dc.contributor.author | Kijewska, Aleksandra | |
dc.contributor.editor | Desperak, Izabela | |
dc.contributor.editor | Kuźma, Inga | |
dc.date.accessioned | 2022-03-18T15:07:43Z | |
dc.date.available | 2022-03-18T15:07:43Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Kijewska A., O arabskich kobietach okiem Nadine Labaki, [w:] Kobiety niepokorne. Reformatorki – buntowniczki – rewolucjonistki, Desperak I., Kuźma I. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, s. 279-287, https://doi.org/10.18778/7969-873-8.24 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-873-8 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/41261 | |
dc.description.abstract | Nadine Labaki is one of the best-known female filmmakers and actor in the Arab world. Labaki’s fame has reached Poland as well as other European countries. Her film “Carmel” released in 2007 has many fans – especially female – while her second movie – “Where do we go now?” (2011) was broadcasted in Polish Arthouse Cinemas Network where it has received very enthusiastic reviews. Labaki, born in Beirut, graduated from Saint Joseph University in Beirut, where she studied in the Audiovisual Art Department. Her graduation film ’11 Rout Pasteur’ won the Best Short Film Award at the Biennale of Arab Cinema at the Arab World Institute in Paris in 1997. Labaki’s films tell the story of women – heroines in the male world. This warm and humorous works show the great strength hidden in Lebanese women who are fighting relentlessly against the patriarchal reality in small villages in Lebanon. Labaki is careful observer, but on the other hand, she manages to keep the distance that allows her to describe her homeland with suitable objectivity. In this paper, author presents Labaki’s films in context of stereotypes and taboos that are still noticeable in patriarchal culture in modern Lebanon. | pl_PL |
dc.description.abstract | Nadine Labaki to jedna z niewielu reżyserek i aktorek arabskich, o ile nie jedyna, której sława dotarła także do Polski. Jej film „Karmel” (2007) doczekał się wiernego grona wielbicieli – choć raczej wielbicielek, a film „Dokąd teraz?” (2011) wyświetlany był w polskich kinach studyjnych, zbierając wiele pozytywnych recenzji. Labaki, urodzona w Bejrucie, ukończyła tamtejszy Uniwersytet Świętego Józefa na Wydziale Studiów Audiowizualnych, zaś jej film dyplomowy zdobył w 1997 roku nagrodę dla najlepszego filmu krótkometrażowego na Biennale Kina Arabskiego w Instytucie Świata Arabskiego w Paryżu. Filmy Labaki traktują o kobietach – bohaterkach w świecie mężczyzn. Niezwykle ciepłe i humorystyczne obrazy ukazują ogromną siłę, która tkwi w libańskich kobietach, nieustępliwie toczących małe wojny w patriarchalnej rzeczywistości małych wiosek. Reżyserka jest z jednej strony wnikliwą obserwatorką, z drugiej zaś udaje jej się zachować dystans, który pomaga opisywać rodzinny kraj. W tekście omówiona zostaje filmowa twórczość Labaki odczytana w kontekście stereotypów i tabu obecnego we współczesnej patriarchalnej kulturze Libanu. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Desperak I., Kuźma I. (red.), Kobiety niepokorne. Reformatorki – buntowniczki – rewolucjonistki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015; | |
dc.relation.ispartofseries | Oblicza Feminizmu; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Arabic cinema – Nadine Labaki | pl_PL |
dc.subject | kino arabskie – Nadine Labaki | pl_PL |
dc.title | O arabskich kobietach okiem Nadine Labaki | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015 | pl_PL |
dc.page.number | 279-287 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Jagielloński, Instytut Orientalistyki | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-963-6 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Aleksandra Kijewska – doktorantka w Instytucie Orientalistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zajmuje się kontrastywną gramatyką arabsko-hebrajską, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii czasowników i składni. W kręgu jej zainteresowań leży także syryjska i libańska współczesna literatura kobieca oraz kino arabskie. | pl_PL |
dc.references | Accad E., Sexuality and war. Literary Masks of the Middle East, New York University Press, New York 1990. | pl_PL |
dc.references | Haidar C., An Investigation into the Meaninig Of Locally Produced Entertainment Media to Lebanese Woman: A Concentration on the Film Sukkar Banat http://www.lse.ac.uk/media@lse/research/mediaWorkingPapers/MScDissertationSeries/2010/Haidar.pdf [dostęp: 28.04.2015]. | pl_PL |
dc.references | Hillauer R., Encyclopedia of Arab Woman Filmmakers, The American Univeristy in Cairo Press, Cairo – New York 2005. | pl_PL |
dc.references | Moore L., Arab, Muslim, Woman. Voice and Vision in Postcolonial Literature and Film, Routledge, London, New York 2008. | pl_PL |
dc.references | United Nations Development Programme, The Arab Human Development Report 2005: Towards the Rise of Woman in the Arab World, Regional Bureau for Arab States http://www.arab-hdr.org/publications/other/ahdr/ahdr2005e.pdf [dostęp: 28.04.2015]. | pl_PL |
dc.references | Younes I.H., Bāʾ mitl beīt... mitl Bejrūt, Al-Masar, Bejrut 2005. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7969-873-8.24 | |
dc.discipline | nauki socjologiczne | pl_PL |