Show simple item record

dc.contributor.authorLorenc, Arkadiusz
dc.contributor.editorSakowski, Krzysztof
dc.contributor.editorPlęs, Łukasz Marek
dc.date.accessioned2022-05-26T10:24:42Z
dc.date.available2022-05-26T10:24:42Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationLorenc A., Kiedy potencjalnie nieśmieszny tekst zaczyna bawić? Kilka słów na temat wizualnych i werbalnych elementów memów internetowych, [w:] Nowe media w języku, kulturze i literaturze, Sakowski K., Plęs Ł.M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 13-26, https://doi.org/10.18778/8088-104-4.02pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-104-4
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/41934
dc.description.abstractAutor artykułu koncentruje się przede wszystkim na pokazaniu, że mem internetowy (definiowany jako jednostka graficzna złożona z części wizualnej i werbalnej) – dzięki temu, że jedną z części konstytuujących go jest element graficzny – może zostać uznany za rozszerzenie tradycyjnych żartów poprzez uzupełnienie ich dodatkowymi treściami lub zilustrowanie treści zawartych w tekście. Autor poszukuje odpowiedzi na pytanie: czy w ogóle i, jeśli tak, to w jakim stopniu element graficzny memu internetowego przyczynia się do wzmocnienia efektu humorystycznego wywoływanego przez tekst. W artykule zwraca się ponadto uwagę na fakt, że teksty stanowiące część werbalną memu internetowego nie zawsze są humorystyczne z natury – nie zawsze zatem można nazywać je żartami. Szczegółowo omawia się te memy, których część werbalna zawiera w sobie element potencjalnie zdolny do wywołania reakcji humorystycznej u odbiorcy (zdarza się, że część werbalna memu internetowego jest krótkim żartem, znanym i powszechnie uznawanym za śmieszny, choć występował dotychczas bez elementu graficznego). Podkreśla się jednak i szczegółowo omawia te przypadki, w których element werbalny posiada wprawdzie potencjał humorystyczny, jednak nie zawiera pełnej informacji dotyczącej podmiotu (o kim jest mowa w tekście?) lub innych informacji niezbędnych do umieszczenia tekstu w szerszym kontekście (o co chodzi?), ergo nie mógłby zostać prawidłowo zrozumiany, gdyby występował bez elementu wizualnego. Autor pokazuje, w jaki sposób element graficzny memu internetowego umożliwia pełne zrozumienie memu, konieczne dla wywołania efektu humorystycznego.pl_PL
dc.description.abstractThe author of the present work focuses on showing that an internet meme (defined here as a graphic unit composed of a visual and verbal part) can be seen as an extension of traditional joke thanks to its visual part. A meme illustrates the content presented by its graphical part. A question if the visual part of a meme intensifies the humourous effect evoked by the text (verbal part of meme) will be analysed. If that is the case, to what extent it contributes. Also, it is shown that the verbal part of internet memes is not always humourous by nature. Hence, they not always can be called jokes. One of the aspects of the work are memes whose verbal part has a potential to evoke a humourous reaction (some verbal parts of memes analysed here are short jokes or one-liners, commonly accepted as funny, even if they weren’t presented with any graphic). However, some verbal parts of examined memes do contain an element conducive to humourous reaction but do not contain comprehensive information about the subject (what ist the grammatical subject of the sentence?) or other information that is necessary to put the text in some wider context (what the text is about?). Therefore, such texts would not be understood if presented without any additional visual element. The aim is to elicitate, how the visual part of a meme enables a complex understanding of its verbal part and, consiquently, makes the whole unit funny.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofSakowski K., Plęs Ł.M. (red.), Nowe media w języku, kulturze i literaturze, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjecthumorpl_PL
dc.subjectmempl_PL
dc.subjectmem internetowypl_PL
dc.subjectInternetpl_PL
dc.subjectzwiązek intersemiotycznypl_PL
dc.subjectśmiesznośćpl_PL
dc.subjecthumourpl_PL
dc.subjectmemepl_PL
dc.subjectInternet memepl_PL
dc.subjectintersemiotic relationpl_PL
dc.subjecthumourousnesspl_PL
dc.subjectfunninesspl_PL
dc.titleKiedy potencjalnie nieśmieszny tekst zaczyna bawić? Kilka słów na temat wizualnych i werbalnych elementów memów internetowychpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number13-26pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Językoznawstwa Niemieckiego i Stosowanego, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódźpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-105-1
dc.referencesAttardo S., 1994, Linguistic theories of humour, New York.pl_PL
dc.referencesAttardo S., Raskin V., 1991, Script theory revis(it)ed: joke similarity and joke representation model, [w:] Humour 4, s. 293–347.pl_PL
dc.referencesAustin J. L., 1962, How to do things with words, Cambridge.pl_PL
dc.referencesDawkins R., 1976, The Selfish Gene, New York.pl_PL
dc.referencesDynel M., 2009, Humourous Garden-Paths: A Pragmatic-Cognitive Study, Newcastle.pl_PL
dc.referencesDynel M., 2011, Blending the incongruity-resolution model and the conceptual integration theory: The case of blends in pictorial advertising, [w:] International Review of Pragmatics 3.1, s. 59–83.pl_PL
dc.referencesDynel M., 2009, Humourous Garden-Paths: A Pragmatic-Cognitive Study, Newcastle.pl_PL
dc.referencesGiora R., 1991, On the cognitive aspects of the joke, [w:] Journal of Pragmatics 16:5, s. 465–486.pl_PL
dc.referencesFauconnier G., Turner M., 2008, The way we think: Conceptual blending and the mind’s hidden complexities, New York.pl_PL
dc.referencesPaulos J. A., 1980, Mathematics and Humor, Chicago.pl_PL
dc.referencesRaskin V., 1985, Semantic mechanisms of humour, Dordrecht.pl_PL
dc.referencesRitchie G., 1999, Developing the incongruity-resolution theory, [w:] Proceedings of AISB Symposium on Creative Language: Storier and Humour, Edinburgh, April 1999, dostępny online https://www.era.lib.ed.ac.uk/bitstream/1842/3397/1/0007.pdf (dostęp: 1.02.2016 r.).pl_PL
dc.referencesRossolatos G., 2015, The Ice-Bucket Challenge: The Legitimacy of the Memetic Mode of Cultural Reproduction Is the Message, [w:] Signs and Society 3, no. 1 (March 2015), s. 132–152, dostępny online http://dx.doi.org/10.1086/679520 (dostęp: 1.02.2016 r.).pl_PL
dc.referencesScott D. T., 2014, The Empathetic Meme: Situating Chris Crocker Within the Media History of LGBT Equality Struggles, [w:] Journal of Communication Inquiry 38, no. 4 (October 2014), s. 308–324, dostępny online http://dx.doi.org/10.1177/0196859914550690 (dostęp: 1.02.2016 r.).pl_PL
dc.referencesSegev E., Nissenbaum A., Stolero N., Shifman L., 2015, Families and Networks of Internet Memes: The Relationship Between Cohesiveness, Uniqueness, and Quiddity Concreteness, [w:] Journal of Computer-Mediated Communication (March 2015), s. 1–17, dostępny online http://dx.doi.org/10.1111/jcc4.12120 (dostęp: 1.02.2016 r.).pl_PL
dc.referencesSuls J., 1972, A two-stage model for the appreciation of jokes and cartoons: An information processing analysis, [w:] The Psychology of Humour, red. J. Goldstein, P. McGhee, New York, s. 81–100.pl_PL
dc.referencesWiggins B. E., Bret Bowers G., 2014, Memes as genre: A structurational analysis of the memescape, [w:] New Media & Society 1 (2014), s. 1–21, dostępny online http://dx.doi.org/10.1177/1461444814535194 (dostęp: 1.02.2016 r.)pl_PL
dc.referencesZiv A., 1984, Personality and Sense of Humour, New York.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-104-4.02
dc.disciplinenauki o komunikacji społecznej i mediachpl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe