| dc.contributor.author | Lorenc, Arkadiusz | |
| dc.contributor.editor | Sakowski, Krzysztof | |
| dc.contributor.editor | Plęs, Łukasz Marek | |
| dc.date.accessioned | 2022-05-26T10:24:42Z | |
| dc.date.available | 2022-05-26T10:24:42Z | |
| dc.date.issued | 2016 | |
| dc.identifier.citation | Lorenc A., Kiedy potencjalnie nieśmieszny tekst zaczyna bawić? Kilka słów na temat wizualnych i werbalnych elementów memów internetowych, [w:] Nowe media w języku, kulturze i literaturze, Sakowski K., Plęs Ł.M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 13-26, https://doi.org/10.18778/8088-104-4.02 | pl_PL |
| dc.identifier.isbn | 978-83-8088-104-4 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/41934 | |
| dc.description.abstract | Autor artykułu koncentruje się przede wszystkim na pokazaniu, że mem internetowy (definiowany jako jednostka graficzna złożona z części wizualnej i werbalnej) – dzięki temu, że jedną z części konstytuujących go jest element graficzny – może zostać uznany za rozszerzenie tradycyjnych żartów poprzez uzupełnienie ich dodatkowymi treściami lub zilustrowanie treści zawartych w tekście. Autor poszukuje odpowiedzi na pytanie: czy w ogóle i, jeśli tak, to w jakim stopniu element graficzny memu internetowego przyczynia się do wzmocnienia efektu humorystycznego wywoływanego przez tekst. W artykule zwraca się ponadto uwagę na fakt, że teksty stanowiące część werbalną memu internetowego nie zawsze są humorystyczne z natury – nie zawsze zatem można nazywać je żartami. Szczegółowo omawia się te memy, których część werbalna zawiera w sobie element potencjalnie zdolny do wywołania reakcji humorystycznej u odbiorcy (zdarza się, że część werbalna memu internetowego jest krótkim żartem, znanym i powszechnie uznawanym za śmieszny, choć występował dotychczas bez elementu graficznego). Podkreśla się jednak i szczegółowo omawia te przypadki, w których element werbalny posiada wprawdzie potencjał humorystyczny, jednak nie zawiera pełnej informacji dotyczącej podmiotu (o kim jest mowa w tekście?) lub innych informacji niezbędnych do umieszczenia tekstu w szerszym kontekście (o co chodzi?), ergo nie mógłby zostać prawidłowo zrozumiany, gdyby występował bez elementu wizualnego. Autor pokazuje, w jaki sposób element graficzny memu internetowego umożliwia pełne zrozumienie memu, konieczne dla wywołania efektu humorystycznego. | pl_PL |
| dc.description.abstract | The author of the present work focuses on showing that an internet meme (defined here as a graphic unit composed of a visual and verbal part) can be seen as an extension of traditional joke thanks to its visual part. A meme illustrates the content presented by its graphical part. A question if the visual part of a meme intensifies the humourous effect evoked by the text (verbal part of meme) will be analysed. If that is the case, to what extent it contributes. Also, it is shown that the verbal part of internet memes is not always humourous by nature. Hence, they not always can be called jokes. One of the aspects of the work are memes whose verbal part has a potential to evoke a humourous reaction (some verbal parts of memes analysed here are short jokes or one-liners, commonly accepted as funny, even if they weren’t presented with any graphic). However, some verbal parts of examined memes do contain an element conducive to humourous reaction but do not contain comprehensive information about the subject (what ist the grammatical subject of the sentence?) or other information that is necessary to put the text in some wider context (what the text is about?). Therefore, such texts would not be understood if presented without any additional visual element. The aim is to elicitate, how the visual part of a meme enables a complex understanding of its verbal part and, consiquently, makes the whole unit funny. | pl_PL |
| dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
| dc.language.iso | pl | pl_PL |
| dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
| dc.relation.ispartof | Sakowski K., Plęs Ł.M. (red.), Nowe media w języku, kulturze i literaturze, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016; | |
| dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
| dc.subject | humor | pl_PL |
| dc.subject | mem | pl_PL |
| dc.subject | mem internetowy | pl_PL |
| dc.subject | Internet | pl_PL |
| dc.subject | związek intersemiotyczny | pl_PL |
| dc.subject | śmieszność | pl_PL |
| dc.subject | humour | pl_PL |
| dc.subject | meme | pl_PL |
| dc.subject | Internet meme | pl_PL |
| dc.subject | intersemiotic relation | pl_PL |
| dc.subject | humourousness | pl_PL |
| dc.subject | funniness | pl_PL |
| dc.title | Kiedy potencjalnie nieśmieszny tekst zaczyna bawić? Kilka słów na temat wizualnych i werbalnych elementów memów internetowych | pl_PL |
| dc.type | Book chapter | pl_PL |
| dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
| dc.page.number | 13-26 | pl_PL |
| dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Językoznawstwa Niemieckiego i Stosowanego, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź | pl_PL |
| dc.identifier.eisbn | 978-83-8088-105-1 | |
| dc.references | Attardo S., 1994, Linguistic theories of humour, New York. | pl_PL |
| dc.references | Attardo S., Raskin V., 1991, Script theory revis(it)ed: joke similarity and joke representation model, [w:] Humour 4, s. 293–347. | pl_PL |
| dc.references | Austin J. L., 1962, How to do things with words, Cambridge. | pl_PL |
| dc.references | Dawkins R., 1976, The Selfish Gene, New York. | pl_PL |
| dc.references | Dynel M., 2009, Humourous Garden-Paths: A Pragmatic-Cognitive Study, Newcastle. | pl_PL |
| dc.references | Dynel M., 2011, Blending the incongruity-resolution model and the conceptual integration theory: The case of blends in pictorial advertising, [w:] International Review of Pragmatics 3.1, s. 59–83. | pl_PL |
| dc.references | Dynel M., 2009, Humourous Garden-Paths: A Pragmatic-Cognitive Study, Newcastle. | pl_PL |
| dc.references | Giora R., 1991, On the cognitive aspects of the joke, [w:] Journal of Pragmatics 16:5, s. 465–486. | pl_PL |
| dc.references | Fauconnier G., Turner M., 2008, The way we think: Conceptual blending and the mind’s hidden complexities, New York. | pl_PL |
| dc.references | Paulos J. A., 1980, Mathematics and Humor, Chicago. | pl_PL |
| dc.references | Raskin V., 1985, Semantic mechanisms of humour, Dordrecht. | pl_PL |
| dc.references | Ritchie G., 1999, Developing the incongruity-resolution theory, [w:] Proceedings of AISB Symposium on Creative Language: Storier and Humour, Edinburgh, April 1999, dostępny online https://www.era.lib.ed.ac.uk/bitstream/1842/3397/1/0007.pdf (dostęp: 1.02.2016 r.). | pl_PL |
| dc.references | Rossolatos G., 2015, The Ice-Bucket Challenge: The Legitimacy of the Memetic Mode of Cultural Reproduction Is the Message, [w:] Signs and Society 3, no. 1 (March 2015), s. 132–152, dostępny online http://dx.doi.org/10.1086/679520 (dostęp: 1.02.2016 r.). | pl_PL |
| dc.references | Scott D. T., 2014, The Empathetic Meme: Situating Chris Crocker Within the Media History of LGBT Equality Struggles, [w:] Journal of Communication Inquiry 38, no. 4 (October 2014), s. 308–324, dostępny online http://dx.doi.org/10.1177/0196859914550690 (dostęp: 1.02.2016 r.). | pl_PL |
| dc.references | Segev E., Nissenbaum A., Stolero N., Shifman L., 2015, Families and Networks of Internet Memes: The Relationship Between Cohesiveness, Uniqueness, and Quiddity Concreteness, [w:] Journal of Computer-Mediated Communication (March 2015), s. 1–17, dostępny online http://dx.doi.org/10.1111/jcc4.12120 (dostęp: 1.02.2016 r.). | pl_PL |
| dc.references | Suls J., 1972, A two-stage model for the appreciation of jokes and cartoons: An information processing analysis, [w:] The Psychology of Humour, red. J. Goldstein, P. McGhee, New York, s. 81–100. | pl_PL |
| dc.references | Wiggins B. E., Bret Bowers G., 2014, Memes as genre: A structurational analysis of the memescape, [w:] New Media & Society 1 (2014), s. 1–21, dostępny online http://dx.doi.org/10.1177/1461444814535194 (dostęp: 1.02.2016 r.) | pl_PL |
| dc.references | Ziv A., 1984, Personality and Sense of Humour, New York. | pl_PL |
| dc.identifier.doi | 10.18778/8088-104-4.02 | |
| dc.discipline | nauki o komunikacji społecznej i mediach | pl_PL |
| dc.discipline | nauki socjologiczne | pl_PL |