Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorZimnica-Kuzioła, Emilia
dc.date.accessioned2022-04-04T15:04:59Z
dc.date.available2022-04-04T15:04:59Z
dc.date.issued2022-03-30
dc.identifier.issn0208-600X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/41494
dc.description.abstractThe article, which aims to analyze the world of women in the prose works of the contemporary Polish writer, falls within the scope of sociological studies of female artists. The author presents the artist, who is still little known to a wide audience – Liliana Hermetz, who debuted in 2014 with the book Alicyjka (the nationwide Conrad award for 2015). Hermetz shows the intimate world of women’s experiences, the courage and sensitivity of women experiencing traumas in life and everyday problems. It turns out that micro-matters, “bustle”, which was usually considered an unimportant subject, too trivial for literature, can be an interesting theme in artistic creativity. Hermetz shows women against the background of history that determines their fate, but at the same time catalyzes their strength, struggle for subjectivity and dignity.en
dc.description.abstractArtykuł, którego tematem jest świat kobiet w twórczości prozatorskiej współczesnej polskiej pisarki, mieści się w zakresie socjologicznych studiów nad artystkami. Autorka przedstawia mało jeszcze znaną szerokiemu gronu czytelników twórczynię – Lilianę Hermetz, która zadebiutowała w 2014 roku książką Alicyjka (ogólnopolska nagroda Conrada za rok 2015). Hermetz pokazuje intymny świat kobiecych przeżyć, odwagę i wrażliwość kobiet doświadczających traum życia i codziennych problemów. Okazuje się, że mikrosprawy, „krzątactwo”, które z reguły uważane było za temat nieważny, zbyt błahy dla literatury, może stanowić interesujący motyw twórczości artystycznej. Kobiety w powieściach artystki ukazane są na tle historii, która determinuje ich losy, ale jednocześnie katalizuje ich siłę, walkę o podmiotowość i godność.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica;80pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectsocjologia artystkipl
dc.subjectliteratura kobiecapl
dc.subjectpowieści Liliany Hermetzpl
dc.subjectartist’s sociologyen
dc.subjectwomen’s literatureen
dc.subjectnovels by Liliana Hermetzen
dc.titleŚwiat kobiet w twórczości prozatorskiej Liliany Hermetzpl
dc.title.alternativeThe World of Women in the Prose Works of Liliana Hermetzen
dc.typeArticle
dc.page.number23-38
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Katedra Socjologii Sztuki, Instytut Socjologii, ul. Rewolucji 1905 r. 41, 90-214 Łódźpl
dc.identifier.eissn2353-4850
dc.referencesBrach-Czaina J. (1999), Szczeliny istnienia, Wydawnictwo eFKa, Kraków.pl
dc.referencesBudnik A. (2020), Infrastruktura wartości. Nagrody literackie w Polsce po przełomie 1989 roku jako narzędzie wymiany kapitałów, „Zarządzanie w kulturze”, t. 21(1), s. 39–50 https://doi.org/10.4467/20843976ZK.20.004.12038pl
dc.referencesBudrowska B. (2009), Kobiet codzienność krzątacza i męskie „gdzie jem i śpię”, czyli z czym kojarzy się dom, [w:] S. Rudnicki, J. Stypińska, K. Wojnicka (red.), Społeczeństwo i codzienność. W stronę nowej socjologii?, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, s. 278–304.pl
dc.referencesCzapliński P. (2007), Powrót centrali. Literatura w nowej rzeczywistości, Wydawnictwo Literackie, Kraków.pl
dc.referencesCzechowicz J. (2017), Poza tabu http://krytycznymokiem.blogspot.com/2017/05/costelloprzebudzenie-liliana-hermetz.html (dostęp: 22.08.2021).pl
dc.referencesDunin K. (2018), Procenty władzy, prestiżu, pieniędzy, [w:] J. Krakowska (red.), Agora. Statystyki, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa, s. 7–9.pl
dc.referencesEnglish J.F. (2013), Ekonomia prestiżu. Nagrody, wyróżnienia i wymiana wartości kulturowej, przeł. P. Czapliński, Ł. Zaremba, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa.pl
dc.referencesFromm E. (1992), O sztuce miłości, przeł. A. Bogdański, Wydawnictwo Sagittarius, Warszawa.pl
dc.referencesGiddens A. (2012), Socjologia, przeł. O. Siara, A. Szulżycka, P. Tomanek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl
dc.referencesHeinich N. (2007), Być artystą. Rzecz o przekształceniach statusu malarzy i rzeźbiarzy, przeł. L. Mazur, Vizja Press & IT, Warszawa.pl
dc.referencesHermetz L. (2014), Alicyjka, Wydawnictwo Nisza, Warszawa.pl
dc.referencesHermetz L. (2015), Rozmowa z duchami, rozmowę przepr. U. Kuczyńska, „Kultura Liberalna”, nr 354 https://kulturaliberalna.pl/2015/10/20/liliana-hermetz-alicyjka-wywiad-nagroda-conrada/(dostęp: 20.08.2021).pl
dc.referencesHermetz L. (2017a), Costello. Przebudzenie, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa.pl
dc.referencesHermetz L. (2017b), Nie oddzielam literatury od życia, rozmowę przepr. K. Woźniak https://lubimyczytac.pl/aktualnosci/rozmowy/8789/nie-oddzielam-literatury-od-zycia-wywiad-zliliana-hermetz/ (dostęp: 10.09.2021).pl
dc.referencesHermetz L. (2021), Rozrzucone, Wydawnictwo Literackie, Kraków.pl
dc.referencesJakubowiak M. (2017), Jedz, módl się, Costello https://www.dwutygodnik.com/artykul/7285-jedz-modl-sie-costello.html (dostęp: 20.08.2021).pl
dc.referencesJankowicz G. (2015), Piękni wygrani. Wpływ nagród na strukturę pola literackiego, [w:] G. Jankowicz, P. Marecki, M. Sowiński (red.), Literatura polska po 1989 roku w świetle teorii Pierre’a Bourdieu. Podręcznik, Korporacja Ha!art, Kraków, s. 113–155.pl
dc.referencesKrakowska J. (2018) (red.), Agora. Statystyki, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa.pl
dc.referencesRozmowa z Lilianą Hermetz, autorką powieści „Alicyjka” (2014) https://www.youtube.com/watch?v=073bs-jNMog&ab_channel=WydawnictwoNisza (dostęp: 10.09.2021).pl
dc.referencesSobolewska J. (2021), Nowa książka: „Rozrzucone” Liliany Hermetz, rozmowa z Lilianą Hermetz https://ne-np.facebook.com/MCKNowyTeatr/videos/309417050770531/ (dostęp: 22.08.2021).pl
dc.referencesTitkow A., Duch-Krzystoszek D., Budrowska B. (2004), Nieodpłatna praca kobiet. Mity, realia, perspektywy, Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk, Warszawa.pl
dc.referencesTokarczuk O. (2020), Czuły narrator, Wydawnictwo Literackie, Kraków.pl
dc.referencesWejbert-Wąsiewicz E. (2018), W stronę socjologii artystki, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, nr 66, s. 11–31 https://doi.org/10.18778/0208-600X.66.02pl
dc.contributor.authorEmailemilia.zimnica@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-600X.80.03


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0