Show simple item record

dc.contributor.authorPapiernik, Joanna
dc.date.accessioned2022-06-10T09:09:04Z
dc.date.available2022-06-10T09:09:04Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationPapiernik J., Czy możemy Boga poznać naprawdę? Marsilio Ficino o duszy ludzkiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2016, https://doi.org/10.18778/8088-216-4pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-216-4
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/42113
dc.description„Jeśli dusza rozumna nie jest nieśmiertelna, żadna istota nie jest bardziej nieszczęśliwa od człowieka” – pisze Marsilio Ficino w Teologii Platońskiej wydanej w 1482 roku i podaje szereg argumentów za niezniszczalnością duszy ludzkiej. Ficino, jeden z najwybitniejszych filozofów renesansowego ruchu neoplatońskiego, jest nie tylko autorem pierwszego kompletnego przekładu dzieł Platona na język łaciński, lecz także niebanalnym kontynuatorem myśli platońskiej i neoplatońskiej. Opracował własną, choć eklektyczną, koncepcję zgodnie z którą człowiek znajduje się w środku łańcucha bytów i z natury dąży do poznania tego. co najdoskonalsze. Autorka książki stara się wykazać, że argumenty teoriopoznawcze stanowią jeden z głównych elementów ficiniańskiej apologii (jednostkowej) nieśmiertelności w Teologii. Najpierw przedstawia główne elementy filozofii Ficina, a następnie szczegółowo analizuje jego wywody na rzecz nieśmiertelności, które w przeważającej mierze wiążą ją ze zdolnością do poznania Boga. Wykład ten jest poprzedzony wyjaśnieniem przyczyn, dla których zagadnienie nieśmiertelności zyskało nowy impuls w okresie renesansu.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectPlatonpl_PL
dc.subjectdusza ludzkapl_PL
dc.subjectfilozofia w renesansiepl_PL
dc.subjectnieśmiertelnośćpl_PL
dc.subjectMarsilio Ficinopl_PL
dc.subjectteologia platońskapl_PL
dc.titleCzy możemy Boga poznać naprawdę? Marsilio Ficino o duszy ludzkiejpl_PL
dc.typeBookpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Joanna Papiernik, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number272pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Katedra Historii Filozofii, 90-131 Łódź, ul. Lindleya 3/5pl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-217-1
dc.referencesAlexander of Aphrodisias (pseudo-), Problemata medica, 2 prologus, [w:] J.L. Ideler, Physici et medici greci minores, 2 vols., Berlin 1841–1842 (przedruk: Amsterdam 1963).pl_PL
dc.referencesAntonio degli Agli, De immortalitate animae, Biblioteca Medicea Laurenziana (Ashb. 180).pl_PL
dc.referencesArystoteles, Etyka nikomachejska, [w:] idem, Dzieła wszystkie, t. 5, tłum. D. Gromska, Warszawa 1996.pl_PL
dc.referencesArystoteles, Metafizyka, [w:] idem, Dzieła wszystkie, t. 2, tłum. K. Leśniak, Warszawa 1990.pl_PL
dc.referencesArystoteles, O duszy, [w:] idem, Dzieła wszystkie, t. 3, tłum. P. Siwek, Warszawa 1992.pl_PL
dc.referencesArystoteles, O rodzeniu się zwierząt, [w:] idem, Dzieła wszystkie, t. 4, tłum. P. Siwek, Warszawa 1993.pl_PL
dc.referencesAugustinus Datus, Opera omnia, Siena 1503.pl_PL
dc.referencesAugustyn, św., O nauce chrześcijańskiej (De doctrina Christiana), tekst łacińsko-polski, tłum. J. Sulowski, Warszawa 1989.pl_PL
dc.referencesAugustyn, św., O nieśmiertelności duszy (De immortalitate animae), przeł. L. Kuc, [w:] idem, Dialogi filozoficzne, Kraków 1999.pl_PL
dc.referencesAugustine, St., Confessiones, Patrologia Latina vol. 32, ed. J.P. Migne, Paris 1844–1864.pl_PL
dc.referencesAugustine, St., De musica, Patrologia Latina, vol. 32, ed. J.P. Migne , Paris 1844–1864.pl_PL
dc.referencesAugustine, St., De vera religione, Patrologia Latina, vol. 34, ed. J.P. Migne, Paris 1844–1864.pl_PL
dc.referencesAugustine, St., Soliloquia, Patrologia Latina, vol. 32, ed. J.P. Migne, Paris 1844–1864.pl_PL
dc.referencesAverroes, Commentarium magnum in Aristotelis de anima libros, ed. F.S. Crawford, Boston 1953.pl_PL
dc.referencesBartolomeo Fazio, De humanae vitae felicitate liber, De excellentia ac praestantia hominis, [w:] De regibus Siciliae et Apuliae in queis et nominatim de Alfonso rege Arragonum, epitome Felini Sandei Ferrariensis IC. ad Alexandrum 6. pont. max. nunc primum in lucem edita. Item parallela Alfonsina siue apophthegmata Caesarum principumque Germanorum, & aliorum, ... per Antonium Panormitam descriptis, sigillatim opposite per Aeneam Syluium Piccolomineum, episcopum Senensem qui postea papa Pius 2. nunc demum & accurate, contra & parallelos composita. Quibus accedunt Bartholomaei Faccii Genuensis, de humanae vitae felicitate liber, ... Item, de excellentia ac praestantia hominis, ... Ex bibliotheca Marq. Freheri, cum praefatione eiusdem, & notis, Hanoviae 1611.pl_PL
dc.referencesBuonaccorso da Montemagno, De vera nobilitate, Leipzig 1494.pl_PL
dc.referencesCristoforo Landino, De vera nobilitate, Biblioteca Corsiniana di Roma, Ms. 433.pl_PL
dc.referencesDokumenty soborów powszechnych, tekst łaciński i polski, t. IV, oprac. A. Baron, H. Pietras SJ, Kraków 2005.pl_PL
dc.referencesDominicus Gundissalinus, Tractatus de anima, [w:] J.T. Muckle, The Treatise „De anima” of Dominicus Gundissalinus. With an Introduction by Étienne Gilson, [w:] „Mediaeval Studies” 2 (1940), s. 23–103.pl_PL
dc.referencesDominicus Gundissalinus, De immortalitate animae, [w:] Des Dominicus Gundissalinus Schrift von der Unsterblichkeit der Seele nebst einem Anhange, enthaltend die Abhandlung den Wilhelm von Paris (Auvergne) „De immortalitate animae”, ed. G. Bülow, BGPhMA (Beiträge zur Geschichte der Philosophie [und Theologie] des Mittelalters. Texte und Untersuchugen) II, 3, Münster 1897, s. 1–38.pl_PL
dc.referencesGalen, De placitis Hippocratis et Platonis, [w:] idem, Opera omnia, Basel 1538.pl_PL
dc.referencesGiovanni Pico della Mirandola, De hominis dignitate, Heptaplus, De ente et uno, e scritti vari a cura di E. Garin, Firenze 1942.pl_PL
dc.referencesGiovanni Pico della Miranodola, Pico della Miarndola: Oration on the Dignity of Man: a New Translation and Commentary, eds. F. Borghesi, M. Papio, M. Riva, New York 2012.pl_PL
dc.referencesGuillelmus Ockham, Opera philosophica et theologica, IX, ed. J.C. Wey, New York 1980.pl_PL
dc.referencesGuillelmus Parisiensis, De immortalitate animae, Des Dominicus Gundissalinus Schrift von der Unsterblichkeit der Seele nebst einem Anhange, enthaltend die Abhandlung den Wilhelm von Paris (Auvergne) „De immortalitate animae”, ed. G. Bülow, BGPhMA (Beiträge zur Geschichte der Philosophie [und Theologie] des Mittelalters. Texte und Untersuchugen) II, 3, Münster 1897, s. 39–61.pl_PL
dc.referencesGuillelmus Parisiensis, Opera omnia, 2 vols., Parisiis 1674.pl_PL
dc.referencesIoannes Basileus Bessarion, In calumniatorem Platonis, Roma 1469.pl_PL
dc.referencesIoannes Duns Scotus, Opus Oxoniense (Ordinatio), [w:] Doctoris Subtilis et Mariani: Ioannis Duns Scoti Ordinis Fratrum Minorum Opera Omnia, Civitas Vaticana 1950–2013.pl_PL
dc.referencesIoannes Duns Scotus, Reportatio I-A: the examined report of the Paris lecture, Latin text and English translation, trans. and eds. A.B. Wolter, O.V. Bychkov, 2 vols., St. Bonaventura, Allegany, N.Y. 2008.pl_PL
dc.referencesIoannes Ferrariensis, De coelesti vita: liber noviter editus in quo infrascripta continentur in primis: De natura animae rationalis; De immortalitate animae; De inferno et cruciate animae; De paradyso et felicitate animae, Venezia 1494.pl_PL
dc.referencesIannottius Manetti, De dignitate et excellentia hominis, Basilea 1802.pl_PL
dc.referencesJacopo Camfora, Dialoghi sull’immortalità dell’anima, Cosenza 1478.pl_PL
dc.referencesLotharius (Innocentius III), De miseria conditionis humanae sive de contempt mundi, Patrologia Latina, vol. 217, Paris 1855.pl_PL
dc.referencesMarsile Ficin, Théologie platonicienne, de limmortalité des ames, texte critique établie et traduit par R. Marcel, t. 1–3, Paris 1964–1970.pl_PL
dc.referencesMarsilio Ficino, Commentarium Marsilii Ficini Florentini in Convivium Platonis de amore, [w:] J. Sears Reynolds, Marsilio Ficino’s Commentary on Plato’s “Symposium”, Columbia 1944.pl_PL
dc.referencesMarsilio Ficino, Gardens of Philosophy: Ficino on Plato (Commentaries by Ficino on Plato’s Writing), tłum. A Farndell, London 2006.pl_PL
dc.referencesMarsilio Ficino, Lessico greco-latino (Laur. Ashb. 1439), a cura di R. Pintaudi, Roma 1977.pl_PL
dc.referencesMarsilio Ficino, Marsili Ficini Florentini, insignis philosophi platonici, medici, atque theology clarissimi, opera, & quæ hactenus existêre, & quæ in lucem nunc primùm prodiere omnia: omnium artium & scientiarum, majorumque facultatum multipharia cognition refertissima, in duos tomos digesta, & ab innumeris mendis hac postrema editione castigata: quorum seriem versa pagella reperies. Unà cum Gnomologia, hoc est, Sententiarum ex iisdem operibus collectarum farragine copiosissima in calce totius voluminis adiecta, vols. I–II, Basileae 1561.pl_PL
dc.referencesMarsilio Ficino, Marsilio Ficino: The Philebus Commentary, ed. and trans. M.J.B. Allen, Berkeley–Los Angeles–London 1981.pl_PL
dc.referencesMarsilio Ficino, Three Books on Life (De vita libri tres), a Critical Edition and Translation with Introduction and Notes by C.V. Kaske and J.R. Clark, Binghamton–New York 1989.pl_PL
dc.referencesMarsilio Ficino, O miłości, czyli o „Uczcie” Platona, tłum. J. Ochman, [w:] Filozofia włoskiego Odrodzenia, oprac. A. Nowicki, Warszawa 1987, s. 111–114.pl_PL
dc.referencesMarsilio Ficino, Platonic Theology (Theologia Platonica de immortalitate animorum), English translation by M.J.B. Allen with J. Warden; Latin text edited by J. Hankins with W. Bowen, t. I–VI, London 2001.pl_PL
dc.referencesOracles chaldaïque, recension de Georges Gémiste Pléthon; Μαγικά λόγια των από Ζωροάστρου μάγων; Γεωργίου Γεμιστού Πλήθωνος Εξήγησις εις τα αυτά λόγια. La recension de Georges Gemiste Plethon par M. Tardieu, Αθήναι 1995, éd. Critique avec introd., trad. et comment. par B. Tambrun-Krasker.pl_PL
dc.referencesPhilippus de Barberis, Libellus de animorum immortalitate et de divina Providentia, Napoli 1490.pl_PL
dc.referencesPismo Święte Starego i Nowego Testamentu tzw. Biblia Tysiąclecia, wyd. 2 poprawione, Poznań, Warszawa 1971.pl_PL
dc.referencesPlaton, Dialogi. Fajdros. Uczta. Menon. Eutyfron. Obrona Sokratesa. Kriton. Fedon. Timajos.pl_PL
dc.referencesKritias, tłum. W. Witwicki, Warszawa 2004.pl_PL
dc.referencesPlaton, Listy, tłum. Maria Maykowska, PWN, Warszawa 1987.pl_PL
dc.referencesPlotinus, Ennéades, texte établi et traduit par É. Bréhier, t. I–V, Paris 1956.pl_PL
dc.referencesPlotyn, Enneady, tłum. A. Krokiewicz, Kraków 1959.pl_PL
dc.referencesPoggio Bracciolini, De nobilitate, Anversa 1489.pl_PL
dc.referencesPorphyrius, In Platonis Timaeum commentariorum fragmenta, ed. A.R. Sodano, Napoli 1964.pl_PL
dc.referencesProclus, Elements of Theology, ed. E.R. Dodds, Oxford (reedit.: 1963, 1993).pl_PL
dc.referencesProclus, In Platonis Timaeum Commentaria, ed. E. Diehl, 3 vols., Lipsiae 1903 (przedruk 1965).pl_PL
dc.referencesProclus, Théologie platonicienne, texte établie et traduit par H.D. Saffrey et L.G. Westerink, Paris 1968.pl_PL
dc.referencesPseudo-Dionysius Areopagita, De Coelesti Hierarchia, De Ecclesiastica Hierarchia, De Mystica Theologia, Epistulae, eds. G. Heil, A.M. Ritter, second edition, Berlin 2012.pl_PL
dc.referencesSiger z Brabancji, św. Tomasz z Akwinu, Idzi Rzymianin, Spór o jedność intelektu, tłum. M. Olszewski, Warszawa 2008.pl_PL
dc.referencesSłownik terminów Arystotelesowych, K. Narecki, [w:] Arystoteles, Dzieła wszystkie, vol. 7, Warszawa 2003.pl_PL
dc.referencesTomasz, św., Quaestiones de quodlibet, [w:] Sancti Thomae de Aquino, Opera omnia iussu Leonis XIII P. M. edita, vol. 25, Roma–Paris 1996.pl_PL
dc.referencesTomasz, św., Quaestio disputata De anima, [w:] Sancti Thomae Aquinatis. Quaestiones disputatae, vol. 2, eds. P. Bazzi, M. Calcaterra, T. Centi, E. Odetto, P. Pession, Taurini 1953, s. 277–362.pl_PL
dc.referencesTomasz, św., Sacrorum conciliorum nova et amplissima collectio, ed. J.D. Mansi, t. 32, Venezia 1773 (reedit.: Graz 1961).pl_PL
dc.referencesTomasz, św., Scriptum super quatuor libros Sententiarum Magistri Petri Lombardi Episcopi Parisiensis, [w:] Sancti Thomae de Aquino, Opera omnia, vols. 6–8, Parma 1856–1858.pl_PL
dc.referencesTomasz, św., Summa contra Gentiles cum Commentariis Francisci de Sylvestris Ferrariensis, [w:] Sancti Thomae de Aquino, Opera omnia iussu Leonis XIII P. M. edita, t. 13–15, Roma 1918–1930.pl_PL
dc.referencesTomasz, św., Summa contra gentiles. Prawda wiary chrześcijańskiej w dyskusji z poganami, innowiercami i błądzącymi, przeł. Z. Włodek, W. Zega, vol. I–III, Poznań 2003–2011.pl_PL
dc.referencesTomasz, św., Summa Theologiae cum Suplemento et commentariis Caietani, [w:] Sancti Thomae de Aquino, Opera omnia iussu Leonis XIII P. M. edita, t. 4–12, Roma 1888–1906.pl_PL
dc.referencesTomasz, św., Traktat o człowieku, Summa Theologii 1, 75–89 , przeł. i oprac. S. Swieżawski, wyd. drugie, Kęty 1998.pl_PL
dc.referencesThemistius, Commentaire sur le traité de l’âme, ed. G. Verbeke, Paris 1957.pl_PL
dc.referencesTimaeus Locrus, De natura mundi et animae, ed. W. Marg, Leiden 1972.pl_PL
dc.referencesWergiliusz, Eneida, tłum. T. Karyłowski, Wrocław 2004.pl_PL
dc.referencesAasdalen U., The First Pico-Ficino Controversy, [w:] Laus Platonici Philosophi: Marsilio Ficino and his Influence, eds. S. Clucas, P.J. Forshaw, V. Rees, Leiden 2011, s. 67–88.pl_PL
dc.referencesAlbertini T., Marsilio Ficino. Das Problem der Vermittlung von Denken und Welt in einer Metaphysik der Einfachheit, Munich 1997.pl_PL
dc.referencesAlbertini T., Intellect and Will in Marsilio Ficino: Two Correlatives of a Renaissance Concept of Mind, [w:] Marsilio Ficino: His Theology, His Philosophy, His Legacy, eds. M.J.B. Allen, V. Rees, Leiden 2002, s. 203–225.pl_PL
dc.referencesAllard B.C., Note sur le „De immortalitate animae” de G. d’Auvergne, „Bulletin de philosophie médiévale” 18 (1976), s. 68–72.pl_PL
dc.referencesAllen M.J.B., Ficino’s Theory of the Five Substances and the Neoplatonists’ Parmenides, „The Journal of Medieval and Renaissance Studies” 12 (1982), s. 19–44.pl_PL
dc.referencesAllen M.J.B., Icastes: Marsilio Ficino’s Interpretation of Plato’s „Sophist”, Berkeley–Los Angeles–Oxford 1989.pl_PL
dc.referencesAllen M.J.B., Life as a Dead Platonist, [w:] Marsilio Ficino: His Theology, His Philosophy, His Legacy, eds. M.J.B. Allen, V. Rees, Leiden 2002, s. 159–178.pl_PL
dc.referencesAllen M.J.B., Marsilio Ficino on Saturn, the Plotinian Mind, and the Monster of Averroes, [w:] Renaissance Averroism and Its Aftermath: Arabic Philosophy in Early Modern Europe, eds. A. Askoy, G. Giglioni, Dordrecht 2013, s. 81–98 (pierwodruk: Bruniana et Campanelliana 16 (2010), s. 11–29).pl_PL
dc.referencesAllen M.J.B., The Absent Angel in Marsilio Ficino’s Philosophy, „Journal of the History of Ideas” 36 (1975), s. 219–240.pl_PL
dc.referencesAllen M.J.B., The Platonism of Marsilio Ficino: A Study of His Phaedrus Commentary, Its Sources and Genesis, Berkeley–Los Angeles–London 1984.pl_PL
dc.referencesAllen M.J.B., The Second Ficino-Pico Controversy: Parmenidean Poetry, Eristic, and the One, [w:] Marsilio Ficino e il Ritorno di Platone: Studi e Documenti, ed. G.C. Garfagnini, vol. II, Firenze 1986, s. 417–55 (przedruk: M.J.B. Allen, Plato’s Third Eye: Studies in Marsilio Ficino’s Metaphysics and its Sources, Aldershot 1995, artykuł X).pl_PL
dc.referencesAllen M.J.B., Plato’s Third Eye: Studies in Marsilio Ficino’s Metaphysics and its Sources, Aldershot 1995.pl_PL
dc.referencesAncient and Medieval Theories of Intentionality, ed. D. Perler, Leiden–Boston–Köln 2001.pl_PL
dc.referencesAnichini G., L’umanesimo e il problema della salvezza in Marsilio Ficino, Milano 1937.pl_PL
dc.referencesAtoms, pneuma and tranquillity: Epicurean and Stoic themes in European thought, ed. M.J. Osler, Cambridge 1991.pl_PL
dc.referencesBarnett D., The Appetitus Naturalis in the Philosophy of St. Thomas Aquinas (1935), Master’s Theses. Paper 41, s. 1–34 http://ecommons.luc.edu/luc_theses/41pl_PL
dc.referencesBaron H. (wyd.), Leonardo Bruni Aretino: Humanistisch-Philosophische Schriften: Mit einer Chronologie, seiner Werke und Briefe, Leipzig–Berlin 1928.pl_PL
dc.referencesBazan B.C., On angels and human beings: Did Thomas Aquinas succeed in demonstrating the existence of angels?, „Archives d’Histoire Doctrinale et Littéraire du Moyen Âge” 77 (2010), s. 47–85.pl_PL
dc.referencesBécheau F., Historia soborów, tłum. P. Rak, Kraków 1998.pl_PL
dc.referencesBeiträge zur Geschichte der Philosophie [und Theologie] des Mittelalters. Texte und Untersuchugen II, 3, ed. G. Bülow, Münster 1897.pl_PL
dc.referencesBerti E., Traduzioni oratorie fedeli, „Medioevo e Rinascimento” 2 (1988), s. 250–266.pl_PL
dc.referencesBlack D.L., Conjunction and the Identity of Knower and Known in Averroes, „American Catholic Philosophical Quarterly” 73 (1999), s. 159–84.pl_PL
dc.referencesBlum P.R., The immortality of the soul, [w:] Cambridge Companion to Renaissance Philosophy, ed. J. Hankins, Cambridge 2007, s. 211–233.pl_PL
dc.referencesBloch D., Aristotle on Memory and Recollection: Text, Translation, Interpretation, and Reception in Western Scholasticism, Leiden 2007.pl_PL
dc.referencesBoer S., de, The Science of the Soul. The Commentary Tradition on Aristotle’s De anima, c. 1260 – c. 1360, Leuven 2013.pl_PL
dc.referencesBonino S.T., Aristotélisme et angélologie chez Saint Thomas d’Aquin, „Bulletin de Littérature Ecclésiastique” 113 (2012), s. 3–36.pl_PL
dc.referencesBotley P., Latin translation in the Renaissance. The Theory and Practice of Leonardo Bruni, Gianozzo Manetti, Erasmus, Cambridge 2004.pl_PL
dc.referencesBrahmer M., Wstęp, [do:] Kultura Odrodzenia we Włoszech, Warszawa 1991.pl_PL
dc.referencesBrosse O., de la, Latran V, [w:] idem et al., Latran V et Trente part 1, Paris 1975, s. 11–114.pl_PL
dc.referencesBrown A., The Return of Lucretius to Renaissance Florence, Cambridge 2010.pl_PL
dc.referencesBultot R., La doctrine du mépris du monde en Occident de S. Ambroise à Innocent III, t. IV: Le XIe siècle, 1: Pierre Damien, Louvain–Paris 1963; 2: Jean de Fécamp, Hermann Contract, Roger de Caen, Anselm de Canterbury, Louvain–Paris 1964.pl_PL
dc.referencesBultot R., Deux traductions françaises inédites du de „contemptus mundi” d’Érasme au XVIIIe siècle, „Humanistica Lovaniensa. Journal of Neo-Latin Studies”, vol. XLVI (1997), s. 127–181.pl_PL
dc.referencesBurckhardt J., Kultura Odrodzenia we Włoszech, tłum. M. Kreczowska, Warszawa 1961.pl_PL
dc.referencesBurdach K., Vom Mittelalter zur Reformation, vols. 7, Berlin 1893–1926.pl_PL
dc.referencesBurke P., Renesans, tłum. E.E.Nowakowska, Kraków 2009.pl_PL
dc.referencesBurnett C.H., Arabic into Latin: The Reception of Arabic Philosophy into Western Europe, [w:] The Cambridge Companion to Arabic Philosophy, eds. P. Adamson, R.C. Taylor, Cambridge 2005, s. 370–404.pl_PL
dc.referencesBusson H., La rationalisme dans la littérature française de la renaissance (1533–1601), Paris 1957.pl_PL
