Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorRynkiewicz, Beata
dc.contributor.editorDesperak, Izabela
dc.contributor.editorHyży, Ewa
dc.contributor.editorKuźma, Inga B.
dc.contributor.editorPietrzak, Edyta
dc.date.accessioned2022-03-21T14:49:21Z
dc.date.available2022-03-21T14:49:21Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationRynkiewicz B., Dzień nasz powszedni… literackie dyskursy najnowszej prozy polskiej, głos mają kobiety, [w:] Kobiety wobec dominacji i opresji, Desperak I., Hyży E., Kuźma I. B., Pietrzak E. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019, s. 91-103, https://www.doi.org/10.18778/8142-431-8.08pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8142-431-8
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/41276
dc.description.abstractPrzedmiotem zainteresowania artykułu są obrazy codzienności zarówno tej domowej, jak też społecznej w wybranej prozie polskiej napisanej przez kobiety. Podkreśla się tutaj szczególną rolę narracji tworzonej ze „stricto” kobiecej perspektywy. Omawiana literatura dotyka tak istotnych problemów, jak przemoc, dyskryminacja czy opresja w najróżniejszych odcieniach, obecna w „zwyczajnej” konfrontacji bohaterek z zastaną rzeczywistością, tak jak między innymi w przypadku kreacji Jolanty, bohaterki utworu Sylwii Chutnik, smutnej i bezradnej mieszkanki warszawskiego Żerania. „O drobnych szaleństwach dnia codziennego” opowiada z kolei Kaja Malanowska, niestety, owe szaleństwa doprowadzają bohaterkę do totalnego kryzysu, choć z pozoru nie ma takich powodów. Podobnie jak bohaterka powieści „Pięćdziesiątka” Ingi Iwasiów, tutaj poruszony jest z kolei problem alkoholizmu. Absurdy dnia powszedniego opisuje Zofia Papużanka w „Szopce” będącej portretem współczesnej polskiej rodziny, jak się okazuje, głęboko dysfunkcyjnej. W centrum uwagi znajduje się kobiecy los, opresja, której charakter eksponowany jest na różne sposoby przez autorki współczesne, również w obszarze literatury faktu w analizowanych tutaj tekstach: Marty Abramowicz „Zakonnice odchodzą po cichu” oraz Marty Dzido „Kobiety Solidarności”. Jest to próba wskazania niezwykłej roli twórczości kobiet-autorek, w którą wpisywać się mogą feministyczne dyskursy literackie, przyczyniające się do stwarzania szeroko rozumianej podmiotowości kobiet.pl_PL
dc.description.abstractThe subject of the article is the image of everyday life, both home and social, in a selected Polish prose written by women. The tekst emphasizes the special role of narrative created from a strictly feminine perspective. The discussed literature describes important problems such as wiolence, discrimination or oppression in a various shades, presenting the “usual” confrontation of the heroine with the existing reality as in the case of Jolanta’s creation, the heroine of Sylwia Chutnik, a sad and helpless resident of Żerania (Warsaw). On the other hand, Kaja Malanowska tells us about little craze of everyday life. Unfortunately, this madness leads the heroine to a total crisis, althought there are no such reasons. Like the protagonist of the novel “Fifty” (Pięćdziesiątka) of Inga Iwasiów, the problem of alcoholism is raised here. The absurdities of everyday life are described by Zofia Papużanka in “Szopka”. This story depicts a portrait of a contemporary Polish family as it turns out, deeply dysfunctional. The focus is on women’s fate, oppression, the nature of which is exhibited in various ways by contemporary authors, also in the area of non-fiction in the texts analyzed here: Marta Abramowicz “The nuns leave quietly” (Zakonnice odchodzą po cichu) and Marta Dzido “Solidarity of women” (Solidarność kobiet). It is an atempt to indicate the unusual role of the creativity of female authors, in which feminist literary discourses contribute to the creation of broadly understood subjectivity of women.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. Publikacja została sfinansowana z opłat konferencyjnych oraz dofinansowana przez Dziekanów Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego UŁ, Wydziału Filozoficzno-Historycznego UŁ, Dziekana Wydziału Zarządzania i Inżynierii Produkcji oraz Dyrektora Instytutu Nauk Społecznych i Zarządzania Technologiami Politechniki Łódzkiej.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofDesperak I., Hyży E., Kuźma I. B., Pietrzak E. (red.), Kobiety wobec dominacji i opresji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019;
