
dc.referencesSzahaj, A. (2008). Teoria krytyczna szkoły frankfurckiej. Wprowadzenie. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalnepl_PL
dc.referencesWróblewski, M. (2016). Hegemonia i władza. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.pl_PL
dc.referencesZeidler-Janiszewska, A., Skórzyńska, A., Koschany, R. (2016). Wywiad z Anną Zeidler-Janiszewską z okazji 40-lecia Instytutu Kulturoznawstwa UAM. Poznań. https://www.youtube.com/watch?v=IB2WPzL-UL4pl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe