| dc.contributor.author | Jakubowski, Witold | |
| dc.contributor.editor | Ciszewska, Ewa | |
| dc.contributor.editor | Klejsa, Konrad | |
| dc.date.accessioned | 2022-06-04T17:18:08Z | |
| dc.date.available | 2022-06-04T17:18:08Z | |
| dc.date.issued | 2016 | |
| dc.identifier.citation | Jakubowski W., Wychowanie filmowe versus film w wychowaniu, czyli o możliwych strategiach wykorzystania sztuki filmowej w edukacji, [w:] Od edukacji filmowej do edukacji audiowizualnej. Teorie i praktyki, Ciszewska E., Klejsa K. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 21-33, https://doi.org/10.18778/8088-486-1.03 | pl_PL |
| dc.identifier.isbn | 978-83-8088-486-1 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/42061 | |
| dc.description | Autor przedstawia rozważania dotyczące związku sztuki filmowej i wychowania. Wskazuje na trzy możliwe relacje: edukacja do filmu (strategia „tradycyjnego filmoznawstwa”), edukacja w filmie (strategia „antropologiczna”) oraz edukacja przez film (strategia „hermeneutyczna”). Odmienne są przy tym w każdym przypadku oczekiwane kompetencje odbiorcy – i także z tego powodu nowoczesna edukacja filmowa nie powinna sprowadzać się do uzupełniania wiedzy odbiorców z zakresu teorii i historii filmu, choć jest to niezwykle ważny jej aspekt. | pl_PL |
| dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
| dc.language.iso | pl | pl_PL |
| dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
| dc.relation.ispartof | Ciszewska E., Klejsa K. (red.), Od edukacji filmowej do edukacji audiowizualnej. Teorie i praktyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016; | |
| dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
| dc.subject | sztuka filmowa | pl_PL |
| dc.subject | wychowanie | pl_PL |
| dc.subject | edukacja | pl_PL |
| dc.subject | film | pl_PL |
| dc.subject | odbiorca | pl_PL |
| dc.title | Wychowanie filmowe versus film w wychowaniu, czyli o możliwych strategiach wykorzystania sztuki filmowej w edukacji | pl_PL |
| dc.type | Book chapter | pl_PL |
| dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
| dc.page.number | 21-33 | pl_PL |
| dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Wrocławski | pl_PL |
| dc.identifier.eisbn | 978-83-8088-487-8 | |
| dc.contributor.authorBiographicalnote | Witold Jakubowski – doktor habilitowany, pedagog, filmoznawca, pracuje w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego na stanowisku profesora nadzwyczajnego, kieruje Zakładem Edukacji Dorosłych i Studiów Kulturowych. Szczególnie interesują go związki kultury i edukacji, a zwłaszcza edukacyjny potencjał kultury popularnej. Jest autorem książek: „Lęk w filmie – refleksje pedagoga” (1997), „Edukacja i kultura popularna” (2001) oraz „Edukacja w świecie kultury popularnej” (2006). „Pod jego redakcją lub współredakcją ukazały się również opracowania zbiorowe, między innymi Media – kultura popularna – edukacja” (2005), „Kultura mediów, ciało i tożsamość – konteksty socjalizacyjne i edukacyjne” (2011, z Sylwią Jaskulską) oraz „Kultura jako przestrzeń edukacyjna – współczesne obszary uczenia się osób dorosłych” (2012). | pl_PL |
| dc.identifier.doi | 10.18778/8088-486-1.03 | |
| dc.discipline | sztuki filmowe i teatralne | pl_PL |