dc.referencesThe Cambridge Companion to Arabic Philosophy, eds. P. Adamson, R.C. Taylor, Cambridge 2005.pl_PL
dc.referencesThe Cambridge Companion to Medieval Philosophy, ed. A.S. McGrade, Cambridge 2003.pl_PL
dc.referencesThe Cambridge Companion to Renaissance Humanism, ed. J. Kraye, Cambridge 1997.pl_PL
dc.referencesThe Cambridge Companion to Renaissance Philosophy, ed. J. Hankins, Cambridge 2007.pl_PL
dc.referencesThe Cambridge History of Later Medieval Philosophy, eds. N. Kretzmann, A. Kenny, J. Pinborg, E. Stump, Cambridge 1982.pl_PL
dc.referencesThe Cambridge History of Renaissance Philosophy, eds. C. Schmitt, Q. Skinner, E. Kessler, J. Kraye, Cambridge 1988.pl_PL
dc.referencesCarbonara C., Il secolo XV, Milano 1943.pl_PL
dc.referencesCasini L., The Renaissance Debate on the Immortality of the Soul: Pietro Pomponazzi and the Plurality of Substantial Forms, [w:] Mind, Cognition and Representation: The Tradition of Commentaries on Aristotle’s „De anima”, eds. P.J.J.M. Bakker, J.M.M.H. Thijssen, Aldershot 2007, s. 127–150.pl_PL
dc.referencesCassirer E., Kristeller P.O., Randall J.H. Jr, The Renaissance Philosophy of Man (Petrarch, Valla, Ficino, Pico, Pomponazzi, Vives), Chicago 1948.pl_PL
dc.referencesCastelli P., Alcune note sul concetto di identità e di individualismo: Burckhardt e gli ‘altri’, „Accademia” X (2008), s. 119–140.pl_PL
dc.referencesCelenza Ch.S., The Lost Italian Renaissance. Humanists, Historians and Latin Legacy, Baltimore–London 2004.pl_PL
dc.referencesCelenza Ch.S., The Revival of Platonic Philosophy, [w:] The Cambridge Companion to Renaissance Philosophy, ed. J. Hankins, Cambridge 2007, s. 77–81.pl_PL
dc.referencesChabod F., Y a-t-il un état de la Renaissance?, Actes du colloque sur la Renaissance, III, Paris 1958, s. 57–78.pl_PL
dc.referencesCiszewski M., „Arystotelizm chrześcijański” Jerzego z Trapezuntu, „Studia Mediewistyczne” 15 (1974), s. 4–70.pl_PL
dc.referencesCiszewski M., Dusza ludzka i jej nieśmiertelność w poglądach Jana Bazylego Bessariona, „Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej” 31 (1985), s. 55–78.pl_PL
dc.referencesCiszewski M., Franciszka de Sylvestris koncepcja nieśmiertelności duszy ludzkiej, Lublin 1995.pl_PL
dc.referencesCiszewski M., Kardynała Bessariona interpretacja filozofia Platona i Arystotelesa, Lublin 1990.pl_PL
dc.referencesCollins A.B., The Secular is Sacred: Platonism and Thomism in Marsilio Ficino’s Platonic Theology, Hague 1974.pl_PL
dc.referencesCopenhaver B.P., Schmitt Ch.B., A History of Western Philosophy: 3 Renaissance Philosophy, New York 2002.pl_PL
dc.referencesCopehaver B., Ten Arguments in Search of a Philosopher: Averroes and Aquinas in Ficino’s Platonic Theology, „Vivarium” 47(4) (09/2009), s. 444–479.pl_PL
dc.referencesCorrias A., Imagination and Memory in Marsilio Ficino’s Theory of the Vehicles of the Soul, „The International Journal of the Platonic Tradition” 6 (2012), s. 81–114.pl_PL
dc.referencesCraig M., Subverting Aristotle: Religion, History, and Philosophy in Early Modern Science, Baltimore 2014.pl_PL
dc.referencesDavidson H.A., Alfarabi, Avicenna, and Averroes, on Intellect, Oxford 1992.pl_PL
dc.referencesDomański J., Humanizm i filozofia. Kristellerowska i Garinowska interpretacja myśli renesansowej, „Człowiek i Światopogląd” 2 (1975), s. 160–184.pl_PL
dc.referencesDomański J., Kilka uwag o teorii i praktyce przekładania w łacińskim obszarze językowym, Nadb. „Przegląd Tomistyczny”, t. 1 (1984), s. 123–161.pl_PL
dc.referencesDomański J., Philologica, litteraria, humaniora. Studia i szkice z dziejów recepcji dziedzictwa antycznego, Warszawa 2009.pl_PL
dc.referencesDomański J., Przekład jako praca twórcza, „Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej” 40 (1995), s. 21–29.pl_PL
dc.referencesDomański J., Użytkownicy i badacze filozofii starożytnej w XV wieku, [w:] Literatura i kultura późnego średniowiecza w Polsce, red. T. Michałowska, Warszawa 1993, s. 29–40.pl_PL
dc.referencesDomański J., Uwagi o średniowiecznej i renesansowej „pogardzie świata” i „nędzy człowieka” (Lotariusz – Poggio Bracciolini – Erazm z Rotterdamu), „Odrodzenie i Reformacja w Polsce” XXXVI (1991), s. 5–52.pl_PL
dc.referencesDomański J., Z dawnych rozważań o godności człowieka, [w:] Na krawędzi epoki. Rozwój duchowy i działanie człowieka, praca zbiorowa pod red. J. Rudniańskiego i K. Murawskiego, Warszawa 1985, s. 11–71.pl_PL
dc.referencesDomański J., Z dawnych rozważań o marności i pogardzie świata oraz nędzy i godności człowieka, Warszawa 1997.pl_PL
dc.referencesDi Napoli G., „Contemptus mundi” e „dignitas hominis” nel Rinascimento, „Rivista di Filosofia Neoscolastica” 48 (1959), s. 9–41.pl_PL
dc.referencesDi Napoli G., Il cardinale Bessarione nella conrtoversia tra platonici ed aristotelici, „Miscellanea Franciscana” 73 (1973), s. 327–350.pl_PL
dc.referencesDi Napoli G., L’immortalità dell’anima nel Rinascimento, Torino 1963.pl_PL
dc.referencesEdelheit A., Ficino, Pico, Savonarola. The Evolution of Humanist Theology 1461/2–1498, Leiden–Boston 2008.pl_PL
dc.referencesEdwards P., Immortality, New York 1992.pl_PL
dc.referencesFabro C., Influenze tomistiche nella filosofia del Ficino, „Studia Pataviana” 3 (1959), s. 393–413 (przedruk [w:] idem, Esegesi Tomistica, Roma 1969, s. 313–328).pl_PL
dc.referencesFebvre L., Comment Jules Michelet inventa la Renaissance, [w:] Studi in onore di Guido Luzzatto, t. III, Milan I950, s. 1–11.pl_PL
dc.referencesFellina S., Modelli di episteme neoplatonica nella Firenze del ‘400: le gnoseologie di Giovanni Pico della Mirandola e Marsilio Ficino, dottorato di ricerca in Filosofia e Antropologia, Università degli Studi di Parma. Dipartimento di Filosofia, 2010.pl_PL
dc.referencesFerguson W.K., The Renaissance In Historical Thought: Five centuries of interpretation, Toronto–Buffalo–London 2006.pl_PL
dc.referencesFestugière J., La philosophie de l’amour de Marsile Ficin et son influence sur la littérature française au XVIe siècle, Paris 1941.pl_PL
dc.referencesGabotto F., L’Epicureanismo di Marsilio Ficino, „Rivista di Filosofia Scientifica” 10 (1891), s. 428–442.pl_PL
dc.referencesGallagher D.B., The Review of „Marsilio Ficino: Platonic Theology”, „Aestimatio” 3 (2006), s. 98–105.pl_PL
dc.referencesGalli E., La morale nelle lettere di Marsilio Ficino, Pavia 1897.pl_PL
dc.referencesGandillac M., de, Astres, Anges et Génies chez Marsile Ficin, „Umanesimo e Esoterismo” 26, Padova 1960, s. 85–109.pl_PL
dc.referencesGarin E., La cultura filosofica del Rinascimento italiano. Ricerche e documenti, Firenze 1969.pl_PL
dc.referencesGarin E., La „dignitas hominis” e la letteratura patristica, [w:] idem, La dignitas hominis e la letteratura patristica, Torino 1972, s. 11–50; tekst opublikowany wraz z: L. Sozzi, La dignitas hominis dans la littérature française de la Renaissance, s. 51–71 (pierwodruk: „La Rinascita” 4 (1938), s. 102–146).pl_PL
dc.referencesGarin E., ENDELEXEIA e)ENTELEXEIA nelle discussioni umanistiche, Atene e Roma, Serie III, fasc. 3, 1937.pl_PL
dc.referencesGarin E., La filosofia, Storia dei generi letterari italiani, 2 vols., Milano 1947.pl_PL
dc.referencesGarin E., Filosofi italiani del Quattrocento, Firenze 1942.pl_PL
dc.referencesGarin E., Giovanni Pico della Mirandola: vita e dottrina, Firenze 1937.pl_PL
dc.referencesGarin E., History of Italian Philosophy, trans. G.A. Pinton, vol. I, New York 2008.pl_PL
dc.referencesGarin E., Italian Humanism: Philosophy and Civil Life in the Renaissance, trans. P. Munz, Oxford 1965.pl_PL
dc.referencesGarin E., Prosatori latini del Quattrocento, Milano 1952.pl_PL
dc.referencesGarin E., Ricerche sulle traduzioni di Platone nella prima metà del sec. XV, [w:] Medioevo e Rinascimento: Studi in onore di Bruno Nardi, vol. 1, Firenze 1955, s. 339–374.pl_PL
dc.referencesGarin E., Le traduzioni umanistiche di Aristotele nel secolo XV. Atti e Memorie dell’Academia Fiorentina di Scienze Morali, „La Colombaria” 16 [n.s. 2] (1947–1950), s. 55–104.pl_PL
dc.referencesGarin E., S. Agostino e Marsilio Ficino, „Bolletino Storico Agostiniano” 16 (1940), s. 41–47.pl_PL
dc.referencesGarin E., Zodiak życia: astrologia w okresie Renesansu, tłum. J. Jakiel, Warszawa 1992.pl_PL
dc.referencesGebhart É., Les origines de la Renaissance en Italie, Paris 1879.pl_PL
dc.referencesGebhart É., La Renaissance italienne et la philosophie de l’Histoire, Paris 1887.pl_PL
dc.referencesGentile G., Giordano Bruno e il pensiero italiano del Rinascimento, Firenze 1920.pl_PL
dc.referencesGentile G., Ricensione (recenzja włoskojęzycznego wydania książki J.E. Spingarna pt. La critica letteraria del Rinascimento), „La Critica. Rivista di Letteratura, Storia e Filosofia diretta da B. Croce”, vol. 3 (1905), s. 236–238.pl_PL
dc.referencesGentile S., Ficino, Epicuro e Lucrezio, [w:] The Rebirth of Platonic Theology: Proceedings of a Conference Held at The Harvard University Center for Italian Renaissance Studies (Villa I Tatti) and the Istituto Nazionale di Studi sul Rinascimento (Florence, 26–27 April 2007): for Michael J. B. Allen, eds. J. Hankins, F. Meroi, Firenze 2013, s. 119–136.pl_PL
dc.referencesGentile S., La formazione e la biblioteca di Marsilio Ficino, „Cahiers Accademia” VII (2007), Il pensiero di Marsilio Ficino. Atti del convegno di Figline Valdarno, 19 Maggio 2006, ed. S. Toussaint, s. 19–31.pl_PL
dc.referencesGill M.J., Augustine in the Italian Renaissance. Art and Philosophy from Petrarch to Michelangelo, New York 2005.pl_PL
dc.referencesGilson E., Autour de Pomponazzi. Problématique de l’immortalité de l’âme en Italie au début du XVIe siècle, „Archives d’Histoire Doctrinale et Littéraire du Moyen Age” 36 (1961), s. 163–279.pl_PL
dc.referencesGilson E., L’affaire de immortalité de l’âme à Venise au début du XVIe siècle, [w:] Umanesimo europeo e umanesimo veneziano, a cura di V. Branca, Firenze 1963, s. 31–61.pl_PL
dc.referencesGilson E., Humanisme médiéval et Renaissance, [w:] idem, Les Idées et les Lettres Essais d’Art et de Philosophie, Paris 1932, s. 171–196.pl_PL
dc.referencesGilson E., Marsile Ficin et le Contra Gentiles, „Archives d’Histoire Doctrinale et Littéraire du Moyen Age” 24 (1957), s. 101–113.pl_PL
dc.referencesGyekye K., The Terms “Prima Intentio” and “Secunda Intentio” in Arabic Logic, „Speculum”, vol. 46, no. 1 (1971), s. 32–38.pl_PL
dc.referencesHankins J., Bessarione, Ficino e le scuole di platonismo del XV secolo, [w:] Dotti bizantini e libri greci nell’Italia del secolo XV, Atti del Congresso internazionale (Trento), ed. M.D’Auria, Napoli 1992, s. 118–128.pl_PL
dc.referencesHankins J., Ficino’s Critique of Lucretius, [w:] The Rebirth of Platonic Theology: Proceedings of a Conference Held at The Harvard University Center for Italian Renaissance Studies (Villa I Tatti) and the Istituto Nazionale di Studi sul Rinascimento (Florence, 26–27 April 2007): for Michael J. B. Allen, eds. J. Hankins, F. Meroi, Firenze 2013, s. 137–154.pl_PL
dc.referencesHankins J., Ficino, Avicenna and the Occult Powers of the Rational Soul, [w:] La magia nell’Europa moderna: Tra antica sapienza e filosofia naturale, eds. F. Meroi, E. Scapparone, I, Atti del convegno (Istituto nazionale di studisul rinascimento) 23. Florence 2003, s. 35–52.pl_PL
dc.referencesHankins J., Ficino, Marsilio, [w:] Routledge Encyclopedia of Philosophy, ed. E. Craig, vol. 3, London–New York 1998.pl_PL
dc.referencesHankins J., Garin and Paul Oskar Krsiteller, Existentialism, Neo-Kantianism and Post-war Interpretation of Renaissance Humanism, [w:] E. Garin dal Rinascimento all’ Illuminismo, ed. M. Ciliberto, Roma 2011, s. 481–505.pl_PL
dc.referencesHankins J., Marsilio Ficino and the Religion of the Philosophers, „Rinascimento” 48 (2009), s. 101–121.pl_PL
dc.referencesHankins J., Marsilio Ficino on Reminiscentia and the Transmigration of Souls, „Rinascimento” 45 (2005), s. 3–17.pl_PL
dc.referencesHankins J., Marsilio Ficino as a Critic of Scholasticism, „Vivens Homo. Rivista Teologica Fiorentina” 5(2) (1994), s. 325–334.pl_PL
dc.referencesHankins J., Monstrous Melancholy: Ficino and the Phisiological Causes of Atheism, [w:] Laus Platonici Philosophi Marsilio Ficino and his Influence, eds. S. Clucas, P.J. Forshaw, V. Rees, Leiden–Boston 2011, s. 25–43.pl_PL
dc.referencesHankins J., Plato in the Italian Renaissance, 2 vols., London–Leiden 1990.pl_PL
dc.referencesHankins J., Some Remarks o the History and Character of Ficino’s Translation of Plato, [w:] Marsilio Ficino e il ritorno di Platone. Studi e documenti, a cura di G.C. Garfagnini, I, Firenze 1986, s. 87–304.pl_PL
dc.referencesHankins J., Translation Practice in the Renaissance: the Case of Leonardo Bruni, [w:] Études classiques, 1. Actes du colloque „Methodologie de la traduction: de l’Antiquité à la Renaissance”, eds. C.M. Ternes, M. Mund-Dopchie, Luxembourg 1994, s. 154–175.pl_PL
dc.referencesHankins J., Two Twentieth Century Interpreters of Renaissance Humanism: Eugenio Garin and Paul Oskar Kristeller, [w:] idem, Humanism and Platonism in the Italian Renaissance, vol. I, Humanism, Rome 2003, s. 573–590.pl_PL
dc.referencesHasse D.N., „Averroica secta”: Notes on the Formation of Averroist Movements in Fourteenth-Century Bologna and Renaissance Italy, [w:] Averroès et les Averroïsmes juif et latin: Actes du Colloque international, Paris, 16–18 juin 2005, ed. J.-B. Brenet, Turnhout 2007, s. 307–31.pl_PL
dc.referencesHyman, Averroes’ theory of the intellect and the ancient commentators, [w:] Averroes and the Aristotelian tradition: sources, constitution, and reception of the philosophy of Ibn Rushd (1126–1198), proceedings of the Fourth Symposium Averroicum Cologne 1996, eds. G. Endress, J.A. Aertsen, K. Braun, Leiden 1999, s. 188–198.pl_PL
dc.referencesHeitzman M., La libertà e il fato nella filosofia di Marsilio Ficino, „Rivista di Filosofia Neo-Scolastica” 28 (1936), s. 350–371; 29 (1937), s. 59–82.pl_PL
dc.referencesHeitzman M., Studia nad Akademią Platońską we Florencji, cz. III, Kraków 1936.pl_PL
dc.referencesHendrix J.S., Philosophy of Intellect in the Long Commentary on the De anima of Averroes, (2012). School of Architecture, Art, and Historic Preservation Faculty Publications. Paper 26 http://docs.rwu.edu/saahp_fp/26 (dostęp: lipiec 2015).pl_PL
dc.referencesHorowitz M.C., Seeds of Virtue and Knowledge, Princeton 1998.pl_PL
dc.referencesHuizinga J., Herfsttij der Middeleeuwen, Haarlem 1919.pl_PL
dc.referencesIdel M., Prisca Theologia in Marsilio Ficino and in Some Jewish Treatnents, [w:] Marsilio Ficino: His Theology, His Philosophy, His Legacy, eds. M.J.B. Allen, V. Rees, M. Davies, Leiden–Boston 2002, s. 137–156.pl_PL
dc.referencesIvry A.L., Averroes’ Middle and Long Commentaries on the „De Anima”, „Arabic Sciences and Philosophy” 5 (1995), s. 75–92.pl_PL
dc.referencesIvry A.L., Averroes on Intellection and Conjunction, „Journal of the American Oriental Society” 86 (1986), s. 76–85.pl_PL
dc.referencesJindráček E. OP, Les preuves philosophiques de l’existence des substances séparées chez Thomas d’Aquin. Une conférence pour les membres de l’ Académie des Science à Prague, 20 Avril 2012 http://www.academia.edu/9149120/Les_preuves_philosophiques_de_l_existence_des_substances_s%C3%A9par%C3%A9es_chez_Thomas_d_Aquin._Une_conf%C3%A9rence_pour_les_membres_de_l_Acad%C3%A9mie_des_Science_%C3%A0_Prague_20_Avril_2012_pl_PL
dc.referencesKaramanolis G., Plotinus on Quality and Immanent Form, [w:] Physics and Philosophy of Nature in Greek Neoplatonism: Proceedings of the European Science Foundation Exploratory Workshop (il Ciocco Castelvecchio-Pascoli, June 22–24 2006), eds. R. Chiaradonna, F. Trabattoni, Leiden–Boston 2009, s. 79–100.pl_PL
dc.referencesKelly J.F., The Ecumenical Councils Of The Catholic Church. A History, Collegeville 2009.pl_PL
dc.referencesKieszkowski B., Platonizm renesansowy, Warszawa 1935.pl_PL
dc.referencesKieszkowski B., Studi sul platonismo del Rinascimento in Italia, Firenze 1936.pl_PL
dc.referencesKnudsen Ch., Intentions and Impositions, [w:] The Cambridge History of Later Medieval Philosophy, eds. N. Kretzmann, A. Kenny, J. Pinborg, E. Stump, Cambridge 1982, s. 479–495.pl_PL
dc.referencesKodera S., Disreputable Bodies: Magic, Medicine and Gender in Renaissance Natural Philosophy, „Essays and Studies”, vol. 23, Toronto 2010.pl_PL
dc.referencesKodera S., Narcissus, Divine Gazes and Bloody Mirrors. The Concept of Matter in Ficino, [w:] Marsilio Ficino: His Theology, His Philosophy, His Legacy, eds. M.J.B. Allen, V. Rees, M. Davies, Leiden–Boston 2002, s. 285–306.pl_PL
dc.referencesKoszkało M., Woluntaryzm i intelektualizm w etyce Jana Dunsa Szkota, „Przegląd Filozoficzny. Nowa Seria” 3(83) (2012), s. 441–458.pl_PL
dc.referencesKristeller P.O., Augustine and the Early Renaissance, „Studies in Renaissance Thought and Letters” I, Roma 1956, s. 355–372; pierwsza publikacja tego tekstu: „The Review of Religion” 8(4) (1944), s. 339–358.pl_PL
dc.referencesKristeller P.O., with Humanism and Scholasticism, „Church History”, vol. 8, No. 3 (1939), s. 201–211.pl_PL
dc.referencesKristeller P.O., Huit philosophes de la renaissance italienne, trad. par A. Denis, Genève 1975.pl_PL
dc.referencesKristeller P.O., Humanizm i filozofia. Cztery studia, tłum. G. Błachowicz, L. Szczucki, M. Szymański, Warszawa 1985.pl_PL
dc.referencesKristeller P.O., Marsilio Ficino and His Work after Five Hundered Years, [w:] Marsilio Ficino e il ritorno di Platone. Studi e documenti, a cura di G.C. Garfagnini, t. 1, Firenze 1986, s. 15–30.pl_PL
dc.referencesKristeller P.O., Marsilio Ficino as a Beginning Student of Plato, „Scriptorium” 20 (1966), s. 41–54.pl_PL
dc.referencesKristeller P.O., Marsilio Ficino e Lodovico Lazzarelli: Contributo alla diffusione delle idee ermetiche nel Rinascimento, „Annali della R. Scuola Normale Superiore di Pisa, Lettere, Storia e Filosofia”, ser. 2 (1938), s. 237–262 (przedruk: idem, Studies in Renaissance Thought and Letters, vol. I, Rome 1956, s. 221–247).pl_PL
dc.referencesKristeller P.O., Medieval Aspects of Renaissance Learning, edited and translated by E.P. Mahoney, Durham 1974.pl_PL
dc.referencesKristeller P.O., Paduan Averroism and Alexandrism in the Light of Recent Studies, [w:] Aristotelismo padovano e filosofia aristotelica (Atti del XII Congresso Internationale di Filosofia IX), Firenze 1960, s. 47–156.pl_PL
dc.referencesKristeller P.O., Il pensiero filosofico, Firenze 1988.pl_PL
dc.referencesKristeller P.O., Pier Candido Decembrio and His Unpublished Treatise on the Immortality of the Soul, [w:] The Classical Tradition: Literary and Historical Studies in Honor of Harry Caplan, ed. L. Wallach, New York 1966, s. 536–558.pl_PL
dc.referencesKristeller P.O., Renaissance Concepts of Man and Other Essays, New York 1972.pl_PL
dc.referencesKristeller P.O., Renaissance Thought II. Papers on Humanism and Arts, New York 1965.pl_PL
dc.referencesKristeller P.O., Renaissance Thought and Its Sources, ed. M. Mahoney, New York 1979.pl_PL
dc.referencesKristeller P.O., Renessaince Thought and the Arts: Collected Essays, Princeton 1990.pl_PL
dc.referencesKristeller P.O., Studies in Renaissance Thought and Letters, vol. I, Rome 1956.pl_PL
dc.referencesKristeller P.O., Le thomisme et la pensée italienne de la renaissance, Conférence Albert-Le-Grand 1965, Montréal–Paris 1967.pl_PL
dc.referencesKristeller P.O., La tradizione classica nel pensiero del Rinascimento, Firenze 1965.pl_PL
dc.referencesLaurent M.H., Introductio: Le Commentaire de Cajétan sur le „De Anima”, [w:] Thomas de Vio Cardinalis Cajetani, Commentaria in libros Aristotelis De Anima, ed. cur. P.I. Coquelle, Romae 1938, s. VII–LII.pl_PL
dc.referencesLaus Platonici Philosophi. Marsilio Ficino and his Influence, eds. S. Clucas, P.J. Forshaw, V. Rees, Leiden–Boston 2011.pl_PL
dc.referencesLaporta J., Pour trouver le sens exact des termes ‘appetitus naturalis’, ‘desiderium naturale’, ‘amor naturalis’, etc. chez Thomas d’Aquin, „Archives d’Histoire Doctrinale et Littéraire de Moyen-Age” 40 (1973), s. 37–95.pl_PL
dc.referencesLecler, Vienne, „Histoire des Conciles Oecuméniques” 8, Paris 1964.pl_PL
dc.referencesLevi A., Ficino, Augustine and the Pagans, [w:] Marsilio Ficino: His Theology, His Philosophy, His Legacy, ed. M.J.B. Allen, V. Rees, Leiden 2002, s. 99–113.pl_PL
dc.referencesLibera A., de, L’Intelligence et la pensée: Grand Commentaire sur le livre III du De anima d’Aristote, suivi de De l’âme, Paris 1998.pl_PL
dc.referencesLotti B., Mente, riflessione e consapevolezza di sé in Marsilio Ficino, „Esercizi Filosofici” 2 (2007), s. 137–165.pl_PL
dc.referencesŁempicki Z., Wybór pism, t. I: Renesans, oświecenie, romantyzm, oprac. H. Markiewicz, wstęp B. Suchodolski, Warszawa 1966.pl_PL
dc.referencesMarenbon J., Dante’s Averroism, [w:] Poetry and philosophy in the Middle Ages: a Festschrift for Peter Dronke, ed. J. Marenbon, Leiden–Boston–Cologne 2001, s. 349–37.pl_PL
dc.referencesMarcel R., Marsilie Ficin, Paris 1958.pl_PL
dc.referencesMarsilio Ficino e il ritorno di Platone. Studi e documenti, a cura di G.C. Garfagnini, 2 vols., Firenze 1986.pl_PL
dc.referencesMarsilio Ficino: His Theology, His Philosophy, His Legacy, eds. M.J.B. Allen, V. Rees, Leiden 2002.pl_PL
dc.referencesMazzuchelli G., Gli scrittori d’Italia, cioè, Notizie storiche e critiche intorno alle vite e agli scritti dei letterati italiani, 6 vols., Brescia 1753–1763.pl_PL
dc.referencesMenn S., Aristotle’s Theology, [w:] The Oxford Handbook of Aristotle, ed. Ch. Shields, Oxford 2012, s. 422–464.pl_PL
dc.referencesMonfasani J., Marsilio Ficino and the Plato-Aristotle Controversy, [w:] Marsilio Ficino: His Theology, His Philosophy, His Legacy, eds. M.J.B. Allen, V. Rees, Leiden 2002, s. 179–202.pl_PL
dc.referencesMonfasani J., Two Fifteenth-Century “Academies”: Bessarion’s and Ficino’s, „Analecta Romana Instituti Danici. Supplementum” 42, ed. M. Pade, Rome 2011, s. 61–76.pl_PL
dc.referencesMoody E.A., William of Auvergne and His Treatise “De Anima”, [w:] idem, Studies in Medieval Philosophy, Science and Logic. Collected Papers, 1933–1969, Berkeley–Los Angeles–London 1975, s. 1–109.pl_PL
dc.referencesMoore T., The Planets Within: The Astrological Psychology of Marsilio Ficino, Great Barrington 1982 (reedycja 2010).pl_PL
dc.referencesMuckle T., The Treatise „De anima” of Dominicus Gundissalinus. With an Introduction by Étienne Gilson, „Mediaeval Studies” 2 (1940), s. 23–103.pl_PL
dc.referencesMüller E., Das Konzil von Vienne, 1311–1312. Seine Quellen und seine Geschichte, Münster 1934.pl_PL
dc.referencesNardi B., Saggi sull’aristotelismo padovano dal secolo XIV al. XVI, Firenze 1958.pl_PL
dc.referencesNardi B., Sigeri di Brabante nel pensiero del Rinascimento italiano, Roma 1945.pl_PL
dc.referencesNardi B., Studi su Pietro Pomponazzi, Firenze 1965.pl_PL
dc.referencesOgren B., Circularity, the Soul-Vehicle and the Renaissance Rebirth of Reincarnation: Marsilio Ficino and Isaac Abarbanel on the Possibility of Transmigration, „Accademia” VI (2004), s. 63–94.pl_PL
dc.referencesOlszaniec W., Od Leonarda Bruniego do Marsilia Ficina. Studium renesansowej teorii praktyki i przekładu, Warszawa 2008.pl_PL
dc.referencesThe Oxford Handbook of Aristotle, ed. Ch. Shields, New York 2012.pl_PL
dc.referencesPapiernik J., Platon schystianizowany? Marsilia Ficina intuicyjne poznanie idei drogą do zjednoczenia z Bogiem, praca doktorska, Uniwersytet Łódzki 2012.pl_PL
dc.referencesPapiernik J., Some Scholastic Terms of Marsilio Ficino’s Theory of Knowledge in „The Platonic Theology”, „Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej”, t. 60 (2015), s. 101–118.pl_PL
dc.referencesPerler D., Theorien der Intentionalität im Mittelalter, Frankfurt am Mein 2002.pl_PL
dc.referencesPasnau R., Human nature, [w:] Cambridge Companion to Medieval Philosophy, ed. A.S.McGrade, Cambridge 2003, s. 208–230.pl_PL
dc.referencesPhilosophy and Humanism. Renaissance Essays in Honor of Paul Oskar Kristeller, ed. E.P. Mahoney, Leiden 1976.pl_PL
dc.referencesPowszechna Encyklopedia Filozofii, red. A. Maryniarczyk, t. 1–10, Lublin 2007.pl_PL
dc.referencesPurnell F., Jr, Jacopo Mazzoni and his Comparison of Plato and Aristotle, praca doktorska, Columbia University 1971.pl_PL
dc.referencesPurnell F., Jr., The Theme of Philosophic Concord and the Sources of Ficino’s Platonism, [w:] Marsilio Ficino e il Ritorno di Platone, a cura di G.C. Garfagnini, Firenze 1986, s. 397–415.pl_PL
dc.referencesRaczyńska A., Renesans włoski z perspektywy Jacoba Burckhardta, „Wiedza i Edukacja” http://wiedzaiedukacja.eu/archives/17876pl_PL
dc.referencesRenaissance Averroism and Its Aftermath: Arabic Philosophy in Early Modern Europe, eds. A. Askoy, G. Giglioni, Dordrecht 2013.pl_PL
dc.referencesRenan E., Averroès et l’Averroïsme, Paris 1866.pl_PL
dc.referencesRobb A., Neoplatonism of the Italian Renaissance, London 1935.pl_PL
dc.referencesRohde E., Psyche. Kult duszy i wiara w nieśmiertelność u starożytnych Greków, tłum. J. Korpanty, Kęty 2007.pl_PL
dc.referencesSaitta G., La filosofia di Marsilio Ficino, Messina 1923 (drugie wydanie: Marsilio Ficino e la filosofia dell’umanesimo, Firenze 1943).pl_PL
dc.referencesSharples R.W., Common to Body and Soul: Peripatetic Approaches After Aristotle, [w:] Common to Body and Soul, ed. R. King, Berlin 2006, s. 165–186.pl_PL
dc.referencesSchmidt-Biggemann W., Philosophia perennis: Historical Outlines of Western Spirituality in Ancient, Medieval and Early Modern Thought, „Archives Internationales d’Histoire des Idées” 189, Dordrecht 2004.pl_PL
dc.referencesSchmitt Ch.B., Renaissance Averroism Studied through the Venetian Editions of Aristotle-Averroes (with Particular References to the Giunta Edition of 1550–2), [w:] L’Averroismo in Italia. Convegno Internazionale (Roma, 18–20 Aprile 1977), Atti Dei Convegni Lincei 40, Roma 1979, s. 121–142 (przedruk: Ch.B. Schmitt, The Aristotelian Tradition and Renaissance Universities, London 1984, s. 121–142).pl_PL
dc.referencesSchneider T., Die Einheit des Menschen: Die anthropologische Formel “anima forma corporis” im sogenannten Korrektorienstreit und bei Petrus Johannis Olivi Ein Beitrag zur Vorgeschichte des Konzils von Vienne, Münster 1973.pl_PL
dc.referencesSears J., John Colet and Marsilio Ficino, Oxford 1963.pl_PL
dc.referencesSnyder J.G., Marsilio Ficino’s Critique of the Lucretian Alternative, „Journal of the History of Ideas” 72, no. 2 (2011), s. 165–181.pl_PL
dc.referencesSnyder J.G., Matter and Method in Marsilio Ficino’s „Platonic Theology”, praca doktorska, City University of New York 2008.pl_PL
dc.referencesSpruit L., Species Intelligibilis: from Perception to Knowledge, vol. II: Renaissance Controversies, Later Scholasticism, and the Elimination of the Intelligible Species in Modern Philosophy, Leiden–New York–Köln 1994, 1995.pl_PL
dc.referencesSteenbeghen F., van, Les ouevres et la doctrine de Siger de Brabant, Brussels 1938.pl_PL
dc.referencesSuarez-Nani T., Connaissance et langage des anges selon Thomas d’Aquin et Gilles de Rome, Paris 2002.pl_PL
dc.referencesSuarez-Nani T., Les anges et la philosophie; subjectivité et function cosmologique des substances séparées à lafin du XIIIème siècle, Paris 2002.pl_PL
dc.referencesSwieżawski S., Dzieje filozofii europejskiej XV wieku, t. 1, Warszawa 1974.pl_PL
dc.referencesSwieżawski S., Między średniowieczem a czasami nowymi. Sylwetki myślicieli XV wieku, Warszawa 1983.pl_PL
dc.referencesSzyndler L., Ibn Roszda teoria intelektu ludzkiego, „Studia Warmińskie” XLI–XLII (2004–2005), s. 135–152.pl_PL
dc.referencesTarabochia Canavero A., S. Agostino nella “Teologia Platonica” di Marsilio Ficino, „Rivista di Filosofia Neo-Scolastica” 70 (1978), s. 626–646.pl_PL
dc.referencesTaylor R.C., Averroes on Psychology and the Principles of Metaphysics, „Journal of the History of Philosophy” 36 (1998), s. 507–523.pl_PL
dc.referencesTaylor R.C., Cogitatio, Cogitativus and Cogitare: Remarks on the Cogitative Power in Averroes, [w:] L’elaboration du vocabulaire philosophique au Moyen Age, Rencontres de philosophie Medievale Vol. 8, eds. J. Hamesse, C. Steel, Turnhout 2000, s. 111–146.pl_PL
dc.referencesTaylor R.C., Improving on Nature’s Exemplar: Averroes’ Completion of Aristotle’s Psychology of Intellect, [w:] Philosophy, Science and Exegesis in Greek, Arabic and Latin Commentaries, eds. P. Adamson et al., London 2004, s. 107–30.pl_PL
dc.referencesTaylor R.C., Intellect as Intrinsic Formal Cause in the Soul according to Aquinas and Averroes, [w:] The Afterlife of the Platonic Soul. Reflections on Platonic Psychology in the Monotheistic Religions, eds. M. El-Kaisy Friemuth, J.M. Dillon, Leiden 2009, s. 187–220.pl_PL
dc.referencesTaylor R.C., Remarks on Cogitatio in Averroes’ „Commentarium Magnum in Aristotelis De Anima Libros”, [w:] Averroes and the Aristotelian Tradition, sources, constitution, and reception of the philosophy of Ibn Rushd (1126–1198), proceedings of the Fourth Symposium Averroicum Cologne 1996, eds. G. Endress, J.A. Aertsen, K. Braun, Leiden 1999, s. 217–255.pl_PL
dc.referencesThode H., Franz von Assisi und die Anfänge der Kunst der Renaissance in Italien, Berlin 1885.pl_PL
dc.referencesToffanin G., Che cosa fu l’Umanesimo: Il Risorgimento dell’antichità classica nella coscienza degli italiani fra i tempi di Dante e la Riforma, Firenze 1929.pl_PL
dc.referencesTorre A., della, Storia dell’ Academia Platonica di Firenze, Firenze 1902.pl_PL
dc.referencesToussaint S., L’esprit du Quattrocento Le “De ente et Uno” de Pic de la Mirandole, Paris 1995.pl_PL
dc.referencesToussaint S., “Sensus naturae”. Jean Pic, Le vehicule de l’ ame et l’ equivoque de la magie naturelle, [w:] La magia nell’Europa moderna. Tra sapienza antica e filosofia naturale, eds. F. Meroi, E. Scapparone, 23, 2 vols., Firenze 2007, s. 107–145.pl_PL
dc.referencesToussaint S., Zoroaster and the Flying Egg. Psellos, Gerson and Ficino, [w:] Laus Platonici Philosophi. Marsilio Ficino and his Influence, eds. S. Clucas, P.J. Forshaw, V. Rees, Leiden–Boston 2011, s. 105–115.pl_PL
dc.referencesTrinkaus Ch., In Our Image and Likeness: Humanity and Divinity in Italian Humanist Thought, 2 t., London 1970.pl_PL
dc.referencesValcke L., Galibois R., Le périple intellectuel de Jean Pic de la Mirandole: suivi du Discours de la dignité de l’homme et du traité L’être et l’un, Sainte-Foy 1994.pl_PL
dc.referencesVanhaelen M., The Pico-Ficino Controversy: New Evidence in Ficino’s Commentary on the „Parmenides”, „Rinascimento” XLIX (2009), s. 1–39.pl_PL
dc.referencesVanni-Rovighi S., L’immortalità dell’anima nei maestri francescani del secolo XIII, Milano 1936.pl_PL
dc.referencesVasoli C., Ficino e la religione, [w:] Il pensiero di Marsilio Ficino. Atti del convegno di Figline Valdarno, 19 Maggio 2006, ed. S. Toussaint, „Cahiers Accademia” VII (2007), s. 85–94.pl_PL
dc.referencesVasoli C., Ficino, la religione e i profeti, [w:] idem, Ficino, Savonarola e Machiavelli. Studi di storia della cultura, Torino 2006, s. 87–109.pl_PL
dc.referencesVasoli C., hasło: Ficino, Marsilio, [w:] Dizionario biografico degli italiani, vol. 47, Roma 1997.pl_PL
dc.referencesVasoli C., Il Rinascimento tra mito e realtà storica, [w:] idem, Le filosofie del Rinascimento, Milano 2002, s. 3–25.pl_PL
dc.referencesVasoli C., Marsile Ficin et la dignité de l’homme, [w:] La dignité de l’homme. Actes du Colloque tenu à la Sorbonne-Paris IV en novembre 1992, ed P. Magnard, Paris 1995, s. 75–86.pl_PL
dc.referencesVasoli C., Umanesimo e Rinascimento, Palermo 1976.pl_PL
dc.referencesWalker D.P., Medical Spirits and God and the Soul, [w:] Spiritus. IV Colloquio internazionale del Lessico intellettuale europeo, eds. M. Fattori, M. Bianchi, Roma 1984, s. 233–244.pl_PL
dc.referencesWalker D.P., Spiritual and Demonic Magic from Ficino to Campanella, London 1958.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-216-4
dc.disciplinefilozofiapl_PL
dc.disciplinenauki o kulturze i religiipl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe