Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPułaczewska, Hanna
dc.contributor.editorKwiatkowska, Alina
dc.date.accessioned2022-06-13T16:05:13Z
dc.date.available2022-06-13T16:05:13Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.citationPułaczewska H., Zagadnienie postrzegania społecznego w językoznawstwie kognitywnym na przykładzie nawiązań do grupy i jednostki, [w:] Przestrzenie kognitywnych poszukiwań, Kwiatkowska A. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011, s. 161-175, https://doi.org/10.18778/7525-669-7.13pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7525-669-7
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/42130
dc.descriptionNiniejsza analiza poświęcona jest kwestiom użytkowania języka i stanowi przyczynek do analizy jego społeczno-kognitywnych aspektów. Podstawą wszelkiej werbalnej interakcji jest postrzeganie istot ludzkich i relacji między nimi. Wpływ układów społecznych na werbalne środki wyrazu jest przedmiotem socjolingwistyki; tematami społeczno-kognitywnymi zajmuje się zaś psychologia społeczna. W obliczu tego pokrewieństwa zainteresowań podejście kognitywne w zastosowaniu do analizy języka może nawiązać do dokonań psychologii społecznej i do pewnego stopnia, tzn. w sposób wybiórczy – stosownie do swoistych metodologii językoznawstwa – przyswoić sobie wytworzony przez nią system pojęć. Przedstawiona tu analiza stanowi krok w kierunku takiej asymilacji.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofKwiatkowska A. (red.), Przestrzenie kognitywnych poszukiwań, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectpostrzeganie społecznepl_PL
dc.subjectjęzykoznawstwo kognitywnepl_PL
dc.subjectlogika interakcjipl_PL
dc.subjectpodejście społeczno-kognitywnepl_PL
dc.titleZagadnienie postrzegania społecznego w językoznawstwie kognitywnym na przykładzie nawiązań do grupy i jednostkipl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2011pl_PL
dc.page.number161-175pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationWyższa Szkoła Studiów Międzynarodowych w Łodzipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8220-920-4
dc.referencesAugoustinos, M., Walker, I. 1995. Social cognition. London: Sage Publications.pl_PL
dc.referencesBaldwin, M.W. (red.). 2005. Interpersonal cognition. New York: The Guilford Press.pl_PL
dc.referencesBerger, C.R., Bradac, J. 1982. Language and social knowledge: Uncertainty in interpersonal relationships. London: Edward Arnold.pl_PL
dc.referencesBless, H., Fiedler, K., Strack, F. 2004. Social cognition: How individuals construct social reality. Hove: Psychology Press.pl_PL
dc.referencesBlum-Kulka, S., House, J., Kasper, G. (red.). 1989. Cross-Cultural Pragmatics: Requests and Apologies. Norwood: Ablex.pl_PL
dc.referencesBrown, R. 2000. Group processes. Bodmin: Blackwell.pl_PL
dc.referencesDirven, R. 2005. Major strands in Cognitive Linguistics. Cognitive linguistics: Internal dynamics and interdisciplinary interaction. Ruiz de Mendoza Imánez, F., Cervel, M. (red.), 17–68. Berlin: Mouton de Gruyter.pl_PL
dc.referencesEvans, V., Green, M. 2006. Cognitive Linguistics. Edinburgh: Edinburgh University Press.pl_PL
dc.referencesFiedler, K., G. Semin. 1992. Attribution and language as a socio-cognitive environment. Language, interaction and social cognition. Semin, G., Fiedler, K. (red.). 79– 101. London: Sage Publications.pl_PL
dc.referencesFussell, S., R. Kreuz (red.). 1997. Social and cognitive approaches to interpersonal communication. Mahwah, NJ: Erlbaum.pl_PL
dc.referencesGoddard, C. 2006. Ethnopragmatics. Understanding discourse in cultural context. Berlin: Mouton de Gruyter.pl_PL
dc.referencesHaider, F. 1958. Psychologie der interpersonalen Beziehungen. Stuttgart: Klett.pl_PL
dc.referencesKreyer, Rolf 2009. Patterns of Language Use from a Network Perspective. Eckstein, Lars; Reinfandt, Christoph (eds.) Anglistentag 2008, Tübingen. Wissenschaftlicher Verlag Trier. 391–402.pl_PL
dc.referencesMaass, A., Salvi, D., Arciro, L., Semin, G. 1989. Language use in intergroup contexts: The linguistic intergroup bias. Journal of Personality and Social Psychology 57: 981–993.pl_PL
dc.referencesMarek, B. 1973. Intonation of Imperative Sentences and Requests in Polish and English. Papers and Studies in Contrastive Linguistics 2, 161–79.pl_PL
dc.referencesPułaczewska, H. 2006. Directives in Media Encounters. A Pragmalinguistic Study of British English, German and Polish. Universität Regensburg.pl_PL
dc.referencesRobinson, W.P., Giles, H. (red.). 2001. The new handbook of language and social psychology. Chichester: John Wiley & Sons.pl_PL
dc.referencesSchneider, S., Shanteau, J. (red.). 2003. Emerging Perspectives on Judgment and Decision Research. Cambridge: CUP.pl_PL
dc.referencesSemin, G. 1998. Cognition, language, and communication. In: Social and cognitive approaches to interpersonal communication, S. Fussell, R. Kreuz (red.), 229–257. Lawrence Erlbaum.pl_PL
dc.referencesSemin, G., Fiedler, K. 1992. Properties of interpersonal language and attribution. Language, interaction, and social cognition, Semin, G., Fiedler, K (red.). 58–78. London: Sage Publications.pl_PL
dc.referencesSmith, E.R., Semin, G. 2004. Socially situated cognition: Cognition in its social context. Advances in Experimental Social Psychology 36: 53–117.pl_PL
dc.referencesvan Dijk, T. 1990. Social cognition and discourse. Handbook of language and social psychology. Giles, H., Robinson, W.P. (red.). 163–183. Chichester: John Wiley and Sons.pl_PL
dc.referencesWierzbicka, A. 1985. Different Cultures, Different Languages, Different Speech Acts. Polish vs. English. Journal of Pragmatics 9:2–3, 145–78.pl_PL
dc.referencesWierzbicka, A. 1986. Does Language Reflect Culture? Evidence from Australian English. Language in Society 15:3, 349–374.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7525-669-7.13
dc.disciplinejęzykoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe