Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorFrankowska, Anna
dc.contributor.editorKuran, Michał
dc.date.accessioned2022-05-12T13:33:02Z
dc.date.available2022-05-12T13:33:02Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationFrankowska A., Motyw pracy jako główne źródło przedstawień malarskich w realizmie społecznym II połowy XIX wieku, [w:] „Labor omnia vincit improbus”. Etos pracy w literaturze i kulturze – wybrane ujęcia, Analecta Literackie i Językowe, t. X, Kuran M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019, s. 161-168, https://doi.org/10.18778/8142-437-0.08pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8142-437-0
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/41819
dc.description.abstractThis article presents motive of work in Polish painting after 1850 when Social Realism was one of the most important styles in art. It presents daily life of poor people particularly at work: craftsmen, merchants, tradeswomen. They are painted as concerned, exhausted and unhappy. Choosing this type of topics by painters was their reaction for political situation in our country. In that period of time, Poland was after the fall of the January Uprising. People rejected romantic model and started to head towards the vision of positivism. Work started to play an important role in the reconstruction of the country. It was believed that thanks to hard work, cooperation of social strata and support for the poorest people it would be possible to regain independence. Motive of work was used very often by famous Polish artists such as Franciszek Kostrzewski, Henryk Pilatti, Aleksander Gierymski and Józef Szermentowski. By their paintings they appealed to the ruling elite so that it would appreciate the hard work made by lower classes and together try to fight for the freedom of Poland. In this article I present and describe several paintings of Social Realism and focus on the motive of work in the context of the historical background.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofKuran M. (red.) przy współpracy A. Goszczyńskiej, „Labor omnia vincit improbus”. Etos pracy w literaturze i kulturze – wybrane ujęcia, Analecta Literackie i Językowe, t. X, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019;
dc.relation.ispartofseriesAnalecta Literackie i Językowe;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectrealizmpl_PL
dc.subjectFranciszek Kostrzewskipl_PL
dc.subjectHenryk Pilattipl_PL
dc.subjectJózef Szermentowskipl_PL
dc.subjectAleksander Gierymskipl_PL
dc.subjectmotyw pracypl_PL
dc.subjectmalarstwo polskiepl_PL
dc.subjectrealismpl_PL
dc.subjectmotive of workpl_PL
dc.subjectPolish paintingpl_PL
dc.titleMotyw pracy jako główne źródło przedstawień malarskich w realizmie społecznym II połowy XIX wiekupl_PL
dc.title.alternative„Theme of Work” as the Main Source of Painting Topics in Social Realism in the Second Half of the 19th Centurypl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2019; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2019pl_PL
dc.page.number161-168pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniupl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-438-7
dc.contributor.authorBiographicalnoteAnna Frankowska — absolwentka Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wydziału Sztuk Pięknych, kierunku Ochrona Dóbr Kultury oraz Konserwacja i Restauracja Dzieł Sztuki. Jej zainteresowania to szeroko pojęta sztuka, zarówno jej aspekt teoretyczny, jak i praktyczny.pl_PL
dc.referencesJakimowicz I., Franciszek Kostrzewski, Warszawa 1952.pl_PL
dc.referencesJakimowicz I., Twórczość Józefa Szermentowskiego. Ze studiów nad początkami realizmu w polskim malarstwie pejzażowym, „Biuletyn Historii Sztuki”, t. 13: 1951, nr 1, s. 5–54.pl_PL
dc.referencesKatalog wystawy „Aleksander Gierymski 1850–1901”, red. Z. Jurkowlaniec, M. Porajska-Hałka, M. Jurkiewicz, Warszawa 2014.pl_PL
dc.referencesKrzysztofowicz-Kozakowska S., Stolot F., Polska. Malarstwo i grafika, red. J. Chłap-Nowakowska, M. Kuś, J. Marcinek, Kraków 2010, „Historia sztuki”, t. 16.pl_PL
dc.referencesMalarstwo polskie, oprac. i redakcja tekstów B. Działoszyński, A. Rossa, M. Uba, Warszawa 2009. Morawski P., Aleksander Gierymski, Warszawa 1979.pl_PL
dc.referencesTessaro-Kosimowa I., Franciszek Kostrzewski: katalog prac, Warszawa 1963.pl_PL
dc.referencesTessaro-Kosimowa I., Warszawa i jej mieszkańcy w twórczości Franciszka Kostrzewskiego, Warszawa 1968.pl_PL
dc.referencesSłownik terminologiczny sztuk pięknych, red. K. Kubalska-Sulkiewicz, M. Bielska-Łach, A. Manteuffel-Szarota, Warszawa 2007.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-437-0.08
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe