Show simple item record

dc.contributor.authorKrawczenko, Switłana
dc.contributor.editorDesperak, Izabela
dc.contributor.editorHyży, Ewa
dc.contributor.editorKuźma, Inga B.
dc.contributor.editorPietrzak, Edyta
dc.date.accessioned2022-03-21T14:45:23Z
dc.date.available2022-03-21T14:45:23Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationKrawczenko S., Rozwój ruchu kobiecego w Ukrainie, [w:] Kobiety wobec dominacji i opresji, Desperak I., Hyży E., Kuźma I. B., Pietrzak E. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019, s. 43-55, https://www.doi.org/10.18778/8142-431-8.04pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8142-431-8
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/41274
dc.description.abstractArtykuł poświęcony jest rozwojowi ukraińskiego ruchu kobiecego, który kształtował się w dwóch kierunkach na dwóch oddzielnych terenach. Ziemie wschodniej i środkowej Ukrainy były pod zaborem rosyjskim, ziemie zachodniej Ukrainy – pod zaborem austriackim. Sytuacja społeczno-polityczna w tych państwach uwarunkowała rozwój kobiecego ruchu na tych terenach. W obu zaborach można było znaleźć wspólne hasła odwołujące się do niepodległości i praw kobiet. Jednak to na zachodniej Ukrainie zostały sformułowane zasadnicze idee ukraińskiego ruchu feministycznego. Idee ukraińskiego ruchu feministycznego znalazły się na łamach czasopism kobiecych. Czasopisma te były wydawane przez założycielkę ukraińskiego feminizmu pisarkę Natalię Kobryńską. Po roku 1918 ukraiński ruch kobiecy rozwijał się na terenach II Rzeczypospolitej, w Galicji i na Wołyniu. Jednocześnie ruch kobiecy rozwijał się w środowisku emigracji ukraińskiej na terenach Europy Zachodniej i Centralnej oraz Ameryki Północnej. Rozwój ruchu kobiecego był związany z działalnością organizacji kobiecych i funkcjonowaniem czasopism. Natomiast na wschodnich ziemiach Ukrainy, które znalazły się w Związku Sowieckim, władze sowieckie wykorzystywały prawa i ruch kobiet do swoich celów politycznych. Sowieci budowali propagandę na haśle, że władze dbają o kobiety. Sowietom udało się w społeczeństwie ugruntować przekonanie, że prawa kobiet są respektowane, a ruch kobiet ma prawa do realizacji swoich celów. W Związku Sowieckim prawda o prawach kobiet była inna. Kobiety były wyzyskiwane, ich rola w społeczeństwie marginalna. Nowego ducha ukraiński ruch kobiecy zdobył już w okresie Ukrainy niepodległej w końcu XX w. Wówczas zostały wznowione kółka i organizacje kobiece zakazane w okresie reżimu radzieckiego. Przed ruchem kobiet stanęły nowe cele, w tym najważniejszy: udział w walce o budowę społeczeństwa obywatelskiego, o nowoczesność państwa. Wydarzenia lat 2013–2014, kijowski Majdan i wojna na południu Ukrainy postawiły przed ruchem feministycznym kolejne wyzwania. Aktualnie ukraiński ruch feministyczny aktywnie uczestniczy w życiu społecznym, kreując nowe rozwiązania, dąży do celów cywilizacyjnych, przed którymi stoi Ukraina.pl_PL
dc.description.abstractAn article devoted to the development of the Ukrainian women’s movement, which was shaped in two directions on two separate areas. The lands of eastern and central Ukraine were under the Russian partition, the lands of western Ukraine – under the Austrian partition. The socio-political situation in these countries conditioned the development of women’s movement in these areas. In both partitions, it was possible to find common slogans referring to independence and women’s rights. Ideas of the Ukrainian feminist movement found themselves in the pages of women’s magazines. These magazines were published by the founder of Ukrainian feminism, the writer Natalia Kobryńska. After 1918, the development of the Ukrainian women’s movement developed in the territories of the Second Polish Republic, in Galicia and in Volhynia. At the same time, the women’s movement developed in the environment of Ukrainian emigration in the areas of Western and Central Europe and North America. The development of the women’s movement was related to the activities of women’s organizations and the functioning of magazines. Whereas in the eastern territories of Ukraine, which were in the Soviet Union, the Soviet authorities used the rights and movement of women for their political purposes. The Soviets were propaganda about the authorities taking care of women. The Soviets have succeeded in establishing the belief that the authorities care for women’s rights and the women’s movement has the right to achieve their goals. In the Soviet Union, the truth about women’s rights was different. Women were exploiting, their role in a marginal society. The Ukrainian women’s movement has gained a new spirit during the independent Ukraine at the end of the 20th century. At that time, the circles and the women’s organization were banned during the Soviet regime. Before the women’s movement there were new goals: in this the most important participation in the fight for building a civil society, for the modernity of the state. The events of 2013–2014, the Kiev Maidan and the war in the south of Ukraine set new challenges ahead of the feminist movement. At present, the Ukrainian feminist movement actively participates in social life, creating new solutions, pursuing the civilizational goals Ukraine is facing.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. Publikacja została sfinansowana z opłat konferencyjnych oraz dofinansowana przez Dziekanów Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego UŁ, Wydziału Filozoficzno-Historycznego UŁ, Dziekana Wydziału Zarządzania i Inżynierii Produkcji oraz Dyrektora Instytutu Nauk Społecznych i Zarządzania Technologiami Politechniki Łódzkiej.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofDesperak I., Hyży E., Kuźma I. B., Pietrzak E. (red.), Kobiety wobec dominacji i opresji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019;
dc.relation.ispartofseriesOblicza Femin!zmu;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectukraiński ruch kobiecypl_PL
dc.subjectczasopismapl_PL
dc.subjectideologiczne zasady feminizmupl_PL
dc.subjectcele cywilizacyjnepl_PL
dc.subjectUkrainian women’s movementpl_PL
dc.subjectmagazinespl_PL
dc.subjectideological principles of feminismpl_PL
dc.subjectcivilization goalspl_PL
dc.titleRozwój ruchu kobiecego w Ukrainiepl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2019; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2019pl_PL
dc.page.number43-55pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationWschodnioeuropejski Narodowy Uniwersytet im. Łesi Ukrainki, Wydział Filologii i Dziennikarstwa, Łuck, Ukrainapl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-432-5
dc.contributor.authorBiographicalnoteSwitłana Krawczenko – Wschodnioeuropejski Uniwersytet Narodowy im. Łesi Ukrainki w Łucku, kierownik Katedry Komunikacji Społecznej, członek Stowarzyszenia dziennikarzy Ukrainy. Autorka ponad 130 prac naukowych opublikowanych w Ukrainie i za granicą. Jest m.in. autorką następujących monografii i podręczników: Problemy tłumaczenia artystycznego (Проблеми художнього перекладу, 2002); Na chwyli doby: antologia polskich periodyków literackich lat 20. i 30. XX w. (На хвилі доби: хрестоматія польської літературної періодики 20–30-х років ХХ ст., 2008); Periodyki Polski lat 20. i 30. XX w. w świetle procesów społeczno-kulturalnych doby międzywojennej: komunikacja literacka, polsko-ukraiński dialog (Періодичні видання Польщі 20–30-х років ХХ ст. у світлі суспільно-культурних процесів міжвоєнної доби: літературна комунікація, польсько-український діалог, 2009). Współautorka książek: Majdan. Drugie na-rodziny narodu (2015); Nowe media i tradycyjne w kształtowaniu publicznego społeczeństwa (Традиційні й нові медіа у формуванні громадянського суспільствa, 2016). Zainteresowania badawcze obejmują historię i kulturę XX w., polsko-ukraińskie związki kulturowe, medioznawstwo i komunikację, kulturę słowiańskich narodów, kobiety w historii i kulturze.pl_PL
dc.referencesBazhan O. (2013), Shistdesyatny’cztvo, [w:] Ency’klopediya istoriyi Ukrayiny’: u 10 t., t. 3, Ky’yiv.pl_PL
dc.referencesBuyanovs’ka M., Genderni aspekty reprezentaciyi gromads’koyi akty’vnosti v Ukrayini https://naub.oa.edu.ua/2012/genderni-aspekty-reprezentatsiji-hromadskoji-aktyvnosti-v-ukrajini/ [dostęp: 14.05.2012].pl_PL
dc.referencesChy’ potriben feminizm Ukrayini? https://kredens.lviv.ua/chu-potriben-feminism-ukraini/ [dostęp: 25.12.2016].pl_PL
dc.referencesDzyuba I. M. (2009), Kostenko Lina Vasy’livna, [w:] Ency’klopediya istoriyi Ukrayiny’: u 10 t., t. 5, Ky’yiv.pl_PL
dc.references«Femen» («Femen») https://femen.org/tag/femen-ukraine/ 14.11.2017 https://tsn.ua/tags/Femenpl_PL
dc.referencesGors’ka A. (1996), Chervona tin’ kaly’ny’. Ly’sty’, spogady’, statti, Ky’yiv.pl_PL
dc.referencesMedy’k „Mama Tanya” provela 24 dni u polonii, https: // tsn.ua/ukraiyna/medik– mama– tanya– provela– 24– dni– u– poloni– de– bula– led– ne– zgvaltovana– chechencyami– 387992.html [dostęp: 26.10. 2014].pl_PL
dc.referencesMustafayev G., Problemy’ usy’novlennya v Ukrayini http://oldconf.neasmo.org.ua/node/269 [dostęp: 30.12.2013].pl_PL
dc.referencesPagirya O., Gender po-radyans’ky’: navantazhennya zhinky’ v SRSR zvuzhuvalo kolo obov’yazkiv cholovika, Ukrayins’ky’j ty’zhden’, 2012, # 10 (227) 7 bereznya.pl_PL
dc.referencesSmolyar L. Olena Dobrograyeva – shhy’ra pracivny’cya na ny’vi osvity’ ukrayins’kogo narodu (1864–1888), “Nashe zhyttia – Our life”, 2002 lutyj, ч. 2, с. 1–4, unwla.org/ourlife/pdf/Our_Life_2002– 02.pdf [dostęp: 2.02.2002].pl_PL
dc.referencesSmol’nicz’ka M., Zhinka v radyans’komu suspil’stvi: oficijnj obraz i real’na prakty’ka http://history.org.ua/JournALL/xxx/xxx_2011_16/12.pdfpl_PL
dc.referencesUkrayins’ka zhinocha varta http://uavarta.org [dostęp: 14.10.2014].pl_PL
dc.referencesUsy’novlennya : realiyi ta tendenciyi. Rezul’taty’ sociologichny’x doslidzhen’ http://sirotstvy.net/upload/iblock/40a/40a784ba29300d483c9b0f2bc1bf1c65.pdf [dostęp: 17.11.2009].pl_PL
dc.references«Ya vmy’rayu» – medy’k z Majdanu Olesya Zhukovs’ka https://znaj.ua/news/society/30267/a–vmirayu–medik–z–majdanu–olesya–zukovska.html [dostęp: 24.11.2014].pl_PL
dc.referencesZhinky’ Majdanu: vid medy’chnoyi dopomogy’ do zaxy’stu bary’kad https://gurt.org.ua/news/recent/21309/ [dostęp: 7.03.2014].pl_PL
dc.referencesZhinky’ na Majdani: abo kuxnya, abo bary’kady’? https://www.radiosvoboda.org/a/25252319.html [dostęp: 4.02.2014].pl_PL
dc.referencesZhinochy’j rux. (1993), [w:] Ency’klopediya ukrayinoznavstva, t. 2, L’viv.pl_PL
dc.referencesZhurnalistka stala FEMEN’istkoyu i diznalas’, yaka zarplatnya za ogoleni grudy’, „Ukrai’ns’ka pravda” – 2012. – 21 http://femen.org [dostęp: 21.09.2012].pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-431-8.04
dc.disciplinehistoriapl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe