Show simple item record

dc.contributor.authorKijewska, Aleksandra
dc.contributor.editorDesperak, Izabela
dc.contributor.editorKuźma, Inga
dc.date.accessioned2022-03-18T15:07:43Z
dc.date.available2022-03-18T15:07:43Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationKijewska A., O arabskich kobietach okiem Nadine Labaki, [w:] Kobiety niepokorne. Reformatorki – buntowniczki – rewolucjonistki, Desperak I., Kuźma I. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, s. 279-287, https://doi.org/10.18778/7969-873-8.24pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7969-873-8
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/41261
dc.description.abstractNadine Labaki is one of the best-known female filmmakers and actor in the Arab world. Labaki’s fame has reached Poland as well as other European countries. Her film “Carmel” released in 2007 has many fans – especially female – while her second movie – “Where do we go now?” (2011) was broadcasted in Polish Arthouse Cinemas Network where it has received very enthusiastic reviews. Labaki, born in Beirut, graduated from Saint Joseph University in Beirut, where she studied in the Audiovisual Art Department. Her graduation film ’11 Rout Pasteur’ won the Best Short Film Award at the Biennale of Arab Cinema at the Arab World Institute in Paris in 1997. Labaki’s films tell the story of women – heroines in the male world. This warm and humorous works show the great strength hidden in Lebanese women who are fighting relentlessly against the patriarchal reality in small villages in Lebanon. Labaki is careful observer, but on the other hand, she manages to keep the distance that allows her to describe her homeland with suitable objectivity. In this paper, author presents Labaki’s films in context of stereotypes and taboos that are still noticeable in patriarchal culture in modern Lebanon.pl_PL
dc.description.abstractNadine Labaki to jedna z niewielu reżyserek i aktorek arabskich, o ile nie jedyna, której sława dotarła także do Polski. Jej film „Karmel” (2007) doczekał się wiernego grona wielbicieli – choć raczej wielbicielek, a film „Dokąd teraz?” (2011) wyświetlany był w polskich kinach studyjnych, zbierając wiele pozytywnych recenzji. Labaki, urodzona w Bejrucie, ukończyła tamtejszy Uniwersytet Świętego Józefa na Wydziale Studiów Audiowizualnych, zaś jej film dyplomowy zdobył w 1997 roku nagrodę dla najlepszego filmu krótkometrażowego na Biennale Kina Arabskiego w Instytucie Świata Arabskiego w Paryżu. Filmy Labaki traktują o kobietach – bohaterkach w świecie mężczyzn. Niezwykle ciepłe i humorystyczne obrazy ukazują ogromną siłę, która tkwi w libańskich kobietach, nieustępliwie toczących małe wojny w patriarchalnej rzeczywistości małych wiosek. Reżyserka jest z jednej strony wnikliwą obserwatorką, z drugiej zaś udaje jej się zachować dystans, który pomaga opisywać rodzinny kraj. W tekście omówiona zostaje filmowa twórczość Labaki odczytana w kontekście stereotypów i tabu obecnego we współczesnej patriarchalnej kulturze Libanu.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofDesperak I., Kuźma I. (red.), Kobiety niepokorne. Reformatorki – buntowniczki – rewolucjonistki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015;
dc.relation.ispartofseriesOblicza Feminizmu;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectArabic cinema – Nadine Labakipl_PL
dc.subjectkino arabskie – Nadine Labakipl_PL
dc.titleO arabskich kobietach okiem Nadine Labakipl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015pl_PL
dc.page.number279-287pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Jagielloński, Instytut Orientalistykipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-7969-963-6
dc.contributor.authorBiographicalnoteAleksandra Kijewska – doktorantka w Instytucie Orientalistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zajmuje się kontrastywną gramatyką arabsko-hebrajską, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii czasowników i składni. W kręgu jej zainteresowań leży także syryjska i libańska współczesna literatura kobieca oraz kino arabskie.pl_PL
dc.referencesAccad E., Sexuality and war. Literary Masks of the Middle East, New York University Press, New York 1990.pl_PL
dc.referencesHaidar C., An Investigation into the Meaninig Of Locally Produced Entertainment Media to Lebanese Woman: A Concentration on the Film Sukkar Banat http://www.lse.ac.uk/media@lse/research/mediaWorkingPapers/MScDissertationSeries/2010/Haidar.pdf [dostęp: 28.04.2015].pl_PL
dc.referencesHillauer R., Encyclopedia of Arab Woman Filmmakers, The American Univeristy in Cairo Press, Cairo – New York 2005.pl_PL
dc.referencesMoore L., Arab, Muslim, Woman. Voice and Vision in Postcolonial Literature and Film, Routledge, London, New York 2008.pl_PL
dc.referencesUnited Nations Development Programme, The Arab Human Development Report 2005: Towards the Rise of Woman in the Arab World, Regional Bureau for Arab States http://www.arab-hdr.org/publications/other/ahdr/ahdr2005e.pdf [dostęp: 28.04.2015].pl_PL
dc.referencesYounes I.H., Bāʾ mitl beīt... mitl Bejrūt, Al-Masar, Bejrut 2005.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7969-873-8.24
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe