Show simple item record

dc.contributor.authorŻukowska, Kamila
dc.contributor.editorDesperak, Izabela
dc.contributor.editorHyży, Ewa
dc.contributor.editorKuźma, Inga B.
dc.contributor.editorPietrzak, Edyta
dc.date.accessioned2022-03-21T14:33:34Z
dc.date.available2022-03-21T14:33:34Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationŻukowska K., Kobieca podmiotowość w ujęciu postkartezjańskim. O strukturalnych korzeniach przemocy wobec kobiet w kulturze europejskiej, [w:] Kobiety wobec dominacji i opresji, Desperak I., Hyży E., Kuźma I. B., Pietrzak E. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019, s. 13-24, https://www.doi.org/10.18778/8142-431-8.02pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8142-431-8
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/41272
dc.description.abstractW tekście zostaje poruszony problem kartezjańskiego podziału na „res cogitans” i „res extensa’, który w filozofii feministycznej zostaje potraktowany jako jedna z najważniejszych przyczyn kulturowej opresji wobec kobiet. Tekst, bazując na odniesieniach do filozofii antycznej i estetyki średniowiecznej, skupia się na próbie rekonstrukcji średniowiecznego świata znaczeń, który staje się kluczem dla zrozumienia podstaw kartezjańskiej binarności. W artykule zostaje omówiona koncepcja zaproponowana przez Pierre’a Chaunu, dla którego za ginofobiczną i antycielesną filozofię odpowiedzialna jest w znacznej mierze sytuacja demograficzna panująca w środowisku, w którym powstają antykobiece systemy filozoficzne (odczucie „świata pełnego”). Analizie psychologicznej, zgodnie z sugestią Susan Bordo, zostaje poddana także myśl Kartezjusza, który w zaproponowanej przez badaczkę teorii, tworząc rozdział między umysłem a światem, próbuje sobie poradzić z kulturowym lękiem separacyjnym. Lęk ten wynika z przełomu światopoglądowego, za który jest odpowiedzialna rewolucja naukowa i rozpad dawnego, społeczno-religijnego porządku. Tezy te rzucają światło na filozoficzne przyczyny uprzedmiotowienia kobiety, która w czasach nowożytnych zostaje uznana nie za dawczynię życia, a jedynie maszynę służącą prokreacji.pl_PL
dc.description.abstractThe problem addressed in the article concerns the Cartesian division between „res cogitans” and “res extensa”, which in feminist philosophy is considered to be the one of the most important causes of the cultural oppression against women. By referring to the ancient philosophy and medieval aesthetics, the article reconstructs the medieval world of meaning, which is the key issue to understand the ideas underlying the essentially binary way of think¬ing, as seen in the Cartesian system. First, the article describes the theory by Pierre Chaunu, for whom it is a demographic situation in which anti-feminine philosophical system arises, that is responsible for gynophobic and anti-corporeal thought (so-called a feeling of full world). Next, the philosophy of Descartes is analysed in psychological terms – in accordance with the method suggested by Susan Bordo, who tried to interpret his idea to separate the mind from the world as resulting from his attempt to deal with a cultural separation anxiety. At the same time, this anxiety as such is shown to be an effect of an ideological watershed for which scientific revolution and collapse of past social and religious order is responsible. Thus, finally, the philosophical reasons for the modern objectification of women, considered to be a procreation machine and not a donor of life, are provided and analysed.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. Publikacja została sfinansowana z opłat konferencyjnych oraz dofinansowana przez Dziekanów Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego UŁ, Wydziału Filozoficzno-Historycznego UŁ, Dziekana Wydziału Zarządzania i Inżynierii Produkcji oraz Dyrektora Instytutu Nauk Społecznych i Zarządzania Technologiami Politechniki Łódzkiej.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofDesperak I., Hyży E., Kuźma I. B., Pietrzak E. (red.), Kobiety wobec dominacji i opresji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019;
dc.relation.ispartofseriesOblicza Femin!zmu;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectkobietapl_PL
dc.subjectKartezjuszpl_PL
dc.subjectfilozofiapl_PL
dc.subjectres extensapl_PL
dc.subjectres cogitanspl_PL
dc.subjectwomanpl_PL
dc.subjectDescartespl_PL
dc.subjectphilosophypl_PL
dc.subjectres extensapl_PL
dc.subjectres cogitanspl_PL
dc.titleKobieca podmiotowość w ujęciu postkartezjańskim. O strukturalnych korzeniach przemocy wobec kobiet w kulturze europejskiejpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2019; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2019pl_PL