dc.relation.ispartofseriesOblicza Femin!zmu;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectżycie codziennepl_PL
dc.subjectperspektywa feministycznapl_PL
dc.subjectopresjapl_PL
dc.subjectkobiece autorkipl_PL
dc.subjectEveryday lifepl_PL
dc.subjectfeminima perspectivepl_PL
dc.subjectdiscriminationpl_PL
dc.subjectoppressionpl_PL
dc.subjectfemale authorspl_PL
dc.titleDzień nasz powszedni… literackie dyskursy najnowszej prozy polskiej, głos mają kobietypl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2019; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2019pl_PL
dc.page.number91-103pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationKarkonoska Państwowa Szkoła Wyższa w Jeleniej Górzepl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-432-5
dc.contributor.authorBiographicalnoteBeata Rynkiewicz – doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa, absolwentka Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego, nauczycielka, wychowawczyni, mieszka i pracuje w Szklarskiej Porębie. W obszarze dotychczasowych zainteresowań badawczych znajduje się literatura współczesna, proza kobieca, literatura dla dzieci i młodzieży. Przedmiotem uwagi jest problematyka genderowa. Autorka książki Pomiędzy biernością a buntem. Literackie wizerunki współczesnych dziewczyn w prozie polskiej po roku 1989 (2013). Wśród opublikowanych artykułów między innymi: Kreacje kobiece w powieści Narcyzy Żmichowskiej „Biała Roża”, [w:] Romantyzm. Literatura – Kultura – Obyczaj, red. M. Jonca i M. Łoboz (2009); Katarzyny Earnshaw tożsamość utracona. W kręgu powieści Emily Bronte, [w:] Romantyzm. Literatura – Kultura – Obyczaj, t. 2 (2014); O (nie)poprawnym doświadczaniu świata, czyli wielkomiejskie wtajemniczenia Panny Nikt Tomka Tryzny, [w:] Wałbrzych i literatura. Historia kultury literackiej i współczesność, red. S. Bielawska, W. Browarny (2014); Cielesność jako źródło niepokoju. O macierzyństwie bez tabu we współczesnej prozie polskiej, [w:] Seksualność w najnowszej literaturze polskiej, red. T. Dalasiński, A. Szwagrzyk, P. Tański (2015).pl_PL
dc.referencesAbramowicz M. (2016), Internetowa strona autorki marta.abramowicz.plpl_PL
dc.referencesAbramowicz M. (2016), Zakonnice odchodzą po cichu, Krytyka Polityczna, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBartkowski P., Wąsaci związkowcy i znikające dziewczyny www.newsweek.pl/plus/kultura [dostęp: 09.2016].pl_PL
dc.referencesChutnik S. (2009), Kieszonkowy atlas kobiet, Korporacja Ha art, Kraków.pl_PL
dc.referencesChutnik S. (2015), Jolanta, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków.pl_PL
dc.referencesDzido M. (2016), Kobiety Solidarności, Świat Książki, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDzido M., Żeby już nikt nie mówił, że kobiety były w Solidarności tłem, wiadomości.onet.pl [dostęp: 11.10.2016].pl_PL
dc.referencesIwasiów I. (1995), Lolity, demony i fizjologia, „Nowe Książki”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesIwasiów I. (2015), Pięćdziesiątka, Wydawnictwo Wielka Litera, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMalanowska K. (2010), Drobne szaleństwa dnia codziennego, Krytyka Polityczna, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMasłowska D. (2008), Między nami dobrze jest, Lampa i Iskra Boża, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMrozik A. (2012), Akuszerki transformacji. Kobieta, literatura i władza w Polsce po 1989 r., Instytut Badań Literackich PAN, Łódź.pl_PL
dc.referencesPapużanka Z. (2014), Szopka, Świat Książki, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPyzik A., Malanowska K., Drobne szaleństwa dnia codziennego dwutygodnik.com/artykul/1155pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-431-8.08
dc.disciplinehistoriapl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe