dc.contributor.author | Figat, Katarzyna | |
dc.contributor.editor | Ciszewska, Ewa | |
dc.contributor.editor | Klejsa, Konrad | |
dc.date.accessioned | 2022-06-04T17:24:18Z | |
dc.date.available | 2022-06-04T17:24:18Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Figat K., Usłyszeć film: przyczynek do dyskusji na temat edukacji z zakresu dźwięku i muzyki filmowej, [w:] Od edukacji filmowej do edukacji audiowizualnej. Teorie i praktyki, Ciszewska E., Klejsa K. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 197-215, https://doi.org/10.18778/8088-486-1.13 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8088-486-1 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/42071 | |
dc.description | W niniejszym artykule Autorka podejmuje próbę uporządkowania zagadnień związanych z percepcją i analizą dźwięku filmowego – a właściwie próbę wskazania przyczyn braku tychże, oraz wybranych inicjatyw mających na celu poprawę stanu rzeczy. Mimo niemal dziewięćdziesięcioletniej historii dźwięku filmowego, refleksje dotyczące sposobu, w jaki warstwa dźwiękowa oddziałuje na widza, czy też uczestniczy w kształtowaniu narracji filmu, sprowadzają się zwykle do podkreślania funkcji muzyki (ilustracyjnej) – mającej najczęściej uwydatniać stany emocjonalne bohaterów, oraz roli dialogów jako nośnika informacji – ich słyszalność i zrozumiałość jest w zasadzie jedynym wymaganiem stawianym przez większość widzów. Rzeczywistość dźwiękową w filmie zwykło się postrzegać jako pewnik. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Ciszewska E., Klejsa K. (red.), Od edukacji filmowej do edukacji audiowizualnej. Teorie i praktyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | dźwięk filmowy | pl_PL |
dc.subject | muzyka filmowa | pl_PL |
dc.subject | edukacja filmowa | pl_PL |
dc.subject | film | pl_PL |
dc.subject | edukacja filmowa | pl_PL |
dc.subject | ścieżka dźwiękowa | pl_PL |
dc.title | Usłyszeć film: przyczynek do dyskusji na temat edukacji z zakresu dźwięku i muzyki filmowej | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
dc.page.number | 197-215 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8088-487-8 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Katarzyna Figat – absolwentka specjalności filmowej na Wydziale Reżyserii Dźwięku Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie oraz studiów magisterskie w zakresie filmoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim. Na co dzień pracuje jako konsultant muzyczny w filmach fabularnych, dokumentalnych i serialach; współpracowała między innymi przy filmie „Excentrycy, czyli po słonecznej stronie ulicy” w reż. Janusza Majewskiego, nagrodzonym Srebrnymi Lwami na Festiwalu Filmowym w Gdyni (2015). Doktorantka w Zakładzie Historii i Teorii Filmu UŁ. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8088-486-1.13 | |
dc.discipline | sztuki filmowe i teatralne | pl_PL |