dc.page.number13-24pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Zakład Literatury Dawnej i Nauk Pomocniczychpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-432-5
dc.contributor.authorBiographicalnoteKamila Żukowska – absolwentka filologii polskiej i etnologii Uniwersytetu Łódzkiego, ukończyła także podyplomowe Gender Studies realizowane przez PAN. Doktorantka w Katedrze Literatury Dawnej i Nauk Pomocniczych Instytutu Filologii Polskiej UŁ. Publikowała m.in. w Hybris, Kulturze i Edukacji, Studiach z Historii Filozofii, Zagadnieniach Rodzajów Literackich. Autorka monografii: „Krasicki: Reinterpretacja” (Officyna, Łódź 2016) oraz „Poetyka totalna. O Antropologii literatury N. Frye’a” (Kraków 2018). Przygotowuje rozprawę doktorską poświęconą poezji religijnej Konstancji Benisławskiej. Stypendystka Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.pl_PL
dc.referencesAdorno T. W., Horkheimer M. (1994), Dialektyka oświecenia, tłum. M. Łukasiewicz, Wyd. IFIS PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesAugustyn św. (2001), O wierze, tłum. J. Ptaszyński, [w:] idem, Dialogi, Znak, Kraków.pl_PL
dc.referencesAugustyn św. (2003), O świętym dziewictwie, tłum. W. Eborowicz, [w:] idem, Pisma o małżeństwie i dziewictwie, A. Eckmann (red.), Wydawnictwo Naukowe KUL, Lublin.pl_PL
dc.referencesBenhabib S. (1991), Feminism and Postmodernism: an Uneasy Aliance, „Praxis International: a Philosophical Journal”, no. 11/2, s. 137–149.pl_PL
dc.referencesBordo S. (1987), Flight to Objetivity: Essays on Cartesianism and Culture, New York Press, New York.pl_PL
dc.referencesBordo S. (2001), El feminismo, la cultura occidental y el cuerpo, tłum. M. Silva, „Revista de Estudios de Género”, nr 14, s. 7–81.pl_PL
dc.referencesButler J. (2008), Uwikłani w płeć, tłum. K. Krasuska, Wydawnictwo KP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCallasso R. (2017), Pawilon Baudelaire’a, tłum. S. Kasprzysiak, E. Olechnowicz, Wydawnictwo Czuły Barbarzyńca, Warszawa.pl_PL
dc.referencesChaunu P. (1989), Czas reform, tłum. J. Grosfeld, PAX, Warszawa.pl_PL
dc.referencesChodorow N. (1974), Family Structure and Feminine Personality, [w:] M. Rosaldo, L. Lamphere (red.), Woman, Culture and Society, Stanford University Press, Stanford.pl_PL
dc.referencesCrousel H. (2004), Orygenes, tłum. J. Margasiński, Homini, Kraków.pl_PL
dc.referencesDavies K. (red.) (1997), Embodied Practices: Feminist Perspectives on the Body, Sage, London.pl_PL
dc.referencesDerrida J. (2011), O grammatologii, tłum. B. Banasiak, Officyna, Łódź.pl_PL
dc.referencesDinnerstein D. (1977), The Mermaid and the Minotaur, Harper and Row, New York.pl_PL
dc.referencesFreud Z. (2005), Poza zasadą przyjemności, tłum. J. Prokopiuk, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesFriedenthal R. (1992), Marcin Luter. Jego życie i czasy, tłum. Cz. Tarnogórski, PIW, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHart E. (1991), Cartesian Woman, „Yale French Studies”, no. 80, s. 146–164.pl_PL
dc.referencesHyży E. (2003), Kobieta, ciało, tożsamość. Teorie podmiotu w filozofii feministycznej końca XX wieku, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesIllouz E. (2016), Dlaczego miłość rani? Studium socjologiczne, tłum. M. Filipczuk, Wydawnictwo KP, Warszawa.pl_PL
dc.referencesIrigaray L. (2008), Ta płeć (jedną) płcią niebędąca, tłum. S. Królak, WUJ, Kraków.pl_PL
dc.referencesKartezjusz (2010), Medytacje o pierwszej filozofii, tłum. M. i A. Ajdukiewiczowie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKrell D. (1975), Female Parts in „Timaeus”, „Arion: A Journal of Humanities and the Classics”, no. 3, s. 400–421.pl_PL
dc.referencesKrokiewicz A. (2000), Zarys filozofii greckiej, Aletheia, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLagarde M., Valcarcel A. (red.) (2011), Feminismo, género e igualdad, Egraf, Madrid.pl_PL
dc.referencesLévi-Strauss C. (2000), Struktura mitów, [w:] C. Lévi-Strauss, Antropologia strukturalna, tłum. K. Pomian, Aletheia, Warszawa.pl_PL
dc.referencesNelson J., Wybór czy zabezpieczenie? Płeć i definicja ekonomii, tłum. K. Nowakowska https://pl.boell.org/pl/2014/01/07/wybor-czy-zabezpieczenie-plec-i-definicja-ekonomii [dostęp: 9.01.2018].pl_PL
dc.referencesParker G. (2013), Global Crisis: War, Climate Change and Catastrophe in the Seventeeth Century, Yale University Press, New Heaven.pl_PL
dc.referencesPlaton (1993), Uczta, tłum. W. Witwicki, [w:] idem, Dialogi, VERUM, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSnell B. (2009), Odkrycie ducha, tłum. A. Onyssymow, Aletheia, Warszawa.pl_PL
dc.referencesStern K. (1965), The Flight from Woman, Noonday Press, New York.pl_PL
dc.referencesTatarkiewicz W. (1989), Historia estetyki: Estetyka średniowieczna, Arkady, Warszawa.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-431-8.02
dc.disciplinehistoriapl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe