Show simple item record

dc.contributor.authorPłóciennik, Elżbieta
dc.date.accessioned2022-04-22T11:45:42Z
dc.date.available2022-04-22T11:45:42Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.citationPłóciennik E., Stymulowanie zdolności twórczych dziecka – weryfikacja techniki obrazków dynamicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2010, https://doi.org/10.18778/7525-523-2pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7525-523-2
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/41674
dc.descriptionOpisane w tej książce badania o charakterze eksperymentalnym odnoszą się do pedagogicznych sposobów pobudzania zdolności twórczych dziecka we wczesnej edukacji. Książka zawiera informacje na temat koncepcji twórczości i zdolności. Przybliża się w niej także możliwości i podejście psychopedagogiczne do rozwijania twórczości i zdolności dziecka w wieku przedszkolnym. Z kolei przy prezentacji badań pedagogicznych, przeprowadzonych w środowisku naturalnym, zamieszczono prezentację podstawy teoretycznej tych badań - model uzdolnionego zachowania jednostki wg J. Renzulliego oraz materiał empiryczny, który uzyskano z wykorzystaniem czterogrupowego planu eksperymentalnego Solomona. Materiał ten został zaprezentowany przez autorkę w sposób szczegółowy i obszerny ukazując zastosowanie równoległych zadań pre- i posttestowych, czynnika eksperymentalnego (technika obrazków dynamicznych), a także zaawansowanych analiz ilościowych i jakościowych z uwzględnieniem wskazówek J. Brzezińskiego dotyczących prowadzenia badań eksperymentalnych w psychologii i pedagogice. Analizy materiału badawczego prowadzone były pod kątem weryfikacji postawionych hipotez badawczych, zgodności ocen sędziów kompetentnych oraz korelacji tych ocen ze statystycznymi danymi uzyskanymi w badaniach testowych. W analizach wykazano, że technika obrazków dynamicznych może być stymulatorem wyobraźni i myślenia dywergencyjnego dziecka w starszym wieku przedszkolnym w toku zajęć organizowanych na terenie przedszkola z częstotliwością przynajmniej raz w tygodniu przez okres pięciu miesięcy.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectpedagogiczny eksperyment naturalnypl_PL
dc.subjectplan Solomonapl_PL
dc.subjectModel uzdolnionego zachowania J. Renzulliegopl_PL
dc.subjecttechnika obrazków dynamicznychpl_PL
dc.subjectdziecko w wieku przedszkolnympl_PL
dc.titleStymulowanie zdolności twórczych dziecka – weryfikacja techniki obrazków dynamicznychpl_PL
dc.typeBookpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Elżbieta Płóciennik, 2010pl_PL
dc.page.number246pl_PL
dc.referencesABLEWICZ K. (1994), Hermeneutyczno-fenomenologiczna perspektywa badań w pedagogice, Wyd. UJ, Kraków.pl_PL
dc.referencesADAMEK I. (1989), Umiejętności dydaktyczne nauczycieli klas I–III szkoły podstawowej, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków.pl_PL
dc.referencesADAMEK I. (1998), Rozwiązywanie problemów przez dzieci, Impuls, Kraków.pl_PL
dc.referencesADAMEK I. (2000), Podstawy edukacji wczesnoszkolnej, Impuls, Kraków.pl_PL
dc.referencesADAMEK I. red., (2001), Nauczyciel i uczeń w edukacji zintegrowanej w klasach I–III, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków.pl_PL
dc.referencesADAMEK I. (2007), Teoretyczne i praktyczne podstawy konstruowania programów szkolnych, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków.pl_PL
dc.referencesAMABILE T. M. (1989), Growing up Creative. Nurturing a Lifetime of Creativity, The Creative Educational Foundation, Buffalo.pl_PL
dc.referencesAMABILE T. M. (1996), Creativity in Context. Update to the Social Psychology of Creativity, Westview Press, Boulder.pl_PL
dc.referencesBABBIE E. (2003), Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBACZYŃSKA H. (1985), Metodyka języka polskiego w klasach I–III szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBARANOWICZ K. (1995), Program kształcenia – próba wyjścia poza schematy, Wyd. UŁ, Łódź.pl_PL
dc.referencesBAUMAN T. (1995), O możliwościach zastosowania metod jakościowych w badaniach pedagogicznych, [w:] Zasady badań pedagogicznych, red. T. Pilch, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBIAŁOŁĘCKA H., DUNIN-WĄSOWICZ M. (1975), Pomoce graficzne w przedszkolu, WSiP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBIEŁUGA J. (2003), Nauczycielskie rozpoznawanie cech inteligencji i myślenia twórczego, Impuls, Kraków.pl_PL
dc.referencesBIRCH A., MALIM T. (1998), Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBOWKETT S. (2000), Wyobraź sobie, że…Ćwiczenia rozwijające twórcze myślenie uczniów, WSiP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBRUNER J. (1978), Poza dostarczone informacje, przeł. B. Mrozik, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBRZEZIŃSKA A. (2001), Społeczna psychologia rozwoju, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBRZEZIŃSKA A., red. (2004), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, GWP, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesBRZEZIŃSKA A., CZUB T., LUTOMSKI G., SMYKOWSKI B., red. (1995b), Dziecko w zabawie i świecie języka, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań.pl_PL
dc.referencesBRZEZIŃSKA A., LUTOMSKI G., red. (1994), Dziecko w świecie ludzi i przedmiotów, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań.pl_PL
dc.referencesBRZEZIŃSKA A. LUTOMSKI G., SMYKOWSKI B., red. (1995a), Dziecko wśród rówieśników i dorosłych, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań.pl_PL
dc.referencesBRZEZIŃSKI J. (2000), Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBUKOWSKA J. (2005), Jak rozpoznać twórcze dzieci w przedszkolu?, „Wychowanie w Przedszkolu”, nr 5.pl_PL
dc.referencesDAVIS G. A. (2006), Gifted Children. Gifted Education: A Handbook for Teachers and Parents, Great Potential Press, Ph. D.pl_PL
dc.referencesDOBROŁOWICZ J. (2002), Kreatywność uczniów a ich osiągnięcia szkolne, Wyd. Akademii Świętokrzyskiej, Kielce.pl_PL
dc.referencesDOBROŁOWICZ W. (1988), O badaniu zdolności i postaw twórczych uczniów, [w:] Aktywność twórcza dzieci i młodzieży, red. S. Popek, WSiP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDOBROŁOWICZ W. (1995), Psychodydaktyka kreatywności, WSPS, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDOMAN G. (1992), Jak nauczyć małe dziecko czytać, Wyd. Excalibur, Bydgoszcz.pl_PL
dc.referencesDUDZIŃSKA I., red. (1976), Metodyka wychowania w przedszkolu, cz. II, WSiP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDYMARA B., red. (1996), Dziecko w świecie marzeń, Impuls, Kraków.pl_PL
dc.referencesEBY J. W., SMUTNY J. F. (1998), Jak kształcić uzdolnienia dzieci i młodzieży, WSiP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesEKIERT-OLROYD D. (2003), Pedeutologiczne konteksty dydaktyki twórczości i ich pragmatyczne implikacje (pedeutologia twórczości a dydaktyka twórczości), [w:] Dydaktyka twórczości, red. K. J. Szmidt, Impuls, Kraków.pl_PL
dc.referencesERIKSON E. H. (1997), Dzieciństwo i społeczeństwo, Dom Wyd. Rebis, Poznań.pl_PL
dc.referencesFELDHUSEN J. F. (2005), Giftedness, Talent, Expertise, and Creative Achievement, [w:] Conceptions of giftedness, red. R. J. Sternberg, J. E. Davidson, Cambridge University Press, New York.pl_PL
dc.referencesFISHER R. (1999), Uczymy jak myśleć, WSiP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesFISHER R. (2002), Lepszy start. Zapewnij swemu dziecku lepszy start, Dom Wyd. Rebis, Poznań.pl_PL
dc.referencesFRANCZYK A., KRAJEWSKA K. (2003), Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju, Impuls, Kraków.pl_PL
dc.referencesGALLOWAY Ch. (1988a), Psychologia uczenia się i nauczania, t. 1, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGALLOWAY Ch. (1988b), Psychologia uczenia się i nauczania, t. 2, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGARDNER H., KORNHABER M. L., WAKE W. K. (2001), Inteligencja. Wielorakie perspektywy, WSiP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGIZA T. (1998), Pedagogika twórczości w pracy nauczycielskiej, WSP, Kielce.pl_PL
dc.referencesGIZA T. (2006), Socjopedagogiczne uwarunkowania procesów identyfikowania oraz rozwoju zdolności uczniów w szkole, Wyd. Akademii Świętokrzyskiej, Kielce.pl_PL
dc.referencesGNITECKI J. (1993), Zarys metodologii badań w pedagogice empirycznej, WSP im. T. Kotarbińskiego, Zielona Góra.pl_PL
dc.referencesGORDON W. J. J. (1961), Synectics. The Development of Creative Capacity, Harper and Row, New York.pl_PL
dc.referencesGÓRALSKI A. (1987), Metody opisu i wnioskowania statystycznego w psychologii i pedagogice, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGÓRALSKI A. (1990), Być nowatorem: poradnik twórczego myślenia, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGÓRALSKI A. (2003), Twórczość jako dążenie do mistrzostwa, [w:] Twórczość – wyzwanie XXI wieku, red. E. Dombrowska, A. Niedźwiecka, Impuls. Kraków.pl_PL
dc.referencesGRACZYK A. (2003), Ideologia, Mit, Fotografia. Casus „National Geographic Magazine”, [w:] Obrazy w działaniu. Studia z socjologii i antropologii obrazu, red. K. Olechnicki, WUMK, Toruń.pl_PL
dc.referencesGRALEWSKI J. (2004), Piramida skojarzeń jako nowa metoda pomocna w tworzeniu, [w:] Twórczość w teorii i praktyce, red. S. Popek, Wyd. UMCS, Lublin.pl_PL
dc.referencesGRUSZCZYK-KOLCZYŃSKA E., ZIELIŃSKA E. (2000), Dziecięca matematyka, WSiP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGUILFORD J. P. (1979), Natura inteligencji człowieka, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHAMILTON D. (1981), Picture thoughts. Critical Thinking through Visual Arts, „Science and Children”, No 1 (January).pl_PL
dc.referencesHORNOWSKA E. (1999), Stronniczość testów psychologicznych. Problemy – kierunki – kontrowersje, Wyd. Fundacji Humaniora, Poznań.pl_PL
dc.referencesHORNOWSKA E. (2001), Testy psychologiczne. Teoria i praktyka, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHURLOCK E. (1988), Rozwój dziecka, WSiP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesJAGODZIŃSKA M. (1988), Pamięć obrazów, „Psychologia Wychowawcza”, nr 2.pl_PL
dc.referencesJAGODZIŃSKA M. (1991), Obraz w procesach poznania i uczenia się, WSiP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesJAGODZIŃSKA M. (2003), Rozwój pamięci w dzieciństwie, GWP, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesJAKOWICKA M. (1994), Teoretyczne odniesienia i praktyczne rozwiązania w pedagogice wczesnoszkolnej, Wyd. Śląsk, Katowice.pl_PL
dc.referencesJANOWSKI A. (1991), Poznawanie uczniów, WSiP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKARWOWSKA-STRUCZYK M., HAJNICZ W. (1986), Obserwacja w poznawaniu dziecka, WSiP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKARWOWSKI M. (2003), Klimat dla kreatywności, [w:] Dydaktyka twórczości, red. K. J. Szmidt, Impuls, Kraków.pl_PL
dc.referencesKARWOWSKI M., red. (2006), Identyfikacja potencjału twórczego. Teoria – metodologia – diagnostyka, Wyd. Psychopedagogiczne Transgresje, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKIELAR M. (1990), Orientacja w przyczynowo-skutkowych powiązaniach zjawisk, „Wychowanie w Przedszkolu”, nr 6.pl_PL
dc.referencesKIELAR-TURSKA M. (1992), Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata, WSiP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKIELAR-TURSKA M. (2004), Jak dziecko interpretuje zachowania własne i innych, „Wychowanie w Przedszkolu”, nr 10.pl_PL
dc.referencesKIELAR-TURSKA M. (2005a), Zmiany rozwojowe w okresie dzieciństwa, „Wychowanie w Przedszkolu”, nr 3.pl_PL
dc.referencesKIELAR-TURSKA M. (2005b), O dziecięcej wyobraźni, „Wychowanie w Przedszkolu”, nr 9.pl_PL
dc.referencesKIELAR-TURSKA M. (2005c), Średnie dzieciństwo. Wiek przedszkolny, [w:] Psychologia rozwoju człowieka, red. B. Harwas-Napierała, J. Trempała, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKMIECIK K. (1983), Informacje oceniające, samoocena i poczucie kontroli a myślenie twórcze, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.pl_PL
dc.referencesKOLAŃCZYK A. (1999), Czuję, myślę, jestem. Świadomość i procesy psychiczne w ujęciu poznawczym, GWP, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesKOMOROWSKA H. (1989), Metody ilościowe a metody jakościowe w badaniach pedagogicznych, „Edukacja”, nr 3.pl_PL
dc.referencesKONARZEWSKI K. (2000), Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna, WSiP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKOPALIŃSKI W. (2003), Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem, Wyd. Muza, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKORNIŁOWICZ K. (1976), Pomoc w tworzeniu jako zadanie pracy kulturalnej, [w:] Pomoc społeczno-kulturalna dla młodzieży pracującej i dorosłych. Wybór pism, oprac. O. Czerniawska, Ossolineum, Wrocław.pl_PL
dc.referencesKOZIELECKI J. (1987), Koncepcja transgresyjna człowieka: analiza psychologiczna, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKOZIELECKI J. (1992), Myślenie i rozwiązywanie problemów, [w:] Psychologia ogólna, red. T. Tomaszewski, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKRAJEWSKA A. (1997), Statystyka dla pedagogów, Trans Humana, Białystok.pl_PL
dc.referencesKUBICKA D. (2000), Kontrowersje wokół pomiaru twórczości u dzieci, „Psychologia Wychowawcza”, nr 2–3.pl_PL
dc.referencesKUBICKA D. (2003), Twórcze działanie dziecka w sytuacji zabawowo-zadaniowej, Wyd. UJ, Kraków.pl_PL
dc.referencesKUBIELSKI W. W. (2006), Podstawy pomiaru, konstruowania i ewaluacji testu dydaktycznego, WSP TWP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKUJAWIŃSKI J. (1990), Rozwijanie aktywności twórczej uczniów klas początkowych. Zarys metodyki, WSiP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKUJAWSKI J. (2000a), Zarys programu pracy z dziećmi i młodzieżą zdolną, [w:] Modele opieki nad dzieckiem zdolnym, red. M. Partyka, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, MEN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKUJAWSKI J. (2000b), O testach zdolności twórczych, [w:] Modele opieki nad dzieckiem zdolnym, red. M. Partyka, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, MEN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKWIATOWSKA M., red. (1985), Podstawy pedagogiki przedszkolnej, WSiP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLALAK D., PILCH T. (2003), Strategie badawcze i funkcje utylitarne badań w pedagogice społecznej, [w:] Pedagogika społeczna, red. T. Pilch, I. Lepalczyk, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLESZCZYŃSKI G. (2005), Językowy obraz świata dziecka, „Wychowanie w Przedszkolu”, nr 10.pl_PL
dc.referencesLEWOWICKI T. (1986), Kształcenie uczniów zdolnych, WSiP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLEWIS D. (1998), Jak wychowywać zdolne dziecko, PZWL, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLIGĘZA W. (2000), Stymulowanie twórczego rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym poprzez pracę w małych grupach twórczych, [w:] Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja. Psychokorekcja, t. 2, red. B. Kaja, WSP, Bydgoszcz.pl_PL
dc.referencesLIGĘZA W. (2003), Model rozwijania kompetencji kreatywnej u dzieci od 3 roku życia, [w:] Dydaktyka twórczości, red. K. J. Szmidt, Impuls, Kraków.pl_PL
dc.referencesLIMONT W. (1994), Synektyka a zdolności twórcze, Wyd. UMK, Toruń.pl_PL
dc.referencesLIMONT W. (1996), Analiza wybranych mechanizmów wyobraźni twórczej, Wyd. UMK, Toruń.pl_PL
dc.referencesLIMONT W. (1997), Możliwości rozwijania wyobraźni twórczej dzieci i młodzieży, [w:] Twórczość: Zdolności. Środowisko. Edukacja, „Pedagogika” XXII, z. 314, UMK, Toruń.pl_PL
dc.referencesLIMONT W. (2002), Zdolności twórcze dzieci w wieku przedszkolnym, „Wychowanie w Przedszkolu”, nr 8.pl_PL
dc.referencesLIMONT W. (2003), Twórczość w aspekcie życia, [w:] Twórczość – wyzwanie XXI wieku, red. E. Dombrowska, A. Niedźwiecka, Impuls, Kraków.pl_PL
dc.referencesLIMONT W. (2004), Poznawcze i twórcze funkcje metafory wizualnej, [w:] Twórczość w teorii i praktyce, red. S. Popek, Wyd. UMCS, Lublin.pl_PL
dc.referencesLIMONT W. (2005a), Eksperymentalne badania wyobraźni twórczej, [w:] Psychologia zdolności, red. A. Sękowski, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLIMONT W. (2005b), Uczeń zdolny jako problem wychowawczy, [w:] Wybrane zagadnienia edukacji uczniów zdolnych, t. 2, red. W. Limont, J. Cieślikowska, Impuls, Kraków.pl_PL
dc.referencesLIMONT W. (2005c), Koncepcja organizacji i struktury opieki i kształcenia uczniów szczególnie zdolnych, [w:] Wybrane zagadnienia edukacji uczniów zdolnych, t. 2, red. W. Limont, J. Cieślikowska, Impuls, Kraków.pl_PL
dc.referencesLIMONT W. (2006), Kształcenie uczniów zdolnych, [w:] Materiały konferencyjne z ogólnopolskiej konferencji „Nauczyciel w procesie rozwoju zdolności i talentów uczniów”, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, MEN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLIMONT W., CIEŚLIKOWSKA J. (2004), Czy potrzebna jest pedagogika zdolności, [w:] Teoria i praktyka uczniów zdolnych, red. W. Limont, Impuls, Kraków.pl_PL
dc.referencesLIPNICKA B. (2000), Kształtowanie zdolności i talentu dziecka, Impuls, Kraków.pl_PL
dc.referencesLUBOMIRSKA K. (1996), Edukacja promująca rozwój, [w:] Przedszkolaki krok pierwszy, red. A. Kossowska, Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży, Warszawa.pl_PL
dc.referencesŁADA-GRODZICKA A., BEŁCZEWSKA E., HERDE M., KWIATKOWSKA E., WASILEWSKA J. (2000), ABC… Program wychowania przedszkolnego XXI wieku, WSiP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesŁOBOCKI M. (2005), Metody i techniki badań pedagogicznych, Impuls, Kraków.pl_PL
dc.referencesŁUKASIEWICZ P. (1979), Dialog jako metoda badawcza, „Teksty”, nr 5.pl_PL
dc.referencesŁUKASZEWICZ R., red. (1985), Inne szanse w edukacji młodych. Wrocławska Szkoła Przyszłości, Wrocław.pl_PL
dc.referencesMAGNUSSON D. (1991), Wprowadzenie do teorii testów, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMALENDOWICZ J. (1974), Nauczanie języka polskiego w klasach I–IV, [w:] Praca nauczyciela w klasach I–IV, red. T. Wróbel, WSiP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMARUSZEWSKI T. (2002), Psychologia poznania, GWP, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesMASLOW A. H. (2004), W stronę psychologii istnienia, Dom Wyd. Rebis, Poznań.pl_PL
dc.referencesMATCZAK A. (1994), Diagnoza intelektu, Wyd. Instytutu Psychologii PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMATCZAK A. (2002), Różnice indywidualne w rozwoju psychicznym, [w:] Psychologia rozwoju człowieka, t. 3, red. B. Harwas-Napierała, J. Trempała, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMATCZAK A. (2003), Zarys psychologii rozwoju. Podręcznik dla nauczycieli, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMateriały konferencyjne z ogólnopolskiej konferencji „Nauczyciel w procesie rozwoju zdolności i talentów uczniów” (2006), Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, MEN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMAY R. (1994), Odwaga tworzenia, Dom Wyd. Rebis, Poznań.pl_PL
dc.referencesMAZURKIEWICZ E. A. (2003), Diagnostyka w pedagogice społecznej, [w:] Pedagogika społeczna, red. T. Pilch, I. Lepalczyk, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMIKRUT A. (2000), Wybrane metody statystyki opisowej dla pedagogów, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków.pl_PL
dc.referencesMILES M. B., HUBERMAN A. M. (2000), Analiza danych jakościowych, Trans Humana, Białystok.pl_PL
dc.referencesMŁODKOWSKI J. (1998), Aktywność wizualna człowieka, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMODRZEJEWSKA-ŚWIGULSKA M. (2005), Inspirujące „uderzenia”, czyli jak być bardziej kreatywnym, [w:] Trening twórczości w szkole wyższej, red. K. J. Szmidt, Wyd. WSHE, Łódź.pl_PL
dc.referencesMÓRAWSKA Z., WILKOWA A. (1965), Kształcenie języka dzieci w klasach 1–4, PZWS, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMÖNKS F. J. (2004), Zdolności a twórczość, [w:] Teoria i praktyka uczniów zdolnych, red. W. Limont, Impuls, Kraków.pl_PL
dc.referencesMÖNKS F. J., KATZKO M. W. (2005), Giftedness and Gifted Education, [w:] Conceptions of giftedness, red. R. J. Sternberg, J. E. Davidson, Cambridge University Press, New York.pl_PL
dc.referencesNALASKOWSKI A. (1994), Szkoła twórcza naprawdę i pozornie, [w:] Przeciwko edukacji sentymentalnej, Impuls, Kraków.pl_PL
dc.referencesNĘCKA E. (1994a), TROP… Twórcze Rozwiązywanie Problemów, Impuls, Kraków.pl_PL
dc.referencesNĘCKA E. (1994b), Inteligencja i procesy poznawcze, Impuls, Kraków.pl_PL
dc.referencesNĘCKA E. (1999), Proces twórczy i jego ograniczenia, Impuls, Kraków.pl_PL
dc.referencesNĘCKA E. (2001/2005), Psychologia twórczości, GWP, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesNĘCKA E. (2003), Inteligencja: Geneza. Struktura. Funkcje, GWP, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesNĘCKA E., ORZECHOWSKI J., SŁABOSZ A., SZYMURA B. (2005), Trening twórczości, GWP, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesNĘCKA E., ORZECHOWSKI J., SZYMURA B. (2006), Psychologia poznawcza, SWPS, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesNIEMIERKO B. (1990), Pomiar sprawdzający w dydaktyce, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesNIEMIERKO B. (2002), Ocenianie szkolne bez tajemnic, WSiP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesOKOŃ W. (1996), Nowy słownik pedagogiczny, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa.pl_PL
dc.referencesOLECHNICKI K. (2003), Obrazy w działaniu – obrazy w badaniu, [w:] Obrazy w działaniu. Studia z socjologii i antropologii obrazu, red. K. Olechnicki, Wyd. UMK, Toruń.pl_PL
dc.referencesOLEŚ P. (2002), Rozwój osobowości, [w:] Psychologia rozwoju człowieka, t. 3, red. B. Harwas-Napierała, J. Trempała, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPACHOCIŃSKI R. (1997), Metody ilościowe i jakościowe w badaniach oświatowych, „Edukacja”, nr 3.pl_PL
dc.referencesPALKA S. (1989a), Teoria pedagogiczna a praktyczne doświadczenia nauczycieli, WSiP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPALKA S. (1989b), Ilościowo-jakościowe badania pedagogiczne, „Ruch Pedagogiczny”, nr 1.pl_PL
dc.referencesPALKA S., red. (1998), Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, Wyd. UJ, Kraków.pl_PL
dc.referencesPALKA S. (1999), Podejście jakościowe w procesie poznania dydaktycznego, [w:] Tendencje w dydaktyce współczesnej, red. K. Denek, K. Bereźnicki, Wyd. Adam Marszałek, Toruń.pl_PL
dc.referencesPALKA S. (2006), Metodologia. Badania. Praktyka pedagogiczna, GWP, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesPARTYKA M. (1999), Zdolni, utalentowani, twórczy, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, MEN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPARTYKA M., red. (2000a), Modele opieki nad dzieckiem zdolnym, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, MEN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPARTYKA M. (2000b), Dzieci zdolne, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPIAGET J. (2006), Jak sobie dziecko wyobraża świat, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPILCH T. (1995), Zasady badań pedagogicznych, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPIOTROWSKI E. (1999), Myślenie twórcze i krytyczne w edukacji, [w:] Tendencje w dydaktyce współczesnej, red. K. Denek, K. Bereźnicki, Wyd. Adam Marszałek, Toruń.pl_PL
dc.referencesPŁÓCIENNIK E. (2004), Rozwijanie postawy twórczej dziecka poprzez edukację teatralną – przykłady ćwiczeń i zabaw, „Mały Miłośnik Teatru”, nr 1.pl_PL
dc.referencesPŁÓCIENNIK E. (2005a), Zabawy z wyobraźnią. Program wychowania do twórczości w edukacji przedszkolnej. Innowacja o charakterze programowo-metodycznym, materiały niepublikowane na prawach autorskich, Przedszkole Miejskie nr 118, Łódź.pl_PL
dc.referencesPŁÓCIENNIK E. (2005b), Stymulowanie działań twórczych dziecka w wieku przedszkolnym, „Przegląd Edukacyjny”, nr 1 (48).pl_PL
dc.referencesPŁÓCIENNIK E. (2007), Motywowanie i wspieranie rozwoju uczniów poprzez działania twórcze na zajęciach dodatkowych i świetlicowych, [w:] Atrakcyjne zajęcia świetlicowe i kółka zainteresowań w szkole podstawowej, red. M. Pomianowska, Wyd. RAABE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPŁÓCIENNIK E., DOBRAKOWSKA A. (2009), Zabawy z wyobraźnią. Scenariusze i obrazki o charakterze dynamicznym rozwijające wyobraźnię i myślenie twórcze dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Wyd. AHE, Łódź.pl_PL
dc.referencesPŁÓCIENNIK E., JUST M., DOBRAKOWSKA A., WOŹNIAK J. (2009), Metoda i wyobraźnia. Lekcje twórczości w klasach I, Wyd. Difin, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPODDJAKOW N. N. (1983), Myślenie przedszkolaka, WSiP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPOPEK S. (1996), Zdolności i uzdolnienia jako osobowościowe właściwości człowieka, Wyd. UMCS, Lublin.pl_PL
dc.referencesPOPEK S. (2003), Człowiek jako jednostka twórcza, Wyd. UMCS, Lublin.pl_PL
dc.referencesPOPEK S. (2004a), Twórczość w teorii i praktyce, Wyd. UMCS, Lublin.pl_PL
dc.referencesPOPEK S. (2004b), Kwestionariusz twórczego zachowania KANH, Wyd. UMCS, Lublin.pl_PL
dc.referencesPORAYSKI-POMSTA J. (2002), Nasze dziecko mówi, „Wychowanie w Przedszkolu”, nr 1, 5, 10.pl_PL
dc.referencesPRZETACZNIK-GIEROWSKA M. (1996a), Zasady i prawidłowości psychicznego rozwoju człowieka, [w:] Psychologia rozwoju człowieka, t. 1, red. M. Przetacznik-Gierowska, M. Tyszkowa, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPRZETACZNIK-GIEROWSKA M. (1996b), Zmiany rozwojowe aktywności i działalności jednostki, [w:] Psychologia rozwoju człowieka, t. 1, red. M. Przetacznik-Gierowska, M. Tyszkowa, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPRZETACZNIK-GIEROWSKA M., MAKIEŁŁO-JARŻA G. (1992), Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego, WSiP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPUŚLECKI W. (1998), Wspieranie elementarnych zdolności twórczych uczniów, Impuls, Kraków.pl_PL
dc.referencesRADLIŃSKA H. (1961), Pedagogika społeczna, Ossolineum, Wrocław.pl_PL
dc.referencesRaport dla UNESCO (1998), Edukacja: jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku pod przewodnictwem J. Delorsa, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Wyd. UNESCO, Warszawa.pl_PL
dc.referencesREISS S. M., RENZULLI J. S. (2001), The Schoolwide Enrichment Model: Developing Students’ Creativity and Talents, [w:] Fostering Creativity in Children, K-8. Theory and Practice, red. M. D. Lynch, C. R. Harris, Allyn and Bacon, Needham.pl_PL
dc.referencesRENZULLI J. S. (1998), The Three-Ring Conception of Giftedness, [w:] Nurturing the gifts and talents of primary grade students, red. S. M. Baum, S. M. Reis, L. R. Maxfield, Mansfield Center, CT: Creative Learning Press.pl_PL
dc.referencesRENZULLI J. S. (2005), The Three-Ring Conception of Giftedness. A Developmental Model for Promoting Creative Productivity, [w:] Conceptions of giftedness, red. R. J. Sternberg, J. E. Davidson, Cambridge University Press, New York.pl_PL
dc.referencesRENZULLI J. S., REIS S. M. (1993), Developing Creative Productivity Through the Enrichment Triad Model, [w:] Nurturing and Developing Creativity: The Emergence of a Discipline, red. S. G. Isaksen, M. C. Murdock, R. L. Firestien, D. J. Treffinger, Ablex Publishing Corpora tion, Norwood, New Jersey.pl_PL
dc.referencesRENZULLI J. S., REISS S. M. (2001), Developing Creativity in Children Through the Enrichment Triad Model, [w:] Promoting creativity across the Life Span, red. M. Bloom, T. M. Gullotta, CWLA Press, Washington, DC.pl_PL
dc.referencesROGERS C. (2002), O stawaniu się sobą, Dom Wyd. Rebis, Poznań.pl_PL
dc.referencesRozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, Dz. U. z dn. 15 stycznia 2009.pl_PL
dc.referencesRUNCO M. A. (1990/1993), Ukryte teorie twórczości a twórczość ideacyjna, [w:] Psychologiczne i psychometryczne problemy diagnostyki psychologicznej, red. J. Brzeziński, Wyd. UAM, Poznań.pl_PL
dc.referencesRUNCO M. A. (2005), Creative Giftedness, [w:] Conceptions of giftedness, red. R. J. Sternberg, J. E. Davidson, Cambridge University Press, New York.pl_PL
dc.referencesRUNCO M. A. (2007), Creativity. Theories and Themes: Research, Development and Practice, Elsevier Academic Press, New York.pl_PL
dc.referencesRYTLOWA J. (1973), Ćwiczenia w mówieniu i pisaniu w klasach I–IV szkoły podstawowej, PZWS, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSCHAFFER H. R. (2005), Psychologia dziecka, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSCHAFFER H. R. (2006), Rozwój społeczny, Wyd. UJ, Kraków.pl_PL
dc.referencesSCHULZ R. (1990), Twórczość – społeczne aspekty zjawiska, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSCHULZ R. (1996), Studia z innowatyki pedagogicznej, Wyd. UMK, Toruń.pl_PL
dc.referencesSĘKOWSKI A. (2001), Osiągnięcia uczniów zdolnych, TN KUL, Lublin.pl_PL
dc.referencesSĘKOWSKI A., red. (2005a), Psychologia zdolności, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSĘKOWSKI A (2005b), Rozwijanie inteligencji i mądrości w kształceniu i wspomaganiu ucznia szczególnie zdolnego, [w:] Wybrane zagadnienia edukacji uczniów zdolnych, t. 2, red. W. Limont , J. Cieślikowska, Impuls, Kraków.pl_PL
dc.referencesSIEKAŃSKA M. (2005), Koncepcje zdolności a identyfikacja uczniów zdolnych, [w:] Psychologia zdolności, red. A. Sękowski, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSŁOŃSKA I. (1977), Psychologiczne problemy ilustracji dla dzieci, wyd. II, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSMYKOWSKI B. (2004), Wiek przedszkolny. Jak rozpoznać potencjał dziecka. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać, [w:] Psychologiczne portrety człowieka, red. A. I. Brzezińska, GWP, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesSOŁOWIEJ J. (1997), Psychologia twórczości, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesSTASIAK M. K. (2005), Metodyka pracy nad rozwojem podmiotu, Wyd. WSHE, Łódź.pl_PL
dc.referencesSTASIAKIEWICZ M. (1999), Twórczość i interakcja, Wyd. UAM, Poznań.pl_PL
dc.referencesSTASIAKIEWICZ M. (2004), Proces twórczy jako zdobywanie kompetencji działania, [w:] Twórczość w teorii i praktyce, red. S. Popek, Wyd. UMCS, Lublin.pl_PL
dc.referencesSTERNBERG R. (2001), Psychologia poznawcza, WSiP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSTERNBERG R. J. (2005), The WICS Model of Giftedness, [w:] Conceptions of giftedness, red. R. J. Sternberg, J. E. Davidson, Cambridge University Press, New York.pl_PL
dc.referencesSTRZAŁECKI A. (2003), Psychologia twórczości. Między tradycją a nowoczesnością, Wyd. UKSW, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSTUCKI E. (1984), Techniczne środki dydaktyczne w pracy przedszkola, WSiP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSUŁEK A. (1979), Eksperyment w badaniach społecznych, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSZMIDT K. J. (2001a), Szkice do pedagogiki twórczości, Impuls, Kraków.pl_PL
dc.referencesSZMIDT K. J. (2001b), Twórczość i pomoc w tworzeniu w perspektywie pedagogiki społecznej, Wyd. UŁ, Łódź.pl_PL
dc.referencesSZMIDT K. J. (2003a), Współczesne koncepcje wychowania do kreatywności i nauczania twórczości: przegląd stanowisk polskich, [w:] Dydaktyka twórczości, red. K. J. Szmidt, Impuls, Kraków.pl_PL
dc.referencesSZMIDT K. J. (2003b), Czy twórczość można zmierzyć? Spory wokół psychometrycznych metod badania twórczości, [w:] Twórczość – wyzwanie XXI wieku, red. E. Dombrowska, A. Niedźwiecka, Impuls, Kraków.pl_PL
dc.referencesSZMIDT K. J. (2005), Problem rywalizacji w procesie wspierania twórczości dzieci i młodzieży, [w:] Psychopedagogika działań twórczych, red. K. J. Szmidt, M. Modrzejewska-Świgulska, Impuls, Kraków.pl_PL
dc.referencesSZMIDT K. J. (2006a), Współczesne programy rozwijania zdolności i twórczości dzieci i młodzieży, [w:] Materiały konferencyjne z ogólnopolskiej konferencji „Nauczyciel w procesie rozwoju zdolności i talentów uczniów”, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSZMIDT K. J. (2006b), Teoretyczne i metodyczne podstawy procesu rozwijania zdolności „myślenia pytajnego”, [w:] Dylematy edukacji artystycznej, t. 2, red. W. Limont, K. Nielek-Zawadzka, Impuls, Kraków.pl_PL
dc.referencesSZMIDT K. J. (2007), Pedagogika twórczości, GWP, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesSZMIDT K. J., BONAR J. (1998), Program edukacyjny „Żywioły”. Lekcje twórczości w nauczaniu zintegrowanym, WSiP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSZMIDT K. J., BONAR J. (2000), Program edukacyjny „Żywioły”. Lekcje twórczości w nauczaniu zintegrowanym. Klasa II. Książka dla nauczyciela, WSiP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSZUMAN S. (1936/1937), Jak dzieci oglądają obrazki i co one im dają, „Przedszkole”, nr 4/5.pl_PL
dc.referencesSZUMAN S. (1938), Rozwój myślenia dzieci w wieku szkolnym, Książnica Atlas, Lwów–Warszawa.pl_PL
dc.referencesSZUMAN S. (1951), Ilustracja w książkach dla dzieci i młodzieży, Wiedza – Zawód – Kultura. Tadeusz Zapiór, Kraków.pl_PL
dc.referencesSZUMAN S., DZIERŻANKA A. (1957), Rozwój umiejętności opisywania i wyjaśniania przez dzieci splotu zdarzeń przedstawionego na obrazku, „Zeszyty Naukowe UJ. Psychologia i pedagogika”, z. 1.pl_PL
dc.referencesSZUMSKI G. (1995), Dobór i kształcenie uczniów zdolnych, Wyd. WSPS, Warszawa.pl_PL
dc.referencesTOKARZ A. (1985), Rola motywacji poznawczej w aktywności twórczej, Ossolineum, Wrocław.pl_PL
dc.referencesTOKARZ A., red. (1991), Stymulatory i inhibitory aktywności twórczej, Wyd. UJ, Kraków.pl_PL
dc.referencesTOKARZ A. (2005), Dynamika procesu twórczego, Wyd. UJ, Kraków.pl_PL
dc.referencesTOMASZEWSKA M. (1999), Edukacja kreatywna, [w:] Tendencje w dydaktyce współczesnej, red. K. Denek, K. Bereźnicki, Wyd. Adam Marszałek, Toruń.pl_PL
dc.referencesTYSZKA Z. (2000), Istotne zmiany w socjalizacji rodziny, „Problemy Rodziny”, nr 2/3.pl_PL
dc.referencesTYSZKOWA M. (1990), Aktywność i działalność dzieci i młodzieży, WSiP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesTYSZKOWA M. (1996), Rola kultury w rozwoju psychicznym jednostki, [w:] Psychologia rozwoju człowieka, t. 1, red. M. Przetacznik-Gierowska, M. Tyszkowa, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesUSZYŃSKA-JARMOC J. (2004a), Metody wspierania aktywności edukacyjnej, „Wychowanie w Przedszkolu”, nr 9.pl_PL
dc.referencesUSZYŃSKA-JARMOC J. (2003), Twórcza aktywność dziecka. Teoria – rzeczywistość – perspektywy rozwoju, Trans Humana, Białystok.pl_PL
dc.referencesUSZYŃSKA-JARMOC J. (2004b), Rozwijanie dyspozycji kreacyjnych i autokreacyjnych dzieci poprzez twórczą aktywność werbalną i plastyczną, [w:] Twórczość w teorii i praktyce, red. S. Popek, Wyd. UMCS, Lublin.pl_PL
dc.referencesUSZYŃSKA-JARMOC J. (2004c), Obraz „ja” i poczucie własnej wartości dziecka, „Forum Nauczycieli. Wychowanie Przedszkolne”, nr 5.pl_PL
dc.referencesUSZYŃSKA-JARMOC J. (2005a), Od spontanicznej twórczości dziecka przez edukację kreatywną do samorealizacji, [w:] Edukacja kreatywna, red. E. Zwolińska, Wyd. Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz.pl_PL
dc.referencesUSZYŃSKA-JARMOC J. (2005b), Sposoby identyfikacji rozwojowego potencjału intelektualnego a modele stymulowania rozwoju uzdolnień dzieci we wczesnym dzieciństwie, [w:] Wybrane zagadnienia edukacji uczniów zdolnych, t. 1, red. W. Limont, J. Cieślikowska, Impuls, Kraków.pl_PL
dc.referencesUSZYŃSKA-JARMOC J. (2006), Twórcze zdolności potencjalne i realizacyjne dzieci w młodszym wieku szkolnym: analiza różnic indywidualnych, [w:] Dylematy edukacji artystycznej, t. 2, red. W. Limont, K. Nielek-Zawadzka, Impuls, Kraków.pl_PL
dc.referencesVASTA R., HAITH M. M., MILLER S. A. (2004), Psychologia dziecka, WSiP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWALLON P., CAMBIER A., ENGELHART D. (1993), Rysunek dziecka, WSiP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWALOSZEK D. (1993a), Rola zadań w wychowaniu dzieci w wieku przedszkolnym, ODN, Zielona Góra.pl_PL
dc.referencesWALOSZEK D. (1993b), Przygotowanie dzieci sześcioletnich do zadań szkolnych, Wyd. WSP, Zielona Góra.pl_PL
dc.referencesWALOSZEK D. (1995), Środki edukacji dzieci, „Wychowanie Przedszkolne”, z. 9, ODN.pl_PL
dc.referencesWALOSZEK D. (2006), Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań, Wyd. Naukowe AP, Kraków.pl_PL
dc.referencesWĘGLIŃSKA M. (2000), Jak pracować z obrazkiem, Impuls, Kraków.pl_PL
dc.referencesWIECHNIK R. (1996), Intelektualne i kreatywne aspekty zdolności do uczenia się, Wyd. UMCS, Lublin.pl_PL
dc.referencesWIĘCKOWSKI R. (1988), Współczesne problemy wychowania przedszkolnego, „Wychowanie w Przedszkolu”, nr 4.pl_PL
dc.referencesWIĘCKOWSKI R. (1994), Wychowanie przedszkolne – podstawowym etapem edukacji, „Wychowanie w Przedszkolu”, nr 9.pl_PL
dc.referencesWIĘCKOWSKI R. (1995), Pedagogika wczesnoszkolna, WSiP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWILGOCKA-OKOŃ B. (2003), Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWOJNAR I. (1975), Sztuka – jakością życia, [w:] J. Dewey, Sztuka jako doświadczenie, Ossolineum, Wrocław.pl_PL
dc.referencesWOJNAR I. (2000), Humanistyczne intencje edukacji, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWOOD D. (2006), Jak dzieci uczą się i myślą. Społeczne konteksty rozwoju poznawczego, Wyd. UJ, Kraków.pl_PL
dc.referencesW perspektywie roku 2010, Komitet prognoz „Polska w XXI wieku” przy Prezydium PAN (1995), Warszawa.pl_PL
dc.referencesWYGOTSKI L. S. (1989), Myślenie i mowa, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWYGOTSKI L. S. (2005), Narzędzie i znak w rozwoju dziecka, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWYKA A. (1985), Model badań przez wspólne doświadczanie, czyli o pewnej wersji empirii jakościowej, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 2.pl_PL
dc.referencesWYKA A. (1990), Ku nowym wzorcom badań społecznych w Polsce. Cechy badań jakościowych w ostatnich latach, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 1.pl_PL
dc.referencesZACZYŃSKI W. (1995), Praca badawcza nauczyciela, WSiP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesZARĘBA E. (1998a), Badania empiryczne ilościowe i jakościowe w pedagogice, [w:] Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, red. S. Palka, Wyd. UJ, Kraków.pl_PL
dc.referencesZARĘBA E. (1998b), Eksperymenty i próby eksperymentalne w badaniach pedagogicznych, [w:] Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, red. S. Palka, Wyd. UJ, Kraków.pl_PL
dc.referencesZBOROWSKI J. (1986), Rozwijanie aktywności twórczej dzieci, WSiP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesŻUK T. (1986), Uzdolnienia twórcze a osobowość, Wyd. Naukowe UAM, Poznań.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7525-523-2
dc.disciplinepedagogikapl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe