dc.contributor.author | Cyrański, Bohdan | |
dc.contributor.editor | Modrzejewska-Świgulska, Monika | |
dc.date.accessioned | 2022-06-21T13:28:26Z | |
dc.date.available | 2022-06-21T13:28:26Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Cyrański B., Interpretacja biografii zawodowej jako przykład zastosowania interpretacji hermeneutycznej, [w:] Biograficzne badania nad twórczością. Teoria i empiria, „Twórczość i Edukacja”, t. 3, Modrzejewska-Świgulska M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 121-137, https://doi.org/10.18778/8088-224-9.09 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8088-224-9 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/42217 | |
dc.description.abstract | The article contains a proposal of application of hermeneutical interpretation in reference to the tradition of biografical interview. The rules of interpretation, being in the world, intersubjectivity, dialogics, the world of everyday life as well as its historical and ligual character have been outlined in the text. The specific categories of research applied to interpretation of a text – especially biographical utterance – were derived from the general rules. The interpretation of a interview with a female movie director made it possible to formulate a conclusion indicating the conditions of entering and performing the profession. The most important among these conditions are: self-reliance, courage in thought and in action, maturity, determination, the ability to establish and maintain relations with collaborators and leading the crew. The extra-subjective categories, such as social change, are important as well. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Modrzejewska-Świgulska M. (red.), Biograficzne badania nad twórczością. Teoria i empiria, „Twórczość i Edukacja”, t. 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016; | |
dc.relation.ispartofseries | „Twórczość i Edukacja”;3 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | interpreting a professional biography | pl_PL |
dc.subject | principles of hermeneutical interpretation | pl_PL |
dc.title | Interpretacja biografii zawodowej jako przykład zastosowania interpretacji hermeneutycznej | pl_PL |
dc.title.alternative | Interpreting a professional biography as an example of applying hermeneutical interpretation | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
dc.page.number | 121-137 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8088-225-6 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Bohdan Cyrański obecnie pracuje w Katedrze Badań Edukacyjnych Wydziału Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, doktor, pedagog społeczny. Swoje zainteresowania badawcze koncentruje wokół zagadnień aksjologii. W tym zakresie opublikował książkę: „Aksjologiczne podstawy pedagogiki społecznej Heleny Radlińskiej. Przykład zastosowania interpretacji hermeneutycznej” oraz kilkanaście artykułów. Publikuje też teksty związane z podejściem interpretatywnym, przede wszystkim dotyczące interpretacji hermeneutycznej. Interesuje się też zagadnieniem profesjonalizacji i profesji rozumianej jako przyjmowanie postawy pedagogicznej, moralnej i społecznej w stosunku do innych. | pl_PL |
dc.references | Cyrański B., 2001, Wypowiedzi biograficzne w interpretacji hermeneutycznej, [w:] D. Urbaniak-Zając, J. Piekarski (red.), Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych. Studia i materiały, Wydawnictwo UŁ, Łódź, s. 65–76. | pl_PL |
dc.references | Cyrański B., 2012, Aksjologiczne podstawy pedagogiki społecznej Heleny Radlińskiej. Przykład zastosowania interpretacji hermeneutycznej, Wydawnictwo UŁ, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Czeżowski T., 1979, Pisma z etyki i teorii wartości, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Dubas E., 2011, Jak opracowywać materiał narracyjno-biograficzny? (Propozycja), [w:] E. Dubas, W. Świtalski (red.), Uczenie się z własnej biografii, Wydawnictwo UŁ, Łódź, s. 239–247. | pl_PL |
dc.references | Gadamer H-G., 1989, Rozum, słowo, dzieje, PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Jakubowski J., 1998, Racjonalność a normatywność działania. Talcott Parsons a Alfred Schutz, Wydawnictwo UAM, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Puzynina J., 1992, Język wartości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Ricoeur P., 1989, Język, tekst, interpretacja, PIW, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Rosner K., 1991, Hermeneutyka jako krytyka kultury, PIW, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Sowiński G., 1993, Ku myśli myśliciela. Zapiski hermeneutyczne na marginesie dzieła Wilhelma Diltheya, [w:] G. Sowiński (red.), Wokół rozumienia. Studia i szkice z hermeneutyki, Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej, Kraków, s. 97–126. | pl_PL |
dc.references | Szkuta K., 2009, „Cześć chłopaku”. Rytualne aspekty okazywania zaangażowania w rozmowę radiową, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. V, nr 2, s. 23–40. | pl_PL |
dc.references | Znamierowski Cz., 1957, Oceny i normy, PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8088-224-9.09 | |
dc.discipline | literaturoznawstwo | pl_PL |
dc.discipline | pedagogika | pl_PL |
dc.discipline | psychologia | pl_PL |