dc.contributor.author | Frankowska, Anna | |
dc.contributor.editor | Kuran, Michał | |
dc.date.accessioned | 2022-05-12T13:33:02Z | |
dc.date.available | 2022-05-12T13:33:02Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Frankowska A., Motyw pracy jako główne źródło przedstawień malarskich w realizmie społecznym II połowy XIX wieku, [w:] „Labor omnia vincit improbus”. Etos pracy w literaturze i kulturze – wybrane ujęcia, Analecta Literackie i Językowe, t. X, Kuran M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019, s. 161-168, https://doi.org/10.18778/8142-437-0.08 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8142-437-0 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/41819 | |
dc.description.abstract | This article presents motive of work in Polish painting after 1850 when Social Realism was one of the most important styles in art. It presents daily life of poor people particularly at work: craftsmen, merchants, tradeswomen. They are painted as concerned, exhausted and unhappy. Choosing this type of topics by painters was their reaction for political situation in our country. In that period of time, Poland was after the fall of the January Uprising. People rejected romantic model and started to head towards the vision of positivism. Work started to play an important role in the reconstruction of the country. It was believed that thanks to hard work, cooperation of social strata and support for the poorest people it would be possible to regain independence. Motive of work was used very often by famous Polish artists such as Franciszek Kostrzewski, Henryk Pilatti, Aleksander Gierymski and Józef Szermentowski. By their paintings they appealed to the ruling elite so that it would appreciate the hard work made by lower classes and together try to fight for the freedom of Poland. In this article I present and describe several paintings of Social Realism and focus on the motive of work in the context of the historical background. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Kuran M. (red.) przy współpracy A. Goszczyńskiej, „Labor omnia vincit improbus”. Etos pracy w literaturze i kulturze – wybrane ujęcia, Analecta Literackie i Językowe, t. X, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019; | |
dc.relation.ispartofseries | Analecta Literackie i Językowe; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | realizm | pl_PL |
dc.subject | Franciszek Kostrzewski | pl_PL |
dc.subject | Henryk Pilatti | pl_PL |
dc.subject | Józef Szermentowski | pl_PL |
dc.subject | Aleksander Gierymski | pl_PL |
dc.subject | motyw pracy | pl_PL |
dc.subject | malarstwo polskie | pl_PL |
dc.subject | realism | pl_PL |
dc.subject | motive of work | pl_PL |
dc.subject | Polish painting | pl_PL |
dc.title | Motyw pracy jako główne źródło przedstawień malarskich w realizmie społecznym II połowy XIX wieku | pl_PL |
dc.title.alternative | „Theme of Work” as the Main Source of Painting Topics in Social Realism in the Second Half of the 19th Century | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2019; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2019 | pl_PL |
dc.page.number | 161-168 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8142-438-7 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Anna Frankowska — absolwentka Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wydziału Sztuk Pięknych, kierunku Ochrona Dóbr Kultury oraz Konserwacja i Restauracja Dzieł Sztuki. Jej zainteresowania to szeroko pojęta sztuka, zarówno jej aspekt teoretyczny, jak i praktyczny. | pl_PL |
dc.references | Jakimowicz I., Franciszek Kostrzewski, Warszawa 1952. | pl_PL |
dc.references | Jakimowicz I., Twórczość Józefa Szermentowskiego. Ze studiów nad początkami realizmu w polskim malarstwie pejzażowym, „Biuletyn Historii Sztuki”, t. 13: 1951, nr 1, s. 5–54. | pl_PL |
dc.references | Katalog wystawy „Aleksander Gierymski 1850–1901”, red. Z. Jurkowlaniec, M. Porajska-Hałka, M. Jurkiewicz, Warszawa 2014. | pl_PL |
dc.references | Krzysztofowicz-Kozakowska S., Stolot F., Polska. Malarstwo i grafika, red. J. Chłap-Nowakowska, M. Kuś, J. Marcinek, Kraków 2010, „Historia sztuki”, t. 16. | pl_PL |
dc.references | Malarstwo polskie, oprac. i redakcja tekstów B. Działoszyński, A. Rossa, M. Uba, Warszawa 2009. Morawski P., Aleksander Gierymski, Warszawa 1979. | pl_PL |
dc.references | Tessaro-Kosimowa I., Franciszek Kostrzewski: katalog prac, Warszawa 1963. | pl_PL |
dc.references | Tessaro-Kosimowa I., Warszawa i jej mieszkańcy w twórczości Franciszka Kostrzewskiego, Warszawa 1968. | pl_PL |
dc.references | Słownik terminologiczny sztuk pięknych, red. K. Kubalska-Sulkiewicz, M. Bielska-Łach, A. Manteuffel-Szarota, Warszawa 2007. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8142-437-0.08 | |
dc.discipline | literaturoznawstwo | pl_PL |