Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGomułowicz, Andrzej
dc.date.accessioned2022-05-13T10:13:21Z
dc.date.available2022-05-13T10:13:21Z
dc.date.issued2022-05-13
dc.identifier.issn1509-877X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/41829
dc.description.abstractThe article concerns the assessment of the thesis of the judgment of the Supreme Administrative Court of November 4, 2021 (no. III FSK 3626/21) as well as its justification. It focuses on the fundamental flaws, namely: 1) on the erroneous assumption made by judges that the National Judiciary Council is a constitutional collegiate body (the content of Article 187 (1) of the Constitution contradicts this); 2) on the erroneous recognition that the dismissal of elected members of the Council, judges, before the end of their 4-year term of office, is a defect in the procedure, while it is a clear and indisputable breach of Article 187, paragraph 3 of the Constitution; 3) on the unsubstantiated assumption that the President of the Republic of Poland has legal grounds to conduct his own substantive proceedings, which will verify the candidates for judicial posts submitted by the Council; 4) on the unauthorized equation between the NCJ and the neo-NCJ; 5) on a faulty application of the Astradsson test.en
dc.description.abstractArtykuł dotyczy tezy wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 4 listopada 2021 r., sygn. III FSK 3626/21, a także jej uzasadnienia. Koncentruje się na fundamentalnych wadach, a mianowicie na: 1) błędnym założeniu, że Krajowa Rada Sądownictwa jest organem konstytucyjnym samorządu sędziowskiego (przeczy temu treść art. 187 ust. 1 Konstytucji RP); 2) błędnym uznaniu, że odwołanie wybieranych członków Rady, sędziów przed upływem ich czteroletniej kadencji jest wadliwością postępowania, podczas gdy jest to jaskrawe i bezdyskusyjne złamanie art. 187 ust. 3 Konstytucji RP; 3) bezpodstawnym przyjęciu, że Prezydent RP ma prawne podstawy do prowadzenia własnego merytorycznego postępowania, które weryfikuje zgłoszone przez Radę kandydatury na stanowiska sędziowskie; 4) nieuprawnionym stawianiu znaku równości pomiędzy KRS a „nową KRS”; 5) wadliwym zastosowaniu testu Astradssona.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesKwartalnik Prawa Podatkowego;2pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectthe independence of judgesen
dc.subjectthe independence of the courtsen
dc.subjectthe political position and importance of the National Judiciary Councilen
dc.subjectthe meaning of Articles of the Constitution: 10, 45, 173, 186 act 1, 187 act 1 and 3en
dc.subjectdemocratic state ruled by lawen
dc.subjectpowers of the President of the Republic of Poland to appoint judgesen
dc.subjectAstradsson testen
dc.subjectniezawisłość sędziówpl
dc.subjectniezależność sądówpl
dc.subjectpozycja ustrojowa i znaczenie Krajowej Rady Sądownictwapl
dc.subjectartykuły Konstytucji: 10, 45, 173, 186 ust. 1, 187 ust. 1 i 3pl
dc.subjectdemokratyczne państwo prawnepl
dc.subjectkompetencje Prezydenta RP w zakresie powoływania na stanowiska sędziowskiepl
dc.subjecttest Astradssonapl
dc.titleRysa na obliczu Temidypl
dc.title.alternativeA scratch on the face of Themisen
dc.typeArticle
dc.page.number29-38
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniupl
dc.identifier.eissn2658-0349
dc.referencesSzczucki K., Komentarz do art. 186 Konstytucji, [w:] Konstytucja RP. Komentarz do art. 87–243, red. M. Safjan, L. Bosek, t. II, Warszawa 2016.pl
dc.contributor.authorEmailag007gom@amu.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/1509-877X.2022.02.02


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0